Skip to main content

Goed opiniestuk in de Volkskrant van vandaag:

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-overvolle-treinen-weg-met-de-eersteklas~b395ded3/

 

En kennelijk is er in de Eerste Klasse nog plaats genoeg. NS strooit weer met goedkope updates voor maar € 2.50!

Propaganda is van alle tijden. Vreemd dat NS geen cijfers beschikbaar heeft maar misschien is dat omdat die cijfers heel wat anders laten zien dan terugkerende reizigers. Oktober was volgens de Translink cijfers namelijk de slechtste maand sinds de afschaffing van de corona maatregelen.


https://www.treinreiziger.nl/werkgevers-kiezen-steeds-vaker-voor-1e-klas-in-de-trein/


En natuurlijk ook door het rondstrooien van bijna gratis upgrades.

Die bijna gratis upgrades zijn zo in tegenspraak met het hele concept van een premium comfort klasse dat ik me afvraag wie dat verzint.

Blijkbaar vindt NS de 1e klas zelf niet veel meer waard en willen ze er weinig energie in steken, maar wel laten bestaan. Het bevreemdt me dat het wel aangeboden wordt maar vervolgens niet naar omgekeken. De gevolgen zie je dagelijks. Ook is de 1e klas regelmatig gewoon vies (vloer, ramen, rommel, kapotte stoelen). Echt premium dus...

De 2e klas is ook vies… ik reis al jaren in mijn oude kloffie.


En natuurlijk ook door het rondstrooien van bijna gratis upgrades.

Die bijna gratis upgrades zijn zo in tegenspraak met het hele concept van een premium comfort klasse dat ik me afvraag wie dat verzint.

Blijkbaar vindt NS de 1e klas zelf niet veel meer waard en willen ze er weinig energie in steken, maar wel laten bestaan. Het bevreemdt me dat het wel aangeboden wordt maar vervolgens niet naar omgekeken. De gevolgen zie je dagelijks. Ook is de 1e klas regelmatig gewoon vies (vloer, ramen, rommel, kapotte stoelen). Echt premium dus...


Het rare is dat marketing er weer elke keer mee komt en het elke keer weer opnieuw verzint, terwijl het werkelijk altijd ellende veroorzaakt. Nadat het weer eens mis was gegaan met gratis meereiskaartjes verhoogde men de meereiskaartjes tot ik meen een euro of negen. Dat kan dan nog een compromis zijn, maar dit is herhaling van eerdere stommiteiten van marketing.

Als marketing hiermee komt bij deze situatie op het spoor, dan leven ze toch niet in de werkelijkheid van te volle treinen en ongeoorloofd in de eerste klas zitten? 

Nu verdwijnen er nog meer betalende reizigers. Een eersteklaskaartje is inmiddels voor steeds meer zonde van het geld en marketing verslechtert de boel ook nog eens door niet na te denken. Mensen stemmen met hun voeten, veel abonnementshouders deden dat al en het is toch idioot de prijzen te verlagen en vervolgens dat effect hiermee weer te niet te doen?

Direct afschaffen deze achterlijke onzin. Dit had marketing van te voren natuurlijk moeten en kunnen bedenken met een bird eyes view. Dat mag men ook verwachten bij mensen op dit niveau. Zo moeilijk is het niet.


En natuurlijk ook door het rondstrooien van bijna gratis upgrades.

Die bijna gratis upgrades zijn zo in tegenspraak met het hele concept van een premium comfort klasse dat ik me afvraag wie dat verzint.

Dat je de eerste klas tickets in het weekend goedkoper maakt dan doordeweeks snap ik, maar vrijwel gratis upgrades is echt killing voor het concept.


En natuurlijk ook door het rondstrooien van bijna gratis upgrades.


Het staat diegene toch vrij om ook een Dal Vrij abonnement (in welke klas dan ook) aan te schaffen, als dat voordeliger uitkomt.

Gaat er natuurlijk om dat 1e klas reizigers (of de baas) met plezier meer betalen om rustig te kunnen werken in een trein.

Dat concept is al om zeep geholpen, wegens anarchie (plof maar ergens neer, moet telefoon opladen en zo) en gebrek aan controle/handhaving.


Iemand die met enige regelmaat tweede klas reist op saldo betaalt al snel meer dan iemand met Dal Vrij 1e klas.

Het staat diegene toch vrij om ook een Dal Vrij abonnement (in welke klas dan ook) aan te schaffen, als dat voordeliger uitkomt.


Opiniestuk van niks weer. Eersteklas levert nou eenmaal meer op en er zijn genoeg reizigers die er nog met plezier gebruik van maken. In tijden van crisis opperen dat grote inkomstenbronnen moeten worden veranderd / verwijderd slaat natuurlijk nergens op. Over andere vormen van klasses hoor je trouwens ook nooit wat. Denk aan businessclass in vliegtuigen of duurdere reisaccomodaties aan boord van cruiseschepen.

Zelfs bij de low-budget luchtvaartmaatschappijen met de meest beroerde dienstverlening krijg je een zitplaats met je economy ticket, toch net een andere reisbelevenis dan als sardientjes in de NS-wagon.

Of het inderdaad zo'n grote inkomstenbron is, is een kwestie van gissen want NS deelt bij mijn weten geen cijfers over reizigers en het type vervoersbewijs dat ze hebben. Iemand die met enige regelmaat tweede klas reist op saldo betaalt al snel meer dan iemand met Dal Vrij 1e klas.


Ik heb ook vaak de indruk dat mensen niet meer zo geneigd zijn zich aan regels te houden. Je hoort steeds over overvolle treinen, die zijn er, maar er zijn ook veel treinen gewoon druk. Ook dan lopen velen gewoon over naar de 1e klas. Argument dat ik hoor is vaak dat ov al zo duur is, en dan ook nog moeten staan?

Dat was voor corona ook al zo dat als mensen een trein naar hun beleving te druk vinden gelijk naar de 1e klas lopen, ookal zijn er nog genoeg zitplaatsen in de 2e klas.

Nu zie ik vaak stellen en groepen in de 1e klas plaatsnemen nadat ze eerst door die 1e klas naar de 2e klas zijn gelopen en daar zien dat ze niet bijelkaar kunnen zitten hoewel er verspreid nog zitplaatsen zijn. Ze lopen dan terug en gaan dan in de 1e klas bij elkaar zitten. Komt er een conducteur in de buurt dan verhuizen sommigen alsnog snel naar de 2e klas. Als mensen op social media klagen over mensen die onterecht in de 1e klas zitten, krijgen ze steevast te horen dat ze dat niet kunnen beoordelen. En toch zie je dat vaak aan houding of is er altijd wel 1 in een groep die de anderen er op wijst dat ze 2e klaskaartje hebben. 


Vroeger speelde status zeker een rol binnen NS. Vanaf een hogere salarisgroep werden automatisch eersteklas vervoersfaciliteiten verstrekt. Inmiddels staat het iedere werknemer vrij om extra te betalen voor eerste klas.


Hoeveel levert de eerste klas dan precies op? 

Een ‘natte vinger’ rekensommetje hier, waarbij 20% zitplaatsten 1e klas al redelijk ruim genomen is.

Door 2e klas reizigers toe te staan om (altijd) 1e klas te reizen verminder je de drukte slechts minimaal, plus er zullen 1e klas reizigers afhaken.


Hoeveel levert de eerste klas dan precies op? 

Geen idee. Maar blijkbaar wel zoveel dat NS er niet over peinst het af te schaffen. Daar zijn ze heel stellig in.

De vraag is of dat voor NS met business te maken heeft of met status.


Hoeveel levert de eerste klas dan precies op? 

Geen idee. Maar blijkbaar wel zoveel dat NS er niet over peinst het af te schaffen. Daar zijn ze heel stellig in.


Opiniestuk van niks weer. Eersteklas levert nou eenmaal meer op en er zijn genoeg reizigers die er nog met plezier gebruik van maken. In tijden van crisis opperen dat grote inkomstenbronnen moeten worden veranderd / verwijderd slaat natuurlijk nergens op. Over andere vormen van klasses hoor je trouwens ook nooit wat. Denk aan businessclass in vliegtuigen of duurdere reisaccomodaties aan boord van cruiseschepen.

Hoeveel levert de eerste klas dan precies op? 


Het probleem met het vrijvegen van de eerste klas door de Hc is volgens mij tweeledig.

  1. Mensen die een eersteklas vervoerbewijs hebben voelen zich dan (uiterst) bekocht. Eigenlijk zouden die reizigers van de Hc een restitutiecoupon moeten krijgen.
  2. Het schept een precedent. Iedere Hc gaat dan gezeur krijgen waarom er niet gedeklasseerd wordt als het een beetje druk is. Ik kan me dus heel goed voorstellen dat een Hc daar in principe niet aan begint.

Overigens zou de eerste klas bij NS wel een behoorlijk stuk luxer mogen voor de hoofdprijs die ze er voor durven vragen.


Een vliegtuig is ook openbaar, evenals een theater. Iedereen kan erin, als je maar een ticket koopt. Niemand hoor je klagen over businessclassplaatsen in vliegtuigen of dure 1e rang. Alleen: daar zit je op gereserveerde plaatsen en vol=vol.

Dit is appels met peren vergelijken. Niet alleen krijg je met een businessclassticket in een vliegtuig, een eerste-rang plaats in het theater of een luxe hut op een cruiseschip écht waar voor je geld, iets wat met een eerste klas kaartje voor de trein maar heel betrekkelijk is. Bovendien hoef je als economy class reiziger in het vliegtuig niet je stoel te delen en in het theater je stoel.

 


Volgens mij is de strekking van het artikel ook niet zozeer dat er geen klasseverschil zou mogen bestaan, maar dat het in de huidige omstandigheden moeilijk uit te leggen is.

Je hebt toch de regel dat de conducteur de 1e klas vrij kan geven. Dan zou dat veel vaker moeten of kunnen gebeuren. Ik maak het uiterst zelden mee. 

Je kan je afvragen waarom de conducteur het in de huidige omstandigheden dan niet vaker vrijgeeft.


Dat is prima te onderbouwen. Regionale lijnen zijn ook minder drukker in het algemeen, en al helemaal in het noorden van het land waar Arriva de eerste klas heeft opgeheven. In ruil daarvoor hebben ze het comfort van het interieur omhooggetrokken.

Ik reis veel op Zutphen - Hengelo, geen 1e klas daarin. Ik zie ook erg weinig ouderen, vooral jongeren. Maar dan nog, het is geen lang traject en ook niet heel druk, uitgezonderd spits. 

Enschede - Zwolle heeft wel 1e klas in de Blauwnetstoptrein en intercity. Deze zit vaak vol. Het is ook maar een heel klein gedeelte. Ervoor zit een grote rode sticker dat het 1e klas is en je je daar niet mag ophouden met 2e klasvervoerbewijs, ook niet als het druk is. Er zijn daar regelmatig controleploegen die strikt handelen in de trein en dat werkt goed is mijn indruk. Zou NS ook moeten doen.


Regionale lijnen zijn ook minder drukker in het algemeen, en al helemaal in het noorden van het land waar Arriva de eerste klas heeft opgeheven. 

Wat bedoelt u met minder drukker? Is dat qua aantal reizigers of qua bezettingsgraad, want wat betreft de bezettingsgraad zijn de treinen daar helemaal niet stiller.


Dat is prima te onderbouwen. Regionale lijnen zijn ook minder drukker in het algemeen, en al helemaal in het noorden van het land waar Arriva de eerste klas heeft opgeheven. In ruil daarvoor hebben ze het comfort van het interieur omhooggetrokken.


Ik heb ook vaak de indruk dat mensen niet meer zo geneigd zijn zich aan regels te houden. Je hoort steeds over overvolle treinen, die zijn er, maar er zijn ook veel treinen gewoon druk. Ook dan lopen velen gewoon over naar de 1e klas. Argument dat ik hoor is vaak dat ov al zo duur is, en dan ook nog moeten staan?


Jammer dat er niet naar de doelgroepen gekeken wordt die de eerste klas gebruiken.

Ik zie vaak ouderen gebruik maken van deze eerste klas. En ook zie ik geregeld dat hulpbehoevende mensen de eerste klas gebruiken, al is het maar vanwege de rust en een prikkel-arme ruimte.
Wil je deze twee doelgroepen de trein uit jagen soms?

Dit is helemaal niet te onderbouwen. Op bijvoorbeeld de regionale lijnen waar andere vervoerders rijden ‘zonder klasse’ zitten ook genoeg ouderen in de trein. En ook ‘hulpbehoevende’ reizigers. 

De zogenaamde ‘rust en prikkelarme ruimte’ is ook maar betrekkelijk want er wordt meer dan ooit geklaagd over de drukte in de eerste klasse. 

En vergeet ook niet dat ze de verhouding van eerste klas in de SLT-6 nog hebben aangepast. De middelste eerste klas coupé is daarmee gedegradeerd. Ook bij de VIRM-modernisering wordt dit opgepakt.

Blijkt daaruit niet dat de behoefte aan ‘Eerste Klas’ dalende is?


Die halflege 1e klas coupés zie ik ook lang zo vaak niet meer anders. Korte treinen tikken natuurlijk relatief hard aan voor dat kleine stukje dat 1e klas is.


Reageer