beantwoord

prijs van een treinreis

  • 8 August 2021
  • 32 reacties
  • 1190 Bekeken

Hoi NS,

ik reis al jaren met veel plezier met de trein. Ik rijd zelf geen auto wegens het milieu. Maar toch vraag ik me wel een aantal dingen af met betrekking tot treinreizen. Hoe komen jullie bij de prijzen van een treinreis? Hoezo kost een treinreis van 25 minuten van Apeldoorn naar Amersfoort 18 euro? Wie vindt het op deze manier nog chill om met de trein te reizen? Ik kan letterlijk in elk land ter wereld een half uur met het ovrijden en nog geen 5 euro kwijt zijn, en hier kost een enkeltje Apeldoorn Amersfoort 18 euro? Graag wil ik weten hoe deze prijs tot stand is gekomen. Alvast bedankt! 

icon

Beste antwoord door Rene74 8 August 2021, 00:19

Bekijk origineel

32 reacties

Hier in Nijmegen willen ze helaas de loketten sluiten. Mensen die met een vriendelijk lach en woord je graag helpen!!

Verstandig want voor de paar kaartjes per dag die daar nog verkocht worden is zo'n loket best een dure hobby.

Dat is natuurlijk niet het enige wat de medewerkers op de stations doen, wat dacht je van service verlenen bij gevonden voorwerpen, service verlenen aan minder validen, service verlenen aan oudere mensen voor wie de automaten lastig te begrijpen zijn, service verlenen aan mensen met problemen met hun OV chipkaart of met hun kaartje bij het inchecken of uitchecken, ….

Reputatie 7

Ach ja.....Waarom niet gewoon alle personeel weghalen? 😉 Net als bij de banken. Personeel kost alleen maar geld. De klant doet alles zelf wel volledig geautomatiseerd en online. Chatten bij de klantenservice kan ook wel met virtuele medewerkers 😆

Laat het a.u.b niet zo ver komen. Hoewel het al aardig die kant opgaat met die baliesluitingen. 

Net als bij de banken.

De Rabobank bij ons heeft het kantoor vorig jaar ook gesloten. Er kwamen gemiddeld nog drie klanten per week aan de balie. 

Hier in Nijmegen willen ze helaas de loketten sluiten. Mensen die met een vriendelijk lach en woord je graag helpen!!

Verstandig want voor de paar kaartjes per dag die daar nog verkocht worden is zo'n loket best een dure hobby.

Dat is natuurlijk niet het enige wat de medewerkers op de stations doen, wat dacht je van service verlenen bij gevonden voorwerpen, service verlenen aan minder validen, service verlenen aan oudere mensen voor wie de automaten lastig te begrijpen zijn, service verlenen aan mensen met problemen met hun OV chipkaart of met hun kaartje bij het inchecken of uitchecken, ….

Dat soort verhalen hoor je ook altijd van conducteurs.

Iedereen weet wat de realiteit is.

Reputatie 2

Nu, toegegeven, de NS is nog duurder. Maar misschien zit er wel een logica in, dat individuele retourtjes de duurste aller treinkaartjes zijn. Elk vervoermiddel is immers duur als je er maar sporadisch van gebruik maakt EN er van gebruik wil maken als het jou uitkomt. De trein is ineens een heel stuk goedkoper als je een abonnement hebt. Of een of ander actiekaartje waarvan de tijden gelimiteerd zijn.

Een essentieel verschil tussen Belgie en Nederland is dat abonnementen voor in de spits in Nederland nauwelijks goedkoper zijn dan losse kaartjes. De forens is de melkkoe van NS. 

 

Dat is inderdaad niet zo best. De goedkope prijzen springen je tegemoet als je ns.nl open doet. Maar dat zijn inderdaad allemaal fancy dinges voor buiten de spitsuren. De klassieke trajectkaart is nogal duur.

De baasjes van de SNCB willen dat business model ook van de NS overnemen - “Reizen in de spits moet duurder !” - maar voorlopig lukt dat nog niet helemaal.

Reizen in de spits is de facto daar al duurder. in belgie heb je 50% korting op een retour in het weekend. Onder de 26 is de youth ticket zelfs goedkoper dan de weekendretour. 

Zonder abonnement moet je wel gek zijn om doordeweeks te reizen.

Reputatie 7
Badge +1

Reizen in de spits is de facto daar al duurder. in belgie heb je 50% korting op een retour in het weekend. Onder de 26 is de youth ticket zelfs goedkoper dan de weekendretour.

Dat laatste is niet per se zo; dat hangt af van de afstand.

Reputatie 2

Ja ik weet het niet meer. In België had ik voor 6,60 een enkele reis tussen twee Belgische stations.

Op een internationale ticket stond 30% korting maar in werkelijkheid was het echter meer dan de helft minder.

 

Reageer