beantwoord

prijs van een treinreis

  • 8 August 2021
  • 32 reacties
  • 1194 Bekeken

Hoi NS,

ik reis al jaren met veel plezier met de trein. Ik rijd zelf geen auto wegens het milieu. Maar toch vraag ik me wel een aantal dingen af met betrekking tot treinreizen. Hoe komen jullie bij de prijzen van een treinreis? Hoezo kost een treinreis van 25 minuten van Apeldoorn naar Amersfoort 18 euro? Wie vindt het op deze manier nog chill om met de trein te reizen? Ik kan letterlijk in elk land ter wereld een half uur met het ovrijden en nog geen 5 euro kwijt zijn, en hier kost een enkeltje Apeldoorn Amersfoort 18 euro? Graag wil ik weten hoe deze prijs tot stand is gekomen. Alvast bedankt! 

icon

Beste antwoord door Rene74 8 August 2021, 00:19

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 2

Ja ik weet het niet meer. In België had ik voor 6,60 een enkele reis tussen twee Belgische stations.

Op een internationale ticket stond 30% korting maar in werkelijkheid was het echter meer dan de helft minder.

 

Reputatie 7
Badge +1

Reizen in de spits is de facto daar al duurder. in belgie heb je 50% korting op een retour in het weekend. Onder de 26 is de youth ticket zelfs goedkoper dan de weekendretour.

Dat laatste is niet per se zo; dat hangt af van de afstand.

Reputatie 2

Nu, toegegeven, de NS is nog duurder. Maar misschien zit er wel een logica in, dat individuele retourtjes de duurste aller treinkaartjes zijn. Elk vervoermiddel is immers duur als je er maar sporadisch van gebruik maakt EN er van gebruik wil maken als het jou uitkomt. De trein is ineens een heel stuk goedkoper als je een abonnement hebt. Of een of ander actiekaartje waarvan de tijden gelimiteerd zijn.

Een essentieel verschil tussen Belgie en Nederland is dat abonnementen voor in de spits in Nederland nauwelijks goedkoper zijn dan losse kaartjes. De forens is de melkkoe van NS. 

 

Dat is inderdaad niet zo best. De goedkope prijzen springen je tegemoet als je ns.nl open doet. Maar dat zijn inderdaad allemaal fancy dinges voor buiten de spitsuren. De klassieke trajectkaart is nogal duur.

De baasjes van de SNCB willen dat business model ook van de NS overnemen - “Reizen in de spits moet duurder !” - maar voorlopig lukt dat nog niet helemaal.

Reizen in de spits is de facto daar al duurder. in belgie heb je 50% korting op een retour in het weekend. Onder de 26 is de youth ticket zelfs goedkoper dan de weekendretour. 

Zonder abonnement moet je wel gek zijn om doordeweeks te reizen.

Hier in Nijmegen willen ze helaas de loketten sluiten. Mensen die met een vriendelijk lach en woord je graag helpen!!

Verstandig want voor de paar kaartjes per dag die daar nog verkocht worden is zo'n loket best een dure hobby.

Dat is natuurlijk niet het enige wat de medewerkers op de stations doen, wat dacht je van service verlenen bij gevonden voorwerpen, service verlenen aan minder validen, service verlenen aan oudere mensen voor wie de automaten lastig te begrijpen zijn, service verlenen aan mensen met problemen met hun OV chipkaart of met hun kaartje bij het inchecken of uitchecken, ….

Dat soort verhalen hoor je ook altijd van conducteurs.

Iedereen weet wat de realiteit is.

Net als bij de banken.

De Rabobank bij ons heeft het kantoor vorig jaar ook gesloten. Er kwamen gemiddeld nog drie klanten per week aan de balie. 

Reputatie 7

Ach ja.....Waarom niet gewoon alle personeel weghalen? 😉 Net als bij de banken. Personeel kost alleen maar geld. De klant doet alles zelf wel volledig geautomatiseerd en online. Chatten bij de klantenservice kan ook wel met virtuele medewerkers 😆

Laat het a.u.b niet zo ver komen. Hoewel het al aardig die kant opgaat met die baliesluitingen. 

Hier in Nijmegen willen ze helaas de loketten sluiten. Mensen die met een vriendelijk lach en woord je graag helpen!!

Verstandig want voor de paar kaartjes per dag die daar nog verkocht worden is zo'n loket best een dure hobby.

Dat is natuurlijk niet het enige wat de medewerkers op de stations doen, wat dacht je van service verlenen bij gevonden voorwerpen, service verlenen aan minder validen, service verlenen aan oudere mensen voor wie de automaten lastig te begrijpen zijn, service verlenen aan mensen met problemen met hun OV chipkaart of met hun kaartje bij het inchecken of uitchecken, ….

Reputatie 7
Badge +3

Hier in Nijmegen willen ze helaas de loketten sluiten. Mensen die met een vriendelijk lach en woord je graag helpen!!

Verstandig want voor de paar kaartjes per dag die daar nog verkocht worden is zo'n loket best een dure hobby.

Nu nog de vaste conducteurs vervangen door mobiele teams 😉

Hier in Nijmegen willen ze helaas de loketten sluiten. Mensen die met een vriendelijk lach en woord je graag helpen!!

Verstandig want voor de paar kaartjes per dag die daar nog verkocht worden is zo'n loket best een dure hobby.

Reputatie 7
Badge

Als het aan NS ligt worden alle loketten gesloten. Waarschijnlijk kopen te weinig reizigers nog aan het loket. 

Reputatie 1

Hier in Nijmegen willen ze helaas de loketten sluiten. Mensen die met een vriendelijk lach en woord je graag helpen!!

Reputatie 7

Den Bosch is qua aantal reizigers het 10e station van het land, net na Eindhoven maar voor bijv. Nijmegen en Arnhem. Zie wiki.

Ik zag het op Wikipedia. Best bijzonder voor zo'n niet al te grote stad zonder universiteit. Het is wel een knooppunt maar toch. Dan zou je verwachten dat het grotere Nijmegen veel meer in- en uitstappers zou hebben. Of Zwolle, weliswaar zonder universiteit maar wel het tweede spoorknooppunt van Nederland qua grootte. Opvallend ook dat naast de 8 stations in de Randstad in de top 10, de overige 2 steden zijn die beiden in Brabant liggen op 20 minuten afstand van elkaar.

Den Bosch is qua aantal reizigers het 10e station van het land, net na Eindhoven maar voor bijv. Nijmegen en Arnhem. Zie wiki.

Niet zo vreemd dus dat het bemand is 

Reputatie 6

@PeterJKH

In Den Bosch zijn nog twee loketten (naast de Starbucks) waarbij het tweede in de praktijk nooit meer open is. Aan het andere loket wordt nog af en toe een kaartje verkocht maar meestal zit daar iemand een boek te lezen. 

In de hal is er ook nog een bemand info loket van NS, daar zie je wat vaker iemand een vraag stellen vooral bij verstoringen en werkzaamheden. 

Verder zijn er permanent 4-6 V&S mensen aanwezig, die lopen wat heen en weer over de luchtbrug of drinken in een kringetje samen koffie. Af en toe gaan ze naar een perron om bijv. een zwartrijder in te rekenen. Verder doen ze sinds corona vóór vertrek geregeld controles op mondkapjes met name in de sprinters naar Nijmegen en Utrecht. 

Op onduidelijke tijdstippen zie je ook nog één of twee perronopzichters, die helpen o.a. om rolstoellen in of uit treinen te krijgen. 

Kan goed, alleen zie ik ze nooit. Dan is Den Bosch blijkbaar 1 van de 5% bemande stations, want op de meeste stations waar ik kom, zie ik geen mens van de NS.

@PeterJKH

In Den Bosch zijn nog twee loketten (naast de Starbucks) waarbij het tweede in de praktijk nooit meer open is. Aan het andere loket wordt nog af en toe een kaartje verkocht maar meestal zit daar iemand een boek te lezen. 

In de hal is er ook nog een bemand info loket van NS, daar zie je wat vaker iemand een vraag stellen vooral bij verstoringen en werkzaamheden. 

Verder zijn er permanent 4-6 V&S mensen aanwezig, die lopen wat heen en weer over de luchtbrug of drinken in een kringetje samen koffie. Af en toe gaan ze naar een perron om bijv. een zwartrijder in te rekenen. Verder doen ze sinds corona vóór vertrek geregeld controles op mondkapjes met name in de sprinters naar Nijmegen en Utrecht. 

Op onduidelijke tijdstippen zie je ook nog één of twee perronopzichters, die helpen o.a. om rolstoellen in of uit treinen te krijgen. 

Reputatie 6

De prijzen in Nederland zijn inderdaad niet exorbitant, maar in Nederland betaal je uitsluitend voor de rit.

Dat ligt er aan. Voor forensen zijn de prijzen in Nederland wel degelijk extreem hoog, maar studenten en mensen met aktiekaartjes betalen niet meer dan een habbekrats. Verder leiden de hoge loonkosten in Nederland tot Internationaal gezien erg hoge tarieven, zeker voor gewone enkele reis kaartjes.. 

Loonkosten als onderdeel van het kaartje zijn al aardig gereduceerd in Nederland. Er is geen loketpersoneel meer, geen stationspersoneel meer, geen stationschef meer, geen railcatering meer, enz. Het enige personeelslid waar je mogelijk mee te maken krijgt, is een conducteur (áls die zich al laat zien) en uiteraard de machinist.

De loonkosten worden niet alleen bepaald door het aantal personeelsleden maar vooral ook door de kosten per personeelslid. Een zeer dure CAO, weinig werkuren, inefficiente regelingen rond personeelsinzet, etc. maken dat de loonkosten van het Nederlandse treinpersoneel vergeleken met bijv. België of Duitsland nogal hoog zijn. 

Op grote en middelgrote stations loopt er bij NS overigens nog steeds aardig wat personeel rond. Als ik op een doordeweekse dag hier op station Den Bosch kom zie ik gemiddeld al gauw een stuk of acht man.

.

Nog nooit meegemaakt. Geen loketten met bemanning, geen ander NS-personeel wat rondloopt, hooguit een paar schoonmakers die de prullenbakken legen en het station vegen. Kan natuurlijk zijn dat ik er net was toen zij er net niet waren even (koffiepauze ofzo), maar ik zie ze nooit.

Nu, toegegeven, de NS is nog duurder. Maar misschien zit er wel een logica in, dat individuele retourtjes de duurste aller treinkaartjes zijn. Elk vervoermiddel is immers duur als je er maar sporadisch van gebruik maakt EN er van gebruik wil maken als het jou uitkomt. De trein is ineens een heel stuk goedkoper als je een abonnement hebt. Of een of ander actiekaartje waarvan de tijden gelimiteerd zijn.

Een essentieel verschil tussen Belgie en Nederland is dat abonnementen voor in de spits in Nederland nauwelijks goedkoper zijn dan losse kaartjes. De forens is de melkkoe van NS. 

De baasjes van de SNCB willen dat business model ook van de NS overnemen - “Reizen in de spits moet duurder !” - maar voorlopig lukt dat nog niet helemaal.

Met enige overdrijving kun je stellen dat de helft van de kantoorbanen in België zich in Brussel bevindt waardoor mensen vanuit het hele land dagelijks over vaak extreme afstanden pendelen naar Brussel. Ik heb zelf destijds in Oostende gewoond, vanaf 6 uur 's morgens zag je daar op het station een enorme stroom forensen naar Brussel. Een forse verhoging van de prijzen van trajectabonnementen ligt dan natuurlijk wat moeilijk. 

Nu, toegegeven, de NS is nog duurder. Maar misschien zit er wel een logica in, dat individuele retourtjes de duurste aller treinkaartjes zijn. Elk vervoermiddel is immers duur als je er maar sporadisch van gebruik maakt EN er van gebruik wil maken als het jou uitkomt. De trein is ineens een heel stuk goedkoper als je een abonnement hebt. Of een of ander actiekaartje waarvan de tijden gelimiteerd zijn.

Een essentieel verschil tussen Belgie en Nederland is dat abonnementen voor in de spits in Nederland nauwelijks goedkoper zijn dan losse kaartjes. De forens is de melkkoe van NS. 

Dat zal NS dan nu vast wel in de portemonnee merken want de daluren zijn drukker dan de veelal slappe spits tegenwoordig, die voornamelijk wordt gevuld door studenten. 

Klopt, voorlopig reizen vooral studenten, houders van goedkope dalabonnementen en houders van aktiekaartjes weer vaker. Maar dat zijn nou uitgerekend de reizigers die per km het minste betalen. Als de goedbetalende forens ook na deze zomer nog steeds de spitstrein massaal blijft mijden heeft NS een heel groot financieel probleem want dan stort in feite het hele businessmodel in. 

Reputatie 7

Nu, toegegeven, de NS is nog duurder. Maar misschien zit er wel een logica in, dat individuele retourtjes de duurste aller treinkaartjes zijn. Elk vervoermiddel is immers duur als je er maar sporadisch van gebruik maakt EN er van gebruik wil maken als het jou uitkomt. De trein is ineens een heel stuk goedkoper als je een abonnement hebt. Of een of ander actiekaartje waarvan de tijden gelimiteerd zijn.

Een essentieel verschil tussen Belgie en Nederland is dat abonnementen voor in de spits in Nederland nauwelijks goedkoper zijn dan losse kaartjes. De forens is de melkkoe van NS. 

 

Dat is inderdaad niet zo best. De goedkope prijzen springen je tegemoet als je ns.nl open doet. Maar dat zijn inderdaad allemaal fancy dinges voor buiten de spitsuren. De klassieke trajectkaart is nogal duur.

De baasjes van de SNCB willen dat business model ook van de NS overnemen - “Reizen in de spits moet duurder !” - maar voorlopig lukt dat nog niet helemaal.

Reputatie 7

Zie ook dit artikel in de Telegraaf van hedenochtend. Geen premiumartikel dus iedereen zou het moeten kunnen lezen.

 

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1168446955/ns-keihard-geraakt-door-corona-aantal-reizigers-op-werkdagen-fors-minder

Reputatie 7

Nu, toegegeven, de NS is nog duurder. Maar misschien zit er wel een logica in, dat individuele retourtjes de duurste aller treinkaartjes zijn. Elk vervoermiddel is immers duur als je er maar sporadisch van gebruik maakt EN er van gebruik wil maken als het jou uitkomt. De trein is ineens een heel stuk goedkoper als je een abonnement hebt. Of een of ander actiekaartje waarvan de tijden gelimiteerd zijn.

Een essentieel verschil tussen Belgie en Nederland is dat abonnementen voor in de spits in Nederland nauwelijks goedkoper zijn dan losse kaartjes. De forens is de melkkoe van NS. 

Dat zal NS dan nu vast wel in de portemonnee merken want de daluren zijn drukker dan de veelal slappe spits tegenwoordig, die voornamelijk wordt gevuld door studenten. 

Reputatie 7

Bwa…

Ik twijfel er nog over of ik a.s. woensdag met de kleine met de trein naar Gent ga of met de auto.

De kleine reist gratis, sowieso.

Antwerpen-Berchem naar Gent St Pieters. Retour € 19,10. ***slik*** Ik had zo € 12 in gedachten.

D’n oto is gratis. Parkeren kost geld, maar niet ZO veel. 

Maar laat dit nu net eens 1 van die zeldzame trajecten kunnen zijn, waarbij de trein even snel EN comfortabeler is dan de auto. Iemand wel eens de file aan de Kennedytunnel uitgeprobeerd ?

Toch heb ik hetzelfde gevoel. Reizen met de trein is niet chill. Vooral ook omdat er woensdag hoge temperaturen worden verwacht en het materieel van de SNCB heeft meestal geen airco.

 

Nu, toegegeven, de NS is nog duurder. Maar misschien zit er wel een logica in, dat individuele retourtjes de duurste aller treinkaartjes zijn. Elk vervoermiddel is immers duur als je er maar sporadisch van gebruik maakt EN er van gebruik wil maken als het jou uitkomt. De trein is ineens een heel stuk goedkoper als je een abonnement hebt. Of een of ander actiekaartje waarvan de tijden gelimiteerd zijn.

 

@Ferdinand Delasoie: Ik ga zelf morgen op  een 4 daagse stedentrip naar Gent. Prijs van een kaartje Grens-Gent viel mij ook al wat tegen. Blijkbaar is de NMBS in rap tempo de NS aan het inhalen. Aangezien ik geen voiture heb zal ik wel met de trein moeten. Ik neem ook nog de fiets mee. Vindt zelf Gent wel een heel mooi stadje. Met de auto heb je natuurlijk ook nog wel benzinekosten, die is dan wel weer wat goedkoper dan in Nederland volgens mij. Misschien heb je nog een idee voor wat bezienswaardigheden in de buurt van Gent?

 

Nu, toegegeven, de NS is nog duurder. Maar misschien zit er wel een logica in, dat individuele retourtjes de duurste aller treinkaartjes zijn. Elk vervoermiddel is immers duur als je er maar sporadisch van gebruik maakt EN er van gebruik wil maken als het jou uitkomt. De trein is ineens een heel stuk goedkoper als je een abonnement hebt. Of een of ander actiekaartje waarvan de tijden gelimiteerd zijn.

Een essentieel verschil tussen Belgie en Nederland is dat abonnementen voor in de spits in Nederland nauwelijks goedkoper zijn dan losse kaartjes. De forens is de melkkoe van NS. 

De prijzen in Nederland zijn inderdaad niet exorbitant, maar in Nederland betaal je uitsluitend voor de rit.

Dat ligt er aan. Voor forensen zijn de prijzen in Nederland wel degelijk extreem hoog, maar studenten en mensen met aktiekaartjes betalen niet meer dan een habbekrats. Verder leiden de hoge loonkosten in Nederland tot Internationaal gezien erg hoge tarieven, zeker voor gewone enkele reis kaartjes.. 

Loonkosten als onderdeel van het kaartje zijn al aardig gereduceerd in Nederland. Er is geen loketpersoneel meer, geen stationspersoneel meer, geen stationschef meer, geen railcatering meer, enz. Het enige personeelslid waar je mogelijk mee te maken krijgt, is een conducteur (áls die zich al laat zien) en uiteraard de machinist.

De loonkosten worden niet alleen bepaald door het aantal personeelsleden maar vooral ook door de kosten per personeelslid. Een zeer dure CAO, weinig werkuren, inefficiente regelingen rond personeelsinzet, etc. maken dat de loonkosten van het Nederlandse treinpersoneel vergeleken met bijv. België of Duitsland nogal hoog zijn. 

Op grote en middelgrote stations loopt er bij NS overigens nog steeds aardig wat personeel rond. Als ik op een doordeweekse dag hier op station Den Bosch kom zie ik gemiddeld al gauw een stuk of acht man.

.

Reputatie 7
Badge +3

Bwa…

Ik twijfel er nog over of ik a.s. woensdag met de kleine met de trein naar Gent ga of met de auto.

De kleine reist gratis, sowieso.

Antwerpen-Berchem naar Gent St Pieters. Retour € 19,10. ***slik*** Ik had zo € 12 in gedachten.

D’n oto is gratis. Parkeren kost geld, maar niet ZO veel. 

Maar laat dit nu net eens 1 van die zeldzame trajecten kunnen zijn, waarbij de trein even snel EN comfortabeler is dan de auto. Iemand wel eens de file aan de Kennedytunnel uitgeprobeerd ?

Toch heb ik hetzelfde gevoel. Reizen met de trein is niet chill. Vooral ook omdat er woensdag hoge temperaturen worden verwacht en het materieel van de SNCB heeft meestal geen airco.

 

Nu, toegegeven, de NS is nog duurder. Maar misschien zit er wel een logica in, dat individuele retourtjes de duurste aller treinkaartjes zijn. Elk vervoermiddel is immers duur als je er maar sporadisch van gebruik maakt EN er van gebruik wil maken als het jou uitkomt. De trein is ineens een heel stuk goedkoper als je een abonnement hebt. Of een of ander actiekaartje waarvan de tijden gelimiteerd zijn.

 

 

 

 


Geef mij ook zo'n auto waarmee ik gratis kan reizen: zonder aanschafkosten/afschrijving,verzekering, belastingen, benzinekosten, parkeerkosten

Reageer