Reserveren voor fiets in de trein | NS Community
beantwoord

Reserveren voor fiets in de trein


Hoi,

Wij wilden graag met de fiets reizen in de trein. We moesten nog een uur wachten op de trein en hebben toen gekeken of het mogelijk was om met de fiets de trein in te kunnen. Er werd aangegeven dat we de fietsen konden aanmelden voor die specifieke treinrit en dat er nog 2 plekken vrij waren. Dit hebben wij gedaan. Ook hebben we een kaartje gereserveerd. Je raadt het al, toen de trein eenmaal kwam, zat hij te vol en mochten we er niet bij van de conducteur. Konden we weer een uur wachten.

Dus mijn vraag: waar dient deze functie voor?

Het neemt geen stress weg bij reizigers met een fiets. Integendeel, het geeft alleen maar meer stress, frustratie en het gevoel dat je verkeerde informatie hebt ontvangen. Natuurlijk stonden er disclaimers dat het aanmelden geen recht geeft op een plekje, maar als er staat aangegeven dat er twee plekjes vrij zijn, zul je verwachten als reiziger dat je je fiets kwijt kan. Het zorgt voor erg veel werwarring en ook frustratie.

Groet.

icon

Beste antwoord door Thom 13 May 2021, 12:34

Bekijk origineel

136 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het reserveren van fietsvervoer is niet zo zinvol helaas. Veel mensen stappen in en pakken uw plek, daar komt het op neer. Er is nauwelijks controle op en dat is ook heel lastig. U kunt net zo goed niet reserveren/aanmelden lijkt het  en gewoon de trein pakken voorzover er plaats is. U kunt geluk en pech hebben. Reserveren dan wel aanmelden gaat vaak overigens ook wel goed, als het rustig is. 

Het zou niet zo moeten zijn, maar het gaat zo wel. Het zou via het reserveringssysteem op het Internet zo moeten werken maar de praktijk is weerbarstiger. Zonder controle werkt het niet en die vindt niet altijd plaats.

 

De meeste treinen hebben ook maar weinig plek voor fietsen. Dan wordt het wachten tot de volgende trein maar wie weet hadden de mensen die hun fiets in de trein parkeerden ook een volgende trein moeten nemen.

 

Het is goed om het reserveren maar te doen maar een echte garantie is het echt niet. Het is nu niet te zeggen of en wanneer deze reserveringsplicht vervalt. NS ontmoedigt in principe het vervoer van fietsen in de trein.

Reputatie 7
Badge +3

Het is dan ook geen reserveren maar aanmelden.

 

Reputatie 7
Badge +3

Je meldt de fiets aan, het is geen reservering en geeft geen garantie dat de fiets mee mag. Aanmelden is niet verplicht en niet iedereen doet het. Er wordt ook niet gekeken of iemand heeft aangemeld, waardoor mensen die wel aangemeld hebben regelmatig niet meekunnen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat hele aanmelden is een wassen neus. Er worden  verwachtingen gewekt die niet waargemaakt kunnen worden. Waren die aanmeldingen maar echte reserveringen. Dan konden de fietsen zonder reservering verwijderd worden.

Hoe eerder die onzin wordt afgeschaft hoe beter.

Reputatie 7
Badge +1

Waren die aanmeldingen maar echte reserveringen. Dan konden de fietsen zonder reservering verwijderd worden.

Hoe eerder die onzin wordt afgeschaft hoe beter.

Die gaat er volgens de NS komen ook: https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/05/27/rover-en-fietsersbond-boos-over-reserveringplicht-fiets-in-trein/

Persbericht NS: https://nieuws.ns.nl/zomerpilot-25-korting-op-fiets-in-de-trein-wel-vooraf-aanmelden/

Ben nu al benieuwd hoe ‘succesvol’ dit gaat worden.

Reputatie 7
Badge +3

En dat bericht komt op het moment dat er al voor de 2e dag op rij een storing is in MijnNS en dus ook het aanmelden niet mogelijk is. En top hoor, lekker mensen zonder smartfoon weer uitsluiten of het heel moeilijk maken.

Ik sluit me aan bij Rover en de fietsersbond en ben ook boos.

En gaan HC's dan iedereen met een fiets controleren of ze de reis hebben aangemeld? Er wordt nu al bar weinig gecontroleerd.

Reputatie 7

En dat bericht komt op het moment dat er al voor de 2e dag op rij een storing is in MijnNS en dus ook het aanmelden niet mogelijk is. En top hoor, lekker mensen zonder smartfoon weer uitsluiten of het heel moeilijk maken.

Ik sluit me aan bij Rover en de fietsersbond en ben ook boos.

En gaan HC's dan iedereen met een fiets controleren of ze de reis hebben aangemeld? Er wordt nu al bar weinig gecontroleerd.

Je neemt je fiets mee in de trein om ergens te gaan fietsen. Dat fietstochtje wat je gaat maken kan je natuurlijk nooit op de minuut plannen. Dus bij de terugreis zal je altijd problemen ervaren. Op de Veluwe wordt nog steeds heel veel gebruik gemaakt van ICM, juist bij deze trein zijn er bijna geen fietsplekken, dus ook al niet handig. Die kortingsactie van € 2,00 naar boven afgerond is inderdaad een wassen neus.   

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen krijg je dan problemen met de terugreis, ook als er een verstoring is of je door vertraging een overstap niet haalt en je een andere trein moet nemen en dus ook een nieuwe reservering moet maken.

En dan nog steeds de vraag of men dan iedereen met een fiets gaat controlen of die een reservering heeft? Zo ja, is dat dan bij instappen? Dan kun je net zo goed alleen controleren op aantallen. Of wordt er dan alleen onderweg in de trein gecontroleerd? Dan ben je al te laat en kunnen er net zo goed 5 fietsen staan in een coupé waar er maar 3 mogen staan. Dan kun je wel zeggen dat de 2 zonder reservering er bij het volgende station uit moeten, maar dan kun je bv ook zonder reserveren de fietsen die niet op een fietsplek staat de trein uit bonjouren.  

Reputatie 7
Badge +3

En intussen meldt NS heel trots en blij dat het aantal treinreizigers weer toeneemt.  "We verwelkomen iedere reiziger met open armen."

Iedere reiziger? Zolang je maar geen fiets mee neemt, en oh ja, je moet ook een smartfoon hebben, anders kun je die open armen wel vergeten.

 

En het is geen "reservering" je moet dus sowieso maar afwachten of er nog plek is.

Reputatie 7
Badge +3

Momenteel is het geen reservering, maar een aanmelding die niet verplicht is en dan moet je inderdaad maar afwachten of er plek is. Maar in het nieuwe plan zou het wel een verplichte reservering zijn en mag je niet mee zonder die reservering , dan moet er wel plek zijn want anders staat er iemand zonder reservering op jouw plek.  Maar ja, gaat de NS controleren op reserveren voordat iemand met fiets de trein in stapt? Op Twitter gaf een HC aan mij aan dat er in de praktijk niet op aantallen van fietsen te controlen is (dus 4e fiets op een plek waar er 3 mogen staan mag er niet), maar op de vraag of er dan wel te controleren valt op reservering bleef het vervolgens stil.

Reputatie 7

Momenteel is het geen reservering, maar een aanmelding die niet verplicht is en dan moet je inderdaad maar afwachten of er plek is. Maar in het nieuwe plan zou het wel een verplichte reservering zijn en mag je niet mee zonder die reservering , dan moet er wel plek zijn want anders staat er iemand zonder reservering op jouw plek.  Maar ja, gaat de NS controleren op reserveren voordat iemand met fiets de trein in stapt? Op Twitter gaf een HC aan mij aan dat er in de praktijk niet op aantallen van fietsen te controlen is (dus 4e fiets op een plek waar er 3 mogen staan mag er niet), maar op de vraag of er dan wel te controleren valt op reservering bleef het vervolgens stil.

 

Ik zie het niet gaan werken in ons landje. Probleem zal vooral de vertragingen en het overstappen zijn. Indien je aansluitende trein bijvoorbeeld over 5 minuten vertrekt en je hebt 10 minuten vertraging dan sta je daar met je fiets bijvoorbeeld in Utrecht en zou je dus dan niet meer mee mogen naar Maastricht. Dit gaat ongetwijfeld naast Rover en de fietsersbond voor veel onbegrip zorgen bij de reiziger. En dan heb ik het nog maar niet over de reiziger uit bijvoorbeeld Sneek die bij Arriva een fietskaartje uit de automaat haalt en vervolgens in Leeuwarden geweigerd wordt omdat hij/zij niet gereserveerd heeft. In het artikel wordt uitsluitend over de NS gesproken maar Arriva verkoopt nog gewoon in de automaat fietskaartjes, hoe gaat NS dat nu regelen.   

Reputatie 7
Badge +3

In zo'n geval met vertraging krijg je volgens mij een mail dat je reservering/treinreis is komen te vervallen of zo, dan moet je dus een nieuwe reservering maken voor volgende aansluitende trein, waar misschien al uren eerder of de dag ervoor al anderen een resevering voor hebben gemaakt dus moet je maar afwachten of daar nog plek is. En misschien hebben of krijgen die mensen een zelfde probleem met vertraging of uitval van een andere trein maar staat die reservering voorlopig nog maar gaan die mensen die trein niet halen en blijft er dus een gereserveerde plek leeg die jij niet kan reseveren.

De verplichte reservering zou voor meer zekerheid moeten zorgen dat je een plek voor je fiets hebt, maar bij vertraging of uitval schiet je er niets mee op. Plus dat je in die situaties dus wel toegang tot MijnNS moet hebben anders kun je helemaal niets.

De Fietsersbond is er net als Rover tegen.

“Het is onbegrijpelijk dat juist nu NS zo verlegen zit om reizigers, wordt besloten de fietser te weren”, stelt Esther van Garderen, directeur van de Fietsersbond. “Het is soms onmogelijk in te schatten hoe lang een fietstocht precies duurt, juist voor deze groep reizigers is het van belang spontaan de trein in te kunnen stappen”. 

Badge +3

Voor zover ik begrijp krijg je 25% korting op je fietskaartje bij het aanmelden/reserveren voor je treinrit.

Maar dat gaat natuurlijk niet werken zolang anderen gewoon zonder die reservering ook een fiets met bijbehorend kaartje (zonder korting) mee mogen nemen.

Bovendien moet je bij reserveren heel zeker weten dat je een bepaalde trein gaat nemen, en niet eentje van 10/15/30 minuten eerder of later.

Met name bij 6 (of meer!) treinen per uur stappen mensen natuurlijk bij voorkeur in de eerste die voor komt rijden, of de volgende als ze een trein te druk vinden. Moet je je reservering weer gaan verzetten!

Dat gaat hem dus niet worden. En inderdaad, wie gaat er op controleren bij het instappen of je wel een reservering hebt? En welke reiziger met niet gereserveerde fiets moet er dan eventueel uit?

Reputatie 7
Badge +3

Met die korting probeert NS het nog een beetje aantrekkelijk te maken, maar het komt neer op nog geen 2 euro per fiets. 

Ik ben echt niet iemand die meerdere keren per jaar een fiets meeneemt, tot nu pas 2 keer gedaan. Maar bij allebei de keren moest ik wel per rit 3 of 4 keer overstappen, met dus ook al die keren het risico dat je een overstap niet haalt. En voor de terugreis had ik allebei de keren een andere trein dan ik van tevoren thuis bedacht had. In totaal was het slechts bij 1 trein het geval dat alle fietsplekken vol waren en ik een volgende trein moest nemen, een kwartier later en daardoor ook via een andere route. En bij 1 andere trein was het zo dat mijn fiets en 2 andere fietsen correct op de fietsplek stonden, die daarmee vol was, en er later nog 1 reiziger een fiets overdwars op het balkon zette. 

Ik wil hier nog wel even mededelen dat het reserveren ook voor de reiziger erg makkelijk kan zijn. Zo kunnen we je informeren als de verwachte drukte toeneemt en laten we het je weten als je trein uitvalt. Op deze manier zien we – en jij als reiziger – vooraf hoe groot de verwachte drukte is in de trein. Maar ook of er ruimte is om je fiets mee te nemen.  

Reputatie 7
Badge +3

Ja, het kan erg makkelijk zijn wanneer je een smartfoon hebt, maar zonder heb je aan die informatie onderweg niets. Op deze manier wordt het voor de groep reizigers die geen smartfoon heeft zo ongeveer onmogelijk (of anders zeer lastig) om een fiets mee te nemen. Zorg dan tenminste voor een alternatieve manier dan alleen via MijnNS.

Ik had nog geen vaste plannen om deze zomer met de fiets op stap te gaan, maar als dit doorgaat hoef ik die plannen ook niet eens te gaan maken. Hartelijk dank NS.

Reputatie 7

Ja, het kan erg makkelijk zijn wanneer je een smartfoon hebt, maar zonder heb je aan die informatie onderweg niets. Op deze manier wordt het voor de groep reizigers die geen smartfoon heeft zo ongeveer onmogelijk (of anders zeer lastig) om een fiets mee te nemen. Zorg dan tenminste voor een alternatieve manier dan alleen via MijnNS.

Ik had nog geen vaste plannen om deze zomer met de fiets op stap te gaan, maar als dit doorgaat hoef ik die plannen ook niet eens te gaan maken. Zo sluit NS een groep reizigers uit. 

Ik denk dat er onder de studenten geen één is die zijn reis van tevoren aanmeldt. Zijn ook al meerdere topics over dat een rustige trein toch opeens barstensvol blijkt te zitten. Ook is al meerdere keren gevraagd welk percentage reizigers daadwerkelijk een reis aanmeldt. Heb ik tot op heden ook geen cijfers van gezien. Zijn dus blijkbaar geheim. 

Reputatie 7
Badge +3

In het artikel op de NS site wordt gesproken over 80% die wel vrijwillig de reis aanmeldt, maar dat gaat dan denk ik alleen om reizigers met een fiets. De overige 20% zal echt niet in alle gevallen stuiten op een trein die al vol is met aanmeldingen, dus hoeveel % van de reizigers met fiets zorgt nu daadwerkelijk voor overlast door de fiets gewoon de trein in te plempen als alle fietsplekken al bezet zijn? 

Reputatie 7

In het artikel op de NS site wordt gesproken over 80% die wel vrijwillig de reis aanmeldt, maar dat gaat dan denk ik alleen om reizigers met een fiets. De overige 20% zal echt niet in alle gevallen stuiten op een trein die al vol is met aanmeldingen, dus hoeveel % van de reizigers met fiets zorgt nu daadwerkelijk voor overlast door de fiets gewoon de trein in te plempen als alle fietsplekken al bezet zijn? 

Ik had het over het totaal aanmelden van de treinreizen en niet alleen diegene met een fiets. Ik vind 80% overigens zeer veel. 

Reputatie 7
Badge +3

Voor het totaal aanmelden heb ik ook nog geen cijfers gezien, alleen dit nu voor reizen met fiets. Ik vind 80% ook veel, ik vraag me af of dat wel klopt. En als het wel klopt en 80% aanmeldt hoe nodig is het verplichte reserveren dan nog?

Reputatie 7
Badge +1

Op deze manier wordt het voor de groep reizigers die geen smartfoon heeft zo ongeveer onmogelijk (of anders zeer lastig) om een fiets mee te nemen. Zorg dan tenminste voor een alternatieve manier dan alleen via MijnNS.

Uit het adviesaanvraag aan Locov:

Distributie van de fietsreservering:

  • (...)
  • Reizigers zonder toegang tot internet kunnen hun fietsreservering - zonder account - maken aan de balie of via de klantenservice. Alleen een emailadres is noodzakelijk, zodat NS de reiziger een email kan sturen waarin de reserveringsbevestiging staat.
  • Reizigers die een fietsticket kopen in de kaartverkoopautomaat worden in en/of op de automaat voor hun verplichte reservering verwezen naar Treinwijzer en klantenservice, waar ze zoals eerder vermeld desgewenst anoniem kunnen reserveren.
  • Voor reizigers die een fietsticket kopen bij een andere vervoerder geldt dat ze voor het gedeelte van de reis op een NS traject een reservering kunnen maken via de bovengenoemde NS distributiekanalen.
  • (...)

Het lijkt er dus op dat het fietsticket weer terug gaat komen in de automaat. Dat is in ieder geval positief nieuws, als deze pilot doorgaat.

Maar, als je niet over een smartphone beschikt kom je met het eerste punt ook niet zo veel verder. Tenzij de HC aan de hand van je email kan checken of je een reservering hebt. Dan heb je verder ook nog het probleem dat er treinen rondrijden die niet over WiFi beschikken of waarvan de WiFi het soms gewoon niet doet. Of als je op een station strandt wat niet over WiFi beschikt en je een nieuwe reservering moet maken, omdat je je trein bijvoorbeeld gemist hebt. Zie dan maar eens die bevestiging te laten zien zonder toegang tot internet.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, als je geen smartfoon/internettoegang onderweg hebt hoe heb je dan bewijs dat je een reservering hebt? Die mail met de reserveringsbevestiging zie ik pas als ik weer thuis ben en kan ik dan onderweg niet laten zien. Dat heeft dan alleen zin als je die email nog ergens kan uitprinten en meenemen. 

En dan ook graag via de klantenservice via de servicezuil op het station ipv dat je hele beltegoed op gaat aan minuten in de wacht hangen? Want op veel stations heb je geen balie en dat zullen er met de bezuinigingen alleen maar minder worden.

 

In die adviesaanvraag zie ik ook staan:

  • Reserveren kan met een NS-account, en ook anoniem.

Dan reserveer ik toch lekker 's morgens voor ik weg ga alvast voor de terugreis meerdere reizen anoniem, op verschillende tijden, neem een stapeltje uitgeprinte emails mee en bij controle is er vast wel eentje voor een juiste trein bij. Of laat eigenlijk ook maar, mijn hele lust tot reizen met een fiets is vandaag al verdwenen door dit plan.

Reputatie 7
Badge +3

Waren die aanmeldingen maar echte reserveringen. Dan konden de fietsen zonder reservering verwijderd worden.

Hoe eerder die onzin wordt afgeschaft hoe beter.

Die gaat er volgens de NS komen ook: https://www.spoorpro.nl/materieel/2021/05/27/rover-en-fietsersbond-boos-over-reserveringplicht-fiets-in-trein/

Persbericht NS: https://nieuws.ns.nl/zomerpilot-25-korting-op-fiets-in-de-trein-wel-vooraf-aanmelden/

Ben nu al benieuwd hoe ‘succesvol’ dit gaat worden.


Als je beide berichten leest, dan is het volstrekt niet duidelijk of het gaat om reservering (dus recht op een plek) in bericht van Spoorpro op f verplichte aanmelding (maar iedereen kan fiets meenemen)  in bericht  nieuws.ns

Geen recht op een plek volgens deze quote 

"Dat geeft reizigers meer zekerheid op een plek voor hun fiets in de trein en is er minder overlast voor medereizigers.”

Reageer