Ik vraag me af of de ov-sector weleens serieus onderzoek doet onder (potentiële) klanten over hoe ze meer mensen kunnen trekken.
Ik krijg regelmatig onderzoeken maar het gaat altijd over in mijn ogen randzaken. Je zou een breed onderzoek verwachten met de vraag waarom mensen wegblijven en wat er anders moet waardoor ze wel gaan komen, plus daarna een concreet actieplan.
Dat er meer geld naar asfalt gaat is niet onlogisch, de trein vervoert minder dan 10% vergeleken met wat er over de weg gaat.
Door corona is het reizigersvervoer per trein daarnaast sterk gedaald zodat er de komende jaren ook niet echt uitbreidingen nodig zijn.
Maar wel uitbreidingen op de weg dus..… nog meer blik op de weg...
Het OV moet eerst maar eens zelf laten zien dat het meer reizigers kan trekken.
Dat er meer geld naar asfalt gaat is niet onlogisch, de trein vervoert minder dan 10% vergeleken met wat er over de weg gaat.
Door corona is het reizigersvervoer per trein daarnaast sterk gedaald zodat er de komende jaren ook niet echt uitbreidingen nodig zijn.
Maar wel uitbreidingen op de weg dus..… nog meer blik op de weg...
Je zou ook kunnen ijveren om die minder dan 10% in het ov op te krikken naar 20%. Om meer mensen zover te krijgen de auto te laten staan. Maar dat gebeurt niet of nauwelijks.
Voor een groot deel van die miljoen nieuwe huizen tot 2030 is ook goede ontsluiting nodig, je mag hopen op nieuwe stations/nieuw spoor en niet alleen maar nieuw asfalt.
Tussen Zwolle en Leeuwarden zijn de baklengtes al helemaal een probleem in de spits als hier ICNG gaat rijden. Stations zoals bijv. Steenwijk zijn alleen geschikt tot 10 bakken… Zullen die dan wel verlengd moeten worden??
Bij Zwolle wordt wel eens een extra ICM-M gekoppeld aan de ICM-M vanaf Leeuwarden of Groningen.
Dan kan fictief tussen Leeuwarden - Zwolle eerst 10 bakken ICNG (2 x 110 meter) rijden. En dan bij Zwolle nog 1 vijfdelige ICNG eraan gekoppeld worden. Waardoor de trein totaal 3 x 110 meter lang is. En totaal 3 x 256 = 768 zitplaatsen zijn. Vergelijkbaar met een twaalfdelige ICM-M. Of een achtdelige V-IRM-M.
Twee gekoppelde achtdelige ICNG hebben 2 x 417 = 834 zitplaatsen. Vergelijkbaar met 2 gekoppelde vierdelige DDZ.
Heb je niet eerder meerdere topics geopend over de ICNG? Misschien die even recyclen? ;)
Nee. De overheid als eigenaar van het spoor wil niet voldoende investeren om de knelpunten op te lossen.
Er zijn grotere problemen, waar dat geld hard voor nodig is?
Ken niet alle prioriteiten zoals opvang Oekraïnse vluchtelingen, woningtekort, klimaat e.a.
Maar neem aan dat Ministerie van I & W toch niet alleen investeert in meer asfalt?
Er gaat ook veel geld naar het spoor. Momenteel gaat er bijv 400 miljoen naar de verbouwing van station Groningen. Daarnaast is en wordt er erg veel geld uitgegeven aan PHS.
Dat er meer geld naar asfalt gaat is niet onlogisch, de trein vervoert minder dan 10% vergeleken met wat er over de weg gaat.
Door corona is het reizigersvervoer per trein daarnaast sterk gedaald zodat er de komende jaren ook niet echt uitbreidingen nodig zijn.
Door corona is het reizigersvervoer per trein daarnaast sterk gedaald zodat er de komende jaren ook niet echt uitbreidingen nodig zijn.
Vandaag hoef je de mondkapjes niet meer te dragen. Het effect van corona op treinreizigers is nu nog te merken.
Maar over een tijdje is het business as usual. Werknemers die gewoon weer op hun werkplek moeten zitten. En niet allemaal op afstand mogen en kunnen werken. En de vervoersstromen kan niet geheel via de weg. Zie de files die er weer zijn zoals in 2019.
Gefaseerd zal het aantal treinreizigers weer toenemen. En de drempel om de trein te nemen zal weer afnemen.
Verwacht dat op termijn de vervoersstromen per trein tussen Schiphol - Rotterdam vanaf 2025 steeds meer via de HSL zal gaan. Zeker als de HSL steeds meer geïntegreerd wordt in het hoofdrailnet. Met verbindingen via HSL naar Zwolle, Groningen, Leeuwarden, Enschede en Vlissingen.
En dan zal de ICNG aanzienlijk langer zijn. Tot 2025 zijn de 49 vijfdelige en 50 achtdelige ICNG voldoende. Daarna is het koffiedik kijken.
Door corona is het reizigersvervoer per trein daarnaast sterk gedaald zodat er de komende jaren ook niet echt uitbreidingen nodig zijn.
Maar over een tijdje is het business as usual. Werknemers die gewoon weer op hun werkplek moeten zitten. En niet allemaal op afstand mogen en kunnen werken. En de vervoersstromen kan niet geheel via de weg. Zie de files die er weer zijn zoals in 2019.
Gefaseerd zal het aantal treinreizigers weer toenemen. En de drempel om de trein te nemen zal weer afnemen.
Dat moet allemaal eerst nog maar eens blijken. Sinds vandaag zijn alle beperkingen opgeheven en de komende weken wordt wel duidelijk hoe de vlag er echt voor staat. Met name bij het spitsvervoer is het nu nog altijd 35-40% minus. En juist dat spitsvervoer bepaalt de benodigde capaciteit aan spoor en materieel.
Tussen Zwolle en Leeuwarden zijn de baklengtes al helemaal een probleem in de spits als hier ICNG gaat rijden. Stations zoals bijv. Steenwijk zijn alleen geschikt tot 10 bakken… Zullen die dan wel verlengd moeten worden??
Net als nu zullen bij treinen die langer zijn dan treinstellen afgekoppeld moeten gaan worden. Die 10 bakken zijn overigens normale bakken. De baklengte van de ICNG is korter. Een vijfdelige ICNG komt overeen met 4 normale bakken en de achtdelige ICNG komt overeen met 6 normale bakken. Daarmee kunnen de stations dus zonder problemen een combinatie van ICNG 5+8 aan.
Daarmee kunnen de stations dus zonder problemen een combinatie van ICNG 5+8 aan.
Er zullen tussen Zwolle en Leeuwarden weinig treinen 13 bakken ICNG nodig hebben.
Nee. De overheid als eigenaar van het spoor wil niet voldoende investeren om de knelpunten op te lossen.
Er zijn grotere problemen, waar dat geld hard voor nodig is?
Ken niet alle prioriteiten zoals opvang Oekraïnse vluchtelingen, woningtekort, klimaat e.a.
Maar neem aan dat Ministerie van I & W toch niet alleen investeert in meer asfalt? OV is al behoorlijk slechter geworden door bezuinigingen. Niet in Randstad. Wel in dunbevolkte gebieden. Zie Zeeland, Noord Nederland.
Daarmee kunnen de stations dus zonder problemen een combinatie van ICNG 5+8 aan.
Er zullen tussen Zwolle en Leeuwarden weinig treinen 13 bakken ICNG nodig hebben.
13 bakken met 1 achtdelige en 1 vijfdelige ICNG hebben 417 + 256 = 673 zitplaatsen. Ruim meer dan 1 zesdelige DDZ. In spitsuren zal dertiendelige ICNG wel nodig zijn. Maar in daluren zie ik meestal 6 - 8 bakken ICM-M. Vergelijkbaar met 8 - 10 bakken ICNG.
Vooral tussen Den Haag - Eindhoven kan de ICNG beter ingezet worden dan de huidige 2 Traxx aan beide uiteinden met daartussen 9 NS Intercityrijtuigen.
De bezettingsgraad is niet hoog tussen Den Haag - Eindhoven. Reis niet elke dag met deze IC. Maar zelfs in spitsuren waren er zitplaatsen over. Legt NS hier niet geld bij als de 9 ICR voor 25% - 50% bezet is in de meeste uren?
Met de ICNG kan het véél flexibeler verdeeld worden. In spitsuren 15 - 16 bakken. In daluren tussen 9.00 - 16.00 tot 13 bakken. En na 20.00 5 - 8 bakken.
Dat er meer geld naar asfalt gaat is niet onlogisch, de trein vervoert minder dan 10% vergeleken met wat er over de weg gaat.
Door corona is het reizigersvervoer per trein daarnaast sterk gedaald zodat er de komende jaren ook niet echt uitbreidingen nodig zijn.
Maar wel uitbreidingen op de weg dus..… nog meer blik op de weg...
Je zou ook kunnen ijveren om die minder dan 10% in het ov op te krikken naar 20%. Om meer mensen zover te krijgen de auto te laten staan. Maar dat gebeurt niet of nauwelijks.
Voor een groot deel van die miljoen nieuwe huizen tot 2030 is ook goede ontsluiting nodig, je mag hopen op nieuwe stations/nieuw spoor en niet alleen maar nieuw asfalt.
Noord Nederland bood aan om woningtekort op te lossen. Maar dan moest overheid aanleg Lelylijn goedkeuren.
Overheid heeft aangegeven dat ze tot € 3 miljard willen vergoeden. En het resterende bedrag moet ergens anders vandaan komen. Wordt vervolgd..
Dat lijkt me iets voor een ander topic.. over ICNG en zo
Dat lijkt me iets voor een ander topic..
Klopt inderdaad
Wat een onzin weer. De aanbesteding van de DDNG loopt momenteel gewoon en de winnaar wordt eind dit jaar bekend gemaakt.
Het schijnt volgens bepaalde berichten dat de tender volgend jaar is. Benieuwd wie de winnaar wordt. En wat de definitieve plannen zijn.
Zou mooi zijn als er een NS Coradia Stream Duplex gekoppeld kan rijden met de ICNG op klassieke spoorlijnen zodat er meer zitplaatsen gecreëerd wordt.
NS heeft geen dubbeldeksvariant van deze trein besteld, waar moeten die dan opeens vandaan komen?
Is ook bekend of NS Alstom een vervolgorder geeft om een deel van de ICM-M te vervangen?
Het idee was volgens mij om het resterende deel ICM samen met DDZ te vervangen door de toekomstige DDNG (DubbelDekker Nieuwe Generatie).
Ik verwacht dat de samenstellingen van de ICNG als volgt zullen zijn:
5 110m
8 160m
5+5 220m
5+8 270m
5+5+5 330m
8+8 330m
Ik verwacht niet dat de perrons in Almere en Lelystad verlengd gaan worden. Ik heb nog geen testrit gezien met samenstellingen die langer zijn dat 330m zijn
Over een vervolg order durf ik nog niks te zeggen.
Heb gelezen dat 330 meter de maximale lengte is. Weet niet of dat komt omdat het technisch niet langer kan. Ooit reed een keer een viertiendelige V-IRM-M en een zestiendelige ICM-M. Maar dat is slechts een paar keer gebeurd.
En in de huidige dienstregeling met hoge frequenties zal een achttiendelige ICNG (1 achtdelige en 2 vijfdelige ICNG) waarschijnlijk ook niet hoeven. Als dat technisch al kan.
Als je afgaat op de huidige reizigersaantallen in de Intercity Direct zou een vijfdelige ICNG al voldoende zijn in de daluren. Maar de ICNG is sneller en comfortabeler met USB, stopcontacten, displays, biochemische toiletten, goede verlichting. En als het (heel) betrouwbaar is zal het aantal treinreizigers zoal omhoog gaan. NS moet in ieder geval niet de toeslag op HSL Rotterdam - Schiphol ineens (fors) gaan verhogen.
2 vijfdelige ICNG of 1 achtdelige ICNG in daluren lijk me op korte termijn voldoende. Moet wel uitkomen met de dan geleverde ICNG. De Traxx + ICR zal begin 2023 nog in de meerderheid zijn. Maar daarna zal de 49 vijfdelige en 50 achtdelige ICNG (20 achtdelige ICNG België) geleverd worden. En met totaal ongeveer 33.000 zitplaatsen zullen er meer zitplaatsen zijn.
Tot 2025 zullen er waarschijnlijk genoeg zitplaatsen zijn als de Traxx + ICR vervangen worden. Na 2025 als de ICNG de HSL meer integreert in het hoofdrailnet moeten er mogelijk meer nieuwe ICNG bijkomen. Maar NS kan ook besluiten nieuwe DD-ICNG in te zetten. Alleen die kunnen niet rijden op de HSL.
Zou mooi zijn als er een NS Coradia Stream Duplex gekoppeld kan rijden met de ICNG op klassieke spoorlijnen zodat er meer zitplaatsen gecreëerd wordt.
NS heeft geen dubbeldeksvariant van deze trein besteld, waar moeten die dan opeens vandaan komen?
Is ook bekend of NS Alstom een vervolgorder geeft om een deel van de ICM-M te vervangen?
Het idee was volgens mij om het resterende deel ICM samen met DDZ te vervangen door de toekomstige DDNG (DubbelDekker Nieuwe Generatie).
Het is meer een suggestie. NS zou een nieuwe dubbeldeksintercity laten ontwikkelen die in 2027 zou gaan rijden:
https://www.bing.com/ck/a?!&&p=02c3bbc7fa5ea00dddd8fef922cba4b41713c8b64f3abd42065f5713a7394cf5JmltdHM9MTY0Nzk3NTU3MyZpZ3VpZD0wZTVjNDRkYy1iYWQ1LTRmNTUtOTNhNC1hZWQxYWNlYjgwNjEmaW5zaWQ9NTE1NQ&ptn=3&fclid=3606a4a6-aa12-11ec-9e7d-6ab3e534bc17&u=a1aHR0cHM6Ly93d3cudHJlaW5yZWl6aWdlci5ubC9ucy1kZW5rdC1uYS1vdmVyLW5pZXV3ZS1nZW5lcmF0aWUtZHViYmVsZGVra2Vycy8_bXNjbGtpZD0zNjA2YTRhNmFhMTIxMWVjOWU3ZDZhYjNlNTM0YmMxNw&ntb=1
Maar die berichten waren voordat de coronacrisis er was. Dat wordt waarschijnlijk meer opgeschoven.
Klopt. De oudste ICM-M vervangen door ICNG. En de resterende deel van de ICM-M & DDZ vervangen door DDNG. Die kunnen alleen niet op de HSL rijden.
Er zullen inderdaad maximaal 16 bakken gekoppeld kunnen rijden in alle samenstellingen die daarbinnen mogelijk zijn. Technisch kan je nog wel meer aan elkaar knopen, maar dan ben je, zoals terecht opgemerkt wordt, beperkt in de stations die je aan kan doen vanwege de maximale perronlengtes.
Gezien de problemen met dubbeldekkers op trajecten met een slappe ondergrond is het maar zeer de vraag of er überhaupt nog nieuwe dubbeldekkers komen. ProRail/I&M zullen straffe eisen stellen m.b.t. gewicht en asdruk en het is nog maar de vraag of de Europese industrie lichtgewicht dubbeldekkers kan/wil leveren die daaraan voldoen. Het zou zo dus maar kunnen dat er alleen nog maar nieuwe enkeldekkers komen.
Wat een onzin weer. De aanbesteding van de DDNG loopt momenteel gewoon en de winnaar wordt eind dit jaar bekend gemaakt.
Heb gelezen dat 330 meter de maximale lengte is. Weet niet of dat komt omdat het technisch niet langer kan. Ooit reed een keer een viertiendelige V-IRM-M en een zestiendelige ICM-M. Maar dat is slechts een paar keer gebeurd.
Voordat de Hanzelijn geopend was reden er regelmatig 15 bakken ICMm tussen Utrecht en Zwolle 14 VIRM heb ik ook wel eens voorbij zien komen in Zwolle maar dat was vrij zeldzaam. Richting Hengelo was dit volgens ook het geval. Tegenwoordig is dit helaas niet meer mogelijk omdat ProRail de perrons heeft ingekort naar 330 meter. Het waren wel mooie samenstellingen.
Het zal waarschijnlijk wel mogelijk zijn om 8+5+5 bakken ICNG te combineren, maar dat is door de korte perrons niet relevant. En waarschijnlijk is daar ook geen toelating voor.