slechte materieel inzet leiden-utrecht | NS Community
beantwoord

slechte materieel inzet leiden-utrecht

  • 10 January 2022
  • 40 reacties
  • 1649 Bekeken

Reputatie 1

Er rijden inmiddels al een jaar sprinters als intercity tussen leiden en Utrecht. Het begon eerst met SNG. Dat was een behoorlijke achteruitgang. Later werd dat SLT nog eens een flinke degradatie. Inmiddels is duidelijk dat Ns de SLT permanent als intercity laat rijden. Ik persoonlijk vind dat echt belachelijk. Er zijn veel discussies geweest of het traject wel een intercity dienst waard is. De Ns noemt het wel een intercity dienst. Bij een intercity dienst mag je een betere dienstverlening verwachten dan de meest eenvoudige trein van de Ns. Zo is er echt te weinig beenruimte en soms geen eens een toilet! Ik snap deze keuze niet. Ik snap dat er door de slechte ondergrond lichte treinen moeten rijden. Maar de SNG is ook een lichtere trein en mag dus ook over het traject rijden. De SNG heeft voorzieningen zoals WiFi stopcontacten en beenruimte die je bij een intercity dienst mag verwachten. De SLT is een prima sprinter voor sprinter diensten. Maar voor de intercity diensten mag je gewoon meer verwachten. Is het niet een optie om de SLT op een SNG traject te laten rijden zodat de SNG als intercity kan rijden tussen leiden en Utrecht. Het is een grote wens van veel reizigers en dan hebben we toch nog een mooie compensatie.

icon

Beste antwoord door Anonymous 10 January 2022, 15:22

Bekijk origineel

40 reacties

Het traject is deels IC en deels sprinter dienst en het materieel is met de extra treinen nu aangepast naar sprinter materieel. Zo en zo was dit eerder nodig vanwege tekort aan IC materieel en nu blijft het zo vanwege de belasting van het spoor zelf vanwege de problemen die er zijn met de ondergrond en de verhoogde interval van de treinen.

De SLT is gewoon een goede trein, dingen als wifi en usb poorten is een luxe en niet iets waar je vooraf voor betaald, je betaald om van punt A naar punt B te gaan. Het al dus gewoon even wennen worden voor u aan de SLT.

Daarnaast is volgens mij de beenruimte in een SLT ruimer dan in een SNG en het tafeltje is ook nog iets ruimer in de SLT.

En waarvoor zou u gecompenseerd moeten worden? Een trein is een trein en brengt u waar u heen moet en waar u voor betaald.

Reputatie 1

Het gaat om het principe. Ns noemt het een intercity dan mag ik als klant een intercity verwachten. Dat is door de slechte staat van het spoor helaas niet mogelijk. Zorg dan voor dat je de beste oplossing levert.

zoals u zelf zegt is de SLT een prima trein. Maar is het gewoon niet waard om onder de naam “intercity” te rijden. De intercity tussen Vlissingen en Roosendaal stopt een keer per uur ook op alle stations en daar rijdt ook gewoon VIRM. 
Dat er in de SLT meer beenruimte is is echt niet waar. Ik reis vaak met 2 vrienden en wij kunnen alle drie niet normaal zitten. Daar hadden we bij de SNG echt geen last van. Het tafeltje is iets groter maar je hebt er nog steeds helemaal niks aan. Daarnaast hangen de lompe prullenbakken er onder de tafel alleen maar in de weg.

Er reed eerst ICM tussen leiden en Utrecht en nu SLT de grootste achteruitgang qua materieel die je kan krijgen. Dat er op sprinter diensten beter materieel rijdt is echt belachelijk! Wil de Ns hun klanten kwijtraken of zo?

 

 

Badge +3

soms geen eens een toilet

Tegenwoordig hebben alle Sprinters een toilet.

SLT of SNG is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Persoonlijk geef ik ook ik de voorkeur aan SNG maar ik realiseer me dat er ook mensen zijn die weer liever SLT willen.

Ik ben het helemaal met je eens Patrick! Die slt’s horen niet als intercity te rijden. Waarom begrijpt de Ns dat niet?

Reputatie 7
Badge +3

Lezen is ook een vak. Er is al in het eerste antwoord aangegeven dat er nu sprinters rijden vanwege de belasting van het spoor. Tijdens de spits rijden er nu 4 treinen per uur ipv eerst 2 en om dan de intercity dienst met intercity treinen te rijden is te belastend voor het spoor. 

Zie anders ook even https://www.prorail.nl/nieuws/werken-aan-meer-treinen-in-de-spits-tussen-leiden-en-utrecht

De bestaande Intercity Leiden – Utrecht blijft een Intercitydienst, maar zal door Sprinters worden gereden. Die zijn minder belastend voor de spoorbaan, die op slappe veenbodem ligt. Ook kunnen Sprinters sneller optrekken en afremmen. Hierdoor zijn er minder aanpassingen nodig aan het spoor. Een extra voordeel is dat de instap van Sprinters even hoog is als het perron en ze rolstoelvriendelijke toiletten hebben. Dat maakt de Sprinters beter toegankelijk voor reizigers met een beperking.

Ik ben het helemaal met je eens Patrick! Die slt’s horen niet als intercity te rijden. Waarom begrijpt de Ns dat niet?

Alternatief?

Reputatie 1

Lezen is ook een vak. Er is al in het eerste antwoord aangegeven dat er nu sprinters rijden vanwege de belasting van het spoor. Tijdens de spits rijden er nu 4 treinen per uur ipv eerst 2 en om dan de intercity dienst met intercity treinen te rijden is te belastend voor het spoor. 

Zie anders ook even https://www.prorail.nl/nieuws/werken-aan-meer-treinen-in-de-spits-tussen-leiden-en-utrecht

De bestaande Intercity Leiden – Utrecht blijft een Intercitydienst, maar zal door Sprinters worden gereden. Die zijn minder belastend voor de spoorbaan, die op slappe veenbodem ligt. Ook kunnen Sprinters sneller optrekken en afremmen. Hierdoor zijn er minder aanpassingen nodig aan het spoor. Een extra voordeel is dat de instap van Sprinters even hoog is als het perron en ze rolstoelvriendelijke toiletten hebben. Dat maakt de Sprinters beter toegankelijk voor reizigers met een beperking.

Jullie begrijpen mij niet. Het gaat om de materieel keuze onder de sprinters. Ns laat hun meest eenvoudige sprinter SLT als intercity rijden. Terwijl ze de keuze hebben om luxere SNG in te zetten. Het is toch belachelijk dat sprinter diensten meer voorzieningen hebben dan deze intercity dienst?

Ik ben het helemaal met je eens Patrick! Die slt’s horen niet als intercity te rijden. Waarom begrijpt de Ns dat niet?

Alternatief?

SNG als intercity. Meer voorzieningen zoals dat hoort bij een IC.

Badge +3

Een IC hoeft helemaal niet overal stopcontacten te hebben, en wi-fi kan je ook vergeten in het HSL materieel (ICR), dus de IC direct maar ook bijv. tussen Den Haag en Eindhoven.

En het toilet in een SLT is rianter dan in vrijwel alle intercity’s.

Ik ben het helemaal met je eens Patrick! Die slt’s horen niet als intercity te rijden. Waarom begrijpt de Ns dat niet?

Alternatief?

SNG als intercity. Meer voorzieningen zoals dat hoort bij een IC.

Dan zou je een deel van het SLT moeten ombouwen op een IC-inrichting. Kan op zich, maar maakt de inzet erg inflexibel en is daardoor los van de verbouwingskosten vooral duur in de exploitatie. 

Reputatie 1

Ik ben het helemaal met je eens Patrick! Die slt’s horen niet als intercity te rijden. Waarom begrijpt de Ns dat niet?

Alternatief?

SNG als intercity. Meer voorzieningen zoals dat hoort bij een IC.

Dan zou je een deel van het SLT moeten ombouwen op een IC-inrichting. Kan op zich, maar maakt de inzet erg inflexibel en is daardoor los van de verbouwingskosten vooral duur in de exploitatie. 

Je hoeft ze ook niet helemaal om te bouwen, maar je kan wel SLT omwisselen met een SNG traject. Een andere oplossing is over een paar jaar ICNG inzetten deze trein zijn minder zwaar.

Reputatie 7
Badge +3

Jullie begrijpen mij niet. Het gaat om de materieel keuze onder de sprinters. Ns laat hun meest eenvoudige sprinter SLT als intercity rijden. Terwijl ze de keuze hebben om luxere SNG in te zetten. Het is toch belachelijk dat sprinter diensten meer voorzieningen hebben dan deze intercity dienst?

Er komen anders veel meer klachten over de SNG dan over de SLT, met name over de stoelen die te recht zouden zijn. Daarnaast ook over de kleine tafeltjes en dat er geen prullenbakken bij de stoelen zijn. Vele pagina's zijn er hier volgeschreven met klachten over de SNG. Maar ja , als je wifi en stopcontacten belangrijker vindt….

Reputatie 1

Jullie begrijpen mij niet. Het gaat om de materieel keuze onder de sprinters. Ns laat hun meest eenvoudige sprinter SLT als intercity rijden. Terwijl ze de keuze hebben om luxere SNG in te zetten. Het is toch belachelijk dat sprinter diensten meer voorzieningen hebben dan deze intercity dienst?

Er komen anders veel meer klachten over de SNG dan over de SLT, met name over de stoelen die te recht zouden zijn. Daarnaast ook over de kleine tafeltjes en dat er geen prullenbakken bij de stoelen zijn. Vele pagina's zijn er hier volgeschreven met klachten over de SNG. Maar ja , als je wifi en stopcontacten belangrijker vindt….

SNG of SLT beide stoelen zijn niks. Bij de SLT heb ik het idee dat ik op een houten bankje zit. Bij de SNG krijg je extra voorzieningen en is het interieur mooier qua kleur gebruik en blauw led verlichting. Beter dan die depressieve bende in de SLT. 

@Patrick 2004 

De aslast van ICNG is een flink stuk hoger dan bij SLT of SNG. 

De beenruimte in een SLT is ontzettend mager, zeker als er iemand tegenover je zit. En over een nieuwe trein komen er altijd meer klachten. Gebruik anders de Flirts, dat zijn de meest luxe sprinters.

Het lijkt me eerlijk gezegd duidelijk dat de SNG een verbetering is ten opzichte van de SLT. Kleine tafeltjes hebben beide treinen. 

Met mijn lengte kies ik in de SLT bewust voor een tweezits of vierzits met open ruimte onder de tegenoverliggende stoelen. Anders kan ik niet fatsoenlijk zitten. Gelukkig kan dat in de lockdown.

Reputatie 7
Badge

Hoewel het een Intercity heet, is er weinig Intercity aan met een Lammenschans of Bodegraven als stopstation. Toevallig worden er tussen Woerden (ook geen volwaardig IC station trouwens) en Utrecht wat stations overgeslagen. NS zou het beter een sprinter kunnen noemen, net als tussen Utrecht en Almere, met vermelding dat stations worden overgeslagen.

Zelf reis ik ook wel eens op het traject, vind het vooral fascinerend op een enkelspoor tussen door de weilanden tussen Woerden en Alphen. Het voelt een beetje als schaatsen, wandelen, of fietsen op topsnelheid zo dicht op de weilanden.

De vierzits zijn vrij krap, maar de klapzitjes zitten dan weer prima. Zelf vind ik de Flirt ook de fijnste sprinter, maar het blijven eerste wereldproblemen vrees ik, of persoonlijke voorkeuren.

Zou als frequente reiziger vooral blij zijn dat NS en Prorail er een kwartiersdienst van hebben weten te maken. Overigens rijdt er een rechtstreekse echte IC tussen Utrecht en Leiden, zij het via de hoofdstad en de luchthaven.

Goed dan lossen we het gewoon op door de NS te vragen om deze treindienst een sprinter traject te noemen in plaats van intercity traject. 

 

Problem solved.

Reputatie 7
Badge

Zet jij het in werking! :-)

Reputatie 7
Badge +1

De vierzits zijn vrij krap, maar de klapzitjes zitten dan weer prima. Zelf vind ik de Flirt ook de fijnste sprinter, maar het blijven eerste wereldproblemen vrees ik, of persoonlijke voorkeuren.

Iedereen heeft zo z'n voorkeur voor bepaalde treintypes. Ik weet dat veel mensen er hier in het noorden niet blij mee waren toen op de sprinterdiensten hier de luxe ICM's vervangen werden door SNG. Vanuit NS gezien logisch (sprinter op sprinterdienst), maar het is wel een behoorlijke verandering voor reizigers natuurlijk.

Zo zullen er bij elk treintype mensen blijven die er minder blij mee zijn. Vooral bij wijzigingen in de materieelinzet hoor je dat veel.

Reputatie 7
Badge

Goed dan lossen we het gewoon op door de NS te vragen om deze treindienst een sprinter traject te noemen in plaats van intercity traject. 

 

Problem solved.

Help.. Mijn Sprinter rijdt Vleuten voorbij!!!

Dan krijg je zulke situaties, of je moet de treindienst in Woerden knippen zodat het daar gewoon een IC is i.p.v. overal op de spoorlijn Sprinter.

Persoonlijk ben ik ook van mening dat een Sprinter-stel een achteruitgang is van de spoorlijn. 

Misschien de term sneltrein weer uit het archief halen?
 

Reputatie 1

Misschien de term sneltrein weer uit het archief halen?
 

Lijkt mij wel een goed idee 

Goed dan lossen we het gewoon op door de NS te vragen om deze treindienst een sprinter traject te noemen in plaats van intercity traject. 

 

Problem solved.

Help.. Mijn Sprinter rijdt Vleuten voorbij!!!

Tussen Oss en Den Bosch rijden er zelfs non-stop sprinters. En er zijn meer sprinterseries die een of meer stationnetjes overslaan. Daar heb je CTA-bakken voor.

Maar goed, het blijft allemaal klagen over een typisch eerste wereld probleem. Ik kan me vergissen maar ik heb de indruk dat meeste klachten van studenten komen die internet in de trein willen.

De Duitsers noemen hun gewone sneltreinen overigens RE (Express), dat is een handiger keuze dan "Intercity" dat te prententieus is voor al die Nederlandse kortesafstands sneltreinen. Internationaal gezien is alleen de IC-Direct het predicaat "intercity" waardig.

Goed dan lossen we het gewoon op door de NS te vragen om deze treindienst een sprinter traject te noemen in plaats van intercity traject. 

 

Problem solved.

Help.. Mijn Sprinter rijdt Vleuten voorbij!!!

Dan krijg je zulke situaties, of je moet de treindienst in Woerden knippen zodat het daar gewoon een IC is i.p.v. overal op de spoorlijn Sprinter.

Persoonlijk ben ik ook van mening dat een Sprinter-stel een achteruitgang is van de spoorlijn. 

Moeten we dan al die andere sprinters die niet overal stoppen ook IC gaan noemen?

En wat heeft het treintype nu te maken met de spoorlijn, zijn 2 verschillende dingen.

Daarnaast is een trein een trein en betaal je voor een treinreis niet voor een type materieel waarmee je vervoert wordt op binnenlandse reizen. Het probleem is eigenlijk dat mensen hun eisen te hoog hebben liggen en al heel snel ontevreden zijn als ze niet de meest luxe voorzieningen krijgen en helaas is het nu eenmaal niet mogelijk om overal maar de nieuwste treinen te laten rijden.

En gelukkig kennen deze mensen de Flirt dan niet want anders willen ze straks nog een Flirt in plaats van een SNG op hun traject.

Reageer