beantwoord

slechte materieel inzet leiden-utrecht

  • 10 January 2022
  • 40 reacties
  • 1662 Bekeken

Reputatie 1

Er rijden inmiddels al een jaar sprinters als intercity tussen leiden en Utrecht. Het begon eerst met SNG. Dat was een behoorlijke achteruitgang. Later werd dat SLT nog eens een flinke degradatie. Inmiddels is duidelijk dat Ns de SLT permanent als intercity laat rijden. Ik persoonlijk vind dat echt belachelijk. Er zijn veel discussies geweest of het traject wel een intercity dienst waard is. De Ns noemt het wel een intercity dienst. Bij een intercity dienst mag je een betere dienstverlening verwachten dan de meest eenvoudige trein van de Ns. Zo is er echt te weinig beenruimte en soms geen eens een toilet! Ik snap deze keuze niet. Ik snap dat er door de slechte ondergrond lichte treinen moeten rijden. Maar de SNG is ook een lichtere trein en mag dus ook over het traject rijden. De SNG heeft voorzieningen zoals WiFi stopcontacten en beenruimte die je bij een intercity dienst mag verwachten. De SLT is een prima sprinter voor sprinter diensten. Maar voor de intercity diensten mag je gewoon meer verwachten. Is het niet een optie om de SLT op een SNG traject te laten rijden zodat de SNG als intercity kan rijden tussen leiden en Utrecht. Het is een grote wens van veel reizigers en dan hebben we toch nog een mooie compensatie.

icon

Beste antwoord door Anonymous 10 January 2022, 15:22

Bekijk origineel

40 reacties

Reputatie 5

Goed dan lossen we het gewoon op door de NS te vragen om deze treindienst een sprinter traject te noemen in plaats van intercity traject. 

 

Problem solved.

Help.. Mijn Sprinter rijdt Vleuten voorbij!!!

Dan krijg je zulke situaties, of je moet de treindienst in Woerden knippen zodat het daar gewoon een IC is i.p.v. overal op de spoorlijn Sprinter.

Persoonlijk ben ik ook van mening dat een Sprinter-stel een achteruitgang is van de spoorlijn. 

Moeten we dan al die andere sprinters die niet overal stoppen ook IC gaan noemen?

 

In de jaren '90 had NS een soort tussenvorm tussen de stoptrein/sprinter en de IC: de ‘sneltrein’, aangeduid met een 's' in het spoorboekje. De dienst tussen Roosendaal en Zwolle was bijvoorbeeld zo'n sneltrein. Ik dacht ooit dat het de bedoeling was dat 3-treinensysteem verder uit te werken in de dienstregeling, maar dat is er nooit echt van gekomen.

Hoe kom je erbij dat Utrecht - Leiden een intercity is het is wel degelijk een sprinter. De trein rijdt vanuit Hertogenbosch via Geldermalsen, Utrecht en Bodegraven naar Leiden en stopt op 3 haltes in Utrecht na op alle tussengelegen stations. Eerst reed deze sprinter toen ook al met SLT en nu is deze doorgetrokken naar Bodegraven en Leiden. 

Volgens de reisplanner is het een intercity die gereden wordt met sprintermaterieel. 

Reputatie 7
Badge +3

Treinserie 8800 is gewoon een intercity en werd voorheen met DDZ of ICM gereden.  De 8900 serie is een sprinter. 

 

Reputatie 2

Hoe kom je erbij dat Utrecht - Leiden een intercity is het is wel degelijk een sprinter. De trein rijdt vanuit Hertogenbosch via Geldermalsen, Utrecht en Bodegraven naar Leiden en stopt op 3 haltes in Utrecht na op alle tussengelegen stations. Eerst reed deze sprinter toen ook al met SLT en nu is deze doorgetrokken naar Bodegraven en Leiden. 

Ik vind het maar een vaag verhaal. 13 jaar lang was het heel normaal dat er dat er hier dubbeldekkers reden. Nu kan dat ineens niet meer omdat het spoor verzakt is. Alsof ze daar in de rest van het land geen last van hebben! 

De alarmbellen zijn gaan rinkelen na de problemen met de verbouwing van het traject Zwolle-Kampen. ProRail is toen bewuster beleid gaan voeren t.a.v. maximale belasting. Overigens is Alphen a/d Rijn-Woerden het meest problematische traject in Nederland, het zou eigenlijk onderheid moeten worden maar dat vindt de politiek te duur omdat dat vele honderden miljoenen zou gaan kosten. 

Dat VIRM zo schommelt komt door de vorm van de bak (niet voor herhaling vatbaar). Staat helemaal los van verzakkingen. 

Reputatie 7
Badge +1

Volgens mij gaat het ook niet om geschommel van VIRMs als ze daar rijden, maar om het sneller doen verzakken van de bodem als er intensief en structureel met dubbeldekkers over de lijn wordt gereden. 

Dat heeft voor zover ik weet vooral te maken met de zachte veengrond waarop deze lijnen liggen.

Reputatie 1

Ik vind het maar een vaag verhaal. 13 jaar lang was het heel normaal dat er dat er hier dubbeldekkers reden. Nu kan dat ineens niet meer omdat het spoor verzakt is. Alsof ze daar in de rest van het land geen last van hebben! Tussen Amsterdam en Utrecht wordt je in een Virm ook alle kanten op geschommeld. En tussen Woerden en Gouda is de ondergrond echt niet veel beter hoor. Deze lijn heeft blijkbaar geen recht op een fatsoenlijke intercity. Blijkbaar vindt de NS het normaal om iedereen in een veel tekorten SLT te proppen. Helemaal nu de spits treinen ook niet meer rijden weet je zeker dat het te druk wordt. Maar als het door werkzaamheden anders uitkomt dan zijn dubbeldekkers ineens geen probleem meer. Ben ik de enige die deze logica niet begrijpt?

Reputatie 6
Badge

VIRM mag helemaal niet meer, ook niet tijdelijk. DDZ wel. Structureel moet het sprintermaterieel zijn sinds de frequentieverhoging.

Er werd eerder op dit forum geschreven dat IC-Materieel niet op Leiden-Utrecht kan rijden, vanwege de staat van het spoor. Waarom rijdt er dan nu alsnog DDZ op Leiden-Woerden-Den Haag en vice versa?

Dat is nu alleen voor paar dagen omdat het baanvak Leiden-Den Haag er uit ligt. Geregelde inzet is niet toegestaan vanwege het probleem van verzakkingen.

Reputatie 4

Er werd eerder op dit forum geschreven dat IC-Materieel niet op Leiden-Utrecht kan rijden, vanwege de staat van het spoor. Waarom rijdt er dan nu alsnog DDZ op Leiden-Woerden-Den Haag en vice versa?

Reputatie 7
Badge +1

je kan ook de flirt omruilen en dan de slt op bijv wijchen zutphen of tilburg weert en dergelijke inzetten. dan heb je iets comfortabeler materieel met wifi op deze intercity

En ook dan krijg je dat mensen gaan klagen omdat de nieuwere sprinters toch wel erg harde stoelen hebben, te weinig beenruimte of weet ik veel wat allemaal. Comfort is en blijft een kwestie van persoonlijke smaak.

Voor wifi is het logistiek gezien eenvoudiger om SNG in te zetten, maar NS is geen internetcafé en een treinserie gaan uitwisselen omdat een aantal reizigers wifi willen gaat (terecht) niet gebeuren. En zeker niet als daar ook de hele logistieke planning van het materieel voor overhoop gehaald moet worden.

je kan ook de flirt omruilen en dan de slt op bijv wijchen zutphen of tilburg weert en dergelijke inzetten. dan heb je iets comfortabeler materieel met wifi op deze intercity

Gaat m niet worden. Er zijn maar een  beperkt aantal machinisten opgeleid voor Flirt en die zitten grotendeels onder de rivieren.

Goedenavond,

Bovendien heeft de NS-Flirt apart onderhoud nodig ten opzichte van het andere materieel, wat alleen op een paar plaatsen in het zuiden kan. Daarom zul je deze minder boven de rivieren zien, op enkele uitzonderingen af en toe na.

je kan ook de flirt omruilen en dan de slt op bijv wijchen zutphen of tilburg weert en dergelijke inzetten. dan heb je iets comfortabeler materieel met wifi op deze intercity

Het probleem is dat met name SLT6 buiten de Randstad nauwelijks ergens efficiënt is in te zetten omdat het voor buiten de spits veel te grote eenheden zijn. 

Reputatie 7
Badge

je kan ook de flirt omruilen en dan de slt op bijv wijchen zutphen of tilburg weert en dergelijke inzetten. dan heb je iets comfortabeler materieel met wifi op deze intercity

Gaat m niet worden. Er zijn maar een  beperkt aantal machinisten opgeleid voor Flirt en die zitten grotendeels onder de rivieren.

Reputatie 3

je kan ook de flirt omruilen en dan de slt op bijv wijchen zutphen of tilburg weert en dergelijke inzetten. dan heb je iets comfortabeler materieel met wifi op deze intercity

Goed dan lossen we het gewoon op door de NS te vragen om deze treindienst een sprinter traject te noemen in plaats van intercity traject. 

 

Problem solved.

Help.. Mijn Sprinter rijdt Vleuten voorbij!!!

Dan krijg je zulke situaties, of je moet de treindienst in Woerden knippen zodat het daar gewoon een IC is i.p.v. overal op de spoorlijn Sprinter.

Persoonlijk ben ik ook van mening dat een Sprinter-stel een achteruitgang is van de spoorlijn. 

Moeten we dan al die andere sprinters die niet overal stoppen ook IC gaan noemen?

En wat heeft het treintype nu te maken met de spoorlijn, zijn 2 verschillende dingen.

Daarnaast is een trein een trein en betaal je voor een treinreis niet voor een type materieel waarmee je vervoert wordt op binnenlandse reizen. Het probleem is eigenlijk dat mensen hun eisen te hoog hebben liggen en al heel snel ontevreden zijn als ze niet de meest luxe voorzieningen krijgen en helaas is het nu eenmaal niet mogelijk om overal maar de nieuwste treinen te laten rijden.

En gelukkig kennen deze mensen de Flirt dan niet want anders willen ze straks nog een Flirt in plaats van een SNG op hun traject.

Goed dan lossen we het gewoon op door de NS te vragen om deze treindienst een sprinter traject te noemen in plaats van intercity traject. 

 

Problem solved.

Help.. Mijn Sprinter rijdt Vleuten voorbij!!!

Tussen Oss en Den Bosch rijden er zelfs non-stop sprinters. En er zijn meer sprinterseries die een of meer stationnetjes overslaan. Daar heb je CTA-bakken voor.

Maar goed, het blijft allemaal klagen over een typisch eerste wereld probleem. Ik kan me vergissen maar ik heb de indruk dat meeste klachten van studenten komen die internet in de trein willen.

De Duitsers noemen hun gewone sneltreinen overigens RE (Express), dat is een handiger keuze dan "Intercity" dat te prententieus is voor al die Nederlandse kortesafstands sneltreinen. Internationaal gezien is alleen de IC-Direct het predicaat "intercity" waardig.

Reputatie 1

Misschien de term sneltrein weer uit het archief halen?
 

Lijkt mij wel een goed idee 

Misschien de term sneltrein weer uit het archief halen?
 

Reputatie 7
Badge

Goed dan lossen we het gewoon op door de NS te vragen om deze treindienst een sprinter traject te noemen in plaats van intercity traject. 

 

Problem solved.

Help.. Mijn Sprinter rijdt Vleuten voorbij!!!

Dan krijg je zulke situaties, of je moet de treindienst in Woerden knippen zodat het daar gewoon een IC is i.p.v. overal op de spoorlijn Sprinter.

Persoonlijk ben ik ook van mening dat een Sprinter-stel een achteruitgang is van de spoorlijn. 

Reputatie 7
Badge +1

De vierzits zijn vrij krap, maar de klapzitjes zitten dan weer prima. Zelf vind ik de Flirt ook de fijnste sprinter, maar het blijven eerste wereldproblemen vrees ik, of persoonlijke voorkeuren.

Iedereen heeft zo z'n voorkeur voor bepaalde treintypes. Ik weet dat veel mensen er hier in het noorden niet blij mee waren toen op de sprinterdiensten hier de luxe ICM's vervangen werden door SNG. Vanuit NS gezien logisch (sprinter op sprinterdienst), maar het is wel een behoorlijke verandering voor reizigers natuurlijk.

Zo zullen er bij elk treintype mensen blijven die er minder blij mee zijn. Vooral bij wijzigingen in de materieelinzet hoor je dat veel.

Reputatie 7
Badge

Zet jij het in werking! :-)

Goed dan lossen we het gewoon op door de NS te vragen om deze treindienst een sprinter traject te noemen in plaats van intercity traject. 

 

Problem solved.

Reputatie 7
Badge

Hoewel het een Intercity heet, is er weinig Intercity aan met een Lammenschans of Bodegraven als stopstation. Toevallig worden er tussen Woerden (ook geen volwaardig IC station trouwens) en Utrecht wat stations overgeslagen. NS zou het beter een sprinter kunnen noemen, net als tussen Utrecht en Almere, met vermelding dat stations worden overgeslagen.

Zelf reis ik ook wel eens op het traject, vind het vooral fascinerend op een enkelspoor tussen door de weilanden tussen Woerden en Alphen. Het voelt een beetje als schaatsen, wandelen, of fietsen op topsnelheid zo dicht op de weilanden.

De vierzits zijn vrij krap, maar de klapzitjes zitten dan weer prima. Zelf vind ik de Flirt ook de fijnste sprinter, maar het blijven eerste wereldproblemen vrees ik, of persoonlijke voorkeuren.

Zou als frequente reiziger vooral blij zijn dat NS en Prorail er een kwartiersdienst van hebben weten te maken. Overigens rijdt er een rechtstreekse echte IC tussen Utrecht en Leiden, zij het via de hoofdstad en de luchthaven.

De beenruimte in een SLT is ontzettend mager, zeker als er iemand tegenover je zit. En over een nieuwe trein komen er altijd meer klachten. Gebruik anders de Flirts, dat zijn de meest luxe sprinters.

Het lijkt me eerlijk gezegd duidelijk dat de SNG een verbetering is ten opzichte van de SLT. Kleine tafeltjes hebben beide treinen. 

Met mijn lengte kies ik in de SLT bewust voor een tweezits of vierzits met open ruimte onder de tegenoverliggende stoelen. Anders kan ik niet fatsoenlijk zitten. Gelukkig kan dat in de lockdown.

Reageer