beantwoord

slechte wegligging nieuwe ICNG

  • 19 September 2023
  • 96 reacties
  • 2612 Bekeken

Reputatie 5

Onlangs heb ik voor het eerst een rit met de nieuwe ICNG gemaakt. Het viel mij op dat de 'wegligging’ nogal slecht was: extreem schokkerige bewegingen tijdens het rijden en stugge vering. Ik vond het iig een behoorlijke achteruitgang tov de traditionele ICR-rijtuigen die gewoonlijk op dit traject rijden. Bovendien vond ik dat hij nogal veel herrie maakte bij het optrekken en remmen (maar misschien zat ik net op de verkeerde plaats vlakbij de motoren). Zijn deze problemen bekend bij NS en gaat dat nog verbeterd worden? Het interieur ziet er wel redelijk uit verder, hoewel niet extreem comfortabel om te zitten.

icon

Beste antwoord door Daniël NS 19 September 2023, 19:07

Bekijk origineel

96 reacties

Reputatie 7

Schreef dit in andere reacties met het argument dat de ICNG vooral in Nederland zelf zal rijden. En daarom niet te vergelijken is met ICE, TGV, AVE, Eurostar. 

Die rijden niet alleen veel grotere afstanden. En treinreizigers zitten daardoor ook langer in deze treinen. En deze hogesnelheidstreinen concurreren met vliegtuigen en/of auto's.

Maar ik begrijp nog steeds niet waarom de ICNG er als sprinter 2.0 uitziet. Omdat de afstanden wat korter zijn dan elders is de traditionele IC-inrichting niet goed meer? Waarom niet gewoon dezelfde indeling gelaten als ICM in de nieuwe treinen, alleen een beetje strakker en aangevuld met stopcontacten? Waarom nu al dat gedoe met loungebanken, glazen schuifdeurtjes, kleurtjes en compartimentjes? Wat voegt dat toe? Kan me niet voorstellen dat daar massaal om verzocht is door reizigers. De meesten gaan toch gewoon zitten waar er (nog) plaats is en kijken niet naar de achterliggende bedoeling van de plek.

Reputatie 7

Inmiddels enkele keren met de ICNG gereisd maar jammer genoeg niet heel erg enthousiast. Relatief weinig zitplaatsen, veel “rijgeluiden”, meerdere ramen nogal klein in 1e klas, binnen oogt het zeker voor lange mensen krap (met wel een groot en ruim toilet). Het lijkt van binnen een soort sprinter of metro die toevallig dienst doet als intercity. Leuke kleurtjes in de verlichting maar daar gaat het nu juist niet om. Ik zat per ongeluk in de 1e klas stiltecoupe te praten en werd erop gewezen dat dit de stiltecoupe was, want er is paarse verlichting. Dat wist ik dus niet.... Het icoontje hiervoor zat een beetje weggestopt op de wand boven het bagagerek en is niet vanuit iedere zitplaats te zien.

Mijn favoriete treinmaterieel om mee te reizen is nog altijd ICM.

 

Reputatie 7

De ICNG ziet er gewoon niet als een intercity uit, met al die kleine door deuren afgescheiden ruimtes. Voelt een beetje claustrofobisch soms zelfs. Op sommige plekken zijn de ramen erg laag. Heb er nu een tiental keren mee gereisd, maar mijn gevoel erbij is nog niet veranderd. In mijn ogen is het een luxe sprinter, die toevallig wordt gebruikt als intercity. Echte intercityrijtuigen zien er wat mij betreft toch heel anders uit - veel ruimer, langer, opener, veel grotere ramen... Maar ik zal vast ouderwets zijn… dat zij dan maar zo 😉

Reputatie 7

......Maar ik heb het idee dat er hier gewoon wordt geklaagd om het klagen.......

Klagen is zo leuk, en dan elkaar duimpjes geven.

Fijn dat je ziet @JurgenH dat klagen de manier is om deze Community voor 95 procent te vullen, elk topic opnieuw helaas... 

Ik klaag absoluut niet. Ik geef alleen aan dat ik het zo jammer en zonde vindt dat ICM verdwijnt en de ICNG persoonlijk wat tegenvalt en benoem mijn argumenten ervoor. Zodra je iets niet 100% halleluja vindt en je mening geeft is dat kennelijk al klagen? 

Reputatie 4

Ik heb er nog niet ingezeten maar ik heb wel het idee dat het comfort van het oude spul qua rijgedrag en zitcomfort door het nieuwe spul niet gehaald wordt. Wat hier achter kan zitten zou wellicht door experts hier uitgelegd kunnen worden? Lichtere materialen waarmee de trein gebouwd wordt, efficiëntere stoelen en stoelplaasing (meer zitplaatsen per wagen)? Ik heb zelf in elk geval in het nieuwste materieel eerder een metro gevoel dan een echte treinbeleving.

Reputatie 7
Badge +1

........Zeker ICM is wat dat betreft toch een icoon op het spoor en uniek in z'n soort. Dat zal niet snel terugkomen.......

Altijd leuk, als materieel verdwijnt is het al gauw een icoon op het spoor wat, snik snik, verdwijnt.

Dat was al toen de stoomlocs weg gingen, toen de NS 1000 voor het laatst reed, en ook bij het afscheid van de Mat 46, 54, 64 en SGM.

Haha, nou ik ga ze niet missen de ICM. Het zijn prima treinen, maar het houdt een keer op. De bijzondere kop van deze treinen heeft natuurlijk wel iets unieks. Leuk nu ze in dienst zijn, maar NS is natuurlijk geen rijdend museum. En in de trein merk je er helemaal niets van. 😊

Maar je hebt gelijk, bij veel materieelseries wordt al gauw geroepen dat het een icoon is.

Ik heb het zelf niet zo snel dat ik oude treinen mis. Het maakt mij niet zo heel veel uit wat voor trein er rijdt, als deze maar schoon en netjes is.

Reputatie 7

En we zitten redelijk kort in een trein. Hoeveel reizigers zullen tussen Amsterdam - Breda helemaal in een ICNG zitten? 

Als dat een argument is - veruit de meesten zitten redelijk kort in een trein - , kan je overal wel Sprintermaterieel inzetten dat als “intercity”rijdt. 

Reputatie 5

Locov had inbreng bij ICNG. Vandaar gelijkvloerse instap, invalidentoilet. In Amersfoort konden destijds de stoelen getest worden. Hier lees je een stukje over jouw vraag over de filosofie van NS: 

https://www.nd.nl/nieuws/economie/641150/-heerlijk-zitten-in-nieuwe-intercity

Quote: 

Meteen valt op hoe donker de stiltecoupé in de modeltrein oogt in vergelijking met de ‘normale’ coupé. Een bewuste keuze, zegt de NS-begeleider: de treinvervoerder hoopt reizigers met dat gedimde licht duidelijk te maken dat het in de stiltecoupé echt rustig moet zijn. De coupés zijn ruimer dan in de huidige intercity’s, zodat rolstoelgebruikers gemakkelijker met de trein kunnen reizen.

Weet niet of ik daarmee jouw vraag beantwoord hebt. 

Vul zelf ook NS enquêtes in. Weet niet of het interieur van ICNG op basis van wensen van treinreizigers is bepaald. 

Reputatie 2

Wat nijn eerdere opmerkingen betreft: ik vind de stoelen en beenruimte in de ICNG voor Nederland goed. Ik heb alleen moeite met het rijcomfort van de ICNG- de regelmatige onrustige loop (vooral bij wissels en remmen), de klopgeluiden bij de draaistellen, het harde geblaas van de ventilatie hier en daar. Ook de opmerking “men reist gemiddeld maar kort in Nederland” doet de mensen tekort die vanuit b.v. Zuid-Limburg of Groningen naar de Randstad reizen. Die komen met 2,5 uur in de buurt van wat veel hogesnelheidstreinen in het buitenland afleggen en die meestal èn comfortabel rijcomfort hebben èn comfortabel zijn ingericht. 

Reputatie 5

En dat is maar goed ook, want ze zijn echt op. Ik vind ze ook niet bepaald fijn reizen. Vies oud, lawaaierig en voornamelijk 's avonds erg slecht verlicht.

De ICR zijn op leeftijd maar technisch gezien zeker niet op. Met een opfrisbeurt, nieuwe LED verlichting en gepast technisch onderhoud kunnen ze nog jaaaren mee.

Ze rijden heerlijk met hun schroefveren en vind ze niet lawaaierig.

Laatst gezeten met mijn partner in zo'n eerste klas rijtuig, werd de leeftijd geschat op zo'n 20 jaar......

Echter de tijd heeft deze nog altijd modern ogende rijtuigen ingehaald. De NS heeft geen eigen  locomotieven meer, en de huurlocs moeten snel ingeleverd worden, nog sneller dan NS eigenlijk wil, waardoor er een einde komt aan hun inzet. 

Reputatie 7
Badge +1

De ICR zijn op leeftijd maar technisch gezien zeker niet op. Met een opfrisbeurt, nieuwe LED verlichting en gepast technisch onderhoud kunnen ze nog jaaaren mee.

Zeker kan dat, met op bedoelde ik dan ook meer dat ze in huidige staat niet nog jaren moeten blijven doorrijden. NS heeft/wil de rijtuigen sowieso verkopen toch? De rijtuigen van de IC Berlijn zijn volgens mij nog veel ouder.

Maar vergeleken met ICNG vind ik ze wel veel minder. Heel veel mensen vinden dat niet o.a. vanwege (wat jij ook schrijft) de fijne rij-eigendchappen en vering. Hetzelfde hoor ik ook vaak van de ICM. En die vind ik (hoewel het wel echt een icoon is natuurlijk) persoonlijk ook niks 😅

40 jaar zou je ze overigens niet geven inderdaad. Daar moet ik eerlijk in zijn. DDAR zag er veel ouder uit.

Reputatie 4

En dat is maar goed ook, want ze zijn echt op. Ik vind ze ook niet bepaald fijn reizen. Vies oud, lawaaierig en voornamelijk 's avonds erg slecht verlicht.

Laatst gezeten met mijn partner in zo'n eerste klas rijtuig, werd de leeftijd geschat op zo'n 20 jaar......

Klopt, een leek zal snel geneigd zijn om te denken dat het om moderne rijtuigen gaat, uit niks blijkt dat ze richting de 45 jaar oud zijn en ik hoor dit ook regelmatig. Dat ze lawaaierig en slecht verlicht zouden zijn herken ik niet in het minst, alleen dat TL-verlichting tegenwoordig niet meer de beste en meest plezante manier is om een rijtuig te verlichten en dat er soms nog eens wat zangende tonen geproduceerd willen worden bij het rijden op hoge snelheid.

Dat de NS van deze vloot rijtuigen binnenkort afstand wil doen is een grote zonde, maar het zou al helemaal een grote zonde zijn als er geen zinvol tweede leven komt bij een derde partij. Met goed onderhoud en een technische en estetische beurt hebben we het over 2040, 2045, 2050 voordat het daadwerkelijk "op" is, zover zijn we nog lang niet.

Reputatie 4

Hoe dan ook, ICR's zijn doorgaans stil en soepel kwa rit. Zeer modern ingericht met de designtrends van de eeuwwisseling, comfortabele stoelen, mooie trims en fixturen, veel beenruimte, overwegend genoeg plek voor bagage, en (blijkbaar niet altijd?) goed verlicht. Wie denkt dat ze niet deugen, is blijkbaar geheel onbekend met andere soorten rijtuigen, al dan niet van vergelijkbare leeftijd, die nog altijd in Europa rondkarren.

Reputatie 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

 

 

In Nederland kun je nou eenmaal geen ICE kwaliteit verwachten. Treinreizigers zitten nooit erg lang in een trein. 

Dat is opmerkelijk, want het staat me bij regelmatig in een ICE te zitten in Nederland. en niet alleen voor de gebruikelijke ritten Amsterdam - Düsseldorf - verder en vice versa, maar bij herhaling ook op trajecten zoals Arnhem - Amsterdam, Eindhoven - Utrecht of Amsterdam - Den Bosch. ik zeg al jaren dat dit beleid zou moeten zijn, niet alleen een tijdelijk extraatje bij werkzaamheden maar een dagelijkse realiteit op de routes van/naar Groningen en Eindhoven-Maastricht, een snelle comfortabele voorziening tijdens de spitsuren. Ook dat idee is niet nieuw bij NS. 

Inderdaad, de meeste reizigers zitten 20-30 minuten en stappen weer uit. Vooral toeristen, zakenreizigers en 1e klas abbonnementhouders reizen zeer regelmatig langer dan een uur. Voor hen is er straks geen trein meer, die voldoet aan het plaatje van een comfortabele trein die beter en fijner rijdt dan de eigen auto. Die nieuwe ICNG waggelt en piept en kraakt en van de linoleum vloeren weten we hoe vies ze plakken nadat het uitgaanspubliek er gebruik van heeft gemaakt. De ICE is in vergelijking een rijdend paleis. Al zijn het geen honderdduizenden, dan zijn er alsnog duizenden reizigers die met vreugde een toeslag betalen voor de betere trein met de rustige zit, het tapijt, en de koffiebar.

 

Of concreter: uit eigen omgeving is het mij bekend dat de NS minstens drie klanten is verloren toen de comfortabele ICM's op bepaalde routes werden vervangen door afschuwelijke nieuwe sprinters. Twee kochten een auto, de ander had er al eentje en ging niet meer met de trein. Reden: geen comfort, geen ontspanning mogelijk. Ik moet er zelf niet aan denken een auto te nemen, maar het is soms wel verdomd veel aantrekkelijker dan wat er inmiddels op het spoor zoal rondrijdt.

Reputatie 7
Badge +1

De ICNG heeft de kleurstelling van een intercity, rijdt enkel als een intercity en heeft de luxe zoals tafels en klaptafels bij stoelen. Ik weet niet hoe dat op een SNG lijkt.

De enige overeenkomst is dat de trein geen “traditionele” rijtuigen heeft. Maar is dat een probleem? Er zijn een hoop mensen (ook in mijn omgeving) die het opvalt als de ICNG er rijdt ipv de oude treinen omdat ze er zo luxe en modern uitzien. Ook online heb ik er wel eens filmpjes van voorbij zien komen.

Zullen er verbeterpunten zijn? Vast! Zijn er zaken minder dan de oude treinen? Vast ook wel. Maar ik heb het idee dat er hier gewoon wordt geklaagd om het klagen. De ICNG is nou eenmaal een andere, modernere trein dan z'n voorgangers. Sprinters zijn dat ook. De intercity's van NS zijn een stuk ouder, waardoor de stap naar zo'n moderne trein opeens heel groot is. De gemiddelde reiziger ziet vooral een nieuwe (en schone) trein.

Reputatie 7

Mijn favoriete treinmaterieel om mee te reizen is nog altijd ICM.

Dan wordt het tijd om een andere favoriet te gaan zoeken want ICM loopt op zijn laatste benen.

Dat weet ik en dat is absoluut heel erg jammer. Het is een heerlijke trein. Had nieuwe treinen besteld met dezelfde stoelen en interieur! 😉 Nieuwe ontwerpen zijn niet per definitie fijner.

Als frequent reiziger tussen Eindhoven en Den Haag moet ik de negatieve ervaringen m.b.t. het ICNG-materieel helaas bevestigen.

  • De instabiliteit
  • De stiltezones zijn moeilijk als zodanig te herkennen.
  • De stiltezones zijn niet stil doordat de scheidingsschotten niet aansluiten aan de wanden.

Ik reis dan ook bij voorkeur met het oude getrokken materieel.

Reputatie 4

Heb ooit een flinke 7 uur doorgebracht in die Poolse Flirt-trein. Dankzij de comfortabele stoelen en de restaurantwagen was het nog enigszins te doen, maar het is er duidelijk niet voor gemaakt en de inrichting was krap en verre van ideaal. Bij de (meerdere) lange stops was er dus steeds een flinke groep die op het perron de benen moest strekken en ook vooral een sigaretje ging staan roken met de conducteurs.

Reputatie 1

Ik reis zelf 4 keer per jaar heen en weer met de trein naar Polen, het laatste gedeelte van 1 uur leg ik af met die Poolse flirt treinen. Het comfort van de stoelen en de beenruimte in de 1e klas valt op zich wel mee, maat het felle licht en wat krappe binnenruimte zorgt ervoor dat het niet ideaal is.

(Op zich vind ik die Poolse stoelen beter dan die stoelen van de IC Berlijn, maar dat is mijn mening)

Reputatie 4

De Poolse Flirt is zeker comfortabeler dan de matige ICNG, maar dat is ook niet vreemd, want eigenlijk is het comfort bij NS altijd heel matig. Geen prettige materialen zoals stof en hout en tapijt, alleen leer en plastic. Geen of slecht werkende leeslampjes; geen zonwering of dimbare verlichting. En uiteraard geen restaurantrijtuig. De meeste Polen zitten overigens ook niet veel langer dan een paar uur in de trein. En ook de treinen van PKP zijn soms knap matig, bijvoorbeeld wanneer de enige eerste klas-voorziening een 50 jaar oud coupérijtuig met harde stoeltjes is zonder werkende airco of stopcontacten. Het verschil is alleen dat een eerste klas treinritje van anderhalf uur bij PKP nooit meer dan een euro of tien zal kosten. Bij NS mag je rekenen op het drievoud of meer. Bij PKP zijn er uitschieters in de prijs maar vrijwel exclusief naar beneden. 

Overigens is het spoor in Polen net zoals bij Deutsche Bahn onderverdeeld. PKP-Intercity rijdt dus alleen de lange-afstandstreinen en een aantal opgewaardeerde sneltreinen, de categorie TLK (vrij vertaald "Onze Goedkope Spoorverbinding"), die zoals de naam suggreert expres betaalbaar worden uitgevoerd met veelal langzamere dienstregelingen en oude rijtuigen.

Voor de regionale stop- en sneltreinen bestaat er een mix van PolRegio, de voormalige regionale divisie van PKP, en een flinke variatie aan provinciale vervoersbedrijven die allemaal hun eigen tickets en beleid voeren.

Wat dat betreft is het goed dat NS een enkel bedrijf is dat allerlei treinsoorten exploiteert. Het nadeel is dat de Nederlandse reiziger daarmee niet het comfort en gemak van de echte Intercity/Eurocity treinen wordt gegund zoals in de meeste landen. Iets waar sommigen van ons overigens met plezier voor bij willen betalen.

Reputatie 7

ICNG is comfortabel genoeg in Nederland. Beenruimte genoeg, bekleding van stoelen zijn prima, USB, stopcontacten. In eerste klas de stoelen verstelbaar. Extra leeslamp in eerste klas. 

Dat is jouw mening. En die mag je gelukkig hebben in Nederland. Ik vind het geen slechte trein, maar het is absoluut geen favoriet van me.

Vind hem krap en hokkerig. "Stoptrein 2.0" stijl. Beetje claustrofobisch. Veel teveel deuren....Geraas door roosters, ook in de 1e klas. Verschillende zones, waar vrijwel niemand op let (of begrijpt) want de meesten gaan gewoon maar zitten waar plek is. Loungebanken 🤔 ... waarom? De extra leeslamp interesseert me niet - daarvoor reis ik geen 1e klas.... maar fijn voor wie daar behoefte aan heeft.

Wat vind ik een fraaie intercitytrein? Nou, qua inrichting bijvoorbeeld de bronskleurige Voralpenexpress waar ik vorige week in Zwitserland in zat. En qua sprinter/stoptrein vind ik de moderne stoptreinen van de Südostbahn daar erg fraai en prima rijden en zitten. Andere beleving dan NS-sprinters. En superschoon ook nog, zowel van binnen als buiten! Hadden wij zulke treinen maar dacht ik.

 

 

Reputatie 4

Ook zeer zeer fraai zijn de intercity dubbeldekkers van de TER Nomad in Normandië. Daarbij zijn de beste kenmerken van de TGV's moeiteloos overgenomen in die snelle regionale trein.

I commute between Rotterdam and Eindhoven and the ICNG replaced some of the older trains in this route. First, I was positively surprised by the look of the train but I got immediately disappointed by the noise in the train from the traction machinery. I guess that a distributed traction is more efficient that the locomotives but it makes a terrible noise in parts of the train. After taking the train some times, I realized that these new trains have many issues. Some doors between compartments do not open and people normally force them to open (it is also probable that it is the same train and the issue has not been solved in weeks). But the main issue is with the available seats. For the same train length, the older trains offer much more capacitor than the new ones. Trains are normally very full during peak hours. Other problem, is that compared to the older trains, these new ones have less comfortable seats. I usually sleep in the morning during my commute, which is possible in the older trains but practically impossible in the new ones since most of the seats are 4 seats facing each other. I have to add that the suitcase racks above the seats are very low. I have already hit my head 2-3 time while standing up. The only plus I see in the new trains are the electricity sockets in almost every seat. In summary, these new trains offer a worst passenger experience compared to the old 1 floor (blue long) trains. Normally I tried to avoid the ICNG and take the old IC instead. 

Reputatie 7
Badge

The thing is that in the ‘old’ trains, you won't hear any traction noises, as those trains are powered by 2 locomotives. Any other trainset will make more noises than what you're used to.

Reputatie 7

Constant onaangenaam gerammel in deze trein en gehobbel, soms licht soms meer. Vooral bij afremmen. Ook veel mysterieus geblaas van de airco. Deze trein- al hoeft niet zo te zijn- voelt goedkoop en niet robuust aan, alsof ie nog niet àf is, iets vergeten zijn vast te draaien. 
 

Zelfde mening toegedaan. Ook door die roosters in het plafond komt veel ruis. Ik vind het een nogal lawaaiige trein. Continu allerlei opengaande deuren, veel doorloop door de hele trein, dus ook door de 1e klas die juist níet aan de uiteinden van de trein zit (waardoor doorloop voorkomen zou worden). Dus je hebt al snel, met name als het druk is, wat toch al vaak zo is omdat de treinen vaak te kort zijn/te weinig zitplaatsen hebben, mensen die dan toch maar niet betaald 1e klas gaan zitten (al dan niet doordat het halletje zo vol staat dat ze 1e klas “ingeperst” worden). Veel bewust 1e klas reizigers kiezen dit toch - naast zitplaats- ook vanwege de grote kans op rust en ontspannen reizen. In de praktijk komt hier dan vaak niets van terecht.

De schuifdeuren zijn vaak defect of blijven half hangen. Komt ook doordat sommigen er tegen duwen of ze veel sneller opentrekken dan dat ze opengaan. De schuifdeuren in de oudere getrokken treinen zijn veel robuuster dan deze.

Reageer