Recentelijk is op de route die ik dagelijks afleg (Amsterdam - Leiden) de nieuwe Spaanse CAF Cavity sprinter gaan rijden. Dit nu is geen onverdeeld genoegen. In een ander topic wordt al steen en been geklaagd over stoelen en ik denk (maar weet het niet zeker omdat ik de terminologie niet herken) dat het over dezelfde treinstellen gaat. Ik heb nu ongeveer tien mensen hierover gesproken, waaronder twee conducteurs. Iedereen was het erover eens dat deze stoelen, zowel de blauwe als de rode, bijzonder slecht zitten omdat de rugleuning veel te verticaal staat. Zeker met mijn slechte rug is dit een marteling. Ik zit slechts 11 minuten in de trein maar ik kom er gebroken uit. En dan moet ik nog een hele dag werken. Ik ben nu treinen expres aan het missen om maar op de oude SLT stoelen te kunnen zitten. Waarom heeft de NS zo'n blamage begaan en voor deze slechte stoelen gekozen? Om een paar extra reizigers in de trein te kunnen persen? Ik zie er al van komen dat het komende decennium een kwestie van afzien gaat worden.
Bladzijde 2 / 6
Dat maakt de trein alleen maar duurder
Ik heb hier ook al eerder mijn beklag over gedaan, maar uit de reacties bleek dat het helemaal niet serieus werd genomen. Geen sterk argument voor de nieuwe treinen dus. Onbegrijpelijk dat je in een 30 jaar oude dubbeldekker veel beter zit dan in iets wat net twee weken geleden de loods is uitgerold. Die extreem verticale rugleuning is al vrij lastig maar het helpt helemaal niet dat die stoelen zo hard zijn dat je ze rug niet op kunnen vangen.
Het is niet het antwoord dat jij zou willen, dat is iets anders dan "niet serieus nemen".
Bij een volgende nieuwe trein of een revisie van deze treinen komen er wellicht weer hele andere stoelen in, waar jij goed in zit en die andere mensen belabberd vinden qua comfort. Dat is nu eenmaal niet te voorkomen. De ideale stoel die voor iedereen perfect zit bestaat immers niet.
Bij een volgende nieuwe trein of een revisie van deze treinen komen er wellicht weer hele andere stoelen in, waar jij goed in zit en die andere mensen belabberd vinden qua comfort. Dat is nu eenmaal niet te voorkomen. De ideale stoel die voor iedereen perfect zit bestaat immers niet.
En dan gaan de lange mensen misschien wel klagen als in de spits de kleine mensen op "hun" stoel zitten
Nee Nederlanders klagen niet 😉
Ik vind de stoelen vreselijk zitten! Veel te rechtop met een hoofdsteun dat in de weg zit, en een slag in de rug waar de iets langere mens (179cm) zich stuk op zit. Verder mis ik de klaptafel.
Vanmorgen is het een opluchting dat er weer een keer een oudere sprinter rijdt. Die stoelen zitten heerlijk + klaptafel aanwezig.
Vanmorgen is het een opluchting dat er weer een keer een oudere sprinter rijdt. Die stoelen zitten heerlijk + klaptafel aanwezig.
Ik ben 189cm en vind die rechte stoelen daarom juist erg prettig. Beter voor mijn rug. Tja, smaken...
Heeft niks met smaak te maken, het zit voor mij gewoon vreselijk.
Precies dat dacht ik laatst ook. Zit weleens vaker eerste klas in een VIRM en die zitten goed. Zat laatst eerste klas in een (nieuwe?) sprinter. Heb niet zoveel verstand van de Spinter types, maar die stoel zat echt voor geen meter. Idd veel te rechtop met de hoofdsteun die in de weg zit. Toch verrassend dat deze als fijn werden ervaren met het testen ervan.
Ik vind die stoelen ook vreselijk. Als ik er lang op zit dan doet mijn kont pijn.
Misschien een kussentje van huis meenemen?
Misschien een kussentje van huis meenemen?
Ja dat zou kunnen ja. Maar het staat alleen zo mal. En ik val niet graag op.
Vanmorgen is het een opluchting dat er weer een keer een oudere sprinter rijdt. Die stoelen zitten heerlijk + klaptafel aanwezig.
Waar heb je in de trein gezeten? Als je vanaf Zwolle het noorden ingaat met een SPR wil dat nog wel eens een IC zijn
Ook ik vind dat de rugleuningen veel te recht staan, mijn vrouw veel keliner als ik viel het gelijk op. In Rotterdam was er veel meer beenruimte bij de testopstelling waardoor je meer onderuit gezakt kan zitten (probeer maar in de vis-a-vis opstelling).
Ik hoor ook veel mensen klagen over de stoelen, ik hoop nooit in een sng (de opvolger gaat snng heten?) te zitten die uren stil staat door een pechgeval, gelukkig zijn deze treinen niet stuk te krijgen.
Maar goed, een groep vermoeide reizigers die gevraagd werden om de nieuwe stoelen uit te proberen keurde dit type goed dus einde discussie.
(Kan ook zijn dat al die andere stoelen nog veel beroerder zaten, en wie garandeert dat de hoek van de opstelling exact gelijk is gebleven..)
De stoelen van de SLT zullen ooit ook uitgeprobeerd zijn, je kunt je dus afvragen waarom die niet gekozen zijn. Die zitten een stuk beter, ook meer beenruimte al valt dat wel mee in de SNG. In de oersrprinter is het veel slechter gesteld met de been ruimte.
Probleem is dat het nu te laat is, er kan pas bij een grote renovatie wat gedaan worden aan die stoelen.
Ik hoor ook veel mensen klagen over de stoelen, ik hoop nooit in een sng (de opvolger gaat snng heten?) te zitten die uren stil staat door een pechgeval, gelukkig zijn deze treinen niet stuk te krijgen.
Maar goed, een groep vermoeide reizigers die gevraagd werden om de nieuwe stoelen uit te proberen keurde dit type goed dus einde discussie.
(Kan ook zijn dat al die andere stoelen nog veel beroerder zaten, en wie garandeert dat de hoek van de opstelling exact gelijk is gebleven..)
De stoelen van de SLT zullen ooit ook uitgeprobeerd zijn, je kunt je dus afvragen waarom die niet gekozen zijn. Die zitten een stuk beter, ook meer beenruimte al valt dat wel mee in de SNG. In de oersrprinter is het veel slechter gesteld met de been ruimte.
Probleem is dat het nu te laat is, er kan pas bij een grote renovatie wat gedaan worden aan die stoelen.
Vandaag had ik gereist in VIRM en SGM. Die stoelen zitten echt veel beter dan in de SNG.
De SNG heeft echt oncomfortabele stoelen. Ik snap echt niet welke persoon op het idee is gekomen om dit soort stoelen in een nieuwe sprinter te gooien.
De SNG heeft echt oncomfortabele stoelen. Ik snap echt niet welke persoon op het idee is gekomen om dit soort stoelen in een nieuwe sprinter te gooien.
Vraag het me ook al langer af. Gebaseerd op het aantal negatieve reacties van mijn medemens denk ik dat het een buitenaards wezen moet zijn geweest.
Ach, over de stoelen in de VIRM is in de loop der jaren ook heel wat af geklaagd. Een over het "gebrekkige comfort" van de SGM ook (nog steeds trouwens). Vroeger was alles beter, dat was al in de tijd van mijn oma.
Het maakt in de VIRM wel verschil of je in een oude VIRM is of een gemoderniseerde zit. Die in de gemoderniseerde vind ik niet prettig zitten, gaat dan om de hoofdsteun die te laag is en in een hoek naar voren staat waardoor de bovenkant ervan precies in de overgang van mijn hoofd naar mijn nek komt en ik met mijn hoofd dus niet goed tegen de hoofdsteun kom, of ik moet in een soort van knik gaan zitten.
Over de oude stoelen in de VIRM werd in het begin ook steen en been geklaagd. En wat dacht je dat er destijds is geklaagd over de gifgroene banken in de DD-AR? Het is altijd geklaag geweest en het zal altijd geklaag blijven.
Ja maar die zijn teminste wel beter als die in de SNG.
Want de stoelen in de SNG zijn voor mij echt afzien namelijk.
Ik rij al sinds begin jaren 80 met de trein mee, nog nooit zo'n rare zit positie meegemaakt.
Maar klagen heeft geen zin, omdat aanpassen nu voorlopig onbetaalbaar is.
Discussie is dus eigenlijk zinloos.
Maar klagen heeft geen zin, omdat aanpassen nu voorlopig onbetaalbaar is.
Discussie is dus eigenlijk zinloos.
Maar klagen heeft geen zin, omdat aanpassen nu voorlopig onbetaalbaar is.
Discussie is dus eigenlijk zinloos.
Misschien hopen op een renovatie van de stoelen?
Ook gebeurt bij de SLT
Ja, en daar klagen mensen nu weer dat het geen stoffen bekleding is, en de stoelen zouden harder geworden zijn. Kortom, je kan het nooit goed doen voor iedereen, en dat is bij elke trein zo.
Een renovatie, lees een ander stofje, heeft geen enkel zin, en zelfs dat gaat de komende 8 tot 10 jaar niet gebeuren bij SNG.
Het hele frame van de stoelen is vele malen te stijl, met een vreemde bocht naar achteren nabij de onderrug.
Verder zijn de stoelen zo smal, dat je zeker 10 cm te kort komt, naast elkaar gezeten dus zeker 20 cm. En laat het gangpad nu juist die ruimte te breed zijn......
De kunstlederen bekleding vind ik een grote verbetering. Dat ze harder zijn geworden is misschien omdat (tenminste ik heb het idee) ook de vulling van de zitting is vervangen, en dus niet meer zo doorgezeten is.
Ook de hoofdsteunen zijn vervangen, de zijkanten steken meer naar voor uit waardoor lange mensen klagen dat ze in de rug prikken. Zo lang ben ik niet, dus geen last van.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Welkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met Facebookof
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.