Skip to main content
Recentelijk is op de route die ik dagelijks afleg (Amsterdam - Leiden) de nieuwe Spaanse CAF Cavity sprinter gaan rijden. Dit nu is geen onverdeeld genoegen. In een ander topic wordt al steen en been geklaagd over stoelen en ik denk (maar weet het niet zeker omdat ik de terminologie niet herken) dat het over dezelfde treinstellen gaat. Ik heb nu ongeveer tien mensen hierover gesproken, waaronder twee conducteurs. Iedereen was het erover eens dat deze stoelen, zowel de blauwe als de rode, bijzonder slecht zitten omdat de rugleuning veel te verticaal staat. Zeker met mijn slechte rug is dit een marteling. Ik zit slechts 11 minuten in de trein maar ik kom er gebroken uit. En dan moet ik nog een hele dag werken. Ik ben nu treinen expres aan het missen om maar op de oude SLT stoelen te kunnen zitten. Waarom heeft de NS zo'n blamage begaan en voor deze slechte stoelen gekozen? Om een paar extra reizigers in de trein te kunnen persen? Ik zie er al van komen dat het komende decennium een kwestie van afzien gaat worden.
Ik reis zelf eerste klas en maak voor een klein deel gebruik van deze nieuwe sprinters Adam Lelylaan - Schiphol en ben het eens dat de rugleuning veel te recht op staat. Valt mij sowieso op dat de kwaliteit van alle gerenoveerde treinen echt slecht is en eerste klas onwaardig. Is het niet de build quality dan is het wel het comfort. Het mag dan allemaal wel hip zijn maar kunst en zo echt comfort vind je nog in de gerenoveerde koplopers of intercity direct (deels). De NS lijkt een beetje een veredelde GVB aan het worden met als enige voordeel dat de lederen bekleding nog niet is wegbezuinigd voor plastic stoeltjes maar dat zal vast wel de volgende stap zijn bij de SNG2 😂
Ik reis zelf eerste klas en maak voor een klein deel gebruik van deze nieuwe sprinters Adam Lelylaan - Schiphol en ben het eens dat de rugleuning veel te recht op staat. Valt mij sowieso op dat de kwaliteit van alle gerenoveerde treinen echt slecht is en eerste klas onwaardig. Is het niet de build quality dan is het wel het comfort. Het mag dan allemaal wel hip zijn maar kunst en zo echt comfort vind je nog in de gerenoveerde koplopers of intercity direct (deels). De NS lijkt een beetje een veredelde GVB aan het worden met als enige voordeel dat de lederen bekleding nog niet is wegbezuinigd voor plastic stoeltjes maar dat zal vast wel de volgende stap zijn bij de SNG2 😂



En het ergste is nog dat er in de SNG bijna geen 1e klasse meer te vinden is. Een heel klein stukje...dat is het. En alleen maar aan de voorkant (of achterkant)

Bij de SLT is er teminste 1e klasse aan allebij de uiteinden van de trein. Bij de SNG dus niet.

Dan zit je dus met allemaal mensen samengepropt in de 1e klas. Plus nog de gebruikelijke mensen met een acttiekaartje. En natuurlijk nog een zwart rijden hier en daar. En dan kan ik niet eens meer naar een andere 1e klasse coupe vluchten want dr is er maar eentje.
Volgens mij is je al meerdere malen verteld dat dat alleen bij de 3-delige SNGs is. De 4-delige SNGs hebben aan beide zijden 1e klas.
Volgens mij is je al meerdere malen verteld dat dat alleen bij de 3-delige SNGs is. De 4-delige SNGs hebben aan beide zijden 1e klas.



Who cares. Het is nog steeds gewoon erg vervelend dat de 3 delige geen 1e klas heeft aan bijde zijde.
Wat kunnen we toch weer zeuren met zn allen zeg.. men blijft vergeten dat de NS haar geld maar 1x uit kan geven en dat er keuzes gemaakt moeten worden. Teven kan je nooit iedereen tevreden stellen. Vind je de stoelen niet lekker zitten? Dan neem je een kussentje of dergelijke mee. Iedereen heeft een andere smaak, dat het jouw smaak niet is maakt het nog geen slechte trein.
Wat kunnen we toch weer zeuren met zn allen zeg.. men blijft vergeten dat de NS haar geld maar 1x uit kan geven en dat er keuzes gemaakt moeten worden. Teven kan je nooit iedereen tevreden stellen. Vind je de stoelen niet lekker zitten? Dan neem je een kussentje of dergelijke mee. Iedereen heeft een andere smaak, dat het jouw smaak niet is maakt het nog geen slechte trein.



Heeft iemand gezegd dat het een slechte trein is? Nee toch?

Maar mogen we misschien klagen over de stoelen? Die stoelen zitten gewoon beroerd klaar.

En ik ga geen kussentje meenemen want dat valt hartstikke op en dat vind ik gênant. Dan denkt straks iedereen in de trein dat er iets met mijn kont mankeert. Dat is alleen maar ongemakkelijk.
De SNG is gewoon een mega Spartaanse trein waarbij de stoelen een complete mislukking zijn, zowel qua zitcomfort als qua grote in de breedte.

Dat wordt van der winter nog wat, met al die dikke natte winterjassen.

Maar we kunnen schrijven wat we willen, er zal echt niets veranderen, nieuwe stoelen voor alle treinstellen loopt in de miljoenen......
Maar mogen we misschien klagen over de stoelen?

Dat mag, maar anderen hebben ook het recht die klachten niet al te serieus te nemen.
De SNG is gewoon een mega Spartaanse trein waarbij de stoelen een complete mislukking zijn, zowel qua zitcomfort als qua grote in de breedte.

Dat wordt van der winter nog wat, met al die dikke natte winterjassen.

Maar we kunnen schrijven wat we willen, er zal echt niets veranderen, nieuwe stoelen voor alle treinstellen loopt in de miljoenen......




Ja veelte krap inderdaad. De hele ruimte klopt gewoon niet. Er is slecht over na gedacht.
Dat mag, maar anderen hebben ook het recht die klachten niet al te serieus te nemen.

Dat mag. Niemand hoeft mij serieus te nemen verder. 😌


Wat kunnen we toch weer zeuren met zn allen zeg.. men blijft vergeten dat de NS haar geld maar 1x uit kan geven en dat er keuzes gemaakt moeten worden. Teven kan je nooit iedereen tevreden stellen. Vind je de stoelen niet lekker zitten? Dan neem je een kussentje of dergelijke mee. Iedereen heeft een andere smaak, dat het jouw smaak niet is maakt het nog geen slechte trein.Heeft iemand gezegd dat het een slechte trein is? Nee toch?


Dat wordt door een hoop mensen gezegd ja.

Maar mogen we misschien klagen over de stoelen? Die stoelen zitten gewoon beroerd klaar.


Dit is een mening, geen feit. Een harde rechte stoel is juist goed voor je rug. Kijk maar eens naar de stoelem op scholen.

En ik ga geen kussentje meenemen want dat valt hartstikke op en dat vind ik gênant. Dan denkt straks iedereen in de trein dat er iets met mijn kont mankeert. Dat is alleen maar ongemakkelijk.




Dan maak je zelf de keuze om zonder kussen op de stoel te gaan zittwn


Volgens mij is je al meerdere malen verteld dat dat alleen bij de 3-delige SNGs is. De 4-delige SNGs hebben aan beide zijden 1e klas.Who cares. Het is nog steeds gewoon erg vervelend dat de 3 delige geen 1e klas heeft aan bijde zijde.


Is het nou werkelijk zo erg om even een paar meter verder te lopen? Alle keren dat ik in een 3-delige SNG zat was die ene 1e klas coupe nog (meer dan) half leeg. Uit het oogpunt van capaciteit is dus gewoon verspilling van stoelen om nog meer 1e klas te hebben. Dan kan bijna iedere 1e klas reiziger daar een Brammetje doen 🤣
Een SNG3 is slechts 60 meter lang, in het meest ongunstige geval is het dus ongeveer 40 hele meters lopen tot de eerste klas.......

@Trein-D , waar hebben we het over.....
Oke....ik word nu een beetje boos.

Ik zou ook gewoon recht mogen hebben op mijn mening. Ik vind het niet fijn dat er aan beide zijde van de SNG3 een 1e klas zit. Daar mogen jullie van vinden wat jullie willen maar ik ben er niet blij mee.

Dat ik een paar meter moet lopen vind ik niet het probleem. Dat ik samen gepropt zit met andere mensen vind ik wel wat minder.

En dat de stoelen niet lekker zitten maakt de hele ervaring voor mij alleen nog maar erger.
Oke....ik word nu een beetje boos.

Ik vind het niet fijn dat er aan beide zijde van de SNG3 een 1e klas zit....




Volgens mij ben je gewoon een beetje aan het Trollen, je schrijft maar wat @Trein-D .

Ga zelf vaak in de SNG3 juist in de tweede klas zitten achter de machinistencabine, deze heeft namelijk dezelfde ruime opstelling dan de eerste klas........
Dat ik samen gepropt zit met andere mensen vind ik wel wat minder.

Wil je hiermee nu zeggen dat NS er voor moet zorgen dat de eerste klas half leeg blijft?
Tja, een tweede 1e klas gedeelte is natuurlijk prettig als het in de ene onrustig is, of ingenomen wordt door mensen met upgrades e.d. Dan heb je in een enkele SNG-3 inderdaad pech.
Net als in een ICM of SGM, dus dat is ook niet nieuw.
Volgens mij ben je gewoon een beetje aan het Trollen, je schrijft maar wat @Trein-D .

Ga zelf vaak in de SNG3 juist in de tweede klas zitten achter de machinistencabine, deze heeft namelijk dezelfde ruime opstelling dan de eerste klas........




Ik vergiste me met type. Ik bedoelde dat ik het vervelend vind dat er aan beide zijden van de SNG3 niet een 1e klas zit.

Sorry was een foutje.
Als je bijvoorbeeld vanaf Haren naar Zwolle moet reizen snap ik dat de SNG, stoelen niet fijn zitten.



Maar voor de korte afstanden zit het prima!
Als je bijvoorbeeld vanaf Haren naar Zwolle moet reizen snap ik dat de SNG, stoelen niet fijn zitten.



Maar voor de korte afstanden zit het prima!


Ja dat is het probleem in het noorden. Afstanden die reizigers daar afleggen zijn doorgaans al snel intercity afstanden, dat is niet te doen met die akelige treinen. En werken op je laptop kan je ook wel vergeten omdat die dingen geen klaptafels hebben.
Blijkbaar vond gisteravond iemand de stoelen zo slecht dat hij er maar de brand in gestoken heeft.



Eerder op de avond was ook een SGM doelwit.
Er is in Haarlem in het verleden al veel vaker brand gesticht in treinstellen. Waarschijnlijk steeds dezelfde dader.
Vreselijk zeg. Wie doet nou zoiets? En hoe kan het dat treinpersoneel dat niet door heeft? 😞
Tamzin,

Die schijnt volgens dit artikel nog vast te zitten, een celstraf van drie jaar met tbs.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/251410/weer-brandstichting-in-coupe-van-sprinter-op-station-haarlem

Reageer