Kunnen conducteurs niet stoppen met het omroepen van nodeloze informatie?
Iedere dag neem ik de trein tussen Amsterdam-Zuid en Den Haag CS. Steeds wanneer de trein binnenkomt op een station roept de conducteur om (i) de tijd op dat moment, (ii) de verwachte aankomsttijd, (iii) of de verwachte aankomsttijd volgens schema is, (iv) op welk perron de trein binnenkomt, (v) welke treinen van andere perrons vertrekken, (vi) welke stations we nog meer aan zullen doen, (vii) niet mijn persoonlijke eigendommen te vergeten, (viii) niet vergeten uit te checken, en (ix) dat het NS-personeel me een fijne reis wenst. Ook als we het station verlaten wordt weer van alles omgeroepen.
Wellicht doen de conducteurs dit vanuit de gedachte dat dit een ‘stukje service’ is, maar is het anno 2022 nog nodig om te horen hoe laat het is en welke overstapmogelijkheden er zijn? Zelfs als je geen smartphone hebt staat deze informatie keurig aangegeven op de schermen in de coupe’s en op de perrons. Bovendien is de kwaliteit van het omroepsysteem wisselend: soms hoor je alleen een ruis, soms staat de speaker keihard.
Ook zijn veel conducteurs er niet goed in, althans nemen het niet serieus. Informatie wordt niet zelden verkeerd doorgegeven, tijdens het omroepen wordt gekeet met collega’s, men denkt met de microfoon een podium te hebben om grappig te doen etc.
Je kunt denken, baat het niet dan schaadt het niet. Maar het schaadt wel. Het is namelijk extreem irritant! Het stoort enorm, onderbreekt gesprekken, haalt je uit je concentratie, en is volstrekt nutteloos. En het duurt lang. Vandaag spande de kroon toen de conducteur iedere keer wanneer we een station binnenreden minutenlang aan het ratelen was, onder meer, over dat passagiers toch ook vooral niet eventuele handschoenen, sjalen en mutsen moesten vergeten mee te nemen. Die konden ze nog wel eens nodig konden hebben met het koude weer.
Kunnen conducteurs niet gewoon aankondigen wat het volgende station is en de rest achterwege laten?