beantwoord

Supplement 1 klas

  • 23 April 2024
  • 16 reacties
  • 346 Bekeken

De trein was helemaal vol en ik zat in de eerste klas ondanks dat ik de toeslag niet had betaald. De conducteur controleerde mijn ticket in de trein en zei me niets. Toen las ik na een paar dagen op mijn NS profiel dat ik 20 euro moet betalen voor de eerste klas toeslag. Dat lijkt me absurd. Wat moet ik doen?

icon

Beste antwoord door Robert B 23 April 2024, 19:29

Bekijk origineel

16 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Zonder 1e klas vervoerbewijs mag je niet 1e klas reizen, ook niet als de trein vol is.

Bij NS Flex registreert de conductuer de afwijking en het systeem zoekt later uit of je wel recht had op 1e klas.

Men is niet verplicht om dat bij controle aan je te melden (naar zeggen wegens mogelijke agressie), al zou dat wel zo netjes zijn. Wegsturen naar de 2e klas is ook nog een optie (om die 20 euro te voorkomen).

Er valt verder weinig anders te doen dan de volgende keer zorgen voor een 1e klas vervoerbewijs, bij NS Flex kan je naar 1e klas wisselen tot 15 minuten na een incheck.

Overigens zou je een paar minuten na de controle in de trein al een e-mail gehad moeten hebben over die 20 euro.

De trein was helemaal vol en ik zat in de eerste klas ondanks dat ik de toeslag niet had betaald. De conducteur controleerde mijn ticket in de trein en zei me niets. Toen las ik na een paar dagen op mijn NS profiel dat ik 20 euro moet betalen voor de eerste klas toeslag. Dat lijkt me absurd. Wat moet ik doen?

Die boete lijkt me gewoon terecht.

Reputatie 7
Badge +3

Je wist toen je plaats nam in de 1e klas dat je geen 1e klas vervoersbewijs had en vindt het absurd dat je na controle €20 voor de 1e klas moet betalen?

€20 is de prijs voor het met 2e klas vervoersbewijs zitten in de 1e klas.

Je vraagt wat je moet doen. Die €20 betalen en de volgende keer zorgen voor een juist vervoersbewijs als je weer 1e klas gaat zitten. Drukte is geen reden om niet te hoeven betalen voor 1e klas.

Badge +3

Als het een conducteur lukt om ondanks een ‘volle trein’ te controleren zal het misschien niet eens zo druk geweest zijn. 🤔

Maar als die controle begint (en misschien eindigt) in de 1e klas is dat helemaal prima, want juist daar is op zo’n moment controle (en handhaving, in dit geval correcties uitdelen) hard nodig! 🤣

Als je geen NS Flex had zou het je overigens 50 euro kosten, plus het verschil in ritprijs tussen 2e en 1e klas. Al zal je in dat geval meestal weggestuurd worden naar de 2e klas, nu mocht je voor 20 euro gewoon blijven zitten.

Reputatie 4

...... Dat lijkt me absurd. Wat moet ik doen?

Gewoon betalen deze toeslag. Je hebt toch ook genoten van het comfort van de eerste klasse.

Reputatie 7
Badge +4

Het is absurd dat u het absurd vindt als u een boete krijgt, terwijl u weet dat u letterlijk en figuurlijk fout zit.

Wat u moet doen? Betalen, zoals dat hoort als u eerste klas gaat zitten. Had u vrijwillig achteraf betaald? U heeft Flex en had waarschijnlijk nog naar de eerste klas kunnen switchen. Zelfs dat deed u niet. Absurd.

De treinen zijn vaak vol. U kunt toch niet in ernst denken dat dit kan zonder te betalen? Waarvoor denkt u dat betalende reizigers er zoveel meer voor uitgeven om eerste klas te kunnen reizen?

De conducteur hoeft helemaal niks te zeggen en zal dat zeker niet doen als hij een onprettige reactie verwacht. Op een domme discussie ‘De trein was helemaal vol’  zit niemand te wachten, de conducteur niet, en uw medereizigers die dit ongevraagd aan moeten horen zeker niet. Zij hebben wel correct betaald.

Badge +3

De calculerende reiziger(s)… “als de trein zo druk is komt een conducteur er ook niet door, dus ploffen we lekker in de 1e klas neer” 😂

Mispoes, zelfs als je ‘gewend’ bent om in een rustige trein in de 2e klas bijna nooit controle te krijgen….

Reputatie 7
Badge +3

Blijkbaar hangt het van het traject af. Vanochtend was het heel erg druk in de Sprinter tussen Hilversum en Utrecht. Controle was onmogelijk geweest. Toch bleven er stoelen vrij in de 1e klas.

De trein was helemaal vol en ik zat in de eerste klas ondanks dat ik de toeslag niet had betaald. De conducteur controleerde mijn ticket in de trein en zei me niets. Toen las ik na een paar dagen op mijn NS profiel dat ik 20 euro moet betalen voor de eerste klas toeslag. Dat lijkt me absurd. Wat moet ik doen?

 

Als je in de 1e klas plaats neemt dien je een 1e klas plaatsbewijs te hebben. Heb je dat niet loop je kans op een verhoging. In dit geval had je een abonnement en dan kom je er nog goed mee weg met een correctie van 20 euro.

 

Ik schrijf vaak een UVB voor bijvoorbeeld studentenOVs want dat is geen Flex en dan betaal je het verschil in de ritprijs 1e VS 2e klas en 50 euro. Om maar even te vergelijken.

 

Zie het als een leermoment en upgrade jezelf de volgende keer voor meer comfort. Mensen met een 1e klas kaartje betalen hier immers ook extra voor.

Reputatie 7
Badge +3

Zie het als een leermoment en upgrade jezelf de volgende keer voor meer comfort. Mensen met een 1e klas kaartje betalen hier immers ook extra voor.

Of bedenk dat een volle 2e klas niet betekent dat je zomaar met je 2e klas vervoerbewijs 1e klas kunt gaan zitten en blijf een volgende keer gewoon staan in de volle 2e klas, net als de meeste 2e klas reizigers doen, die weten namelijk wel dat je niet zomaar 1e klas kunt gaan zitten. 

Reputatie 7
Badge +4

Ik schrijf vaak een UVB voor bijvoorbeeld studentenOVs want dat is geen Flex en dan betaal je het verschil in de ritprijs 1e VS 2e klas en 50 euro. Om maar even te vergelijken.

 

Wat mij betreft wordt dit gelijkgetrokken en moet de zwartrijder met abonnement  in de eerste klas ook 50 euro betalen. Dat geeft dezelfde domme reacties, maar het is wel duidelijker en eerlijker.. Een calculerende burger van dit allooi kan ook een langere reis maken en komt dan in de eerste klas zonder controle nog op winst te staan bij een fors retour. 

Zwartrijden moet nooit voordeel opleveren. Dat gebeurt nu wel, ondanks dat de controle wat toeneemt, is niet nog steeds erg weinig en te veel mensen nemen dan de gok. Het kan bijna altijd nog uit, ook voor wie parasitair denkt. Dat is een fout signaal.

Een beetje aso reist daarom eerste klas, dat is veel comfortabeler en ik merk dat bij elke reis om me heen inmiddels. Meestal is er geen controle. De enige taal die deze mensen begrijpen is de portemonnee en een grote pakkans.

Dit beleid stimuleert zwartrijden, en dat is nadelig voor iedereen: niet in de laatste plaats voor NS zelf, en de daardoor gederfde inkomsten komen ook nog eens op het bordje van de betalende reizigers terecht.

 

Op de risicotrajecten, veelal de verbindingen tussen de grote steden, moet je gewoon gorillaploegen inzetten, vier man V en S of zo,  want de parasieten proberen eerst non-cooperatie maar mijden daarna geweld en intimidatie niet. Verbale agressie is ook agressief en erg genoeg, al kan het nog erger.

De reisvreugde van de duur betalende klanten in de eerste klas staat behoorlijk onder druk als de stoelen zijn ingenomen door mensen waarvan je bijna zeker weer dat ze niet betaald hebben en zich ook niet zo aanpassen aan het lees- en werkpubliek dat veelal het originele eersteklas reispubliek vormt.

De laatste keer dat ik eerste klas reisde, werden er twaalf mensen weggestuurd. Dat is extreem maar het zijn er elke keer wel vier of vijf.

@Een_HC: Gewoon door blijven schrijven, ook, en misschien wel vooral, bij jongeren en reizigers met een studentenkaart.

Reputatie 7
Badge +1

Zie het als een leermoment en upgrade jezelf de volgende keer voor meer comfort. Mensen met een 1e klas kaartje betalen hier immers ook extra voor.

Of bedenk dat een volle 2e klas niet betekent dat je zomaar met je 2e klas vervoerbewijs 1e klas kunt gaan zitten en blijf een volgende keer gewoon staan in de volle 2e klas, net als de meeste 2e klas reizigers doen, die weten namelijk wel dat je niet zomaar 1e klas kunt gaan zitten. 

Ik durf bijna wel te zeggen dat 99% van de reizigers dit weet. Tot de trein vol is, en dan opeens weet de helft het niet meer. 😉

“Oh ik dacht echt dat je in de eerste klas mocht gaan zitten als het druk is!”

Reputatie 7
Badge +4

“Oh ik dacht echt dat je in de eerste klas mocht gaan zitten als het druk is!”

‘Dacht’ is de verleden tijd van denken.

 

Het is dan alleen nog iets be ‘denken’ wat in je voordeel kan zijn. Dat is natuurlijk wel bedenken wat in het nadeel van NS is, en wat uiteindelijk door andere wel betalende reizigers moet worden opgebracht.

Reputatie 7
Badge +3

Ik durf bijna wel te zeggen dat 99% van de reizigers dit weet. Tot de trein vol is, en dan opeens weet de helft het niet meer. 😉

“Oh ik dacht echt dat je in de eerste klas mocht gaan zitten als het druk is!”

De helft is denk ik overdreven. Ik heb het ook wel eens meegemaakt dat ik instapte op Delft Zuid in een volle sprinter waar ik niet verder kwam dan het balkon. Er stapten bij mijn deur misschien tussen 10 en 15 reizigers in, slechts eentje riep uit dat je bij een zo volle trein gewoon 1e klas mocht zitten en deed dat ook, de rest bleef gewoon staan. En daarnaast ook vaak genoeg meegemaakt dat de 2e klas echt bommetje vol zat/stond en de 1e klas nagenoeg leeg was. Al is het voor mij al weer bijna 5 jaar geleden dat ik dagelijks in de spits reisde. 

Reputatie 7
Badge +1

Het was ook meer als grap bedoeld, dus de cijfers mag je gerust met een korreltje zout nemen. 

Meer doelend op het feit dat er vaak mensen gaan zitten en allerlei smoesjes bedenken waarom zij er wel mogen gaan zitten.

Maar ik kom het nog wel regelmatig tegen dat reizigers (in groepjes) zeggen dat ze dan 1e klas mogen gaan zitten. En zei zeggen het nog wel hardop. 😉

En inderdaad, een stampvolle 2e klas en vrijwel lege 1e klas zie ik ook vaak.

Reputatie 7
Badge +4

Maar ik kom het nog wel regelmatig tegen dat reizigers (in groepjes) zeggen dat ze dan 1e klas mogen gaan zitten. En zei zeggen het nog wel hardop. 😉

 

Wensdenken heet dat.

Reageer