beantwoord

trainen zijn te vies

  • 10 January 2024
  • 24 reacties
  • 621 Bekeken

De stand van te treinen is uit den boze. De ramen zijn zo vies dat het bijna onmogelijk is om naar buiten duidelijk te kijken. Het is zelf gevaarlijk bij een ongeval.

icon

Beste antwoord door West 10 January 2024, 19:08

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge

We weten het en bij NS weten ze het ook. Maar er verandert niks. Lees maar andere topics door over dit onderwerp.

Reputatie 7
Badge +1

En zo kan ik er nog wel 20 links aan toevoegen.

Uw klacht is terecht, maar of NS ook dergelijke plannen heeft om de schoonmaakkwestie te verbeteren is maar de vraag.

 

Van wat ik in de krant heb gezien zeggen ze dat het door personeels tekort komt bij de NS. Ik merk zelf ook dat niet alleen de buitenkant van de treinen viezer worden, maar ook het interieur. Ik zie steeds vaker afval en/of vlekken op de stoelen liggen...

 

Reputatie 7
Badge +4

FNV: NS-personeel schaamt zich voor vieze treinen

NIEUWS

 De vieze treinen zijn niet alleen vervelend voor reizigers. Ook het NS-personeel schaamt zich voor de staat waarin de treinen zich vaak bevinden, zegt Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor. ‘Het is ze een doorn in het oog. Ze worden er elke dag mee geconfronteerd en dat doet hartstikke pijn.’

 

Volgens Janssen is een gebrek aan schoonmakers de belangrijkste reden voor het vuil in de treinen. Het komt voor dat een trein zo smerig is dat hij uit de dienstregeling wordt gehaald, zegt de bestuurder. ‘Dat is een duivels dilemma, want de medewerkers willen reizigers graag vervoeren.’

De schoonmaak van zowel de binnen- als de buitenkant van de treinen is een belangrijk onderdeel van de keten om reizigers op een goede manier van A naar B te brengen, aldus Janssen. ‘Het NS-personeel verwijt de schoonmakers niks. Het is een zware baan, altijd in de nacht. Er is veel lof over dat ze met zo weinig mensen er het beste van maken. Zij moeten het ook maar zien te doen met te weinig personeel.’

‘Lege koffiebeker mee’

De NS kijkt volgens de bestuurder naar innovatieve manieren om de treinen toch schoon te kunnen houden. ‘Maar tegelijkertijd zien we ook sprinters met hele kleine prullenbakken. Daar past net een halve Metro in en dan zit hij voor de rest van de dag vol.’ Hoewel conducteurs deze kranten nog wel eens verwijderen als ze het zien, is het volgens de bestuurder niet aan hen om de treinen schoon te houden. ‘Zij zijn druk met hele andere taken.’

Overigens doen de problemen zich niet alleen voor bij de NS, weet Janssen. ‘Ook andere vervoerders hebben hiermee te maken.’

Volgens de bestuurder ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de reizigers. ‘Als de prullenbak vol is, neem je lege koffiebeker dan mee de trein uit en gooi hem op het perron in een afvalbak.’

 

 
Reputatie 5

Er zijn wel opeens heel veel topics over dit onderwerp!

@Thom

Als het aan de FNV ligt moet er altijd en eeuwig nog veel meer personeel bij komen. 

Even op een rij:

- Volgens Henri Jansen ligt het aan een tekort aan schoonmakers.

- Volgens Carola Belderbos ligt het aan een tekort aan machinisten.

- Volgens Wouter Koolmees is er helemaal geen personeelstekort uitgezonderd bij het technisch personeel.

Conclusie: iedereen bij NS roept vooral wat hem/haar politiek goed uitkomt. Is er ook nog iemand die leiding geeft aan dit bedrijf?

Reputatie 5

Nee, niet echt.

Reputatie 7
Badge +1

Er zijn wel opeens heel veel topics over dit onderwerp!

Het begint nu ook echt op te vallen dat de treinen zo vies zijn. Nu regent het even niet en dat ziet onderstaande er natuurlijk wel vreselijk uit (zie ook topics op X)

 

En dan zo'n interview in het AD vandaag met weer zo'n woordvoerder die verklaart dat NS al sinds 2021 naar een oplossing aan het zoeken is, helpt natuurlijk ook niet echt.

Reputatie 7
Badge +1

Lege koffiebeker mee’

De NS kijkt volgens de bestuurder naar innovatieve manieren om de treinen toch schoon te kunnen houden. ‘Maar tegelijkertijd zien we ook sprinters met hele kleine prullenbakken. Daar past net een halve Metro in en dan zit hij voor de rest van de dag vol.’ Hoewel conducteurs deze kranten nog wel eens verwijderen als ze het zien, is het volgens de bestuurder niet aan hen om de treinen schoon te houden. ‘Zij zijn druk met hele andere taken.’

Overigens doen de problemen zich niet alleen voor bij de NS, weet Janssen. ‘Ook andere vervoerders hebben hiermee te maken.’

Volgens de bestuurder ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de reizigers. ‘Als de prullenbak vol is, neem je lege koffiebeker dan mee de trein uit en gooi hem op het perron in een afvalbak.’

 

Even een paar opmerkingen hierover:

 

  • De Metro is al enige tijd geleden opgeheven
  • De andere vervoerders doen het veel en ook echt veel beter. Meneer Janssen liegt hier dus over
  • En die eigen verantwoordelijkheid - Dat werkt niet in deze maatschappij.

Wanneer neemt er binnen NS nu eindelijk eens iemand iets van verantwoordelijkheid. NS schuift alleen maar alles van zich af. 

  • De Metro is al enige tijd geleden opgeheven.

Zegt wellicht iets over hoe vaak Henri Jansen zelf met de trein reist.

Reputatie 7

Machinist hier. Met koude temperaturen buiten wordt er sowieso niet gewassen in de trein-wasstraten. De apparatuur kan daar niet goed tegen. Dus hoe langer het koud is hoe vuiler de treinen aan de buitenkant zullen worden. Sowieso duurt het wassen van een trein ongeveer drie kwartier (inclusief het wassen van de koppen) dus er moet ruimte en tijd voor zijn. Het aantal rangeerdiensten, waarin normaliter alle wasklussen zijn opgenomen, is op veel standplaatsen verminderd sinds de start van de personeelstekorten dus dat helpt natuurlijk ook niet mee.

 

Voor de binnenkant van de trein zijn schoonmakers ingehuurd via derde partijen, momenteel is dat Vebego. Dit wordt om de paar jaar aanbesteed en zoals wel vaker het geval met de geweldige marktwerking van tegenwoordig is het een race naar de bodem geworden. Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk en dus wordt er bezuinigd waar het maar kan. Er zijn te weinig schoonmakers, het beroep is sowieso al niet bijster aantrekkelijk en het betaald ook niet best. Schoonmakers krijgen op sommige keerpunten te weinig tijd om daadwerkelijk voor een vieze trein het verschil te kunnen maken. Daarnaast mogen zij enkel en alleen nog de treinen schoonmaken die benoemd staan op hun takenformulier. Komt er dus een smerige trein binnen welke niet op het formulier staat, dan wordt deze dus ook niet schoongemaakt.

 

Ik wil eraan toevoegen dat mensen, in het bijzonder Nederlanders, beesten zijn die overal een vette bende van maken. Ja het helpt niet dat veel treinen in den beginne al niet heel schoon zijn, maar veel reizigers doen daar gerust nog een schepje, of meerdere scheppen bovenop.

Reputatie 6

Bij het ontwerp van treinen wordt geen rekening gehouden met schoonmaken. Geen vlakke vloer maar op en afstapjes. Hoeken en nog meer op en afstapjes. Niet iets wat je even snel schoonmaakt. 

Reputatie 7
Badge +1

Machinist hier. Met koude temperaturen buiten wordt er sowieso niet gewassen in de trein-wasstraten. De apparatuur kan daar niet goed tegen. Dus hoe langer het koud is hoe vuiler de treinen aan de buitenkant zullen worden. 

Ik kan me zo voorstellen dat het wassen in natte periodes ook vrij weinig zin heeft, omdat na de eerste rit het hele spul er weer net zo smerig bij staat.

De meeste auto's (en zelfs fietsen) rijden er ook niet echt bepaald fris bij in deze periode.

Reputatie 7
Badge +1

Machinist hier. Met koude temperaturen buiten wordt er sowieso niet gewassen in de trein-wasstraten. De apparatuur kan daar niet goed tegen. Dus hoe langer het koud is hoe vuiler de treinen aan de buitenkant zullen worden. 

Ik kan me zo voorstellen dat het wassen in natte periodes ook vrij weinig zin heeft, omdat na de eerste rit het hele spul er weer net zo smerig bij staat.

De meeste auto's (en zelfs fietsen) rijden er ook niet echt bepaald fris bij in deze periode.

Ik kan mij dat ook voorstellen, maar als je even naar wat andere topics over vieze treinen klikt dan zie je ook dat dit probleem ook al in de zomer speelde. Als een NS woordvoerder ook aangeeft dat ze al; sinds 2021 naar een oplossing zoeken dan weet je ook wel een beetje de sense of urgency. (niet dus).

 

Het is in dit geval gewoon een kwestie van geld dat NS blijkbaar liever aan bijvoorbeeld marketing uitgeeft dan aan het schoonmaken van de treinen.

(...)

Dit is wel een interessante insteek. Ik wist niet dat het er qua planning zo aan toe ging en dat eigen initiatief qua schoonmaak of bij het overblijven van tijd niet wordt gewaardeerd. 

 

Wat echter heel jammer is, is dat de NS miljoenen al dan niet miljarden verdient, maar alsnog te kapitalistisch gedreven is om schoonmakers fatsoenlijk te betalen-- iets wat ze gewoon kunnen veroorloven --om zo nette treinen te krijgen. Gelukkig denkt Koolmees daar anders over terwijl hij van zijn jaarbonus geniet.

 

Dat Nederlanders altijd een schepje ergens bovenop doen is zeker niet altijd waar, zo zijn er zat mensen die wel achter zich opruimen, maar het concept van self-fulfilling prophecy bestaat helaas ook. 

 

In de DDZ heeft de tweezits een prullenbakje van misschien 8 bij 20 centimeter. Dat gaat toch helemaal nergens meer over?

Machinist hier. Met koude temperaturen buiten wordt er sowieso niet gewassen in de trein-wasstraten. De apparatuur kan daar niet goed tegen.

Dat sowieso aangezien water ook bevriest bij temperaturen onder nul.

 

Het aantal rangeerdiensten, waarin normaliter alle wasklussen zijn opgenomen, is op veel standplaatsen verminderd sinds de start van de personeelstekorten dus dat helpt natuurlijk ook niet mee.

Dat rijmt niet met de uitspraken van Wouter Koolmees in december dat het personeelstekort bij conducteurs en machinisten is opgelost.

 

Voor de binnenkant van de trein zijn schoonmakers ingehuurd via derde partijen, momenteel is dat Vebego. Dit wordt om de paar jaar aanbesteed en zoals wel vaker het geval met de geweldige marktwerking van tegenwoordig is het een race naar de bodem geworden.

Het zit meer aan de buitenkant is mijn gevoel. Die verslonste indruk heeft overigens vooral ook te maken met het schilderbeleid. Stop a.u.b. met het steeds verzinnen van nieuw designs (zoals die volledig overbodige flow-onzin) maar schilder de treinen op tijd in een simpel design.

 

Het moet allemaal zo goedkoop mogelijk en dus wordt er bezuinigd waar het maar kan. Er zijn te weinig schoonmakers, het beroep is sowieso al niet bijster aantrekkelijk en het betaald ook niet best. .

Er is niet onbeperkt geld en je loopt in Nederland anno 2024 bij bijna alles wat ook maar enigszins arbeidsintensief is vast op de schrikbarend hoge loonkosten.

Reputatie 7
Badge +1

(...)

Dit is wel een interessante insteek. Ik wist niet dat het er qua planning zo aan toe ging en dat eigen initiatief qua schoonmaak of bij het overblijven van tijd niet wordt gewaardeerd. 

 

Wat echter heel jammer is, is dat de NS miljoenen al dan niet miljarden verdient, maar alsnog te kapitalistisch gedreven is om schoonmakers fatsoenlijk te betalen-- iets wat ze gewoon kunnen veroorloven --om zo nette treinen te krijgen. Gelukkig denkt Koolmees daar anders over terwijl hij van zijn jaarbonus geniet.

 

Dat Nederlanders altijd een schepje ergens bovenop doen is zeker niet altijd waar, zo zijn er zat mensen die wel achter zich opruimen, maar het concept van self-fulfilling prophecy bestaat helaas ook. 

 

In de DDZ heeft de tweezits een prullenbakje van misschien 8 bij 20 centimeter. Dat gaat toch helemaal nergens meer over?

 

Wat echter heel jammer is, is dat de NS miljoenen al dan niet miljarden verdient,

 

Deze zin maakt u hele bijdrage natuurlijk onzinnig. NS is door de fors gestegen personeelskosten juist zwaar verlieslijdend en wordt alleen door subsidie van de staat overeind gehouden. En over die bonus van Koolmees waar kan ik dat terugvinden?? Volgens mij heeft hij helemaal geen bonus gehad.

(...)

Wat echter heel jammer is, is dat de NS miljoenen al dan niet miljarden verdient, maar alsnog te kapitalistisch gedreven is om schoonmakers fatsoenlijk te betalen-- iets wat ze gewoon kunnen veroorloven --om zo nette treinen te krijgen. 

NS verdient miljarden, hoe verzin je het.

Reputatie 7

Er is niet onbeperkt geld en je loopt in Nederland anno 2024 bij bijna alles wat ook maar enigszins arbeidsintensief is vast op de schrikbarend hoge loonkosten.

Dat klopt. Maar wat maakt dan dat het in andere landen met schrikbarend hoge loonkosten als de Scandinavische landen kennelijk wel kan. De treinen zijn er over het algemeen fris en schoon is mijn persoonlijke ervaring, of zullen dat maar momentopnamen van een weekje vakantie zijn geweest (geloof ik niks van). Ook in de winter bij flinke vorst. En.... daar geen personeelstekorten dan? Lijden de spoorbedrijven daar geen flinke verliezen zoals NS? Wordt er daar flink gesubsidieerd?

Waar het ook door komt, veel NS-treinen van nu zijn qua netheid een welvarend land totaal onwaardig vind ik.

Reputatie 7
Badge +1

Er is niet onbeperkt geld en je loopt in Nederland anno 2024 bij bijna alles wat ook maar enigszins arbeidsintensief is vast op de schrikbarend hoge loonkosten.

Waar het ook door komt, veel NS-treinen van nu zijn qua netheid een welvarend land totaal onwaardig vind ik.

Klopt helemaal. Excuus van NS is ook weer behoorlijk zwak want de treinen waren ook al vorig jaar in de lente/zomer gewoon smerig. Feit is gewoon dat anders dan dat Henri Janssen hierboven in het door Thom geplaatste artikel beweert de treinen van de concullega's, Arriva, QBuzz en Keolis er een stuk beter uitzien. Vooral de dubbeldekkers van NS zijn inmiddels extreem ranzig.

Zijn jullie nou echt te labiel om te begrijpen wat een hyperbool is? NS verdient meer dan genoeg en dat lijkt me een ongelooflijk duidelijk, onbetwistbaar statement. Tijd om schoonmakers meer dan een schijntje te betalen... of moet ik het woord 'schijntje' ook nog gaan uitleggen? 

 

Het lijkt hier soms wel een Nu.nl commentaar- sectie zeg. 

Zijn jullie nou echt te labiel om te begrijpen wat een hyperbool is? NS verdient meer dan genoeg en dat lijkt me een ongelooflijk duidelijk, onbetwistbaar statement. Tijd om schoonmakers meer dan een schijntje te betalen... of moet ik het woord 'schijntje' ook nog gaan uitleggen? 

 

Het lijkt hier soms wel een Nu.nl commentaar- sectie zeg. 

Volgens mij is een kegelsnede ook een hyperbool?🙄 NS als organisatie verdient niet zoveel. Wel wordt het personeel gewoon betaald. (zo'n 2 miljard per jaar.) Het kan zijn dat schoonmakers niet direct in dienst zijn bij de NS en dan schijnt de zon misschien wat minder? 

@Erryt NS Hetzelfde geldt misschien ook voor de klantenservice.😉

Reputatie 5

Zijn jullie nou echt te labiel om te begrijpen wat een hyperbool is? NS verdient meer dan genoeg en dat lijkt me een ongelooflijk duidelijk, onbetwistbaar statement. Tijd om schoonmakers meer dan een schijntje te betalen... of moet ik het woord 'schijntje' ook nog gaan uitleggen? 

 

Het lijkt hier soms wel een Nu.nl commentaar- sectie zeg. 

Hoe heeft NS al dat geld dan? Alles wordt betaald, maar de inkomsten lopen achter. Waar komen die inkomsten vandaan? De reizigers. En, helaas voor NS, zijn er niet heel veel reizigers. Verder: ik had gezien hoe die schoonmakers schoonmaakten, en dat kan ik geen schoonmaken noemen. Gewoon een vies doekje over de stoel en dat is het, niet eens alle stoelen! Dus als de schoonmakers meer moeten worden betaald, moeten ze ook iets terugdoen. Bovendien worden de schoonmakers via een derde partij gehuurd, dus NS betaalt ze niet direct.

Zijn jullie nou echt te labiel om te begrijpen wat een hyperbool is? NS verdient meer dan genoeg en dat lijkt me een ongelooflijk duidelijk, onbetwistbaar statement.  

Wat is dit voor wartaal?

Reageer