Veiligheid in de trein

  • 11 June 2023
  • 53 reacties
  • 1572 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Vandaag zat ik in treinstel 4250

Helaas weer veel mensen in de eerste klas, die daar zeker niet allemaal het juiste ticket voor hadden. 

Laatste deel van de reis was omroep absoluut niet te verstaan. 

Toen ik tussen Schiphol en Leiden naar de wc liep, kwam ik langs eerste klas stilte coupe, zo'n hokje. Daarin 1 jongeman, onderuit gezakt en voeten, zonder schoenen, op de stoel tegenover hem. Toen ik daar wat van zei, kreeg ik als reactie: ze zijn schoon hoor.

Verder richting Wc. 

Een opgevouwen Vouwfiets los in het gangpad

Een dikke koffer in het gangpad. Waar je bijna niet langs kon

Een grote fiets die in volle lengte overdwars tegen de schuifdeuren stond tussen 2 rijtuigen. Blokkeerde de boel volledig. 

In geval van calamiteiten kan dat grote problemen geven 

Geen conducteurs door de trein gezien vanaf Zwolle. 

In Leiden om 15.42 de conducteur gezocht en gevonden. Deze onveilige situaties met hem gedeeld. 

Zijn reactie was ronduit bedroevend. Ach Meneertje mensen willen allemaal hun spullen bij zich houden hé. En hij liep weg. 

Ik dacht dat toezien op veiligheid ook bij de taken hoorde, toch? 

 

 


53 reacties

Gaat het hier niet over maatschappelijke problemen dan, waaronder steeds vaker onveilige situaties in de trein ? 😏

Ja de politiek geeft duidelijk het verkeerde voorbeeld en is mede oorzaak van de tweespalt onder de bevolking. Om dan naar 1 partij te wijzen is niet correct en zeker niet om te wijzen naar mensen die op deze partij stemmen. In Nederland is het niet 1 partij die bepaald maar daar is het een samenspel van verschillende partijen die bepalen.

Helaas is de afstand tussen de politiek en de burgers alleen maar gegroeid afgelopen jaren, maar de politiek is niet de enige plek waar dat is gebeurt.

Ik ben zeker van mening dat de politiek eens naar zichzelf moet kijken wat voor voorbeeld ze nu zijn voor de burgers en ze zullen zeker keuzes moeten gaan maken die gaan bijdragen aan een betere maatschappij.

Overigens is er natuurlijk niets mis aan hulp binnen de familie, vrienden, buren etc. vroeger werkte dat heel goed en in veel andere landen werkt dat ook nog steeds. Hier werkt het ook als mensen er bereid toe zijn.  Je kunt niet alles afschuiven naar mensen die er voor betaald worden, tenzij je nog meer belasting of zorgpremie wilt gaan betalen.

Onveilige situaties in de trein of op het station hebben niks met zorg, egoïstischere en kapitalistische instelling, problemen oplossen met buren en familie zonder vergoeding, grootschalige geboortebeperking of een wachtlijst van 8 jaar te maken. Daarvoor dien je echt op een ander platform plaats te nemen.

Gevolgen van maatschappelijke ontwikkelingen en politieke keuzes komen tot uiting in de publieke ruimte. De trein is een publieke ruimte (je betaalt wel een entree ticket maar er wordt in principe niet gediscrimineerd, dus je zit met mensen uit alle lagen van de maatschappij in een ruimte).

Als moderator en NS censureer je idealiter elke discussie over politiek en maatschappelijke ontwikkelingen. Een NV is voor goeie kwartaalcijfers. Het is geen platform voor maatschappelijke ontwikkelingen en al helemaal niet voor politieke uitlatingen. Eigenlijk is de situatie zo hopeloos dat het geen zin heeft om het er überhaupt er over te hebben. 

Ik wil even ingaan op de doorverwijzing naar een ander platform van @Erryt NS . Ik denk meteen aan fora voor links, rechts en religieus extremisten. Daar is al helemaal geen ruimte voor andersdenkenden. Aan de ene kant is het natuurlijk te begrijpen dat geladen politieke uitlatingen onwenselijk zijn, alleen hier is geen beleid voor. Volgens de community regels houdt @West zich keurig aan de regels. Aan de andere kant, als we het niet over maatschappelijke problemen kunnen hebben waar hebben we het dan wel over en wat is het doel? Een klachtpaal zijn? 

Er is een botsing tussen maatschappelijke en individuele waarden. Bij de een komt het er iets subtieler uit. Zie als voorbeeld @Jeroen zijn laatste punt. Desondanks moet je wel zo’n discussie kunnen voeren omdat het vormend is voor mens en maatschappij. Dat is wenselijk, maar zoals eerder genoemd niet voor een NV. 

Reputatie 3

Het zijn toch echt politieke keuzes die hiertoe hebben geleid. De verhuftering, versobering en verpaupering van Nederland.....het is niet één ding net één oorzaak, maar wel makkelijk te herleiden naar foute keuzes in de politiek door zeer foute ideologie. 

Reageer