Veiligheid in de trein

  • 11 June 2023
  • 53 reacties
  • 1573 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Vandaag zat ik in treinstel 4250

Helaas weer veel mensen in de eerste klas, die daar zeker niet allemaal het juiste ticket voor hadden. 

Laatste deel van de reis was omroep absoluut niet te verstaan. 

Toen ik tussen Schiphol en Leiden naar de wc liep, kwam ik langs eerste klas stilte coupe, zo'n hokje. Daarin 1 jongeman, onderuit gezakt en voeten, zonder schoenen, op de stoel tegenover hem. Toen ik daar wat van zei, kreeg ik als reactie: ze zijn schoon hoor.

Verder richting Wc. 

Een opgevouwen Vouwfiets los in het gangpad

Een dikke koffer in het gangpad. Waar je bijna niet langs kon

Een grote fiets die in volle lengte overdwars tegen de schuifdeuren stond tussen 2 rijtuigen. Blokkeerde de boel volledig. 

In geval van calamiteiten kan dat grote problemen geven 

Geen conducteurs door de trein gezien vanaf Zwolle. 

In Leiden om 15.42 de conducteur gezocht en gevonden. Deze onveilige situaties met hem gedeeld. 

Zijn reactie was ronduit bedroevend. Ach Meneertje mensen willen allemaal hun spullen bij zich houden hé. En hij liep weg. 

Ik dacht dat toezien op veiligheid ook bij de taken hoorde, toch? 

 

 


53 reacties

Als reiziger met een visuele beperking knikker ik incidenteel wel eens een fout geplaatste fiets omver. Tja, als de eigenaar nog minder ruimtelijk inzicht dan ondergetekende heeft…
 

Reputatie 3

Toegangscontrole gebeurt al regelmatig. Waar het mis gaat is dat het personeel tijdens de rit zelf nergens te zien is. Dan gaat het mis.

Reputatie 7
Badge +3

@Boerenjongenovervolle treinen op vrijdagavond tussen 23.00 en 2.00 uur zijn staptreinen. Die zitten vol uitgaanspubliek en dat publiek kan drukker en agressiever door drugs, pillen, alcohol zijn. Toegangscontrole zou een optie kunnen zijn.

Conflict als gevolg van slecht ingerichte treinstellen. Niet meningsverschil over etiquette of iets dergelijks. 

Gewoon een keuze die gemaakt is door de NS om meer stoelen in de trein te hebben en daar moet je als reiziger dan mee omgaan en je aan aanpassen, niet meer en niet minder. Het was ook zonde geweest als er veel ruimte voor bagage was geweest wat dan maar beperkt gebruikt werd en mensen moesten staan omdat daar stoelen zijn weggelaten.

Ik heb geen probleem met de gemaakte keuze, ik pas me wel aan aan de situatie, that's life.

@Boerenjongen  hoe maak jij de combinatie tussen langere treinen en dat iemand dan geen wapen bij zich zou hebben. Het bij je hebben van een wapen staat geheel los van de lengte en drukte in een trein.

Dat er steeds meer mensen een wapen bij zich hebben dat is een zorgelijke ontwikkeling in de maatschappij en daar moet de overheid meer op handhaven, dat is geen taak van de NS.

PARDON?? Wie loopt hier nu in heel veel topics te mopperen omdat dingen niet zijn zoals jij ze graag wil in de trein. Get a life en ga lekker fietsen overal naartoe.

Beetje ongepast omdat iemand een andere mening heeft dan dat jij hebt.

En voor jou informatie, er rijden ook veel andere materieel types op Schiphol dan alleen maar Virm.

Ik heb zelf in ieder geval nog nooit problemen gehad met het feit dat mijn koffer naast de stoel in het gangpad stond en iemand er niet langs kon. 

En alternatief is op het balkon blijven staan, gezellig met zijn vieren met 4 grote koffers en 4 kleine koffers en dan is het balkon vol. In- en uitstappen is dan niet mogelijk daarvoor moet je dan maar naar het volgende balkon.

Wat zou jullie alternatief dan zijn in de huidige treinen?

Alle vier met 1 koffer (of vooruit, 2 koffers in jouw voorbeeld) op een (verschillend) balkon? Of toch gewoon in het bagagerek. Ja, dat steekt wat uit, maar meestal past het prima en ligt het stabiel. Dan moet je alleen tillen en daar zijn de meeste mensen te lui voor, of ze kunnen het niet. Ook in dat laatste geval mag die bagage echter strikt genomen gewoon niet mee, want die moet je zelf kunnen tillen. Een trein is Nederland helaas niet ingericht op een hele verhuizing. Als je met een groep met koffers reist en gemak wenst, kun je misschien beter een taxi huren.

Volgens de regels mag je gewoon met bagage reizen bij de NS, er wordt nergens aangegeven dat dat met groepen niet mag. Dus de reiziger staat gewoon in zijn recht om met het gezin met koffers te reizen.

En nee, kinderen zet je niet op een ander balkon waar je zelf gaat zitten. Beetje rare suggestie.

En ik ben in staat om mijn koffer in het bagage rek te leggen alleen ruimbagage past daar niet in dat zijn grotere koffers. Handbagage past daar zonder problemen in.

Overigens heeft de reiziger met koffers net zoveel recht om met de trein te reizen als de reiziger zonder koffers, ik zeg tegen jou toch ook niet dat je maar een taxi moet nemen?

Als wij met vrienden reizen dan nemen we inderdaad wel een taxi, dan is het gemak en is de prijs ook redelijk per persoon. Maar met 4 is een taxi flink duurder en we blijven toch Nederlander.

Maar tegenwoordig pak ik meestal weer lekker de auto met een parking op Schiphol, Brussel of Dusseldorf.

@MoDe   En omdat jij er wel problemen mee hebt kan het niet?? 😎 Valt me wel op dat mensen altijd rekening moeten houden met jou maar jij geen rekening houdt met iemand die een vouwfiets mee neemt om op zijn/haar werk te komen of mensen die op vakantie gaan en dat niet kunnen zonder iets mee te nemen.

Als iemand er niet langs zou kunnen dan heb ik altijd de optie om de koffer even opzij te zetten en dat doe ik dan ook maar dat gebeurt echt amper en is meestal omdat er dan een ouder iemand langs moet. En dan regelen we dat even. Gewoon even rekening houden emt elkaars belangen, zo moeilijk is het niet.

Bijna elke keer als ik in de avond of nacht een trein neem is het weer raak. Afgelopen vrijdag op zaterdag nacht zat ik in een overvolle trein naar Roosendaal. Na schiphol hoorde ik een coupé verderop geschreeuw en al vechtend kwam een verwarde man door de menigte heen gebeukt onze coupé binnen. Na een achtervolging door het treinpersoneel liet meneer een pistool vallen waarop we uit de coupé werden gestuurd. In het volgende tussenstuk, einde van de trein, kwam ik deze man tegen. Hij sprak me aan en dacht dat ik ook NS personeel was. Hij nam genoegen met mijn antwoord en probeerde uit de trein te komen, wat niet lukte, omdat de deuren dicht bleven. Ik wist dat meneer weer terug zou komen naar de vorige coupé waar het wapen lag. Ik informeerde de conductrice en benadrukte dat ze hem niet bij het wapen mocht laten komen. Op dat moment kwam de man binnen lopen. Gelukkig stond de politie voor deze deur en was de man zo verward dat hij hierdoor werd afgeleid en kort daarop werd gearresteerd. 

 

Mijn complimenten voor het personeel die dit in goede banen heeft af weten te handelen. De man had niet door dat hij zijn wapen kwijt was, bovendien kon hij het wapen niet zien, omdat de conductrice dit van zijn gezichtsveld afdekte en tenslotte was de man gefocust op de deur, omdat hij alleen maar naar buiten wilde. Deze situatie had daarom heel anders kunnen aflopen; als hij aggressiever was, zich in de hoek gedrukt voelde, of simpelweg naar het wapen greep in plaats van naar de politie keek... 

Dit weerspiegelt een verziekte maatschappij met een vergrote ongelijkheid, meer armoede en afname in psychologische opvang en behandeling. Straffen of corrigeren van zulke figuren is al helemaal geen optie, omdat opsluiten in 2018 250E per dag kostte (het voorkomt niets, het geneest niets, het kost alleen maar meer geld). Vooral het tijdstip 2300-0200 blijkt problematisch te zijn, omdat de treinen dan zo vol zijn dat mensen zich in de tussenstukken niet kunnen vasthouden. Het is niet alleen aggressie en overlast, de vorige keer op dit tijdstip was er een man met parkinson zijn hoofd tegen de deur aan het rammen. Hij leek verward en wilde naar zijn thuisland terugvliegen. Als een goed burger van de participatie maatschappij heb ik hem uiteraard verteld wanneer we bij schiphol waren.

Daarom zullen situaties als deze vaker voorkomen en dat kun je niet voorkomen. Kijk maar, vanochtend is een medewerker van de appie waar ik vaak kom, neergestoken. Deze situatie had ook zo kunnen aflopen. Om zo'n situatie te voorkomen is meer reiziger capaciteit gewenst. Om de situatie niet uit de hand te laten lopen denk je aan camera's, bodycams en de deuren open laten. Iets wat ik niet heb gezien in deze situatie en als gevolg is er vrij lang geen zicht geweest op deze verdachte. 

Kijk maar, vanochtend is een medewerker van de appie waar ik vaak kom, neergestoken. Deze situatie had ook zo kunnen aflopen. Om zo'n situatie te voorkomen is meer reiziger capaciteit gewenst. 

Wat de laatste zin met het eerste stuk te maken geeft snap ik niet. Was er bij de appie te weinig ruimte of zo?

Als je dit soort incidenten wil voorkomen kun je beter eens wat minder alcohol en drugs verkopen.

Reputatie 7

Alle immer verergerende problematiek van de laatste jaren lijkt me vooral een gevolg van gemaakte politieke keuzes. Een steeds meer egoïstischere en kapitalistische instelling van veel mensen die keer op keer op partijen zoals de VVD blijven stemmen. Een partij die letterlijk op elke vorm van zorg bezuinigd. Er zijn te weinig plekken en personeel om alle mensen met problemen te helpen. De VVD ziet liever dat buren en familieleden van mensen met problemen alles oplossen, bij voorkeur tegen 0% loon en geen verdere vormen van hulp. En gezien we ook met steeds meer mensen zijn (zou het niet eens een keer tijd worden voor grootschalige geboortebeperking?) nemen de problemen dus exponentieel toe. Heb je een probleem? Succes met de wachtlijst de komende 8 jaar voordat je aan de beurt bent om hulp te krijgen. Dat is, als je verzekeraar Überhaupt nog iets van die hulp dekt natuurlijk.

Ik snap je post niet helemaal, West. Zullen we on-topic blijven en politieke voorkeur achterwege laten als het geen betrekking heeft met NS?

Onveilige situaties in de trein of op het station hebben niks met zorg, egoïstischere en kapitalistische instelling, problemen oplossen met buren en familie zonder vergoeding, grootschalige geboortebeperking of een wachtlijst van 8 jaar te maken. Daarvoor dien je echt op een ander platform plaats te nemen.

Gaat het hier niet over maatschappelijke problemen dan, waaronder steeds vaker onveilige situaties in de trein ? 😏

Ja de politiek geeft duidelijk het verkeerde voorbeeld en is mede oorzaak van de tweespalt onder de bevolking. Om dan naar 1 partij te wijzen is niet correct en zeker niet om te wijzen naar mensen die op deze partij stemmen. In Nederland is het niet 1 partij die bepaald maar daar is het een samenspel van verschillende partijen die bepalen.

Helaas is de afstand tussen de politiek en de burgers alleen maar gegroeid afgelopen jaren, maar de politiek is niet de enige plek waar dat is gebeurt.

Ik ben zeker van mening dat de politiek eens naar zichzelf moet kijken wat voor voorbeeld ze nu zijn voor de burgers en ze zullen zeker keuzes moeten gaan maken die gaan bijdragen aan een betere maatschappij.

Overigens is er natuurlijk niets mis aan hulp binnen de familie, vrienden, buren etc. vroeger werkte dat heel goed en in veel andere landen werkt dat ook nog steeds. Hier werkt het ook als mensen er bereid toe zijn.  Je kunt niet alles afschuiven naar mensen die er voor betaald worden, tenzij je nog meer belasting of zorgpremie wilt gaan betalen.

Onveilige situaties in de trein of op het station hebben niks met zorg, egoïstischere en kapitalistische instelling, problemen oplossen met buren en familie zonder vergoeding, grootschalige geboortebeperking of een wachtlijst van 8 jaar te maken. Daarvoor dien je echt op een ander platform plaats te nemen.

Gevolgen van maatschappelijke ontwikkelingen en politieke keuzes komen tot uiting in de publieke ruimte. De trein is een publieke ruimte (je betaalt wel een entree ticket maar er wordt in principe niet gediscrimineerd, dus je zit met mensen uit alle lagen van de maatschappij in een ruimte).

Als moderator en NS censureer je idealiter elke discussie over politiek en maatschappelijke ontwikkelingen. Een NV is voor goeie kwartaalcijfers. Het is geen platform voor maatschappelijke ontwikkelingen en al helemaal niet voor politieke uitlatingen. Eigenlijk is de situatie zo hopeloos dat het geen zin heeft om het er überhaupt er over te hebben. 

Ik wil even ingaan op de doorverwijzing naar een ander platform van @Erryt NS . Ik denk meteen aan fora voor links, rechts en religieus extremisten. Daar is al helemaal geen ruimte voor andersdenkenden. Aan de ene kant is het natuurlijk te begrijpen dat geladen politieke uitlatingen onwenselijk zijn, alleen hier is geen beleid voor. Volgens de community regels houdt @West zich keurig aan de regels. Aan de andere kant, als we het niet over maatschappelijke problemen kunnen hebben waar hebben we het dan wel over en wat is het doel? Een klachtpaal zijn? 

Er is een botsing tussen maatschappelijke en individuele waarden. Bij de een komt het er iets subtieler uit. Zie als voorbeeld @Jeroen zijn laatste punt. Desondanks moet je wel zo’n discussie kunnen voeren omdat het vormend is voor mens en maatschappij. Dat is wenselijk, maar zoals eerder genoemd niet voor een NV. 

Een grote koffer in de loop daar kun je over het algemeen nog wel fatsoenlijk langs lopen, de fiets dwars dat is wel een dingetje wat zeker opgepakt had moeten worden door de Hc als u het hem zo aangegeven heeft zoals u nu hier doet.

Vouwfietsen zijn nu eenmaal toegelaten als bagage en mogen dan ook in het gangpad staan mits deze niet volledig geblokkeerd worden hierdoor.

Om nu overal een probleem van te maken gaat ook weer een beetje ver en gelukkig kennen we bij de NS zeer weinig urgente gevallen dat een trein met spoed ontruimt moet worden. Over het algemeen kan dit rustig en ordelijk verlopen zo veilig is het spoor in NL.

Geblokkeerd is het als je er niet door kunt en niet pas als het volledig dicht zit, toch? Een gaatje van een millimeter laten, lijkt me niet opeens maken dan het mag. En @Jeroen laat het nu klinken als zo'n gangpad de breedte van een fierspad heeft en je om een koffer nog moeiteloos heen past, maar dat is naturlijk ook niet waar. Zo'n gangpad is netjes breed genoeg om fantsoenlijk door te passen, dus als daar iets staat, blokkeert dat al heel snel de doorgang.

Het zal aan de koffer liggen en ik geef aan dat je er nog LANGS MOET KUNNEN, dan praat ik toch niet over een millimeter ruimte ?

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroendit zijn geen incidenten. Doorlopen, trappen en deuren worden regelmatig geblokkeerd.

Blokkeren mag niet maar een koffer of vouwfiets kan gewoon in het gangpad staan en ruimte overlaten dat je er langs kan. Wil je dan dat de koffer en vouwfiets op de stoel gezet wordt?

Dat mag zolang het gangpad niet geblokkeerd wordt, je kunt op het balkon gaat zitten als dat wel het geval is.

Overigens moeten vouwfietsen ingeklapt zijn en niet (zoals sommige eigenaren denken) ingeklapt kunnen worden.

Vouwfietsen moeten ingeklapt zijn bij in- en uitstappen. Dat snappen ook veel gebruikers niet. En blokkeren met hun uitgeklapte fiets deuren en looproutes.

@Jeroen vouwfietsen en koffers horen niet in het gangpad maar als ze niet in het bagagerek kunnen tussen de 4 zits of op balkon en in Sprinters op de daarvoor aangewezen plaatsen bij klapstoelen.

Waar staat het dat die niet in het gangpad mogen staan ?

En nee, als ik mijn koffer meeneem als ik met de trein naar een luchthaven reis dan kunnen mensen daar gewoon nog langs lopen, ook als deze naast mijn stoel in het gangpad staat.

Er zijn geen andere plekken in de treinen en zo en zo laat ik mijn bagage niet achter waar ik er geen oog meer op heb, En het looppad in de trein kan echt wel iets hebben in het pad terwijl je er nog langs kunt.

En anders moeten de mensen met koffers ze toch maar gewoon op de stoelen zetten, idem met vouwfietsen dan is jullie probleem opgelost en kunnen jullie staan in het gangpad.

 

En alternatief is op het balkon blijven staan, gezellig met zijn vieren met 4 grote koffers en 4 kleine koffers en dan is het balkon vol. In- en uitstappen is dan niet mogelijk daarvoor moet je dan maar naar het volgende balkon.

Wat zou jullie alternatief dan zijn in de huidige treinen?

Reputatie 7
Badge +3

Waar staat het dat die niet in het gangpad mogen staan ?

En nee, als ik mijn koffer meeneem als ik met de trein naar een luchthaven reis dan kunnen mensen daar gewoon nog langs lopen, ook als deze naast mijn stoel in het gangpad staat.

Er zijn geen andere plekken in de treinen en zo en zo laat ik mijn bagage niet achter waar ik er geen oog meer op heb, En het looppad in de trein kan echt wel iets hebben in het pad terwijl je er nog langs kunt.

En anders moeten de mensen met koffers ze toch maar gewoon op de stoelen zetten, idem met vouwfietsen dan is jullie probleem opgelost en kunnen jullie staan in het gangpad.

 

En alternatief is op het balkon blijven staan, gezellig met zijn vieren met 4 grote koffers en 4 kleine koffers en dan is het balkon vol. In- en uitstappen is dan niet mogelijk daarvoor moet je dan maar naar het volgende balkon.

Wat zou jullie alternatief dan zijn in de huidige treinen?

Wat ben jij een zeur. Waar ik vroeger met een wandelwagen door de hele trein kon lopen, heeft het looppad nu een breedte van een rollator. Als daar een koffer of een vouwfiets  staat kun je er niet langs, zeker niet als je slecht te been bent of zelf bagage bij je hebt. Onlangs kon ik met mijn kleine handbagekoffer niet verder lopen omdat er een vouwfiets in de weg stond. En nee die fiets van een ander kan ik niet wegzetten, ik mag niet tillen.

Waar je kunt vinden dat looproutes vrij moeten blijven? In de veiligheidsinstructies. De veilgheidsregio en de brandweer kan je daar meer over vertellen. Kom ook niet aan dat er geen mensen dan in de looproutes mogen staan, klopt, zou ook niet mogen. Maar in tegenstelling tot bages kunnen mensen zich verplaatsen. Behalve dan, als er bagage in de weg staat.

In dubbeldekkers die richting Schiphol gaan zijn op balkons 4-zits en/of klapstoelen met ruimte voor bagage.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen ik heb geen problemen met mensen die vouwfietsen mee nemen. Wel als deze vin de weg staat en men er uitgevouwen mee in/uitstapt. Ik heb ook geen probleem met bagage als deze goed geplaatst is. Een 4-zitter innemen door 1 persoon + bagage vind ik niet netjes. Net als de vouwfiets op de stoel voor zwangeren of met fysieke beperking.

Reputatie 6

Als ik naar oude foto's kijk van treinen en stations dan zie ik flinke hoeveelheden bagage. Niet alleen koffers, iets kleiner dan je nu vaak ziet maar zeker groter dan “handbagage” maar ook, op trajecten waar veel militairen gebruik van maakten, plunjezakken. Dat paste bijna allemaal in de bagagerekken boven de stoelen. Nee, geen stoelen maar banken die ook nog stukken lekkerder zaten dan die harde zitmeubelen van nu. Als de reiziger het accepteert komen de 3de klasse lattenbankjes misschien weer terug. 
Wat ik me afvraag: “Waarom zijn de vloeren in de trein tegenwoordig een soort berglandschap en niet gewoon bijna helemaal vlak zoals vroeger?”.

 

Reputatie 7
Badge +1

En als je bedoeld dat er veel opstapjes zijn, meestal komt dat door de wielstellen, apparatuur zit bij de nieuwere treinen bovenop dus dat is het niet.

@Philned Feitelijk waren de oudere treinen één grote opstap, omdat ze niet verlaagd waren. Nu zijn treinen waar mogelijk wel verlaagd en dus rolstoeltoegankelijk.

Vind ik overigens niet perse een verslechtering, want het stapt ook voor mensen die goed ter been zijn een stuk prettiger in. In de trein heb je alle tijd en ruimte om het (veel minder hoge) opstapje op te gaan.

Ben het zeker met je eens @Tamzin & @MoDe dat alcohol en drugs hier een grote rol in spelen. Ik zie net als @EUReiziger controles, maar dat gebeurt dan bij de nachttrein op drukke stations. Als er iets in de trein is @EUReiziger bel of app de ns. In dit geval waren ze er in een minuut. 

Naar mijn mening is drugs en alcohol een symptoom, maar niet de oorzaak. Verban het en mensen gaan stelen, oplichten of in mensen handelen. Mensen die psychische hulp nodig hebben krijgen het niet. Niet iedereen krijgt dezelfde kansen mee vanuit huis. Sommigen leren niet eens hoe ze moeten koken, maar wel hoe ze kinderen moeten krijgen. Naar mijn mening ligt het aan de kennis, normen en waarden die je erft (en oh wee als je daar wat over zegt). Ik ben dan ook niet verbaasd dat mensen gefrustreerd raken. Dat veroorzaakt onwenselijk gedrag zoals criminaliteit, frustratie (zinloos geweld en drugsgebruik) en psychologische problemen. Ik benoem de appie, daar werd vanochtend een medewerker om 0700 neergestoken, om deze trend in onwenselijk gedrag te bevestigen. Deze dingen zijn er en zullen nu eenmaal vaker voorkomen.

 

@Jeroen in drukke treinen is de kans op opstootjes en escalatie groter. Dit is omdat mensen niet kunnen zitten, mensen staan in elkaars persoonlijke ruimte en zijn eerder geneigd om tegen elkaar aan te botsen.

@Jeroen in drukke treinen is de kans op opstootjes en escalatie groter. Dit is omdat mensen niet kunnen zitten, mensen staan in elkaars persoonlijke ruimte en zijn eerder geneigd om tegen elkaar aan te botsen.

Daar verschillen we van mening over, in dit geval had de man als de trein heel vol was niet door de trein heen kunnen lopen. En wat jij schrijft heeft vooral te maken met hoe mensen t.o.v. elkaar staan, een maatschappelijk probleem als mensen zo zouden reageren zoals jij aangeeft.

Het zou wat worden bij al die concerten/festivals die gegeven worden, daar staan mensen nog dichter op elkaar dan op jouw foto van de trein. Misschien ben je de ruimte gewend omdat je niet in de randstad woont maar drukte hoort er nu eenmaal bij in sommige delen van het land.

Reageer