Momenteel zijn er 98 stellen VIRM4 en die kunnen vanwege de conducteursnorm alleen maar solo rijden tenzij er een tweede conducteur aanwezig is.
Met name in de weekenden als er vrijwel geen tweede conducteurs zijn knelt dit steeds meer omdat voor veel treinen een losse VIRM4 te weinig capaciteit heeft.
Ik vroeg me daarom af of het niet beter zou zijn om bijv. de helft van de VIRM4 stellen in te korten tot VIRM3 (technisch is dat geen probleem). Op stille uren, zoals 's avonds kunnen die links en rechts solo worden ingezet en overdag als combinatie van 2 x VIRM3 waarvoor je dan geen tweede conducteur nodig hebt.
De vrijkomende bakken zou je idealiter kunnen gebruiken om andere helft van de VIRM4's te verlengen tot VIRM5 maar die vlieger gaat misschien niet op om omdat zo'n VIRM5 dan wellicht onvoldoende motorvermogen heeft met twee motorwagens (VIRM6 heeft drie motorwagens). Wellicht kan dat worden uitgetest.
Als de vrijkomende bakken langs de kant komen te staan moet dat ook geen ramp zijn aangezien de benodigde topcapacteit door het sterk gedaalde spitsvervoer na corona ook een stuk minder is geworden.