volle trein Zaandam-Amsterdam

  • 8 September 2023
  • 17 reacties
  • 542 Bekeken

Het traject Zaandam-Amsterdam is tijdens de spits zo druk dat mijn dochter (die deze week voor het eerst naar school reist) niet kan zitten en tegen vreemde mensen aan moet staan of een hele trein moet overslaan. Overduidelijk is deze trein te kort of rijdt deze niet frequent genoeg. Gaat hier nog iets aan gebeuren? Dit kan toch niet zo. Ze durft nu al niet meer alleen te reizen en is pas net met het schooljaar begonnen. We betalen 260 euro per maand voor een service die, op dit traject, niet bestaat.


17 reacties

Geef haar de tip om zover mogelijk naar achteren in te stappen en als dat niet helpt, zover mogelijk naar voren. Dan is er echt genoeg ruimte om in ieder geval mee te kunnen en regelmatig ook te zitten.

Zaandam - Amsterdam Centraal zou trouwens € 70,70 moeten kosten, geen € 260.

Wellicht kunt u een keer meereizen om haar uit te leggen hoe het werkt. De trein kan vol zijn, maar zo ernstig dat vaak mensen achter moeten blijven is het niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Een vervoersbewijs geeft recht op vervoer niet op een zitplaats.

Het traject Zaandam-Amsterdam is tijdens de spits zo druk dat mijn dochter (die deze week voor het eerst naar school reist) niet kan zitten en tegen vreemde mensen aan moet staan of een hele trein moet overslaan. 

Als uw dochter in de spits reist zal ze er maar aan moeten wennen dat ze 's morgens moet staan. Iedereen een zitplaats is in de ochtendspits onbetaalbaar.

Overigens zal het in Amsterdam in tram, bus en metro in de spits niet anders zijn 

Reputatie 4

In Engeland sta je met je neus in andermans oksel. In Japan wordt je letterlijk met een stok de metro in geduwd. 

 

Het is nu eenmaal druk in de spits. Vanaf zaandam gaan er genoeg treinen, misschien 1 eerder nemen en anders gaat ze toch fietsen? Zo ver is het niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet alleen druk in de spits, of rond 13 uur moet ook spits zijn? Ik zit nu in volle trein.

In welke trein zit je nu, MoDe?

Het is niet alleen druk in de spits, of rond 13 uur moet ook spits zijn? Ik zit nu in volle trein.

Wat heet vol? Hoe lang sta je al?

Reputatie 7
Badge +3

In welke trein zit je nu, MoDe?

Ik zat in de trein die 12.49 uur vertrok uit Utrecht CS naar Rotterdam CS. En @Tamzin ik kon gelukkig zitten. Maar dat gold niet voor iedereen.

Vervelend dat de trein zo druk was MoDe. De trein is altijd wat drukker rond dat tijdstip '’gemiddeld'’. Echter was de trein vandaag drukker dan normaal. 

Reputatie 7
Badge +3

Vervelend dat de trein zo druk was MoDe. De trein is altijd wat drukker rond dat tijdstip '’gemiddeld'’. Echter was de trein vandaag drukker dan normaal. 

Ik vond het niet zo vervelend. Ik stond gunstig voor het instappen.

Ik reageerde op de opmerking dat het in de spits altijd druk is.

Reputatie 4

Tijd dat reizen in de spits goedkoper gaat worden. De service is namelijk beneden alle peil.

Reputatie 4

Het is niet alleen druk in de spits, of rond 13 uur moet ook spits zijn? Ik zit nu in volle trein.

Je koopt alleen geen zitplek maar een vervoerbewijs. Je hebt een drukke trein of overvolle treinen. Dat laatste is slecht, maar mensen moeten eens ophouden alsof ze recht hebben op een zitplek. 

Als je daar op gaat afstemmen wordt het allemaal nog veel duurder.

 

Overvolle treinen dat het gevaarlijk wordt of er mensen achter blijven is een ander verhaal. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet alleen druk in de spits, of rond 13 uur moet ook spits zijn? Ik zit nu in volle trein.

Je koopt alleen geen zitplek maar een vervoerbewijs. Je hebt een drukke trein of overvolle treinen. Dat laatste is slecht, maar mensen moeten eens ophouden alsof ze recht hebben op een zitplek. 

Als je daar op gaat afstemmen wordt het allemaal nog veel duurder.

 

Overvolle treinen dat het gevaarlijk wordt of er mensen achter blijven is een ander verhaal. 

Mijn 1e reactie gelezen?

Reputatie 4

Het is niet alleen druk in de spits, of rond 13 uur moet ook spits zijn? Ik zit nu in volle trein.

Je koopt alleen geen zitplek maar een vervoerbewijs. Je hebt een drukke trein of overvolle treinen. Dat laatste is slecht, maar mensen moeten eens ophouden alsof ze recht hebben op een zitplek. 

Als je daar op gaat afstemmen wordt het allemaal nog veel duurder.

 

Overvolle treinen dat het gevaarlijk wordt of er mensen achter blijven is een ander verhaal. 

Mijn 1e reactie gelezen?

Ja, en toen begon je over drukke treinen dat niet iedereen kon zitten. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is niet alleen druk in de spits, of rond 13 uur moet ook spits zijn? Ik zit nu in volle trein.

Je koopt alleen geen zitplek maar een vervoerbewijs. Je hebt een drukke trein of overvolle treinen. Dat laatste is slecht, maar mensen moeten eens ophouden alsof ze recht hebben op een zitplek. 

Als je daar op gaat afstemmen wordt het allemaal nog veel duurder.

 

Overvolle treinen dat het gevaarlijk wordt of er mensen achter blijven is een ander verhaal. 

Mijn 1e reactie gelezen?

Ja, en toen begon je over drukke treinen dat niet iedereen kon zitten. 

Dat was een reactie op de vraag van @Tamzin of ik moest staan.

In de trein waar ik nu zit zijn ook alle zitplaatsen in mijn coupé bezet. Of de trein vol is geen idee. Maar in de stiltecoupe waar ik eerder zat was het drukker dan in de volle coupé waar ik nu  zit. En dan bedoel ik de mensen die druk aan het praten waren. Daar waren namelijk wel nog zitplaatsen vrij.

Reputatie 4

Dan zijn we het eens toch? 

Het traject Zaandam-Amsterdam is tijdens de spits zo druk dat mijn dochter (die deze week voor het eerst naar school reist) niet kan zitten en tegen vreemde mensen aan moet staan of een hele trein moet overslaan. Overduidelijk is deze trein te kort of rijdt deze niet frequent genoeg. Gaat hier nog iets aan gebeuren? Dit kan toch niet zo. Ze durft nu al niet meer alleen te reizen en is pas net met het schooljaar begonnen. We betalen 260 euro per maand voor een service die, op dit traject, niet bestaat.



Ik heb dit traject in het verleden meerdere malen per week gereisd in de spits. Drukte daar met staanplaatsen is eigenlijk een gegeven, maar te korte treinen waarbij niemand mee kan heb ik zelden meegemaakt. Wel zie ik bijvoorbeeld vandaag enkele treinen waar best een treinstel bij had kunnen worden geplaatst, maar mogelijk warne die defect.

Het punt is dat het grootste deel van de treinreizigers die van boven het Noordzeekanaal komen en naar Amsterdam en verder moeten, langs Zaandam komen. Daarbij is Zaandam ook nog een grote plaats met veel verkeer van en naar Amsterdam in de spits. Dat betekent inderdaad veel staanplaatsen in de spits, op een stukje van zes a zeven minuten naar Amsterdam Sloterdijk. Ik weet niet waar je dochter naar toe moet, maar een groot deel van de reizigers gaat er op Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal uit. Vanaf daar zijn er doorgaans weer zitplaatsen beschikbaar 

Plannen voor meer treinen zijn er overigens wel, al gaat dat even duren.
Zo heb ik gelezen over een derde en vierde Sprinter richting Schiphol.
Daarnaast is het de bedoeling dat er een vijfde en zesde Intercity vanuit Alkmaar richting Amsterdam komt. Dat hangt dan wel af van aanpassingen in de infrastructuur (opstelsporen in Heerhugowaard zodat de extra treinen ergens kunnen parkeren, aanpassing van station Uitgeest zodat Intercity's daar de stoppende Sprinters kunnen inhalen en de ondertunneling van de Guisweg bij station Zaandijk Zaanse Schans). Het is dan wel de vraag of ze alle zes ook in Zaandam stoppen, maar elk beetje helpt natuurlijk.

Afhankelijk van waar in Zaandam jullie wonen en waar je dochter naart toe moet, heb je ook nog diverse rechtstreekse bussen naar Amsterdam. Zo kan het ook wel eens makkelijker zijn om vanaf wijken als Peldersveld en Poelenburg bus 395 naar Amsterdam Sloterdijk te nemen. 


  
 

Reageer