Vouwfiets verkeerd herkend.

  • 6 June 2023
  • 32 reacties
  • 826 Bekeken


Toon eerste bericht

32 reacties

 

De conducteur is zeker wel iets te verwijten. Die mag normaal geplaatste bagage niet verwijderen.

Onbeheerde bagage mag verwijderd worden.

Reputatie 1

Er zaten bijna geen passagiers in het treingedeelte waarin ik zat. Ik had de vouwfiets op het balkon geplaatst waar de fietsen mochten staan zodat er zo weinig mogelijk passagiers last van hadden. Omdat het zo rustig was had ik niet gekeken of hij er nog stond in Utrecht.

Het vervelende is echter dat de conducteur niets had gezegd. Het is dat ik hem net nog kon aanspreken voordat hij vertrok,  anders had ik hem kwijt geweest.

Op de terugweg n.b. waren er 2 mensen die hun racefiets in het gangpad hadden geplaatst omdat er geen plek was op het balkon. Begrijpelijk, het was erg druk, maar vond het toch raar. 
 

Reputatie 7
Badge +1

De conducteur is zeker wel iets te verwijten. Die mag normaal geplaatste bagage niet verwijderen.

Onbeheerde bagage mag verwijderd worden.

Als je selectief navraagt van wie de bagage is, dan is dat een recept voor vergissingen en misverstanden. Hoe bepaal je dan wat "onbeheerd” is?

De reiziger wordt geacht toezicht te houden op zijn bagage en is als hij dat ook doet dus altijd in de buurt. Dat was in dit geval overduidelijk niet het geval want dan had @Pieter Th. gezien dat zijn vouwfiets werd verwijderd. Je kunt de conducteur is dit geval mijns inziens niets verwijten, hij heeft nog geprobeerd de eigenaar te achterhalen.

"Proberen” is niet serieus als je slechts selectief navraagt.

Reputatie 7
Badge +3

Een vouwfiets kan tijdens de spits juist heel goed op een fietsplaats neergezet worden. Hij staat dan niet in de weg omdat er dan toch geen gewone fietsen mogen worden meegenomen.

Maar dat speelde uiteraard niet op 2e Pinksterdag.

Probleem in de spits zijn op het moment de gewone fietsen die worden meegenomen. Vanochtend voor het eerst in tijden meegemaakt dat iemand daarop werd aangesproken. Helaas zonder de aanwijzing om de trein te verlaten en te wachten op de eerste trein na de ochtendspits en een dagkaart Fiets dal te kopen. Mensen hebben geen idee dat gewone fietsen tijdens de spits niet mee mogen. Het zou al helpen wanneer NS duidelijker stickers ophangt over de spitsuren waarin fietsen niet mee mogen.

 

Badge +3

Een fiets die je alleen maar ‘dubbel kunt klappen’ met een scharnier (en meestal ook gewoon in twee delen splitsen net zoals je een deur uit een scharnier kunt tillen of door de scharnierpen eruit te tikken) kan je natuurlijk amper een ‘vouwfiets’ noemen.

Neemt niet weg dat het in principe gewoon mag, en als die op een fietsbalkon staat is er in feite weinig aan de hand totdat reizigers er een ‘echte fiets’ kwijt willen.

Maar goed, als ik een wasmachine, gasfornuis of tafelmodel koelkast (op een steekwagentje) mee wil nemen mag dat ook gewoon, want minder dan 85×85×85 cm. Moet die alleen niet in de weg staan, dus op die vrije fietsplek is helemaal prima.

Zelfs al zouden het twee apparaten zijn die je dan bovenop elkaar zet (zonder risico van vallen) lijkt het me geen probleem, dat zijn dan twee stuks ‘bagage’. Of zo’n apparaat (unit bagage) ‘kapot’ is heeft een conducteur weinig over te zeggen, dus je ‘halve fietsen’ zullen wel overlast veroorzaakt hebben?

Je handbagage mag niet meer dan (hoogte, breedte of diepte) 85 centimeter zijn.

Dat is niet helemaal waar. De AVR-NS vermelden: "NS kan u de toegang tot de trein weigeren of u verplichten de trein te verlaten als NS van oordeel is dat uw Hand- bagage, of het gebruik daarvan, hinder veroorzaakt of zal veroorzaken. NS mag dit in ieder geval doen als de hoogte, breedte of diepte van uw Handbagage meer dan 85 centimeter bedraagt." Dus als je bagaga hinder veroorzaakt of een lengte, breedte of hoogte van meer dan 85 centimeter heeft, mag NS je weigeren. Dat is heel wat anders dan dat j(e met) die bagage per definitie niet mee zou mogen.

Die zin heb ik rechtstreeks gekopieerd van de NS-site (het stukje over bagage).

Reputatie 7
Badge

Is een fiets in 2 delen een vouwfiets of is het een gedemonteerde fiets? In het laatste geval mag hij op een fietsplaats staan, maar moet je wel een fietskaartje hebben.

Dat staat voor zo ver ik weet nergens goed, maar ik denk dat dat er aan ligt of hij bedoeld is om hem in het dagelijkse gebruik zo te splitsen. Als er een vergrendelbaar scharnier in het frame zit, zou ik het een vouwfiets noemen. Als ik mijn wiel uit mijn fiets haal of zelfs mijn fame doorzaag niet. Hoeveel er aan moet zitten is overigens ook een interessante vraag. Mag ik mijn frame (zonder wielen etc.) meenemen zonder fietskaartje, of is dat een gedemonteerde fiets? En mijn wiel? En als ik dan beweer dat dat wiel van of voor een vouwfiets is? Er zullen, vrees ik, altijd twijfelachtige gevallen zijn, maar zo lang je er bij bent, zal een conducteur die naar mijn verwachting meestal niet tegen je gebruiken.

Reageer