Waar zijn de conducteurs?

  • 12 September 2016
  • 52 reacties
  • 2837 Bekeken


Toon eerste bericht

52 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik heb het idee dat op trajecten met veel stations met poortjes er nauwelijks nog gecontroleerd wordt. Vanaf Hilversum richting Amsterdam is dat duidelijk merkbaar. Voordat de poortjes gesloten waren, werd er nog wel eens gecontroleerd. Sinds de poortjes in Hilversum, Weesp, Diemen Zuid, Duivendrecht, Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid gesloten zijn, heb ik geen controle meer gehad, noch in de IC's, noch in de Sprinters.

Overigens heb ik wel degelijk het gevoel dat het zwartrijden enorm is afgenomen. Dus in dat opzicht hebben de poortjes wel degelijk effect. Maar toezicht in de treinen is er nauwelijks meer. Met nog meer gesloten poortjes kun je nu al voorspellen dat het controleren alleen maar minder gaat worden.
Dat biedt aan de Hc's een mooie kans om de 1e klas te gaan controleren op reizigers zonder kaartje voor de 1e klas en eindelijk eens de stilte te gaan handhaven in de stiltezones!
Precies!
iMark, ik heb zelf regelmatig controle in diezelfde trein. Het zal ook liggen aan het tijdstip. Ik ben wel blij dat je het gevoel hebt dat het aantal zwartrijders afneemt. Dat zou een mooie trend zijn.

De verhalen van Loes en Sidestops zijn in mijn ogen erg waardevol. Ik snap de signalen, maar we moeten inderdaad ook rekening houden met de praktijk zoals deze op dit moment is. Blijf specifieke signalen (dus tijdstip en traject) vooral delen. We kunnen dit altijd de organisatie inzetten.
Overigens veelzeggend dat er conducteurs reageren... Vast niet in hun vrije tijd. Daar hebben ze dan kennelijk wel tijd voor..
Sivan NS, wat betreft het traject en tijdstip... Tussen 18.00 uur en 19.00 uur Rotterdam-Leiden.
@meent94

De opmerking dat wij als conducteurs vast niet reageren in hun vrije tijd kan ik al voor mezelf zeggen dat dat niet waar is. Ik reageer op dit forum vanuit mijn functie, maar ben niet gevraagd dit te doen voor NS.
Dit geldt veelal ook voor de andere actieve collega's.
@Loes
Ik ben overtuigd van jouw juiste instelling maar bij ieder bedrijf waar onvoldoende zicht gehouden wordt op het doen en laten van het personeel zijn er vroeg of laat mensen die de kantjes er van af gaan lopen.
@Tamzin

Bedankt 🙂 en verder moet ik je daar helaas gelijk in gaan geven. Wij hebben daar helaas ook mee te maken.
Als ik al in dienst tijd reageer, dan is het net na controle of tijdens de pauze of iets dergelijks, dit gaat uiteraard niet voor op mijn werkzaamheden als HC ;)
Maar 9/10 keer is het voor mij ook in vrije tijd.
Het is het probleem dat ik in de trein in deze 3 weken maar 2 keer ben gecontroleerd door een conducteur. Ik reis elke dag.
Reputatie 6
Badge
Vergeet gewoon een keer in te checken. Als de conducteurs dan nog niet aanwezig zijn, hebben ze het loodje gelegd.
Vergeet gewoon een keer in te checken. Als de conducteurs dan nog niet aanwezig zijn, hebben ze het loodje gelegd.

In een ander topic had je het over het MBO onderwijs. "Want als de gemiddelde MBO'er zich kapot moet werken en hoge eisen krijgt, waarom de conducteur niet?"

:?:?
Reputatie 6
Badge
Ik was eens vergeten in te checken, en 1 halte voor ik eruit moest, kwam er opeens een conducteur. Natuurlijk gewoon toeval, dat is heus niet altijd zo....
Ik was eens vergeten in te checken, en 1 halte voor ik eruit moest, kwam er opeens een conducteur. Natuurlijk gewoon toeval, dat is heus niet altijd zo....

:?:?:?
Ik wou dat ik de gave had om te zien wie wel of niet in had gecheckt van te voren, scheelde een stuk controleren..
Dit geldt overigens vooral na 18.00 uur..
Op welk traject reist u?
Beste meent94,

Welkom op het NS Serviceforum. Vervelend dat andere reizigers voor overlast zorgen. Er is altijd een conducteur in de trein aanwezig, maar deze heeft tijdens de reis ook andere werkzaamheden. Meestal kun je hem/haar vinden aan het begin of einde van de trein. Mocht je de conducteur niet kunnen vinden, en de overlast is echt erg, kun je ook altijd even contact opnemen met de klantenservice via Twitter of telefonisch (030 751 51 55). Wij zorgen er dan voor dat het personeel in de trein wordt ingelicht.
Wat voor werkzaamheden doet de conducteur dan de hele tijd aan het begin of einde van de trein?
Reputatie 3
Meestal in de 1e klas, maar nu ws in de cabine van de machinist...
Precies!
Administratie, omroepen enz.
Reputatie 6
Badge
Misschien nam jouw conducteur zijn wettelijk verplichte pauze van een half uur tijdens een treinreis onder het genot van een bakkie troost? 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Op vrijdagavond een serviceteam tussen Rotterdam en Gouda en bij de poortjes in beide plaatsen lijkt me zeer rendabel met 50 euro bekeuring per zwartrijdende jongere. Bovendien worden de reiskosten dan betaald. Ik geef toe dat het ook eigenbelang is als je eerste klas reist. Uiteraard hebben deze jongeren van zo rond de zestien allemaal een eerste klas vervoersbewijs en ligt het probleem in mijn vooroordeel, maar toch.

Een losse conducteur loopt te veel gevaar. Je moet hier de gorilla's wel als groep inzetten. Voor vrouwelijke conducteurs ontbreekt ieder respect bij deze jongens sowieso en ik kan me voorstellen dat ze ook goed thuis wil komen.

Ik denk dat er niet gekeken moet worden naar de conducteur, ik heb daar menselijk gezien wel begrip voor en de jongens weten dat ze met een conducteur hun gang kunnen gaan. Dan is het wel makkelijk roepen dat hij of zij in de cabine zit.

Het echte probleem is dat iedereen weet van het bestaan van deze jongerenterreur maar de noodzakelijk gorillateams niet zo worden ingezet dat er adequaat kan worden opgetreden en beboet. Met het moeten betalen van geld, raak je ze, met iets anders waarschijnlijk niet.

Deze jongeren weten dat echt al lang en uit het feit dat ze hun gang kunnen gaan, kun je al afleiden dat erg geen beleid op wordt gezet.
Ik zie conducteurs ook simpelweg te weinig.. En te vaak in de eerste klas zitten. Heeft niets met ander werk te maken.

Reageer