Waar zijn de conducteurs? | NS Community

Waar zijn de conducteurs?

  • 12 September 2016
  • 52 reacties
  • 2813 Bekeken

De laatste tijd maak ik zeer vaak mee dat jongeren in een eerste klas stiltecoupé herrie trappen. Vrijwel niemand durft daar iets van te zeggen en vaak wordt, als dat wel gedaan wordt, een grote bek gegeven.. Conducteurs zijn vrijwel iedere rit onzichtbaar.

52 reacties

Poortjes helpen ook prima maar dan moet je ze natuurlijk wel in werking stellen.
En handhaven bij de poortjes
@PaulusH
NS wordt als bedrijf geacht een zekere winst te maken en niet quitte te spelen.
@Slidestops
Laten maar eens beginnen die poortjes in Amsterdam C na 5 jaar eindelijk eens te sluiten.
@Tamzin die gaan nu gefaseerd dicht 🙂
Met poortjes ondervang je alleen niet dat iemand met een 2e klas kaartje asociaal gaat doen in de 1e klas. Mensen die eerste klas reizen betalen daar veel geld voor. De service en controle door NS sluit op geen enkele wijze aan bij de meerkosten voor het reizen in de eerste klas.
Maar inderdaad... De reiziger is daar niets mee opgeschoten. De NS zelf wel.
Zwartrijders duwen de poortjes gewoon open of liften mee. Extra controleurs bij die poortjes krijgen ook een salaris.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb het idee dat op trajecten met veel stations met poortjes er nauwelijks nog gecontroleerd wordt. Vanaf Hilversum richting Amsterdam is dat duidelijk merkbaar. Voordat de poortjes gesloten waren, werd er nog wel eens gecontroleerd. Sinds de poortjes in Hilversum, Weesp, Diemen Zuid, Duivendrecht, Amsterdam RAI en Amsterdam Zuid gesloten zijn, heb ik geen controle meer gehad, noch in de IC's, noch in de Sprinters.

Overigens heb ik wel degelijk het gevoel dat het zwartrijden enorm is afgenomen. Dus in dat opzicht hebben de poortjes wel degelijk effect. Maar toezicht in de treinen is er nauwelijks meer. Met nog meer gesloten poortjes kun je nu al voorspellen dat het controleren alleen maar minder gaat worden.
Dat biedt aan de Hc's een mooie kans om de 1e klas te gaan controleren op reizigers zonder kaartje voor de 1e klas en eindelijk eens de stilte te gaan handhaven in de stiltezones!
Precies!
iMark, ik heb zelf regelmatig controle in diezelfde trein. Het zal ook liggen aan het tijdstip. Ik ben wel blij dat je het gevoel hebt dat het aantal zwartrijders afneemt. Dat zou een mooie trend zijn.

De verhalen van Loes en Sidestops zijn in mijn ogen erg waardevol. Ik snap de signalen, maar we moeten inderdaad ook rekening houden met de praktijk zoals deze op dit moment is. Blijf specifieke signalen (dus tijdstip en traject) vooral delen. We kunnen dit altijd de organisatie inzetten.
Overigens veelzeggend dat er conducteurs reageren... Vast niet in hun vrije tijd. Daar hebben ze dan kennelijk wel tijd voor..
Sivan NS, wat betreft het traject en tijdstip... Tussen 18.00 uur en 19.00 uur Rotterdam-Leiden.
@meent94

De opmerking dat wij als conducteurs vast niet reageren in hun vrije tijd kan ik al voor mezelf zeggen dat dat niet waar is. Ik reageer op dit forum vanuit mijn functie, maar ben niet gevraagd dit te doen voor NS.
Dit geldt veelal ook voor de andere actieve collega's.
@Loes
Ik ben overtuigd van jouw juiste instelling maar bij ieder bedrijf waar onvoldoende zicht gehouden wordt op het doen en laten van het personeel zijn er vroeg of laat mensen die de kantjes er van af gaan lopen.
@Tamzin

Bedankt 🙂 en verder moet ik je daar helaas gelijk in gaan geven. Wij hebben daar helaas ook mee te maken.
Als ik al in dienst tijd reageer, dan is het net na controle of tijdens de pauze of iets dergelijks, dit gaat uiteraard niet voor op mijn werkzaamheden als HC ;)
Maar 9/10 keer is het voor mij ook in vrije tijd.
Het is het probleem dat ik in de trein in deze 3 weken maar 2 keer ben gecontroleerd door een conducteur. Ik reis elke dag.
Reputatie 6
Badge
Vergeet gewoon een keer in te checken. Als de conducteurs dan nog niet aanwezig zijn, hebben ze het loodje gelegd.
Vergeet gewoon een keer in te checken. Als de conducteurs dan nog niet aanwezig zijn, hebben ze het loodje gelegd.

In een ander topic had je het over het MBO onderwijs. "Want als de gemiddelde MBO'er zich kapot moet werken en hoge eisen krijgt, waarom de conducteur niet?"

:?:?
Reputatie 6
Badge
Ik was eens vergeten in te checken, en 1 halte voor ik eruit moest, kwam er opeens een conducteur. Natuurlijk gewoon toeval, dat is heus niet altijd zo....
Ik was eens vergeten in te checken, en 1 halte voor ik eruit moest, kwam er opeens een conducteur. Natuurlijk gewoon toeval, dat is heus niet altijd zo....

:?:?:?
Ik wou dat ik de gave had om te zien wie wel of niet in had gecheckt van te voren, scheelde een stuk controleren..

Ik erger mij ook dood aan het tuig dat zich asociaal gedraagt in treinen. En de NS weet echt dondersgoed op welke trajecten hiervan bijna dagelijks sprake is. Ongeoorloofd eerste klas reizen, als ze überhaupt al een kaartje hebben. Zich ronduit asociaal gedragen in de tweede klas. Drie wagons verder kun je ze nog horen of het volume van hun smartphone. Vreselijk. Als medepassagier daar iets over zeggen, is spelen met je leven of je wordt gewoon uitgelachen. Ik waag me daar niet meer aan. En ik begrijp ook heel goed dat een conducteur zich daar niet aan waagt, zelfs niet als ze met zijn tweeën zijn. Sporadisch zie ik iemand even pittig optreden, maar dat is een grote uitzondering. Immers, het gaat om tuig, waarop maar op een (1) manier kan worden om gegaan. Hard en repressief door een stel potige handhavers. Gewoon een flinke boete en hardhandig de trein uit sodemieteren. Praten is bij deze lieden echt al heel lang een gepasseerd station. Maar: of daar zijn we niet van, want ons past die fluwelen handschoen wel heel erg goed, of de gewenste handhavers zijn er gewoonweg niet in voldoende mate. De trein is gewoon de samenleving in het klein. Hoewel ik het als treinpassagier een wat zielige aanblik vind: een conducteur die de kaartjes controleert van drie ouderen in een verder lege trein, maar vervolgens bij loslopend tuig in geen velden of wegen meer te bekennen is, kan ik het wel begrijpen. Ik richt mij tot die NS-ers, die over de inzet van handhavers en/of agenten gaan: graag meer en effectiever. Dan worden de abonnementen en kaartjes maar duurder. Dat hebben we helemaal aan onszelf te danken.

Reputatie 4

Ik erger mij ook dood aan het tuig dat zich asociaal gedraagt in treinen. 

Enzovoorts….

Er zijn zeker 1.000.000 topics die actueler zijn die over dit topic gaan, @PReis. Daarin kunt u nog meer van dit soort casussen/gevallen lezen. Vervelend is het zeker, maar de conclusie van al die topics is dat er (zeer) weinig aan gedaan wordt. De NS laat het aan de conducteurs zelf of zij controleren, als zij dit niet veilig vinden hoeft het niet, daar de NS verplicht is om voor een veilige werkomgeving te zorgen. 

Reageer