Waar zijn de conducteurs?

  • 12 September 2016
  • 52 reacties
  • 2882 Bekeken

De laatste tijd maak ik zeer vaak mee dat jongeren in een eerste klas stiltecoupé herrie trappen. Vrijwel niemand durft daar iets van te zeggen en vaak wordt, als dat wel gedaan wordt, een grote bek gegeven.. Conducteurs zijn vrijwel iedere rit onzichtbaar.

52 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik erger mij ook dood aan het tuig dat zich asociaal gedraagt in treinen. 

Enzovoorts….

Er zijn zeker 1.000.000 topics die actueler zijn die over dit topic gaan, @PReis. Daarin kunt u nog meer van dit soort casussen/gevallen lezen. Vervelend is het zeker, maar de conclusie van al die topics is dat er (zeer) weinig aan gedaan wordt. De NS laat het aan de conducteurs zelf of zij controleren, als zij dit niet veilig vinden hoeft het niet, daar de NS verplicht is om voor een veilige werkomgeving te zorgen. 

NS moet ook voor veilig vervoer zorgen. En dat betekent niet alleen dat ongevallen voorkomen moeten worden maar ook persoonlijke veiligheid van reizigers. Dat laatste, de persoonlijke veiligheid van reizigers wordt vergeten. 

Ik erger mij ook dood aan het tuig dat zich asociaal gedraagt in treinen. En de NS weet echt dondersgoed op welke trajecten hiervan bijna dagelijks sprake is. Ongeoorloofd eerste klas reizen, als ze überhaupt al een kaartje hebben. Zich ronduit asociaal gedragen in de tweede klas. Drie wagons verder kun je ze nog horen of het volume van hun smartphone. Vreselijk. Als medepassagier daar iets over zeggen, is spelen met je leven of je wordt gewoon uitgelachen. Ik waag me daar niet meer aan. En ik begrijp ook heel goed dat een conducteur zich daar niet aan waagt, zelfs niet als ze met zijn tweeën zijn. Sporadisch zie ik iemand even pittig optreden, maar dat is een grote uitzondering. Immers, het gaat om tuig, waarop maar op een (1) manier kan worden om gegaan. Hard en repressief door een stel potige handhavers. Gewoon een flinke boete en hardhandig de trein uit sodemieteren. Praten is bij deze lieden echt al heel lang een gepasseerd station. Maar: of daar zijn we niet van, want ons past die fluwelen handschoen wel heel erg goed, of de gewenste handhavers zijn er gewoonweg niet in voldoende mate. De trein is gewoon de samenleving in het klein. Hoewel ik het als treinpassagier een wat zielige aanblik vind: een conducteur die de kaartjes controleert van drie ouderen in een verder lege trein, maar vervolgens bij loslopend tuig in geen velden of wegen meer te bekennen is, kan ik het wel begrijpen. Ik richt mij tot die NS-ers, die over de inzet van handhavers en/of agenten gaan: graag meer en effectiever. Dan worden de abonnementen en kaartjes maar duurder. Dat hebben we helemaal aan onszelf te danken.

Sjoeke, ik denk dat je heel goed begrijpt wat ik bedoel. Ik zie conducteurs steeds minder kaartjes controleren. Rond de avondspits zie ik ze zeer zelden en overdag zitten ze vaak in de eerste klas. Ik heb bovendien diverse keren meegemaakt dat twee conducteurs met elkaar zaten te praten in een eerste klas stiltecoupé onder het mom van die regels gelden niet voor ons.
Sjoeke, ik zie overigens dat je zelf conducteur bij de NS bent.
Reputatie 4

Ik erger mij ook dood aan het tuig dat zich asociaal gedraagt in treinen. 

Enzovoorts….

Er zijn zeker 1.000.000 topics die actueler zijn die over dit topic gaan, @PReis. Daarin kunt u nog meer van dit soort casussen/gevallen lezen. Vervelend is het zeker, maar de conclusie van al die topics is dat er (zeer) weinig aan gedaan wordt. De NS laat het aan de conducteurs zelf of zij controleren, als zij dit niet veilig vinden hoeft het niet, daar de NS verplicht is om voor een veilige werkomgeving te zorgen. 

Van een conducteur mag naar mijn mening worden verlangd dat hij/zij gedurende een reis van een uur in de Randstad minimaal één keer verschijnt. Dat gebeurt echter bij lange na niet eens de helft van de treinreizen van een uur.
Beste meent94,

Ik heb eerder op het forum ook wel eens aangegeven, dat dat erg lastig, zeker in de spits.

Voorbeeld: VIRM - 6(dubbeldekker) in de spits, Rotterdam naar Enschede. In deze trein zijn ongeveer 600 zitplaatsen, trein is ruwweg, zeg 250m lang.

Als enige conducteur ben ik dus degene die dat moet belopen. In dit voorbeeld komt het dus voor dat ik begin te lopen in Rotterdam en Gouda, Utrecht, Amersfoort heb aangedaan, voor ik klaar ben met controleren. Dit vanwege het tempo, drukte, boetes, omroepen, vertrekken trein. Hier haal ik mijn rondetijd dus absoluut niet.
Loop ik alleen een rondje zonder te controleren, de zogenaamde serviceronde, dan haal ik het wel, maar controleer ik niemand.

Als ik iets heb geleerd is het wel dat je aan de buitenkant niet kan zien of iemand wel of niet een geldig kaartje heeft (voor die klasse). Ik ga dus ook zeker niet selectief controleren, dat wekt alleen agressie op.

Ik hoop dat ik je zo iets meer inzicht heb kunnen geven in onze kant van het verhaal 🙂
Hier nog een link naar een topic welke werkzaamheden we hebben:

https://forum.ns.nl/de-trein-11/doet-conducteur-1018

Zelf probeer ik een manier te vinden tussen de controleronde en serviceronde, zodat ik toch probeer om eens in 45 min rond te zijn, maar soms lukt dat gewoonweg niet door alles wat we tegenkomen.
Reputatie 3
Ik denk eerder dat het om angst gaat bij conducteurs in deze.
Reputatie 7

In sommige beroepen is een 100% veilige werkomgeving niet te regelen of te garanderen. Er blijven altijd risico’s. Maar ik voel mee met treinpersoneel dat heel wat voor hun kiezen krijg tegenwoordig in deze verharde en verruwde samenleving. En dan corona nog. Ik begrijp het volkomen. Maar de andere kant is dat je niet of nauwelijks laten zien en/of niet optreden wel betekent dat de profiteurs en overlastgevers zomaar de wind in de zeilen wordt gegeven😫 Waardoor het probleem ook in stand blijft en wie weet zelfs nog groeit.

http://www.ovpro.nl/personeel/2016/09/05/nsers-voeren-actie-voor-behoud-tweede-conducteur-in-dubbeldekker/

Eerst publieksvriendelijke acties, en daarna natuurlijk gewoon alles platgooien....(denk ik).

Maar daar ligt dus ook het probleem..
Persoonlijk vind ik dat er 2 conducteurs op de probleemlijnen moeten, ongeacht de lengte van de trein.
Dan heb ik het wel over de hele randstad en rond de grootste steden.
@Bob
Mag de rekening naar Bob?
Reputatie 3
NS had een winst van 69 miljoen in het eerste halfjaar van 2016, moeten werknemers toch weten.

Geld genoeg voor veiligheidsmaatregelen.
@Bob
Mag de rekening naar Bob?


Gut gut wat makkelijk, helemaal geen conducteurs, dat is nog goedkoper.
Reputatie 3
Dat was wel het uitgangspunt waarom er poortjes moesten komen 😃
En het idee dat ze er zwartrijders mee tegen konden houden 😃
Poortjes helpen ook prima maar dan moet je ze natuurlijk wel in werking stellen.
En handhaven bij de poortjes
@PaulusH
NS wordt als bedrijf geacht een zekere winst te maken en niet quitte te spelen.
@Slidestops
Laten maar eens beginnen die poortjes in Amsterdam C na 5 jaar eindelijk eens te sluiten.
@Tamzin die gaan nu gefaseerd dicht 🙂
Met poortjes ondervang je alleen niet dat iemand met een 2e klas kaartje asociaal gaat doen in de 1e klas. Mensen die eerste klas reizen betalen daar veel geld voor. De service en controle door NS sluit op geen enkele wijze aan bij de meerkosten voor het reizen in de eerste klas.
Maar inderdaad... De reiziger is daar niets mee opgeschoten. De NS zelf wel.
Zwartrijders duwen de poortjes gewoon open of liften mee. Extra controleurs bij die poortjes krijgen ook een salaris.

Reageer