Waar zijn de conducteurs? | NS Community

Waar zijn de conducteurs?

  • 12 September 2016
  • 52 reacties
  • 2812 Bekeken

De laatste tijd maak ik zeer vaak mee dat jongeren in een eerste klas stiltecoupé herrie trappen. Vrijwel niemand durft daar iets van te zeggen en vaak wordt, als dat wel gedaan wordt, een grote bek gegeven.. Conducteurs zijn vrijwel iedere rit onzichtbaar.

52 reacties

Dit geldt overigens vooral na 18.00 uur..
Op welk traject reist u?
Beste meent94,

Welkom op het NS Serviceforum. Vervelend dat andere reizigers voor overlast zorgen. Er is altijd een conducteur in de trein aanwezig, maar deze heeft tijdens de reis ook andere werkzaamheden. Meestal kun je hem/haar vinden aan het begin of einde van de trein. Mocht je de conducteur niet kunnen vinden, en de overlast is echt erg, kun je ook altijd even contact opnemen met de klantenservice via Twitter of telefonisch (030 751 51 55). Wij zorgen er dan voor dat het personeel in de trein wordt ingelicht.
Wat voor werkzaamheden doet de conducteur dan de hele tijd aan het begin of einde van de trein?
Reputatie 3
Meestal in de 1e klas, maar nu ws in de cabine van de machinist...
Precies!
Administratie, omroepen enz.
Reputatie 6
Badge
Misschien nam jouw conducteur zijn wettelijk verplichte pauze van een half uur tijdens een treinreis onder het genot van een bakkie troost? 🙂
Reputatie 7
Badge +4
Op vrijdagavond een serviceteam tussen Rotterdam en Gouda en bij de poortjes in beide plaatsen lijkt me zeer rendabel met 50 euro bekeuring per zwartrijdende jongere. Bovendien worden de reiskosten dan betaald. Ik geef toe dat het ook eigenbelang is als je eerste klas reist. Uiteraard hebben deze jongeren van zo rond de zestien allemaal een eerste klas vervoersbewijs en ligt het probleem in mijn vooroordeel, maar toch.

Een losse conducteur loopt te veel gevaar. Je moet hier de gorilla's wel als groep inzetten. Voor vrouwelijke conducteurs ontbreekt ieder respect bij deze jongens sowieso en ik kan me voorstellen dat ze ook goed thuis wil komen.

Ik denk dat er niet gekeken moet worden naar de conducteur, ik heb daar menselijk gezien wel begrip voor en de jongens weten dat ze met een conducteur hun gang kunnen gaan. Dan is het wel makkelijk roepen dat hij of zij in de cabine zit.

Het echte probleem is dat iedereen weet van het bestaan van deze jongerenterreur maar de noodzakelijk gorillateams niet zo worden ingezet dat er adequaat kan worden opgetreden en beboet. Met het moeten betalen van geld, raak je ze, met iets anders waarschijnlijk niet.

Deze jongeren weten dat echt al lang en uit het feit dat ze hun gang kunnen gaan, kun je al afleiden dat erg geen beleid op wordt gezet.
Ik zie conducteurs ook simpelweg te weinig.. En te vaak in de eerste klas zitten. Heeft niets met ander werk te maken.
Ik zie conducteurs ook simpelweg te weinig.. En te vaak in de eerste klas zitten. Heeft niets met ander werk te maken. Spreek je je eerste bericht mee tegen.
Waarschijnlijk bedoelt meent94 met 'zichtbaar' niet dat de conducteur zwaait vanachter het raampje van de eerste klas coupé. Als de conducteur zoveel administratief werk moet verzetten dat 'ie nog maar eens in de 3-4 uur een rondje door de trein kan maken, wordt het hoog tijd het administratieve deel te stroomlijnen.
Sjoeke, ik denk dat je heel goed begrijpt wat ik bedoel. Ik zie conducteurs steeds minder kaartjes controleren. Rond de avondspits zie ik ze zeer zelden en overdag zitten ze vaak in de eerste klas. Ik heb bovendien diverse keren meegemaakt dat twee conducteurs met elkaar zaten te praten in een eerste klas stiltecoupé onder het mom van die regels gelden niet voor ons.
Sjoeke, ik zie overigens dat je zelf conducteur bij de NS bent.
Van een conducteur mag naar mijn mening worden verlangd dat hij/zij gedurende een reis van een uur in de Randstad minimaal één keer verschijnt. Dat gebeurt echter bij lange na niet eens de helft van de treinreizen van een uur.
Beste meent94,

Ik heb eerder op het forum ook wel eens aangegeven, dat dat erg lastig, zeker in de spits.

Voorbeeld: VIRM - 6(dubbeldekker) in de spits, Rotterdam naar Enschede. In deze trein zijn ongeveer 600 zitplaatsen, trein is ruwweg, zeg 250m lang.

Als enige conducteur ben ik dus degene die dat moet belopen. In dit voorbeeld komt het dus voor dat ik begin te lopen in Rotterdam en Gouda, Utrecht, Amersfoort heb aangedaan, voor ik klaar ben met controleren. Dit vanwege het tempo, drukte, boetes, omroepen, vertrekken trein. Hier haal ik mijn rondetijd dus absoluut niet.
Loop ik alleen een rondje zonder te controleren, de zogenaamde serviceronde, dan haal ik het wel, maar controleer ik niemand.

Als ik iets heb geleerd is het wel dat je aan de buitenkant niet kan zien of iemand wel of niet een geldig kaartje heeft (voor die klasse). Ik ga dus ook zeker niet selectief controleren, dat wekt alleen agressie op.

Ik hoop dat ik je zo iets meer inzicht heb kunnen geven in onze kant van het verhaal 🙂
Hier nog een link naar een topic welke werkzaamheden we hebben:

https://forum.ns.nl/de-trein-11/doet-conducteur-1018

Zelf probeer ik een manier te vinden tussen de controleronde en serviceronde, zodat ik toch probeer om eens in 45 min rond te zijn, maar soms lukt dat gewoonweg niet door alles wat we tegenkomen.
Reputatie 3
Ik denk eerder dat het om angst gaat bij conducteurs in deze.
http://www.ovpro.nl/personeel/2016/09/05/nsers-voeren-actie-voor-behoud-tweede-conducteur-in-dubbeldekker/

Eerst publieksvriendelijke acties, en daarna natuurlijk gewoon alles platgooien....(denk ik).

Maar daar ligt dus ook het probleem..
Persoonlijk vind ik dat er 2 conducteurs op de probleemlijnen moeten, ongeacht de lengte van de trein.
Dan heb ik het wel over de hele randstad en rond de grootste steden.
@Bob
Mag de rekening naar Bob?
Reputatie 3
NS had een winst van 69 miljoen in het eerste halfjaar van 2016, moeten werknemers toch weten.

Geld genoeg voor veiligheidsmaatregelen.
@Bob
Mag de rekening naar Bob?


Gut gut wat makkelijk, helemaal geen conducteurs, dat is nog goedkoper.
Reputatie 3
Dat was wel het uitgangspunt waarom er poortjes moesten komen 😃
En het idee dat ze er zwartrijders mee tegen konden houden 😃

Reageer