Skip to main content
beantwoord

Waar zijn de ns-enquêteurs in de trein gebleven?


Tot enkele jaren (?) geleden kwam je ze om de haverklap tegen: van die enquêteurs met een roodkleurig jasje (vaak van respectabele leeftijd) die voor een of ander reizigersonderzoek je vervoerbewijs wilden zien. Ze kwamen soms vaker langs dan de conducteurs zelf en op een gegeven moment vond ik het zo irritant worden dat ik nog weigerde mee te werken.

De laatste tijd zie ik ze echter nooit meer. Is NS hiermee gestopt of gebeurt het minder vaak zodat het niet meer opvalt?

10 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik heb ze ook al jaren niet meer gezien. 

Badge +3

Oh ja, de rode Ipsos jasjes… kaartcontrole! Nee dank je… 😅

IPSOS inderdaad! Deze waren destijds gestopt tijdens het begin van Corona. Vlak daarna stopte ook de Railcatering. IPSOS houdt zich nog wel bezig met andere enquêtes voor ons, zoals wat voor cijfer geef je ons station?

.....zoals wat voor cijfer geef je ons station?

Klopt, vandaag op oa station Utrecht Terwijde actief. 

Waar vroegen ze vandaag naar?

Mij helaas niet bekend.

Ze (5) waren gehuld in paars/blauwe vestjes

Reputatie 7

Waar vroegen ze vandaag naar?

Of Ret.tep tevreden was met zijn bank. En wat zijn pincode was..

Reputatie 1

Het doel van de enquêtes was om tot een verdeelsleutel te komen van de inkomsten van de reizigers op trajecten met meerdere vervoerders. Met de komst van de OV chipkaart worden de gegevens van de OV chipkaart daarvoor gebruikt. De enige resterende trajecten waar nog een telling nodig zou zijn is de verbinding Amsterdam - Utrecht - Arnhem, Amsterdam - Hilversum - Amersfoort - Apeldoorn - Deventer- Hengelo en Rotterdam - Breda om tot een verdeelsleutel te komen tussen NS Reizigers en NS International. Aan de hand van deze verdeelsleutel wordt de hoogte van de afdracht van NS Reizigers aan NS International bepaald voor het binnenlandse gebruik van de IC Berlijn, de ICE, de IC Direct en de IC Den Haag - Eindhoven die formeel gereden worden door NS International.

De enige resterende trajecten waar nog een telling nodig zou zijn is de verbinding Amsterdam - Utrecht - Arnhem, Amsterdam - Hilversum - Amersfoort - Apeldoorn - Deventer- Hengelo en Rotterdam - Breda om tot een verdeelsleutel te komen tussen NS Reizigers en NS International. 

Voor die paar treinen kun je ook een vaste prijs afspreken. Lijkt me de kosten van enquetteren niet waard.

Reputatie 1

Daarom is de NS er waarschijnlijk ook mee gestopt.

Reageer