Waarom bestaat ICM-3 nog tegenwoordig?

  • 2 December 2021
  • 40 reacties
  • 2395 Bekeken


Toon eerste bericht

40 reacties

Reputatie 6

Ik weet niet of ik nou per sé zo graag liever in een DDZ zou zitten dan in een ICM-3?

Reputatie 7
Badge +1

ICMm 3 bestaat nog omdat NS materieel te kort heeft, omdat DDZ aan de kant stond hadden ze juist meer materieel te kort komen. Moet je ook niet mopperen op het forum dat er treinen gaan uitvallen dan. Beetje hypocriete reactie van je niet? De Icmm zal vast wel uitstromen de 3tjes ervan, als ICNG in stroomt komende jaren met de inzet daarvan en de overheid kan hier niets mee naar alle waarschijnlijkheid.

ICNG zal eerst al het ICR vervangen. Pas als dat vervangen is zullen de oudste ICM's eruit gaan. De lengte van de trein bepaald verder niet direct of de treinen eerder uit dienst zullen gaan. Dat heeft meer met de leeftijd van de treinseries, de staat waarin ze zich bevinden, of de gebruikte technieken te maken.

Bij ICM is het zo dat de eerste en tweede serie slechts uit 3-delige treinstellen bestaat, waarbij de eerste zelfs nog op rijweerstanden rijdt. Die eerste serie (4011 t/m 4050) gaat er dus, mede vanwege die rijweerstanden, als eerste uit. De tweede serie (ook ICM-3) blijft nog iets langer in dienst.

Feit is dat ICM op z'n laatste benen loopt (of rijdt in dit geval 😉), en het de komende jaren uit zal gaan. Schadestellen worden vaak al niet eens meer hersteld. 

Reputatie 6

Ja, de NS is gaandeweg erg allergisch voor getrokken treinen geworden he? Ik vind het wel jammer.

Reputatie 7
Badge +3

Niet alleen NS. Bijna alle spoorvervoerders kiezen treinstellen. De tijden van nationale spoorwegmaatschappijen die overdag locomotieven in de reizigersdienst en ‘s nachts in de goederendienst hadden liggen lang achter ons.

Reputatie 6

Ik moet toegeven dat het een stuk minder uitmaakt tegenwoordig, maar vroeger was het qua comfort toch wel erg fijn als de tractie zich buiten de trein (wagons) bevond. De eerste keren in een getrokken trein, toen nog met 1100’s en 1300’s, hebben een flinke indruk op mij achtergelaten, toen ik niet anders gewend was dan te reizen in SGM (origineel) en Mat’64.

Het idee was natuurlijk ook dat je de wagons dan internationaal kon gebruiken door alleen de locomotief te wisselen. Alleen is NS daar nooit heel enthousiast mee geweest, de meeste IRM’s konden helemaal niet in het buitenland rijden, alleen Benelux en dan alleen in België…. Hoewel me er iets van bijstaat dat bepaalde rijtuigen ook een 15 kV 16 2/3 Hz markering hadden dus die zouden in theorie in Duitsland moeten kunnen rijden, maar of dat ooit gebeurd is?

Nu krijg je tegen een interessante meerprijs gewoon treinstellen die onder verschillende spanningen kunnen rijden, koop je daar ook een paar van en klaar.

Reputatie 7
Badge +3

Een subserie van ICR had een installatie aan boord die ook in België en Duitsland gebruikt kon worden. ICR is enige tijd ingezet tussen Den Haag en Keulen. Dat leverde natuurlijk wel leuke plaatjes op: https://live.staticflickr.com/7013/6589321629_78bec75114_b.jpg

IRM (later VIRM) kon de grens niet over, ook niet op grensbaanvakken. De eerste series ICM hebben toelating om tot Bad Bentheim en Emmerich te rijden. Ik weet niet of de toelating van ICM met chopperinstallatie ooit is geregeld voor de grensbaanvakken.

Ik kan me overigens nog herinneren hoe weinig comfortabel het was om in een plan E direct achter een 1100 te zitten. Dat was een schokken en schudden dat het een aard had. Dan was het veel fijner om met mat 54 te reizen.

 
 
×
 
 
 

Ik ben het helemaal met dit persoon eens, maar het kan wel wat op minder negatiefe toon.

Reputatie 7
Badge

Ze kwamen zelfs in plaatsen als Siegen, Bullay en Bad Hönningen.

Reputatie 4

Ik ben het helemaal met dit persoon eens, maar het kan wel wat op minder negatiefe toon.

 

@Hpamhuis, ben jij familie van @Phamhuis? Jullie namen lijken namelijk nogal op elkaar en jullie mening ook :wink:

Reputatie 4

Ik vermoed dat het één en dezelfde persoon is :joy::joy:

 

Yulp, ik ook :joy:  Ik vraag me af of dat überhaupt is toegestaan, maar daar komen we gauw genoeg achter… :stuck_out_tongue_winking_eye:

Reputatie 4

Misschien heb ik wat gemist, maar wat is er precies mis met de ICM's-3 dan? Ze zijn enigszins op leeftijd, dat weet ik, maar wat is er nog meer mee aan de hand?

Niets. Het topic is begonnen door iemand die een enkel stel ICM-3 in de spits geen goed idee vond (ben ik het wel mee eens).

En dat ze dus maar naar de sloop moesten… (gedachtengang van een autist ‘make them go away!’, uiteraard niet mee eens) :sweat_smile:

 

Hmm, één ICM-3 in de spits lijkt me inderdaad wat aan de korte kant. Maar gebeurt dat weleens dan? Ik heb ooit één keer gehad dat er een losse ICM-3 kwam voorrijden als IC tussen Deventer en Schiphol, maar dat kwam doordat de ICM-4 die ook mee zou gaan (vanuit Enschede) daar gaan zin in had! En naar de sloop lijkt me zeker geen goed plan, dan krijg je tevens weer het gezeur dat er te korte treinen rijden (omdat de NS dan alle ICM-4-stellen moet verspreiden over meer ritten, wat leidt tot kortere treinen...)

Misschien heb ik wat gemist, maar wat is er precies mis met de ICM's-3 dan? Ze zijn enigszins op leeftijd, dat weet ik, maar wat is er nog meer mee aan de hand?

Niets. Het topic is begonnen door iemand die een enkel stel ICM-3 in de spits geen goed idee vond (ben ik het wel mee eens).

En dat ze dus maar naar de sloop moesten… (gedachtengang van een autist ‘make them go away!’, uiteraard niet mee eens) :sweat_smile:

 

Hmm, één ICM-3 in de spits lijkt me inderdaad wat aan de korte kant. Maar gebeurt dat weleens dan? Ik heb ooit één keer gehad dat er een losse ICM-3 kwam voorrijden als IC tussen Deventer en Schiphol, maar dat kwam doordat de ICM-4 die ook mee zou gaan (vanuit Enschede) daar gaan zin in had! En naar de sloop lijkt me zeker geen goed plan, dan krijg je tevens weer het gezeur dat er te korte treinen rijden (omdat de NS dan alle ICM-4-stellen moet verspreiden over meer ritten, wat leidt tot kortere treinen...)

Er wordt standaard een enkele ICM-3 ingezet tussen Dordrecht en Eindhoven. Wat aardig krap kan zijn als het richting de spits komt ;)

De ICM-3 is de slechtste spitstrein van NS. in de spits is dit echt een behoorlijk slechte trein veel te kort, waarom bestaat dit materiaal eigelijk nog? kan het niet gewoon naar de sloop? ik vind het helemaal niks in de spits iedereen opgepropt! Als het zo door gaat dan ga ik dit bij de overheid melden


Simpele antwoord om te reageren op je vraag Patrick.

ICMm 3 bestaat nog omdat NS materieel te kort heeft, omdat DDZ aan de kant stond hadden ze juist meer materieel te kort komen. Moet je ook niet mopperen op het forum dat er treinen gaan uitvallen dan. Beetje hypocriete reactie van je niet? De Icmm zal vast wel uitstromen de 3tjes ervan, als ICNG in stroomt komende jaren met de inzet daarvan en de overheid kan hier niets mee naar alle waarschijnlijkheid.

ICM-3 blijft toch nog wel even in dienst, of lees ik er nou overheen? Vind het best comfortabel materieel. 

De ICM-3 is de slechtste spitstrein van NS. in de spits is dit echt een behoorlijk slechte trein veel te kort, waarom bestaat dit materiaal eigelijk nog? kan het niet gewoon naar de sloop? ik vind het helemaal niks in de spits iedereen opgepropt! Als het zo door gaat dan ga ik dit bij de overheid melden

Wat wil je hier eigenlijk mee bereiken? De overheid gaat hier niks tegen kunnen doen. 

Enig probleem met ICM is de algehele reinheid: vloeren mogen wel een sopje krijgen, evenals de stoelen.
 

Reageer