Waarom huurt NS geen treinen?

  • 2 October 2015
  • 29 reacties
  • 1501 Bekeken


Toon eerste bericht

29 reacties

marv87, gezien technische revisies en keuring zou de meerderheid van de treinen die ze nu per 13 decomber uit de dienstregeling halen nog wel een aantal maanden meer als de 3 maand die je aangeeft kunnen doorrijden.
Dat verhaal horen we al meer dan een jaar. Se NS had een jaar geleden ook kunnen besluiten om actie te ondernemen.

De aanbesteding van nieuw Intercitymaterieel loopt en er zijn twee verschillende series nieuwe Sprinters besteld. Er is dus wel degelijk actie ondernomen. Wat betreft levertermijnen is een jaar niets.
Dat verhaal horen we al meer dan een jaar. Se NS had een jaar geleden ook kunnen besluiten om actie te ondernemen.
Wet ik helemaal niet snap is dat de oude treinen nu weg moeten, kunnen doe niet gewoon drie maanden langer doorrijden?
Vanwege het feit dat de Nederlandse treinen op een ander voltage rijden dan de treinen uit de meeste andere landen, kunnen treinen uit het buitenland niet zomaar op het Nederlandse spoor worden ingezet.

Het aankomende tekort wordt, mijns inziens, vooral veroorzaakt door besluitvorming van de regering. Er was immers lange tijd sprake van afschaffing van het Studentenreisproduct. Dat zou een flinke vermindering van het aantal reizigers hebben betekent. Nu die kaart blijft bestaan, is er sprake van een tekort.

Nieuwe treinen zijn al wel besteld, maar kunnen niet snel genoeg geleverd worden.

Wat volgens mij op korte termijn zou kunnen zorgen voor meer beschikbaarheid van treinen van NS, is het afstoten van bepaalde trajecten door NS, zodat deze kunnen worden overgenomen door partijen die wel snel treinen beschikbaar kunnen hebben. De traject(del)en Breda-Roosendaal en Dordrecht-Vlissingen kunnen zo naar een andere partij.

Reageer