beantwoord

Waarom zien we conducteurs zo weinig in de trein?


Reputatie 1

Zeg NS, ik zie erg vaak, heel erg vaak geen enkele conducteur langskomen. Ik zie ze op het perron bij vertrek, maar als de trein eenmaal rijdt dan zitten ze in een hokje, bij de machinist of in de eerste klas. En ik heb het dan over lange ritten, van meer dan een uur: van Amsterdam naar Den Bosch, van Amsterdam naar Assen… het komt zo vaak voor dat de conducteurs zich helemaal niet laten zien. Waarom is dat?

En uiteraard: er zijn ook hele goede conducteurs. Aanwezig, grappig, vriendelijk. Maar dat lijkt echt een minderheid. 

Het lijkt me niet dat er niks te doen is in de trein. Er zijn nog altijd zwartrijders, en natuurlijk de grijsrijders in de eerste klas. Er zijn smeerlappen en asocialen die het doorgaans prettige treinpubliek tot last zijn. Waar zijn de gastheren en gastvrouwen die zorgdragen voor de prettige reis waar we zoveel voor betalen?

Waarom verstoppen conducteurs zich?

 

icon

Beste antwoord door Rene74 8 June 2022, 10:04

Bekijk origineel

51 reacties

Reputatie 7

In plaats van altijd maar te zeuren over conducteurs kunnen we ze ook waardering geven! Ik ben student en reis vaak met treinserie 5600 van en naar Utrecht CS en ik word regelmatig gecontroleerd. Wel vaak al direct na Utrecht, waarna je de conducteur de rest van de reis niet meer ziet, maar controle = controle. 

In de trein is gewoon veel meer toezicht en controle nodig dan 1x op een lang traject. Veel meer inzetten op zwart/grijsrijders eruit of laten betalen, optreden, geen zachte heelmeesters en stinkende wonden. Daar neemt het reisplezier , de veiligheid en rust ook van toe. En dan krijgen velen ook meer waardering voor de functie van conducteur, omdat men dan regelmatig ziet wat ze doen en wat je kan verwachten.

Gastheer/gastvrouwschap prima, service verlenen, allemaal prima, maar het is gewoon vaak veel te lief. Daar is het de tijd niet naar en er wordt misbruik van gemaakt. Ik zie regelmatig situaties in de trein waarbij ik moet slikken en met stomme verbazing en ergernis kijk, situaties die vaaj gewoon niet gezien of simpelweg geaccepteerd worden (alsof het niet gezien is). Maar ik snap dan ook wel weer dat conducteurs ook liever heelhuids thuiskomen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is al jaren bekend en wordt gezien de vele topics over dit onderwerp echt zo ervaren door de reizigers.

NS is helaas al jaren een stuurloos schip en niet in staat het eigen personeel te motiveren om de gevraagde werkzaamheden uit te voeren. Het heeft nauwelijks zin om het zoveelste topic over dit onderwerp te starten. Op alle vorige topics is nooit een reactie gekomen van NS.

Reputatie 1

Het blijft ook voor mij een ergernis dat conducteurs doorgaans enkel deuren openen en sluiten en omroepberichten van een schermpje lezen.  Controleren van vervoerbewijzen minimaal.  Ik reis wekelijks tussen Den Haag en het noorden.  Ruim 2 uur enkele reis,  zelden controle. Ook vandaag gaat de conductrice direct weer bestuurderscabine achterin in. Geen wonder dat eerder dit jaar een jonge vrouw tussen Amsterdam en Alkmaar ruim een half uur kon worden lastiggevallen. Kan of mag de NS niet de controle apparatuur die de conducteur heeft uitlezen om te zien hoe veel/weinig kaartjes gecontroleerd zijn? 

Ik deel deze mening. Ik denk dat personeel zich vrijwel altijd schuil houdt in de treinen. Erg vervelend want je kan ze niet altijd vinden en ik merk als 1e klasse reiziger dat hierdoor iedereen maar overal gaat zitten. Want er is toch geen controle. 

Reputatie 7
Badge +3

Overigens zijn er nog wel HC's die wel door de trein gaan en daarbij ook boetes schrijven.

Zo zag ik onlangs dit nog op Twitter.

Met de aanvulling dat ze op dat stuk al 5 UvB's had geschreven. 

 

En enkele dagen eerder al

waarop een andere HC antwoordde

 

 

Reputatie 4

En uiteraard: er zijn ook hele goede conducteurs. Aanwezig, grappig, vriendelijk. Maar dat lijkt echt een minderheid. 

In plaats van altijd maar te zeuren over conducteurs kunnen we ze ook waardering geven! Ik ben student en reis vaak met treinserie 5600 van en naar Utrecht CS en ik word regelmatig gecontroleerd. Wel vaak al direct na Utrecht, waarna je de conducteur de rest van de reis niet meer ziet, maar controle = controle. 

Ik heb ook al regelmatig gehad dat de conducteur*ice een praatje maakt (bijvoorbeeld: “Je hebt al een lange reis achter de rug”, bij incheck in Maastricht of “Je hebt het netjes voor elkaar!” als je keurig bent ingecheckt) en dat zijn juist de leuke momenten, zowel voor de reiziger als voor de conducteur. Ik vind dat we de conducteurs en conductrices van NS (en van andere vervoerders) iets meer waardering moeten geven, bijvoorbeeld door ze simpelweg te groeten op het perron o.i.d.. Dan wordt niet alleen dit gezeur minder, maar laten conducteurs zich (mogelijk) ook vaker zien!

 

Kom op Tamzin, het is toch onzin dat de Hc's bij de NS er uit moeten zien als sportschool types. Als dat werkelijk noodzakelijk zou moeten zijn voor het uitoefenen van hun functie dan is er heel veel mis in NL.

Ik denk dat je reëel moet zijn en dat er robuust uit zien en autoriteit uitstralen onderdeel van het pakket moet zijn. Aan conducteurs die niet durven te controleren of niet serieus worden genomen heeft niemand iets, behalve de zwartrijders natuurlijk.

Dat er heel veel mis is in Nederland klopt, daar hoef je niet naïef over te doen. De romantische dagen van "oom agent is je beste vriend" liggen al een tijdje achter ons.

Kan of mag de NS niet de controle apparatuur die de conducteur heeft uitlezen om te zien hoe veel/weinig kaartjes gecontroleerd zijn? 

Bij andere treinvervoerders wordt dit inderdaad gecontroleerd maar bij NS ligt dit gevoelig bij het personeel dat vindt dat dit de leiding zich met zijn eigen zaken moet bemoeien.

Reputatie 1

Alweer 20 jaar geleden was ik in gesprek met een groep conducteurs. Ze waren het met me eens dat, door de onzichtbaarheid (‘duikgedrag’) de toen nog onmisbare conducteur hard bezig was de poten onder de eigen stoel vandaan te zagen.
Twintig jaar later is het er niet beter op geworden. Maar door de middelen van tegenwoordig (poortjes, camera's, ‘noodapp’, eventueel aangevuld met ‘vliegende brigades’) begint het beroep ‘conducteur’ thans overbodig i.p.v. onmisbaar te worden. 
Opheffen zou:

  1. de treinreiziger een hoop geld schelen
  2. het tekort aan machinisten sneller helpen oplossen (omscholen)
  3. langere treinen mogelijk maken (geen minimale conducteursbezetting meer)
  4. minder vertragingen of rituitval door gebrek aan of vertraagde conducteurs opleveren .

Op lange & drukke metrolijnen werkt het al jaren zo, dus waarom niet bij NS? Met welgemeend excuus aan de minderheid die nog wel gewetensvol zijn/ haar werk probeert te doen..  . 

Reputatie 7

Een trein is nog geen metro. Ook al lijken Sprinters er vaak op. Wat ik eigenlijk verwacht is een gewoon een conducteur die regelmatig langskomt, controleert en soms even orde op zaken stelt. Dat hoort er toch gewoon bij lijkt me. Het is blijkbaar ouderwets en ik ben van de wat oudere generatie 😕  Is het veel gevraagd?

De laatste jaren wel, eigenlijk al sinds de invoering van de chipkaart. Gevolg is dat veel mensen denken te kunnen doen wat ze willen in de trein - grijsrijden, voeten op de stoel, harde muziek aan - waardoor het voor veel anderen niet zo fijn reizen meer is. En als er al opgetreden wordt, is het vaak met fluwelen handschoenen. Wat ik ergens ook wel weer kan begrijpen met al die verbale en soms ook fysieke agressie, maar ja de afgelopen decennia is respect voor en gezag van controleurs, politie en aanverwante beroepen toch al grotendeels afgebrokkeld, dit is niet tegengegaan en daar plukken we nu de wrange vruchten van.

Wat ik dan altijd bijzonder vind: ik heb afgelopen week drie keer op de late doordeweekse avond gereisd over een langer traject. Het was erg rustig en ik kreeg op twee van de drie reizen controle, door overigens zeer vriendelijk personeel. Eentje moest zelfs even de foto op de chipkaart zien en maakte nog een praatje. Als ik overdag in wat drukkere treinen reis, zoals afgelopen week 3x van Breda naar Amsterdam v.v. over de HSL: geen enkele keer personeel gezien (alleen via omroep gehoord). Terwijl het júist dan veel harder nodig is.

Vandaag in IC om 15.29 naar Rotterdam Alexander vanaf Utrecht CD. Conducteur neemt plaats in Eerste Klas op de nog enig onbezette stoel. Achter hem twee tienermeiden met patat. Duidelijk geen eerste klas passagiers. Conducteur zegt niets. 
Laatste controle die ik heb gehad is begin dit jaar geweest. Verder nooit. 

Volgens de FNV is de werkdruk van de conducteurs toch echt onhoudbaar.

Sorry, maar de hele dienstregeling moet dan overhoop gehaald worden simpelweg omdat een machinist meer tijd nodig heeft als hij/zij de deuren moet gaan sluiten dan dat een Hc dat doet.

Is dat daadwerkelijk zo? De airport sprinter moet zonder conducteur gaan rijden toch? Waar die getest wordt (toevallig heb ik dat een paar keer gezien), wordt omgeroepen dat er getest wordt met sneller instappen. Dat lijkt te impliceren dat juist geprobeerd wordt of instappen zonder conducteur sneller is.

Reistijden zullen dan toenemen omdat de NS treinen hier niet geschikt voor zijn door o.a. het ontbreken van camera's en de mogelijkheden om deuren te sluiten in de cabine bij een deel van het materieel.

Zouden met het wegvallen van de SGMm niet in ieder geval alle sprinters hier geschikt voor zijn geworden? Je hebt het dan immers over relatief modern materieel. Als alleen intercities nog een conducteur nodig hebben, ben je natuurlijk al een heel eind. Ook qua veiligheid onderweg (waar conducteurs in de hoofden van de mensen bij NS wellicht nog altijd aan bijdragen) is dit wellicht geen raar compromis. Een sprinter lijkt immers wél verdacht veel op een metro op veel trajecten.

Er is in Duitsland nog nooit een dienstregeling aangepast als RE/RB treinen zonder vaste conducteur gingen rijden. In Groningen en Friesland trouwens ook niet. 

Dat er wat aanpassingen aan het materieel nodig zijn zal best maar die kunnen zonder problemen uitgevoerd worden. 

Sorry, maar de hele dienstregeling moet dan overhoop gehaald worden simpelweg omdat een machinist meer tijd nodig heeft als hij/zij de deuren moet gaan sluiten dan dat een Hc dat doet.

Is dat daadwerkelijk zo? De airport sprinter moet zonder conducteur gaan rijden toch? Waar die getest wordt (toevallig heb ik dat een paar keer gezien), wordt omgeroepen dat er getest wordt met sneller instappen. Dat lijkt te impliceren dat juist geprobeerd wordt of instappen zonder conducteur sneller is.

Reistijden zullen dan toenemen omdat de NS treinen hier niet geschikt voor zijn door o.a. het ontbreken van camera's en de mogelijkheden om deuren te sluiten in de cabine bij een deel van het materieel.

Zouden met het wegvallen van de SGMm niet in ieder geval alle sprinters hier geschikt voor zijn geworden? Je hebt het dan immers over relatief modern materieel. Als alleen intercities nog een conducteur nodig hebben, ben je natuurlijk al een heel eind. Ook qua veiligheid onderweg (waar conducteurs in de hoofden van de mensen bij NS wellicht nog altijd aan bijdragen) is dit wellicht geen raar compromis. Een sprinter lijkt immers wél verdacht veel op een metro op veel trajecten.

 

De airport sprinter is een speciaal aangepaste SNG die anders is uitgevoerd dan de andere SNG's en als we even kijken naar de halteertijd van gemiddeld 42 seconden op een stations tussen Amsterdam CS en Schiphol, wat wil jij daar dan nog vanaf halen om sneller te kunnen doorrijden.  In deze tijd zit nml. ook het openen van de deuren, het vertrekproces en dus het sluiten van de deuren. Reizigers krijgen toch nagenoeg geen tijd meer om in- en uit te stappen in een trein en dan willen we het nog meer inkorten alleen maar omdat dat de enige optie is voor de NS om die extra trein tussen die andere treinen in te proppen.

Voor NS medewerkers is dit weer zo’n proef bij de NS waarvan vantevoren al vaststaat dat de proef slaagt, zoals altijd met dit soort proeven bij de NS. Simpelweg omdat dat het management goed uitkomt.

 

En nee, de SLT heeft bijvoorbeeld geen mogelijkheid om te sleutelen uit in de cabine om de deuren te vergrendelen. De SNG heeft dat wel maar daarvoor moet de NS bij de standaard uitvoering wel uit zijn stoel naar de deur toe om daar te sleutelen en vervolgens moet er op de achterwand nog een knop worden ingedrukt voordat de trein weer kan gaan rijden. Klinkt dat je als tijdbesparend ?

 

En denk ook even aan het moment dat iemand tussen een deur beklemd raakt en er daardoor een deurstoring optreedt omdat er geen goed overzicht was vanuit de positie van de machinist, dat gaat allemaal flink tijd kosten omdat de machinist dan ook eerst de juiste sleutels moet pakken om de deurstoring op de locatie zelf te verhelpen.  Meestal zitten die in je jas die over de stoel heen hangt of aan het haakje hangt in de cabine, de Hc heeft die gewoon in zijn hand bij het hele proces.

Reputatie 7
Badge +3

Recent waren er wel upgrades voor €2,50, ik kreeg daar tenminste een aanbiedingsmail over, geldig tot 31 oktober en dit keer met een actiecode. 

Robert was net wat sneller.

Reputatie 7

Ook Rover wil dat Sprinters zsm omgebouwd worden (net als de Airport Sprinter) zodat eenmansbediening mogelijk wordt. Het lijkt me ook onontkoombaar in de nabije toekomst.

Ook vragen ze om niet-rijdend personeel op meerdere momenten als vertrekassistent in te zetten. 

En ja.... ook weer de roep om veel vaker personeel per dag op eenzelfde traject heen en weer in te zetten. Veel effectiever en tijdsbesparender dan de inzet nu.

Vandaag weer eens een klacht ingediend over het feit dat de conducteurs zich anderhalf uur lang in een 1 ste klas coupe verstoppen en nergens meer eerste klas kaartjes gecontroleerd wordt. Dus drukte, onrust, geen werkklimaat meer. Na 20 jaar met plezier eerste klas reizen en werken, is de lol over en zie ik er momenteel tegenop om in de trein te stappen

 

@Olav93  De airport sprinter is ook gewoon een korte SNG waar het overzicht makkelijker bewaard kan worden en zoals ik al aangaf moet deze passen tussen andere treinen en de enige manier waarop dat kan is als de halteertijd omlaag gebracht kon worden door de NS.  En 42 seconden op de Lelylaan en Sloterdijk was met de sprinter Den Haag - Amsterdam CS al niet haalbaar vanwege de vele mensen die daar in- en uitstappen en veelal ook met koffers en of kinderwagens.

Deuren sluiten door de machinist zal ook wel lukken als de sprinters een beperkte lengte hebben omdat het overzicht dan makkelijker is dan bij sprinters met bv 12 bakken.

Neem eens de moeite om op een station als Almere Buiten te kijken, dat perron ligt in een bocht en daar kun je als machinist de trein van vooraf op het perron slecht overzien.  Ik heb daar wel eens gesleuteld als er pas een Hc vanaf Almere centrum was voor deze trein en ik dan toch de reizigers mee wilde nemen vanaf Lelystad, dat is dan toch wel een dingetje omdat je wel verantwoording neemt voor het veilig sleutelen als machinist zonder Hc.

Mijn persoonlijke mening blijft dat er een 2e persoon van de vervoerder aanwezig moet zijn op de langere treinen vanwege diverse veiligheidsaspecten, ook zeker op trajecten met langere tunnels. Echter wel duidelijk actief en zichtbaar in de trein en niet zoals we helaas nu zien dat slechts enkele actief zijn en de rest een abonnement op Netflix heeft.

Reputatie 7

Zeg NS, ik zie erg vaak, heel erg vaak geen enkele conducteur langskomen (.......) Waarom verstoppen conducteurs zich?

Omdat vervoersbewijzen controleren en regels goed handhaven allang niet meer de belangrijkste taak wordt gevonden sinds de invoering van de ov-chipkaart. Wat de klanten vinden (zie de talloze topics over dit onderwerp) doet blijkbaar niet terzake 🤔

Kan of mag de NS niet de controle apparatuur die de conducteur heeft uitlezen om te zien hoe veel/weinig kaartjes gecontroleerd zijn? 

Bij andere treinvervoerders wordt dit inderdaad gecontroleerd maar bij NS ligt dit gevoelig bij het personeel dat vindt dat dit de leiding zich met zijn eigen zaken moet bemoeien.

Nee dat mag de NS niet, er is ooit een afspraak gemaakt dat er niet op de persoon (medewerkers) gecontroleerd mag worden door de managers van de NS en ja, daar kun je natuurlijk iets van vinden dat doe ik zelf ook als ex NS medewerker.

Maar dat het management zich met hun eigen zaken moet bemoeien vind ik ook een leuke opmerking, want ook daar ben ik het mee eens aangezien ze de boel weer eens op orde moeten krijgen op management niveau zodat het daaronder ook weer op orde kan komen.

Reputatie 3

Stel: er gebeurt iets in de trein en er is geen treinpersoneel te vinden.

Wat moet ik dan doen?

Idealiter is er natuurlijk wel treinpersoneel aanwezig, maar mocht dat niet zijn, zijn er nog een paar andere opties. De NS heeft een nummer van de meldkamer waarnaar u een WhatsApp- of SMS-bericht kunt sturen in het geval van overlast of onveilige situaties. Dit nummer is 06 13 18 13 18. Als er een situatie is waarin spoedeisende hulp nodig is, moet u natuurlijk 112 bellen. Deze informatie kunt u ook vinden op deze pagina van de NS.

………….

Maar ik snap dan ook wel weer dat conducteurs ook liever heelhuids thuiskomen.

 

Als ze er op kunnen rekenen dat omstanders te hulp komen als het daadwerkelijk uit de hand loopt dan hoeven ze daar ook minder bang voor te zijn.

Ik denk dat het ook met de recrutering te maken heeft. Bij de gemiddelde V&S medewerker of Arriva controleur bedenk je je als zwartrijder wel drie keer alvorens een grote waffel op te zetten laat staan handtastelijk te worden. De gemiddelde NS conducteur komt echter over als een vriendelijke gastheer/vrouw maar niet als iemand die indien nodig de orde kan handhaven. Het is wat @Rene74 zegt: te soft.

Zeg NS, ik zie erg vaak, heel erg vaak geen enkele conducteur langskomen (.......) Waarom verstoppen conducteurs zich?

Omdat vervoersbewijzen controleren en regels goed handhaven allang niet meer de belangrijkste taak wordt gevonden sinds de invoering van de ov-chipkaart. 

Dat heeft weinig met de OV-chipkaart te maken want daarvoor werd er ook al nauwelijks gecontroleerd.

Een trein is nog geen metro. Ook al lijken Sprinters er vaak op. Wat ik eigenlijk verwacht is een gewoon een conducteur die regelmatig langskomt, controleert en soms even orde op zaken stelt. Dat hoort er toch gewoon bij lijkt me. Het is blijkbaar ouderwets en ik ben van de wat oudere generatie 😕  Is het veel gevraagd?

Als de financiële consequentie daarvan is dat sprinters straks overal uurdiensten rijden is dat uiteindelijk wel de doodsteek voor het sprintervervoer. Liever een sprinter zonder vaste conducteur dan zo meteen helemaal geen sprinter meer.

Vandaag in IC om 15.29 naar Rotterdam Alexander vanaf Utrecht CD. Conducteur neemt plaats in Eerste Klas op de nog enig onbezette stoel. Achter hem twee tienermeiden met patat. Duidelijk geen eerste klas passagiers. Conducteur zegt niets. 
Laatste controle die ik heb gehad is begin dit jaar geweest. Verder nooit. 

Reageer