beantwoord

Waarom zien we conducteurs zo weinig in de trein?



Toon eerste bericht

51 reacties

Reputatie 7
Badge

Sorry, maar de hele dienstregeling moet dan overhoop gehaald worden simpelweg omdat een machinist meer tijd nodig heeft als hij/zij de deuren moet gaan sluiten dan dat een Hc dat doet.

Is dat daadwerkelijk zo? De airport sprinter moet zonder conducteur gaan rijden toch? Waar die getest wordt (toevallig heb ik dat een paar keer gezien), wordt omgeroepen dat er getest wordt met sneller instappen. Dat lijkt te impliceren dat juist geprobeerd wordt of instappen zonder conducteur sneller is.

Reistijden zullen dan toenemen omdat de NS treinen hier niet geschikt voor zijn door o.a. het ontbreken van camera's en de mogelijkheden om deuren te sluiten in de cabine bij een deel van het materieel.

Zouden met het wegvallen van de SGMm niet in ieder geval alle sprinters hier geschikt voor zijn geworden? Je hebt het dan immers over relatief modern materieel. Als alleen intercities nog een conducteur nodig hebben, ben je natuurlijk al een heel eind. Ook qua veiligheid onderweg (waar conducteurs in de hoofden van de mensen bij NS wellicht nog altijd aan bijdragen) is dit wellicht geen raar compromis. Een sprinter lijkt immers wél verdacht veel op een metro op veel trajecten.

 

Reageer