Hoi, ik ben 14 jaar, en ik had een vraag. Mag ik volgende week zaterdag (25 november) alleen in de ICE van Den Bosch naar Amsterdam CS en terug? Ik reis die dag met een Jongeren Dagkaart Dal, of moet ik voor de ICE een speciaal ticket hebben? Ik vroeg me af of ik met 14 jaar alleen met de ICE mag reizen.
Groetjes, Gideon
Bladzijde 1 / 2
Ik kom dan even binnenvallen met duidelijkheid, woord voor woord uit onze interne documentatie:
NS-abonnementhouders (uitgezonderd NS Flex Basis), klanten met een studentenreisproduct of NS Business Card (met abonnement) en Railrunners reizen binnen Nederland zonder toeslag met ICE International.
Het Jongeren Dagkaart Dal wordt hier niet genoemd en je kunt dus niet zonder toeslag met een Jongeren Dagkaart Dal met een ICE reizen.
Ik zet dit meteen intern door want dit zorgt voor veel onnodige verwarring.
In feite wordt de aanduiding ‘Niet instappen’ volkomen onterecht gebruikt bij internationale treinen richting Amsterdam om te voorkomen dat mensen zonder geldig vervoerbewijs instappen.
Het absurdste is het geval bij de rode Eurostars (voorheen Thalys) waarvoor je nota bene een vervoerbewijs van Rotterdam Centraal naar Schiphol of Amsterdam Centraal kunt kopen, inclusief zitplaatsreservering.
Maar in het vertrektijdenoverzicht op Rotterdam Centraal kun je de trein waarvoor je een geldig kaartje hebt gekocht vervolgens niet vinden omdat er 'Niet instappen’ in het systeem wordt gebruikt. De enige manier om je trein dan te vinden is om de aankomsttijd + aankomstspoor van de Eurostar uit Paris-Nord op te zoeken.
En als diezelfde koper kijkt naar de voorwaarden voor het kopen van een ICE-toeslag staat er dat je met een Jongeren Dagkaart Dal geen toeslag nodig hebt. Maar goed, deze discussie is nu wel gevoerd. NS moet gewoon een van beide voorwaarden aanpassen. Als we Daniël mogen geloven, is de tekst bij de toeslag verkeerd. Prima, maar zolang dat er nog staat (en dat is nog steeds zo) kun je je altijd op die tekst beroepen.
En @dutch.trains, nog gereisd met de ICE?
De tekst op de site is zowaar inmiddels aangepast. Een paar dagen geleden stond het nog verkeerd, maar nu staat er:
@Daniël NS Goed dat je deze onzin weg laat halen. en het is dus precies zoals ik het al aangaf. Geef de afdeling communicatie ook maar een schop. Het is de zoveelste keer dat ze op vriendelijke wijze dusdanig communiceren dat er geen conflict ontstaat, maar hetgeen ze beweren gewoon onjuist is.
Mensen die me wat langer volgen weten natuurlijk al lang dat ik het niet zo op deze afdeling heb en vooral niet op wat kennelijk de beste wijze van communiceren is, en het imago van NS goed moet houden. Mijn persoonlijke opvatting is dat dat nooit samen moet gaan met onjuiste of onvolledige informatie. In mijn ogen is ook maar al te vaak gebleken dat ze de kennis van zaken ook niet echt hebben.
En nog steeds geldt wat @rvdborgt eerder schreef. In het geval van tegenstrijdige voorwaarden gelden de voor de consument gunstigste voorwaarden. Dus tot het moment dat NS de voorwaarden gelijk heeft getrokken hoef je geen toeslag te kopen voor de ICE wanneer je met een zo'n Jongerenkaart reist.
Jammer voor NS maar dan moet ze hun boeltje maar op orde hebben.
Met een abonnement heb je inderdaad geen toeslag nodig, daar is ook geen discussie over. Maar jij wil met een Jongeren Dagkaart Dal reizen. De voorwaarden van de toeslag zeggen dat je die dan niet nodig hebt, de voorwaarden van de Dagkaart zeggen dat je die wél nodig hebt. Dus dat is nog steeds niet duidelijk. Mocht het ooit tot een rechtszaak komen (gaat niet gebeuren), zal een rechter de meest gunstige voorwaarden voor de consument hanteren. NS moet dus een van beide voorwaarden aanpassen. Maar zo lang dit niet is aangepast, mag je dus zonder toeslag met de ICE reizen volgende week.
Als het tot een uitspraak van een rechter komt is dat juist toegepast.
Een procedure starten bij de geschillencommissie OV is bij simpele gevallen zoals dit vaak al voldoende. Het komt dan niet tot een zitting, laat staan een uitspraak.
Ik vind dat je het een kind niet aan mag doen dat hij waarschijnlijk tegenover een conducteur komt te staan die de juiste regel toepast. Je behoort kinderen ook niet op te voeden tot conflictreiziger, dat is inderdaad normatief, het is aannemelijk dat de tekst dat het wel mag, gewoon onjuist is. NS moet die meteen weghalen, het is de zoveelste blunder van de afdeling communicatie.
Wat er correct is, dat weten we niet. We moeten niet op de stoel van NS gaan zitten of ons afvragen wat NS bedoeld zou hebben. Het is precies om die reden dat de wet stelt dat bij tegenstrijdige voorwaarden de voor de klant gunstigste versie van toepassing is.
Onder "opvoeden tot conflictreiziger” zou ik bovendien iets heel anders verstaan. In dit geval zijn juist de voorwaarden van NS intern conflicterend. Wat je je kind wel of niet aandoet, laat ik ter beoordeling aan de ouders. Je kunt je kind ook zeggen: “Als de conducteur je wil laten betalen, vraag dan een UVB of betaal dan gewoon en ik los het wel op.”
Met een betaald abonnement is er geen toeslag, maar wie met de jongerendagkaart reist, moet wel een toeslagkaartje kopen.
Grappig, vroeger moest je een abonnement hebben. Idiote maatregel, maar die geldt dus wel. Zo leer je nog wat op je oude dag, ;-)
Persoonlijk zou ik de toeslag maar betalen als ik Dutch trains was.
Nergens voor nodig. Je laat gewoon de tekst zien die bij de ICE-toeslag staat. Bij tegenstrijdige voorwaarden is altijd de voor de klant gunstigste versie van toepassing.
Het ziet er nu naar uit dat (een deel van) de ICE’s is “vrijgegeven” voor binnenlands gebruik komende zaterdag.
Sterker nog: het is nooit verboden geweest. NS doet sinds afgelopen zomer echter aan grootschalig ontmoedigen.
Als het tot een uitspraak van een rechter komt is dat juist toegepast. De werkelijkheid is natuurlijk anders en wijsheid gaat soms boven waarheid. Het is althans in mijn ogen een kind van 14 die alleen reist, en met een conducteur te maken kan hebben die de regel toepast dat je een toeslag moet betalen bij dit kaartje. Dat is (ook) een regel. Ik vind dat je het een kind niet aan mag doen dat hij waarschijnlijk tegenover een conducteur komt te staan die de juiste regel toepast. Je behoort kinderen ook niet op te voeden tot conflictreiziger, dat is inderdaad normatief, het is aannemelijk dat de tekst dat het wel mag, gewoon onjuist is. NS moet die meteen weghalen, het is de zoveelste blunder van de afdeling communicatie.
Ik vind eerlijk gezegd niet dat dat meer aannemelijk is dan dat de tekst dat je wel een toeslag nodig hebt onjuist is. Hoe dan ook, lijkt me goed als een moderator hier z.s.m. induikt, duidelijkheid geeft, en een van beide teksten laat aanpassen. Tot die tijd heeft NS echt geen poot om op te staan. En ik kan me voorstellen dat voor een 14-jarige een extra bedrag van € 5,80 op een ticket van € 7,95 best groot is.
Het Jongeren Dagkaart Dal wordt hier niet genoemd en je kunt dus niet zonder toeslag met een Jongeren Dagkaart Dal met een ICE reizen.
Dat klopt zodra de bewuste tekst wordt aangepast. Ik ben benieuwd wanneer dat het geval zal zijn.
Robert gooit er nog eentje in. Als er “Niet instappen” staat, mag je met een internationaal ticket dan wel instappen ?
In principe mag geen enkele reiziger in een trein stappen die als “niet instappen” staat aangekondigd, dit onafhankelijk van welk ticket men heeft. Het.korte antwoord is dus nee.
Het iets langere antwoord is dat de treinen er gewoon stoppen, voor uitstappers (nur Aussteig)!
Richting Amsterdam is het natuurlijk geen probleem om alsnog de zitplaats van een uitstapper op Arnhem in te nemen, maar men heeft het simpelweg liever niet (ontmoedigen inderdaad).
Richting Duitsland (zonder internationaal ticket) vanuit Amsterdam is het op zich ook geen probleem, zolang je maar opstaat als er iemand in Utrecht je zitplaats claimt, maar ook dat heeft men liever niet.
Dus die treinen worden (als het goed is) uit de NS Reisplanner gehouden, en personeel mag je weigeren (we zitten vol). Voor Amersfoort (ri. Berlijn) op zich wel verdedigbaar, want de NS intercity ri. Enschede komt er een paar minuten later achteraan…
De discussie wanneer er wel of geen ICE toeslag betaald dient te worden is voor komend weekend met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid louter hypothetisch.
In de praktijk zal het binnenlandse gebruik van de ICE in Nederland tot in ieder geval 10 december 2023 niet zijn toegestaan en zal de trein naar alle waarschijnlijkheid in ‘s-Hertogenbosch als “niet instappen” worden aangekondigd (de DB app geeft bij ‘s-Hertogenbosch voor ICE’s in de richting van Amsterdam Centraal de melding “Exit Only, no entry allowed”; in de NS app staat de ICE niet vermeld indien er een reis tussen ‘s-Hertogenbosch en Amsterdam Centraal wordt gepland komend weekend).
Wat de DB-app vermeldt is voor het binnenlands gebruik in Nederland niet relevant.
Opmerkelijk is wel dat ik vandaag op ns.nl bv. wel de ICE van 14:38 voor een reis naar Arnhem te zien krijg maar zaterdag niet de ICE van 14:08 naar Den Bosch. Het lijkt erop dat voor sommige ICE's de dienstregeling weer naar de normale situatie is teruggezet en voor andere nog niet. Maar vanaf 10 december zullen ze allemaal weer verschijnen in het binnenlands verkeer, zoals het er nu naar uitziet.
Ik snap het nog niet helemaal, mag ik a.s. zaterdag wel of niet binnenlands met de ICE reizen? Dit staat nu even los van de toeslag-discussie.
Als de trein niet in de planning staat en/of er niet instappen op de borden staat mag je dus binnenlands niet met de ICE reizen.
Als de trein niet in de planning staat en/of er niet instappen op de borden staat mag je dus binnenlands niet met de ICE reizen.
Wat er op de borden staat doet er voor de toeslag niet toe. Stap in en zoek een zitplaats, niemand die je zal weigeren.
Je mag in Utrecht of Den Bosch gewoon op een (binnenlands traject) een ICE nemen.
Of je dan toeslag nodig hebt met een Jongeren Dagkaart is de vraag
Met een Railrunner mag het (geen toeslag nodig), maar met een regulier kaartje uit de automaat niet (dat is meestal duurder, maar dan wél toeslag).
Toeslag voor de ICE met een Jongeren Dagkaart lijkt me dus wel terecht (ook al rijdt die via Den Bosch), dus helemaal niet sneller door niet te stoppen op sommige stations tussen Amsterdam - Utrecht - Arnhem.
Als er ‘Niet instappen’ staat houdt niemand je tegen (misschien heb je wel een internationaal ticket…?)
En als je onderweg (inbound) op Arnhem of Den Bosch of Utrecht instapt zijn er toch sowieso wel wat vrije plaatsen wegens uitstappers?
En anders reis maar staand, of wordt dat gezien als ‘verstoring van de luxe/rust’ in een verder binnenlande trein? Tja, dan smeer iedereen maar een toeslag aan en op naar de https://www.bahn.de/service/zug/bordgastronomie 🤣😴
Ik snap het nog niet helemaal, mag ik a.s. zaterdag wel of niet binnenlands met de ICE reizen? Dit staat nu even los van de toeslag-discussie.
Als de trein niet in de planning staat en/of er niet instappen op de borden staat mag je dus binnenlands niet met de ICE reizen.
Heb even in de reisplanner voor zaterdag gekeken van Den Bosch naar Amsterdam, en daar laat hij de ICE wel in zien richting Amsterdam. Verwacht dus dat het wel kan
Het ziet er nu naar uit dat (een deel van) de ICE’s is “vrijgegeven” voor binnenlands gebruik komende zaterdag.
Hoi dutch.trains,
Er is in Nederland geen minimumleeftijd om alleen te mogen reizen, dus dat is geen probleem. Je kunt gewoon met je Jongeren Dagkaart Dal zonder toeslag reizen.
Alleen rijdt de ICE volgens mij niet via Den Bosch? Ah, volgende week zaterdag wel zie ik.
Met een betaald abonnement is er geen toeslag, maar wie met de jongerendagkaart reist, moet wel een toeslagkaartje kopen.
De ICE rijdt via Den Bosch en Gladbach naar Keulen en verder als er belemmeringen zijn na Arnhem. Dit komt regelmatig voor.
Haha, dat is wel weer mooi inderdaad. NS blinkt weer uit in communicatie
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.