Wanneer mag je alleen in de ICE? | NS Community
beantwoord

Wanneer mag je alleen in de ICE?

  • 18 November 2023
  • 40 reacties
  • 1149 Bekeken


Toon eerste bericht

40 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Op https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html  staat dat je in de ICE wel een toeslag moet hebben met een Jongeren Dagkaart.

 

Welke van de 2 is nu juist?

Opa Bommel begon al aan zichzelf te twijfelen.

Persoonlijk zou ik de toeslag maar betalen als ik Dutch trains was. Ik vrees dat de conducteur het niet accepteert op grond van wat @Momo heeft gevonden en wat voor mij ook altijd een heilige waarheid was.

 

 
Badge +3

Ik vind eerlijk gezegd niet dat dat meer aannemelijk is dan dat de tekst dat je wel een toeslag nodig hebt onjuist is.

Toeslag lijkt me juist wel nodig bij een Jongeren Dagkaart, want bij Flex Basis heb je die ook nodig.

Kids Vrij twijfelgeval, maar lijkt me geldig zonder toeslag (want je reist met een begeleider en met een Railrunner betaal je ook geen toeslag).

Reputatie 3

De discussie wanneer er wel of geen ICE toeslag betaald dient te worden is voor komend weekend met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid louter hypothetisch.

 

In de praktijk zal het binnenlandse gebruik van de ICE in Nederland tot in ieder geval 10 december 2023 niet zijn toegestaan en zal de trein naar alle waarschijnlijkheid in ‘s-Hertogenbosch als “niet instappen” worden aangekondigd (de DB app geeft bij ‘s-Hertogenbosch voor ICE’s in de richting van Amsterdam Centraal de melding “Exit Only, no entry allowed”; in de NS app staat de ICE niet vermeld indien er een reis tussen ‘s-Hertogenbosch en Amsterdam Centraal wordt gepland komend weekend).

 

@Daniël NS  Misschien tijd om theorie en praktijk eens in overeenstemming te brengen en binnenlandse reizen met de ICE ook op papier ook niet meer toe te staan. 

Reputatie 7

Ik kom dan even binnenvallen met duidelijkheid, woord voor woord uit onze interne documentatie:

NS-abonnementhouders (uitgezonderd NS Flex Basis), klanten met een studentenreisproduct of NS Business Card (met abonnement) en Railrunners reizen binnen Nederland zonder toeslag met ICE International.

Het Jongeren Dagkaart Dal wordt hier niet genoemd en je kunt dus niet zonder toeslag met een Jongeren Dagkaart Dal met een ICE reizen.

Ik zet dit meteen intern door want dit zorgt voor veel onnodige verwarring. 

 

Quatsch natuurlijk.

 

Ten eerste wordt niet in redelijkheid van de reiziger verwacht, dat hij interne communicatie van de NS ergens in een draadje op een klantenforum moet raadplegen. Die koopt de Jongerendagkaart en kijkt dan naar de voorwaarden van de Jongerendagkaart.

 

Ten tweede: je hebt hier een overbekende drogredenering overdwars op het forum gedumpt. Als p dan q. Niet p, dus niet q.

 

Volgens de NS moeten houders van een internationaal ICE-ticket naar Berlijn ook een toeslag betalen op het Nederlandse traject van de ICE.

Ah, ja… want dat ticket staat ook niet in je tekstje genoemd.

Reputatie 7
Badge +3

 

 

Quatsch natuurlijk.

 

Ten eerste wordt niet in redelijkheid van de reiziger verwacht, dat hij interne communicatie van de NS ergens in een draadje op een klantenforum moet raadplegen. Die koopt de Jongerendagkaart en kijkt dan naar de voorwaarden van de Jongerendagkaart.

 

En als de koper van de jongerendagkaart naar de voorwaarden op de NS website kijkt (waar op gewezen wordt in de app) vindt de jongere het volgende:

Hoezo quatsch? Bij een jongerendagkaart moet je gewoon toeslag aanschaffen bij ic direct en ice.

Ik snap het nog niet helemaal, mag ik a.s. zaterdag wel of niet binnenlands met de ICE reizen? Dit staat nu even los van de toeslag-discussie.

 

Op https://www.ns.nl/uitgelicht/jongeren-dagkaart.html  staat dat je in de ICE wel een toeslag moet hebben met een Jongeren Dagkaart.

 

Welke van de 2 is nu juist?

Heb zonet contact gehad met een NS medewerker, en die vertelde mij dat als je een geldig NS-abonnement hebt met uitzondering van Flex Basis je geen toeslag nodig hebt.

Reputatie 7

Robert gooit er nog eentje in. Als er “Niet instappen” staat, mag je met een internationaal ticket dan wel instappen ?

Reputatie 7

Kijk eens even. Ze fixen het zo waar !

 

“Chef !”

“Wadisd, Desmedt ?”

“Dupont verdient 50 euro meer dan ik !”

“We gaan dat fixen, Desmedt.”

[1 maand later]

“Tis geregeld, Desmedt. Dupont verdient nu 50 euro minder.”

 

Reputatie 3

Robert gooit er nog eentje in. Als er “Niet instappen” staat, mag je met een internationaal ticket dan wel instappen ?

In principe mag geen enkele reiziger in een trein stappen die als “niet instappen” staat aangekondigd, dit onafhankelijk van welk ticket men heeft. Het.korte antwoord is dus nee.

Reputatie 3

En @dutch.trains, nog gereisd met de ICE?

De tekst op de site is zowaar inmiddels aangepast. Een paar dagen geleden stond het nog verkeerd, maar nu staat er:

 

Tot zover de theorie. Het is (gezien het verleden) eerder de vraag wanneer dan of de ICE in de dagplanning uit de binnenlandse reisplanner wordt gehaald en daarmee helemaal niet voor binnenlandse reizen gebruikt mag worden.

 

Helaas weer een gemiste kans om dit in de jaardienstregeling ordentelijk te regelen i.p.v. in de dagplanning.

Reputatie 7
Badge +1

Tot zover de theorie. Het is (gezien het verleden) eerder de vraag wanneer dan of de ICE in de dagplanning uit de binnenlandse reisplanner wordt gehaald en daarmee helemaal niet voor binnenlandse reizen gebruikt mag worden.

Dat is deel van het ontmoedigingsbeleid van NS maar heeft geen gevolgen voor het al dan niet mogen gebruiken voor binnenlandse reizen.

Reputatie 3

Tot zover de theorie. Het is (gezien het verleden) eerder de vraag wanneer dan of de ICE in de dagplanning uit de binnenlandse reisplanner wordt gehaald en daarmee helemaal niet voor binnenlandse reizen gebruikt mag worden.

Dat is deel van het ontmoedigingsbeleid van NS maar heeft geen gevolgen voor het al dan niet mogen gebruiken voor binnenlandse reizen.

Ook dat is theorie; in de praktijk krijgt het (trein)personeel nadrukkelijk de opdracht om binnenlandse reizigers de toegang te ontzeggen en de reizigers te verwijzen naar binnenlandse intercity’s voor reizen binnen Nederland.
 

Een werkelijk ontmoedigingsbeleid is het gebruik ontmoedigen door voor de reiziger ongunstige vervoersvoorwaarden te creëren, zoals een hoge (drukte afhankelijke) toeslag of een eigen tariefsysteem waarbij NS vervoersbewijzen niet worden erkent (zoals bij Eurostar voor de voormalige Thalys-treinen). Het op dagbasis weigeren van binnenlandse reizigers is geen ontmoedigingsbeleid, maar een (al dan niet tijdelijk) verbod op binnenlandse reizen. Ook niets mis mee, maar communiceer dat dan ook zo.
 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ook dat is theorie; in de praktijk krijgt het (trein)personeel nadrukkelijk de opdracht om binnenlandse reizigers de toegang te ontzeggen en de reizigers te verwijzen naar binnenlandse intercity’s voor reizen binnen Nederland.

Dat weten we niet, zolang we niet weten wat er in de interne instructies staat. Wat wel al is gebleken, is dat sommige personeelsleden via de omroep in de trein leugens verspreiden ("we stoppen niet in Utrecht en Arnhem”) om de binnenlandse reizigers kwijt te raken.

Badge +3

En @dutch.trains, nog gereisd met de ICE?

De tekst op de site is zowaar inmiddels aangepast. Een paar dagen geleden stond het nog verkeerd, maar nu staat er:

 

Ik mis Kids Vrij (wel of geen toeslag?)… en de uitzondering voor Flex Basis (wel toeslag).

Reageer