Wat een service

  • 24 February 2024
  • 27 reacties
  • 761 Bekeken

Reputatie 1

Mijn vrouw en ik wilden van Amersfoort terug naar Bilthoven, Op de heenweg gebruikten we een extra trein die i.v.m. werkzaamheden tijdelijk reed tussen het Maliebaanstation en Amersfoort. Voor de terugweg namen we een trein op deze route. Bij controle bleken twee dingen;:we hadden ingecheckt Syntus (RRRs) in plaats van bij de NS en de trein zou niet in Bilthoven stoppen..
De controleurs zorgen ervoor dat de trein toch even, alleen voor ons, in Bilthoven stopte. Ze vertelden ons hoe we bij een informatiezuil op het perron konden vragen een poortje te openen en dat we niet moesten vergeten ons geld terug te vragen. Het poortje ging vlot open. Wat een geweldige service! Hopelijk gaat het terugvragen van het instaptarief net zo vlot. Maar een compliment voor beide controleurs!  


27 reacties

Reputatie 5

U had veel geluk! Ik denk eerlijk gezegd dat de andere reizigers hier niet zo blij mee waren, misschien hebben sommige hierdoor zelfs een aansluiting gemist… Wat de conducteurs deden mag overigens niet, dus de volgende keer op de informatieborden kijken!

Badge

De trein reed zonder verdere stops naar het eindpunt Utrecht Maliebaan, wat voor een aansluiting wil je daar missen? @Real aire 

Reputatie 7
Badge +3

De trein reed zonder verdere stops naar het eindpunt Utrecht Maliebaan, wat voor een aansluiting wil je daar missen? @Real aire 

Met een bus of op station Vaartscherijn? Of de auto stond op parkeerterrein van Spoorwegmuseum en het liep tegen sluitingstijd. Of je had een tijdslot voor het museum?

Uw reis van A naar B verzorgen, geen punt bij NS.

De trein waar het over gaat is trouwens de Museumsprinter, die normaal rijdt tussen Jtrecht en het Maliebaanstation.

Reputatie 3

U had veel geluk! Ik denk eerlijk gezegd dat de andere reizigers hier niet zo blij mee waren, misschien hebben sommige hierdoor zelfs een aansluiting gemist… Wat de conducteurs deden mag overigens niet, dus de volgende keer op de informatieborden kijken!

Gelukkig rijdt de aansluitende trein heel regelmatig 😀

 

Reputatie 1

Er heeft niemand een overstap gemist (die was er namelijk niet), hoogstens konden die 3 medereizigers een minuut langer dan gepland van hun reis naar het Spoorwegmuseum genieten. In het licht van de eeuwigheid is dat verwaarloosbaar. En dat die controleurs en de machinist dat niet mogen is klinkklare onzin. Die zijn wel degelijk bevoegd. Bovenal waren ze vriendelijk en servicegericht. We hebben hen dan ook zeer vriendelijk bedankt.  

Reputatie 7
Badge +3

Het treinpersoneel is dusdanig vakkundig dat ze wel weten of ze deuren even kunnen ontgrendelen om passagiers te laten uitstappen die in een verkeerde trein zijn gestapt. De trein van Amersfoort naar het Spoorwegmuseum zal in Bilthoven hebben moeten wachten voordat het de rijweg naar het Spoorwegmuseum was ingesteld. 

Vertraging zal er niet ontstaan zijn.

Reputatie 6
Badge

Behalve voor de achteropkomende goederentrein. Dat is namelijk de reden dat de museumtrein, als die vanuit Amersfoort rijdt, niet overal onderweg mag stoppen. Soms lukt het wel, maar vaak ook niet. In de praktijk rijdt er niet ieder uur een goederentrein, dus zijn er geen gevolgen. En als de goederentrein wel rijdt, stroopt alles wat op. Mag je niet mee plannen, mag wel in de praktijk. Als het opstropen erg doorwerkt, kun je uiteindelijk een hele rij aan treinen raken. Ik denk dat het hier wel meevalt, maar striktgenomen mogen dit soort dingetjes alleen in overleg met de verkeersleiding, simpelweg omdat het personeel op de trein niet kan inzien hoe groot de eventuele gevolgen zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Er heeft niemand een overstap gemist (die was er namelijk niet), hoogstens konden die 3 medereizigers een minuut langer dan gepland van hun reis naar het Spoorwegmuseum genieten. In het licht van de eeuwigheid is dat verwaarloosbaar. En dat die controleurs en de machinist dat niet mogen is klinkklare onzin. Die zijn wel degelijk bevoegd. Bovenal waren ze vriendelijk en servicegericht. We hebben hen dan ook zeer vriendelijk bedankt.  

De verkeersleiding bepaalt of een trein een tussenstop mag maken. De machinist deed dit vrijwel zeker onbevoegd. Daarbij kan zo'n ongeplande tussenstop consequenties hebben voor de rest van de reis ivm seinen die niet meer op groen staan.

Voor een volgende reis toch maar beter opletten, want dit soort services mag niet zomaar en is daardoor een zeldzaamheid.

Seinen vallen niet zomaar terug op rood als een trein een extra stop maakt. Waar je wel op moet letten zijn overwegen, als de trein niet is ingesteld als stoppend en er ligt een overweg kort na het station dan sluit deze overweg alsof het een doorgaande trein is. Een overweg die onnodig lang dicht ligt is een veiligheidsrisico omdat ongeduldige weggebruikers dan om de slagbomen heen gaan slingeren. Bij Bilthoven is daar echter geen sprake meer van, die overweg is al enige tijd geleden vervangen door een tunnel.

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat in dit geval specifiek om station Bilthoven. Als de trein daar toch al moest wachten voordat de rijweg naar de Maliebaan is ingesteld dan is het geen enkel probleem om de deuren even te ontgrendelen. 

 

Dat hoefden ze echter niet zo te zien, alle andere treinen zijn het station gewoon voorbij gereden.

Reputatie 7
Badge +3

We zijn er niet bij geweest. Mogelijk heeft het treinpersoneel overlegd met de treindienstleiding om een korte stop te mogen uitvoeren in Bilthoven.

Badge +3

Er was ooit een topic over een HC die uit een (langzaam) rijdende intercity sprong op een sprinterstation, weliswaar vanuit de machinistencabine. Die woonde daar blijkbaar (en gebeurde wel vaker).

Of een ongeplande full stop (Bilthoven) zomaar mag weet ik niet, maar in het verleden (recent nog een topic over) waren kids in de machinistencabine van een 5500 Baarn - Utrecht ook geen probleem.

Reputatie 5

Er was ooit een topic over een HC die uit een (langzaam) rijdende intercity sprong op een sprinterstation, weliswaar vanuit de machinistencabine. Die woonde daar blijkbaar (en gebeurde wel vaker).

Of een ongeplande full stop (Bilthoven) zomaar mag weet ik niet, maar in het verleden (recent nog een topic over) waren kids in de machinistencabine van een 5500 Baarn - Utrecht ook geen probleem.

Op Heemstede heb ik een keer gezien dat er een tas uit de cabine vloog (na vertrek). De tas had het volgens mij nog overleefd… Maar dat dat ook mag weet ik niet.

Reputatie 7
Badge

Wonderlijk om te zien hoe een positief bedoeld topic compleet om zeep geholpen wordt met ‘anekdotes’ die er geen moer mee te maken hebben.

Badge +3

Wonderlijk om te zien hoe een positief bedoeld topic compleet om zeep geholpen wordt met ‘anekdotes’ die er geen moer mee te maken hebben.

Ging mij erom dat er wel meer dingen gebeuren die buiten de ‘planning’ vallen. Zolang andere reizigers er geen hinder van hebben (eindpunt Maliebaan) ga je gang, toch?

Reputatie 4

De verkeersleiding bepaalt of een trein een tussenstop mag maken. De machinist deed dit vrijwel zeker onbevoegd. Daarbij kan zo'n ongeplande tussenstop consequenties hebben voor de rest van de reis ivm seinen die niet meer op groen staan.

Hetzelfde geldt voor een noodremming. Die is niet opzettelijk, maar vaste reizigers weten dat deze ook relatief vaak voorkomen en meestal geen problemen veroorzaken.

Overigens zijn de op deze pagina benoemde bezwaren technisch gezien wel waar, echter is de machinist zelf het beste bekend met de locatie van de trein en het tijdsverloop t.o.v. van de dienstregeling. Zelf ben ik ooit afgezet op een overweg, samen met een bij NS werkzame bekende, en konden wij dus vanwege de ruimte in de dienstregeling een korte stop maken om uit de cabine te klimmen. Of deze trein ook andere passagiers had staat me niet meer bij. Dit was dan ook zeker een jaar of 15-20 geleden.

Reputatie 7
Badge +1

Wonderlijk om te zien hoe een positief bedoeld topic compleet om zeep geholpen wordt met ‘anekdotes’ die er geen moer mee te maken hebben.

Ik vind het ook bijzonder dat sommigen hier al denken te weten dat de machinist zo maar op eigen houtje even een stop heeft gemaakt, en doen alsof het treinverkeer rondom Utrecht daardoor compleet is vastgelopen.

En zo te lezen mag TS zich blijkbaar niet vergissen:

Voor een volgende reis toch maar beter opletten, want dit soort services mag niet zomaar en is daardoor een zeldzaamheid.

Ik denk dat iedereen die wel eens in de verkeerde trein is gestapt (en dat gebeurd, we blijven toch mensen) weet dat ie de volgende keer iets beter moet opletten. TS zal zich vast en zeker niet expres hebben vergist.

Badge +3

IIk denk dat iedereen die wel eens in de verkeerde trein is gestapt (en dat gebeurd, we blijven toch mensen) weet dat ie de volgende keer iets beter moet opletten. TS zal zich vast en zeker niet expres hebben vergist.

En als dat ‘opgelost’ kan worden door een korte stop (geen noodstop) op Bilthoven is dat toch prima?
Neem aan dat de TDL (ProRail) het ook wel wist.

Reputatie 7
Badge +3

@JurgenH voor mij mag TS zich bij iedere reis vergissen, maar of de trein dan ook een ongeplande tussenstop maakt?

Verkeerde trein betekent meestal extra reistijd.

Je hebt geen recht op een extra stop nee, maar vragen mag natuurlijk altijd.

Reputatie 7
Badge +1

Het is ook nooit een verzoek geweest van TS om bij elke vergissing een extra stop te maken. Die wilde gewoon haar positieve ervaring delen en was blij dat het voor deze ene keer kon. 😊

Reputatie 7

Het is ook nooit een verzoek geweest van TS om bij elke vergissing een extra stop te maken. Die wilde gewoon haar positieve ervaring delen en was blij dat het voor deze ene keer kon. 😊

Dat dus. Ik denk dat treinpersoneel prima in staat is, te beoordelen of het veilig en verantwoord is, een stop te maken zonder overig treinverkeer te hinderen of gevaarlijke situaties te creëren.

Maar zoals vaker, van achter hun toetsenbord weten de reaguurders het altijd beter. 

Reageer