Skip to main content

Wat kan het Openbaar Vervoer doen om automobilisten over te halen?

  • 13 June 2024
  • 13 reacties
  • 232 Bekeken

Goedemiddag,

 

Korte samenvatting

Er is een verkeersveiligheid probleem in Nederland.

De auto is, voor een (te) groot deel van de bevolking, het vervoer naar keuze voor de dagelijkse reis. Ik kan mensen het niet kwalijk nemen; het is sneller, (vaak) goedkoper, je zit lekker alleen - of je neemt juist anderen zonder extra kosten mee.

Het groeiende aantal automobilisten op de weg heeft helaas een maatschappelijk nadeel: 'zwakke verkeersdeelnemers' zijn de klos.

In 3 jaar tijd heb ik persoonlijk 2 aanrijdingen met een motorvoertuig (auto) achter de rug, en ik ben niet alleen; er zijn nu meer fietsdoden dan automobilisten met hetzelfde lot en de helft van fietsdoden is veroorzaakt door een groot motorvoertuig (auto, bus).

Het veroorzaakt mij en vele anderen beide veel fysiek en mentaal letsel.

 

De oplossing


Hier heb ik uw hulp voor nodig! Ik wil ideeën verzamelen die NS en andere vervoerders kunnen toepassen om mensen over te halen naar de trein of bus.

Een uur na de spits loopt de trein vanuit Kerkrade Centrum vrijwel meteen leeg. Tegelijkertijd zijn de wegen nog chaos. De vraag is:
Wat zijn ideeën die:
1) mensen uit de auto overhalen naar openbaar vervoer;
2) rendabel zijn voor NS en andere vervoerders in het korte en lange termijn.

Ik zie van harte uit naar oplossingen, ik zal die ook van harte meenemen in mijn rapportage.

 

PS. Ik heb in dit topic al een paar voorbeelden geplaatst; maar het lijkt mij het beste een nieuwe te starten aangezien het off-topic ging en dit een nieuwe vraag is.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

In de buurt van woonadres gaan werken.

Reputatie 2

Laatste reactie op dat topic ging over uw onderwerp, dus wat mij betreft had u geen nieuw topic hoeven te openen.

Ik bewonder het idee dat je dit euvel probeert aan te pakken. Ik kan echter helaas geen speculaties of bedrijfsinformatie vanuit de organisatie gaan delen. Ondanks dat het oude topic maar 13 reacties heeft gekregen is deze wel meer dan 200 keer gelezen. Wellicht worden er nu meer ideeën gedeeld.

Zolang de OV-bedrijven vooral uitblinken in totale passiviteit (je mag het desgewenst ook lamlendigheid noemen) zullen er weinig automobilisten zijn die zich geroepen voelen om over te schakelen.

Ik mis bij het OV een klantgerichte opstelling (tenzij je de overheid als klant ziet) om treinen en bussen vol te krijgen. Men rijdt de ritjes die volgens contract verplicht zijn en dat is het. De aandacht gaat voornamelijk uit naar de eigen organisatie en naar het personeel. Innovatie en efficiency zijn vieze woorden.

Het uiterst complexe tariefsysteem met oeverloze (sociale) kortingen en absurd hoge basistarieven is volledig ontspoord. Daar moet zo snel mogelijk niet het mes maar de botte bijl in. 

We krijgen nu een minister en een staatssecretaris die beiden van de PVV zijn en hopelijk zullen die de bestuurders van de OV-bedrijven de broodnodige schop onder hun .... geven. Met het bekende gebedel om meer subsidie waar Wouter Koolmees zich in februari nog schuldig aan maakte zullen ze waarschijnlijk korte metten maken. Het mag vanuit de politiek allemaal wel eens wat dwingender en minder vriendelijk naar de OV-bedrijven toe. De bedrijven zullen moeten gaan snappen dat het vooral hun eigen verantwoordelijkheid is om trein en bus vol te krijgen.

Reputatie 1

Hoi, mijn excuses als dit niet de juiste optie was, dat weet ik dan voor de volgende keer. Het oude topic bevatte mijn suggesties maar ik wou een algemene plek hebben om die van anderen te verzamelen; het lijkt niet dat ik mijn initiele bericht kon bewerken om door te verwijzen naar een specifiek bericht.

 

In de buurt van woonadres gaan werken is een topidee, veel bedrijven zijn tegenwoordig buiten bebouwde kom wat het helaas moeilijk maakt

 

Ik mis bij het OV een klantgerichte opstelling (tenzij je de overheid als klant ziet) om treinen en bussen vol te krijgen. Men rijdt de ritjes die volgens contract verplicht zijn en dat is het. De aandacht gaat voornamelijk uit naar de eigen organisatie en naar het personeel. Innovatie en efficiency zijn vieze woorden.

 

Dat zijn topwoorden!! Kan ik alleen maar mee eens zijn.

Reputatie 7
Badge +3

In de buurt van woonadres gaan werken.

Ik woonde op fietsafstand van mijn werk, tot mijn werkgever besloot te verhuizen naar een locatie zo'n 26 km verder weg. Het was absoluut niet mijn eigen keus om verder van mijn werk te wonen en dan met de trein te moeten. 

Reputatie 7
Badge +3

Hoe je ook went of keert of hoe aantrekkelijk je het OV ook maakt, voor veel mensen blijft de eigen auto toch veel aantrekkelijker. Gewoon auto voor de deur, instappen en rijden naar je bestemming. En niet lopen of fietsen naar bushalte of treinstation, onderweg met de trein nog 1 of 2 keer overstappen, overstap missen vanwege vertraging, daarna misschien nog met een bus of tram of een kwartier fietsen. Het enige wat misschien echt zou helpen is het autorijden veel onaantrekkelijker/duurder maken.

 

Ik ben zelf 5 jaar lang met de trein naar werk gegaan omdat mijn werkgever verhuisde en ik geen auto of rijbewijs heb, en dus niet omdat ik het OV zo aantrekkelijk vond. Zo waren er behoorlijk wat nadelen. Ik was bv inclusief voor en natransport standaard al 2 keer zo lang onderweg tov een collega met de auto, wat me per dag een uur extra kostte, dat is 5 uur per week, 20 uur per maand, dus gewoon een halve werkweek extra aan reistijd. Ik weet wel betere bestedingen voor mijn tijd. En met de vele vertragingen kwamen daar nog de nodige extra uurtjes bij. Treinen waren vaak vol waardoor ik niet kon zitten. Voor veel mensen is een collega die regelmatig later op werk is vanwege een zoveelste storing / uitgevallen trein of die weer eens loopt te foeteren op de trein de beste anti-reclame voor het OV. 

Reputatie 7
Badge +3

In de buurt van woonadres gaan werken.

Ik woonde op fietsafstand van mijn werk, tot mijn werkgever besloot te verhuizen naar een locatie zo'n 26 km verder weg. Het was absoluut niet mijn eigen keus om verder van mijn werk te wonen en dan met de trein te moeten. 

Dat gebeurt vaker dat bedrijven verplaatsen. Mijn partner, kostwinner, werkte op een paar kilometer van ons huis, ik zocht daarom op max. 15 km (fietsafstand) werk. Soms werkte ik tijdelijk elders, maar zorgde dat werkplek altijd met fiets of OV te bereiken was.

Reputatie 7
Badge +3

Als mensen verknocht zijn aan hun auto krijg je ze er echt niet uit. Tijdje terug was er een bijeenkomst in mijn wijk over parkeren. Verschillende mensen gingen met de auto daar heen. In onze wijk is alles te belopen/fietsen.

Reputatie 1

Dankuwel voor uw antwoorden, ik ga er mee aan de slag in mijn onderzoek. Dat is het voorlopig van mij hier.

 

Ik kijk er naar uit om de wereld een beetje beter te maken!

Reputatie 7
Badge +3

Als je echt wilt weten wat het OV aantrekkelijker kan maken, zul je eens hier moet rondkijken en de diverse klachten moeten lezen.

Bv 

Maar er zijn nog talloze andere topics waarin reizigers klagen over vertragingen, uitgevallen treinen, werkzaamheden, storingen, drukke en (over)volle treinen, vieze treinen, luidruchtige mensen in de stiltecoupé, mensen die onterecht in de 1e klas zitten (en geen of te weinig controle daarop). Als dit alles nu eens een stuk minder zou zijn zou het al een stuk aantrekkelijker zijn. Nu het is nog dat sommige mensen door dit soort klachten juist weer de auto nemen. 

Reputatie 5

Hoe je ook went of keert of hoe aantrekkelijk je het OV ook maakt, voor veel mensen blijft de eigen auto toch veel aantrekkelijker...…

Het enige wat misschien echt zou helpen is het autorijden veel onaantrekkelijker/duurder maken.

Klopt. Het wordt de automobilist vaak onevenredig makkelijk gemaakt om tegen spotprijzen onbeperkt te rijden of parkeren en door onveilig of asociaal rijgedrag krijgen automobilisten een zelfvoldaan gevoel over hun keuze om auto te rijden.

 

Gelukkig is dit in de oude binnensteden steeds lastiger aan het worden dankzij verschillende mooie initiatieven om de overlast van auto's te beperken en de steden terug te geven aan de inwoners. Ook zou het zeer zinvol zijn om eindelijk het rekeningrijden in te voeren, om het aantal flitspalen drastisch te verhogen, om onhandig grote en zware auto's beter te belasten en om de bouw of uitbreiding van snelwegen voor onbepaalde tijd op stop te zetten. 

Met een zinvolle financiële impuls in het OV, al is het maar een paar miljard, kan zo de mobiliteit voor honderdduizenden langdurig worden verbeterd.

Reputatie 7

Auto's zijn flexibel: je kan snel heen en weer van A naar B naar C naar D en terug naar A. Met de auto is dat bijv. een uurtje, met OV, zeker buiten de Randstad, een halve dag. 

Snel van deur tot deur is enorm belangrijk, ook al vanwege de drukke overvolle agenda's van iedereen tegenwoordig, iets wat het OV nooit zal kunnen geven. 

Met de auto bereik je bedrijventerreinen. Met de bus en trein nauwelijks.

Met de auto rijd je ook 's nachts en zondag/feestdagen.

Met de auto kan je veel vracht vervoeren.

Met de auto kan je met 4 of 5 personen voor één en dezelfde prijs rijden, in tegenstelling tot OV waar ieder voor zich betaalt, al dan niet met korting.

De auto is nog altijd een statussymbool. Om mee te showen. OV is voor de mensen die niet anders kunnen, puur uit principe of geen talent hebben voor autorijden is de gedachte nog steeds. Ja, een dagje naar Amsterdam of Utrecht met de trein is prima en een keer naar een concert in de Arena. Maar dagelijks treinen voor andere bezigheden..... dat is een dikke nee voor veel mensen.

Het OV kan alleen nog wat groeien als het veel goedkoper wordt en tegelijk de auto en alle kosten daaromheen veel duurder.

Reageer