WCs in de sprinters zijn onbegrijpelijk voor iedereen

  • 5 May 2023
  • 54 reacties
  • 1245 Bekeken

Iedere keer dat ik in de sprinter zit, zie ik wel iemand de wc binnenlopen en dan verward om zich heen kijken. Ze kunnen de knoppen niet vinden. Soms probeert iemand de deur gewoon op brute kracht dicht te trekken, waardoor de deur een keer gewoon kapot ging. Ik roep natuurlijk altijd dat de knoppen onder de wasbak zitten, maar dat hoort niet iedereen. Dan gaan de deuren vanzelf dicht, en mensen doen hem dan niet op slot, waardoor een hele ongemakkelijke situatie kan ontstaan. Waarom hangt er niet in ieder geval een heel groot bord op de deur met ‘De knoppen zitten onder de wasbak’. Dat is toch niet zo moeilijk?


54 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi eeeeeeeeeee,

Die toiletten zijn hier al vaker ter sprake gekomen. Er zijn vast hele knappe koppen met mooie salarissen geweest die dit bedacht hebben. Ik heb ooit eens een hele tijd in de buurt van zo'n toilet gezeten en ben gaan turven. Van de 20 personen die het toilet gebruikten, waren er 17 die de deur niet op slot hadden tijdens hun bezoek. Ik snap ook werkelijk niet waarom dit zo gedaan is. Een oplossing voor een probleem dat niet bestaat. Iedereen snapt (en verwacht!) een ‘gewoon’ slot.
Misschien dat zo'n groot bord inderdaad iets helpt.

Over de Flirts waar er in het begin precies dezelfde opmerkingen maar daar hoorde ik later niemand meer over. 

Reputatie 6
Badge +1

Ik vermoed dat dit te maken heeft met de rolstoeltoegankelijkheid van het toilet. Een automatische deur met elektrisch slot is vanuit een rolstoel net wat makkelijker te bedienen.

Reputatie 6

Iedere keer dat ik in de sprinter zit, zie ik wel iemand de wc binnenlopen en dan verward om zich heen kijken. Ze kunnen de knoppen niet vinden. Soms probeert iemand de deur gewoon op brute kracht dicht te trekken, waardoor de deur een keer gewoon kapot ging. Ik roep natuurlijk altijd dat de knoppen onder de wasbak zitten, maar dat hoort niet iedereen. Dan gaan de deuren vanzelf dicht, en mensen doen hem dan niet op slot, waardoor een hele ongemakkelijke situatie kan ontstaan. Waarom hangt er niet in ieder geval een heel groot bord op de deur met ‘De knoppen zitten onder de wasbak’. Dat is toch niet zo moeilijk?

Nou dat “onbegrijpelijk voor iedereen” is op zich geen feit. Voor mij is het uitstekend te begrijpen.

Het grote probleem is dat mensen denken dat WC = WC dus alle WC’s werken precies als thuis. Soms kan dat gewoon niet. Dan gewoon even kijken, even luisteren (het wordt nota bene namelijk ook gezegd, wat je moet doen), één keertje even klooien en daarna geen probleem meer. Erg overdreven allemaal.

Reputatie 3

Overigens. Eervolle vermelding voor de toiletten in de intercity's, nieuwe generatie, die wél normaal uitgerust zijn met een deurhendel en duidelijke knoppen. Het andere nieuwe of semi-nieuwe materieel zal ongetwijfeld nog aangepast gaan worden bij een volgende opknapbeurt. 

 

In deze treinen blijft het tot die tijd een beetje behelpen met de wirwar aan onlogisch geplaatste bediening.

Reputatie 6

Dit “probleem” zal altijd blijven omdat het gros van de mensen niets anders verwacht dan precies zoals het thuis, met een grote draaiknop als slot (een haakje mag ook) en een flinke deurhendel.

Reputatie 7
Badge +3

Precies dat. En als het gros van de mensen niets anders verwacht, moet je dus zorgen dat dat er ook is. Of héél duidelijk maken dat het hier anders werkt.

Reputatie 6

Dat het anders is dan thuis lijkt me wel redelijk duidelijk… Mensen willen geen tijd/moeite doen om te kijken hóe het dan anders is.

Reputatie 7
Badge +3

Precies. En als je dat nou weet ...

Reputatie 6

Dat schrijf ik, even kijken. Of luisteren dus, kennelijk. Dat vind ik nou een ergernis, een computer die je op een betweterig toontje even gaat vertellen wat je moet doen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind de toiletdeurbediening in de SLT en SNG prima voldoen. Nog niet gezien dat iemand daar moeite mee had. Ik verbaas me er dan over dat voor de FLIRT blijkbaar voor iets afwijkende is gekozen. Een Sprinter is een Sprinter, zou je zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat schrijf ik, even kijken. Of luisteren dus, kennelijk. Dat vind ik nou een ergernis, een computer die je op een betweterig toontje even gaat vertellen wat je moet doen.

Ik bedoel: Als je nou weet dat mensen geen tijd/moeite willen doen om te kijken hóe het dan anders is …
Dan doe je daar toch iets mee?

Reputatie 7
Badge +2

Ik verbaas me er dan over dat voor de FLIRT blijkbaar voor iets afwijkende is gekozen. 

Ik niet. De FLIRTs waren een spoedbestelling zonder aanbesteding wegens tekorten. Vandaar dat dat gewoon treinen “van de plank” zijn en blijkbaar was de toiletbediening zoals ‘ie in die treinen werkt de standaardconfiguratie.

Iedere keer dat ik in de sprinter zit, zie ik wel iemand de wc binnenlopen en dan verward om zich heen kijken. Ze kunnen de knoppen niet vinden. Soms probeert iemand de deur gewoon op brute kracht dicht te trekken, waardoor de deur een keer gewoon kapot ging. Ik roep natuurlijk altijd dat de knoppen onder de wasbak zitten, maar dat hoort niet iedereen. Dan gaan de deuren vanzelf dicht, en mensen doen hem dan niet op slot, waardoor een hele ongemakkelijke situatie kan ontstaan. Waarom hangt er niet in ieder geval een heel groot bord op de deur met ‘De knoppen zitten onder de wasbak’. Dat is toch niet zo moeilijk?

Nou dat “onbegrijpelijk voor iedereen” is op zich geen feit. Voor mij is het uitstekend te begrijpen.

Het grote probleem is dat mensen denken dat WC = WC dus alle WC’s werken precies als thuis. Soms kan dat gewoon niet. Dan gewoon even kijken, even luisteren (het wordt nota bene namelijk ook gezegd, wat je moet doen), één keertje even klooien en daarna geen probleem meer. Erg overdreven allemaal.

Natuurlijk is ‘onbegrijpelijk voor iedereen’ niet letterlijk waar, er zijn mensen die het wel snappen. Maar als ik in elke treinreis die ik neem wel iemand zie die het niet snapt, is dat veel te veel. Dan kun je wel vinden dat al die mensen gewoon dom zijn en beter moeten kijken, maar die mening lost niks op.

Bovendien vinden de meeste mensen echt niet dat de wc precies zoals thuis moet zijn. De knop aan de buitenkant zit gewoon bij de deur, en de logische gedachte is dan dat de knop aan de binnenkant ook bij de deur moet zitten. Er kan in ieder geval gewoon een duidelijk bord op de deur.

Badge +3

De eerste keer in een Flirt was ik ook blij met de hulp van iemand die riep ‘onder de wasbak!’ 🤣

Een zelfde setje knoppen op ooghoogte (bij de deur) lost het op. Bordje met instructies ook.

Reputatie 7
Badge

Ik vermoed dat dit te maken heeft met de rolstoeltoegankelijkheid van het toilet. Een automatische deur met elektrisch slot is vanuit een rolstoel net wat makkelijker te bedienen.

De gemiddelde rolstoeler kan met een schuifdeur of voldoende brede gewone deur (zo lang er geen dranger op zit) prima overweg. Die zie je trouwens ook bij zo'n beetje elke openbaar invalidentoilet in Nederland dat moet in een trein zit.

Badge +3

Er zijn inderdaad al een boel oude topics over de WC’s in sprinters, maar die staan inmiddels in het archief.

Als iemand met een visuele beperking snap ik niet waarom NS heeft gekozen voor een ware knoppenspeurtocht. Bij de SLT en SNG zitten ze op dezelfde plek. Bij VIRM moet je ergens tussen de deur en de wasbak gaan zoeken. Bij DDZ ook, al hangt die net wat meer richting de deur. En bij het niet-toegankelijke toilet van DDZ hangt de knop om hem op slot te doen juist links van de deur in plaats van rechts. Geen idee waar de doorspoelknoppen zitten, in ieder geval niet boven de pot. Een handleiding zou best handig zijn. :D
 

Reputatie 6

Dat schrijf ik, even kijken. Of luisteren dus, kennelijk. Dat vind ik nou een ergernis, een computer die je op een betweterig toontje even gaat vertellen wat je moet doen.

Ik bedoel: Als je nou weet dat mensen geen tijd/moeite willen doen om te kijken hóe het dan anders is …
Dan doe je daar toch iets mee?

Laten we dan ook meteen de eerste klasse opheffen omdat veel mensen geen moeite willen doen en het verschil toch niet begrijpen. Laten we ook de conducteur opheffen omdat veel mensen geen moeite willen doen om een kaartje te kopen. Etc.

Absoluut geen moeite willen doen, dat is echt de vloek van deze tijd. Alles moet vanzelf gaan of kant-en-klaar aangedragen worden.

Misschien moet er maar eens een een APP voor gemaakt worden, dan is er vaak opeens wel interesse 🤣

Reputatie 7
Badge +3

't Maakt mij verder ook niet uit, maar als je als fabrikant wil dat je product juist gebruikt wordt en je weet dat mensen daar geen moeite voor willen doen, moet je dus zorgen dat het duidelijk is.

Doet me altijd denken aan een situatie waar een straat is waar veel ongelukken gebeuren. Er staan wel bordjes van 30, maar mensen houden zich daar niet aan. Dan kun je jouw redenatie volgen en zeggen dat mensen dan maar beter moeten kijken, maar dat doen ze dus niet. Laat je het dan zo? Of doe je er toch iets aan?

Reputatie 6

Dan zet je een flitspaal neer 😀 Regels zijn om er gewoon gevolgd te worden. Wat je ziet is dat ze dan gaan proberen de situatie “aan te passen” zodat het ook op de verkeersdeelnemer eruit ziet als een gevaarlijke situatie. Door de weg smaller te maken, drempels te plaatsen en kunstmatig bochten toe te voegen. Wat je zie je dan, de mensen die al voorzichtig waren hebben er alleen maar meer last van en de mensen die al niet voorzichtig waren, jakkeren net zo hard weer door de straat, waardoor netto de straat alleen maar gevaarlijker wordt. Ik heb tal van voorbeelden hier in de buurt. Er is gewoon een grens tot hoever je gebruikers tegemoet moet komen.

Ik ben het verder wel met je eens hoor, dat als iets logischer kan, dat dan ook gedaan moet worden. Ik ben alleen bang dat iedereen dat weer anders ervaart en dat het op die manier nooit “goed” zal zijn. En zeker met de generatie van nu die nergens moeite voor wil doen, zal het nooit goed zijn. Laat ze hun hersens voor de verandering maar eens gewoon gebruiken.

Ik zit nu weer in de trein en iemand heeft de deur dicht geforceerd omdat ze de knoppen niet konden vinden. Nu klemt de deur en gaat hij niet meer goed dicht. Dit is ook voor de NS zelf weer tijd en geld om te fiksen.

Reputatie 6

Misschien is niet per sé het hele concept “fout”, maar is er nog wat fine-tuning nodig. Dat is vrij normaal bij producten die nieuw zijn en door heel veel mensen gebruikt worden.

Ik herken mij hierin. Bij mij veroorzaakt de verwarring vooral omdat bij elke toilet in NS treinen, de knoppen ergens anders zitten per type trein. Hierdoor is het steeds een zoektocht om die deur dicht te krijgen. De ene keer zitten de knoppen links, de andere keer rechts naast de deur en de andere keer naast de wc zelf of bij de wasbak. 

Ik vind het concept van een deurhendel en fysiek draaislot prettiger werken. Zoals in de oude intercity's

Reputatie 6

Ja, dus jij wilt ook geen moeite doen wil je dus zeggen.

Ik vind het ook prettiger als ik geen kaartje hoef te kopen. Niet alles wat “leuk” of “prettig” is, is altijd haalbaar (of voor iedereen zo).

Reageer