wie bekijkt de de camerabeelden uit de treinen? | NS Community
beantwoord

wie bekijkt de de camerabeelden uit de treinen?

  • 21 September 2021
  • 67 reacties
  • 4113 Bekeken

Er hangen allerlei beveiligingscamera's in de treinen. Wie bekijkt de beelden?

Alleen politie als er een incident is geweest?

De meldkamer, indien nodig?

De machinisten/conducteurs?

Of worden deze continue geanalyseerd? Door wie?

icon

Beste antwoord door Lorena NS 19 October 2021, 19:03

Bekijk origineel

67 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Suikerspinnetje en welkom op de NS Community! 

Dat is een hele goede vraag waar ik niet direct antwoord op heb. De camerabeelden kunnen wel door de politie opgevraagd worden. Voor de andere vragen kom ik later bij je terug. Ik ga dit voor je uitzoeken!

Reputatie 7
Badge

Het ligt een beetje aan het materieel.

In bv een VIRM en de SLT zijn de camerabeelden alleen te raadplegen door opvragen en dat gebeurt door de politie.

In de SNG (en ik dacht de FLIRT ook, maar daar rij ik niet op) zijn de beelden ‘live’ te bekijken vanuit de onbediende cabine. Pas bij een SOS oproep vanuit de trein, zie ik als machinist het beeld van de camera die op die knop gericht staat. Op een andere manier kan ik vanuit de bediende cabine (begrijpelijk) niets meekijken, mijn ogen horen naar buiten gericht te staan :grin:

 

Sowieso worden de beelden opgeslagen buiten de trein, zodat ze later evt nav een gebeurtenis in de trein door de politie kunnen worden opgevraagd voor opsporingsdoeleinden.

 

Misschien krijgt @Lorena NS een iets gedetailleerder antwoord.

 

Het ligt een beetje aan het materieel.

In bv een VIRM en de SLT zijn de camerabeelden alleen te raadplegen door opvragen en dat gebeurt door de politie.

In de SNG (en ik dacht de FLIRT ook, maar daar rij ik niet op) zijn de beelden ‘live’ te bekijken vanuit de onbediende cabine.

Ik ken het verschil tussen bediende en onbediende cabine niet. Kan de conducteur/conductrice dan wel live, zonder aanhalingstekens, meekijken via de onbediende cabine? 

Reputatie 7
Badge +4

Ik vraag me af waarom u dit zo graag wilt weten.

De onbediende cabine is de cabine waar de machinist niet zit om de trein te besturen en daar vandaan kun je via de beelden de situatie in de trein ook in de gaten houden in de SNG en Flirt.

Bij de Flirt kun je ook als machinist de beelden van de camera's zien op het scherm echter moet je dat dan wel bewust selecteren. Dit kun je bv doen als de Hc aangeeft dat er een probleem is in de trein dan kun je op de beelden volgen wat er gebeurt als je stilstaat. 

Verder krijg je als de SOS knop in de trein ingedrukt wordt als machinist ook meteen het beeld van de omgeving van die knop te zien in deze 2 treinen zodat je meteen mee kunt kijken bij een noodgeval. De alarmoproep uit de trein komt nml. bij de machinist terecht die dan de Hc naar de locatie toe kan sturen.

Ik vraag me af waarom u dit zo graag wilt weten.

Mijn privacy is mij dierbaar.

De onbediende cabine is de cabine waar de machinist niet zit om de trein te besturen en daar vandaan kun je via de beelden de situatie in de trein ook in de gaten houden in de SNG en Flirt.

Bij de Flirt kun je ook als machinist de beelden van de camera's zien op het scherm echter moet je dat dan wel bewust selecteren. Dit kun je bv doen als de Hc aangeeft dat er een probleem is in de trein dan kun je op de beelden volgen wat er gebeurt als je stilstaat. 

Verder krijg je als de SOS knop in de trein ingedrukt wordt als machinist ook meteen het beeld van de omgeving van die knop te zien in deze 2 treinen zodat je meteen mee kunt kijken bij een noodgeval. De alarmoproep uit de trein komt nml. bij de machinist terecht die dan de Hc naar de locatie toe kan sturen.

Maar op stations staat er dit: 

 

Ik vraag me af waarom u dit zo graag wilt weten.

Mijn privacy is mij dierbaar.

Van die privacy extremisten worden de meeste mensen heel erg moe. Meestal wordt het privacy argument gebruikt voor een bepaald soort doelen om het maar netjes te zeggen. 

Reputatie 7
Badge

De reden dat dat er staat, is zodat men niet het idee heeft dat wij (het personeel) de beelden kunnen wissen.

Hetzelfde zie je bij pompstations en dergelijke.

Badge +3

Dat zal dan in een oudere trein zijn, voor zover daar camera's in zitten (dus een SLT)?

Ik vraag me af waarom u dit zo graag wilt weten.

Mijn privacy is mij dierbaar.

Van die privacy extremisten worden de meeste mensen heel erg moe. Meestal wordt het privacy argument gebruikt voor een bepaald soort doelen om het maar netjes te zeggen. 

Serieus? Ik stel een doodnormale vraag en wordt bestempeld als extremist? Gezellige boel hier....

Badge +3

Om het te relativeren, een conducteur die vanuit de niet-bedienende cabine toezicht kan houden zal vast niet mee gaan zitten kijken welke apps jij op je telefoon gebruikt (zo scherp zijn die beelden niet), of dat je in je neus zit te peuteren.

@Robert B neuspeuteren met een mondkapje op 😄😄 maar denk dat dat wel te zien is hoor. Is een vrij grote beweging. Apps geloof ik best dat die te klein zijn op een telefoon om te kunnenzien. Maar ook op je laptop?

Om het te relativeren, een conducteur die vanuit de niet-bedienende cabine toezicht kan houden zal vast niet mee gaan zitten kijken welke apps jij op je telefoon gebruikt (zo scherp zijn die beelden niet), of dat je in je neus zit te peuteren.

Ik vraag mij toch af of die borden op de perrons nog wel kloppen, zijn denk al van voor het nieuwste materieel. Er staat dat trein medewerkers geen toegang hebben tot de beelden, dat geldt ook voor live meekijken lijkt mij.

Maar gelukkig gaat de moderator op onderzoek uit. 

Reputatie 6
Badge

De onbediende cabine is de cabine waar de machinist niet zit om de trein te besturen en daar vandaan kun je via de beelden de situatie in de trein ook in de gaten houden in de SNG en Flirt.

Bij de Flirt kun je ook als machinist de beelden van de camera's zien op het scherm echter moet je dat dan wel bewust selecteren. Dit kun je bv doen als de Hc aangeeft dat er een probleem is in de trein dan kun je op de beelden volgen wat er gebeurt als je stilstaat. 

Verder krijg je als de SOS knop in de trein ingedrukt wordt als machinist ook meteen het beeld van de omgeving van die knop te zien in deze 2 treinen zodat je meteen mee kunt kijken bij een noodgeval. De alarmoproep uit de trein komt nml. bij de machinist terecht die dan de Hc naar de locatie toe kan sturen.

Maar op stations staat er dit: 

 

Dit is een oud bord. Deze vind je nog in oudere treintypes (de niet gemoderniseerde VIRM dubbeldekker bijvoorbeeld) waar ook nog maar zeer beperkt tot geen camera's hangen en waar het treinpersoneel niet op kan meekijken. In de nieuwste treinen met de functies die hierboven beschreven zijn vind je een ander soort bord. Het verschil is te herkennen aan niet alleen de datum/versie die er op staat, maar ook aan het aantal plaatjes. De nieuwste versie telt er 10, de oudere 9, 8 of hele oude zelfs 7 waar geen OV-chip op staat, maar nog een ouderwets 1e/2e klas kaartje.

@Sneltram op de nieuwe staat hetzelfde 

 

Reputatie 6
Badge

Bijzonder, want ik heb ook een andere tekst gezien, maar dat kan ook in een andere trein geweest zijn (wellicht ICdirect, maar die heeft geen camera's).

Reputatie 7
Badge +1

   

Bijzonder, want ik heb ook een andere tekst gezien, maar dat kan ook in een andere trein geweest zijn (wellicht ICdirect, maar die heeft geen camera's).

Ik ben eens op onderzoek uitgegaan en tot zover ik kon vinden hebben alle borden dezelfde tekst onder het camera pictogram. Alleen de Engelse tekst is op oudere borden afwijkend. In de IC-Direct (en IC-Brussel) wordt helemaal niet gesproken over camera's.

In het privacy statement (op pagina 9) van NS staat trouwens e.a. over camerabewaking in de trein (en op het station) en wat er met die beelden gedaan wordt.
https://www.ns.nl/binaries/_ht_1630565602410/content/assets/ns-nl/privacy/ns-privacy-statement.pdf 

 

Om het te relativeren, een conducteur die vanuit de niet-bedienende cabine toezicht kan houden zal vast niet mee gaan zitten kijken welke apps jij op je telefoon gebruikt (zo scherp zijn die beelden niet), of dat je in je neus zit te peuteren.

En er hangen nogal wat camera's in de modernere treinen (in de SNG zo'n 3 per balkon als ik het zo zie). Dan mag de conducteur wel een compleet controlecentrum meenemen wil ie alle camera's continu in de gaten kunnen houden :rofl:.

Reputatie 6
Badge +2

Hoi Suikerspinnetje
Ik zou nog even terugkomen op de overige vragen, maar ik zie dat er ook al veel antwoorden zijn gegeven. Op de afbeeldingen die geplaatst zijn, kun je ook al zien dat het treinpersoneel geen toegang heeft tot de camerabeelden en dat dit alleen is voor de veiligheid van de reizigers. Ook op de website kun je hier nog veel informatie over vinden.

Om het te relativeren, een conducteur die vanuit de niet-bedienende cabine toezicht kan houden zal vast niet mee gaan zitten kijken welke apps jij op je telefoon gebruikt (zo scherp zijn die beelden niet), of dat je in je neus zit te peuteren.

Mhm, ik ben daar wat sceptisch over geworden. Zit en zat een tijd in een online chatgroep waar (onder andere) een aantal enthousiaste NS-ers nogal eens foto’s deelden van camerabeelden, bijvoorbeeld als daar een bekende op te zien was. Helaas zaten er meer mensen in de trein, die daar totaal niet om gevraagd hadden. Heb mij verbaasd over wat allemaal op internet werd geslingerd door een groepje.

 

Maar nu zal ik wel weer de wind van voren krijgen. Heb er wat screenshots van, verbazing destijds ook bij een collega geuit.

Hoi Suikerspinnetje
Ik zou nog even terugkomen op de overige vragen, maar ik zie dat er ook al veel antwoorden zijn gegeven. Op de afbeeldingen die geplaatst zijn, kun je ook al zien dat het treinpersoneel geen toegang heeft tot de camerabeelden en dat dit alleen is voor de veiligheid van de reizigers. Ook op de website kun je hier nog veel informatie over vinden.

 

Dat is opmerkelijk als antwoord aangezien in dit topic al door NS medewerkers aangegeven is dat in de cabine door de machinist en/of conducteur ingezien kan worden en dat dat niet klopt met de informatie in de trein en op de site mbt privacy regels. 

Dus wellicht kan je nog nagaan waarom de NS meldt dat treinpersoneel geen toegang heeft terwijl ze dat dus wel hebben?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb hier vorig jaar ook al 's een discussie over aangezwengeld. Daar is toen geen officieel antwoord vanuit NS gekomen, maar werd wel aangegeven dat de mededeling waarschijnlijk slaat op het feit dat personeel geen toegang heeft tot de opgeslagen beelden en deze dus niet kan wissen.

 

Dan zou er moeten staan dat ze geen toegang hebben tot de opnames ipv tot de beelden.

Badge +3

Mhm, ik ben daar wat sceptisch over geworden. Zit en zat een tijd in een online chatgroep waar (onder andere) een aantal enthousiaste NS-ers nogal eens foto’s deelden van camerabeelden, bijvoorbeeld als daar een bekende op te zien was. Helaas zaten er meer mensen in de trein, die daar totaal niet om gevraagd hadden. Heb mij verbaasd over wat allemaal op internet werd geslingerd door een groepje.

Dan heeft men dus toch toegang tot beelden (maar niet vanuit opnames dus?). Maar goed, ik neem aan dat die camera’s een vast ‘blikveld’ hebben (dus geen pan/tilt en met name zoom)?

In bepaald materieel wel, zoals Edwin ook aangaf. Ging in dit geval om FLIRT’s, herken die interfaces wel haha

Reageer