beantwoord

worden mijn klachten wel serieus genomen????

  • 19 September 2023
  • 2 reacties
  • 178 Bekeken

ik reis eerste klas met de trein in het weekend,ik moet er voor betalen,wat me opvalt,er komen vaak verkeerde personen in eerste klas zitten,word heel weinig gecontroleerd,ik heb telefonisch een klacht ingediend zaterdag in de trein,daar werd ik niet serieus genomen,die buitenlandse sprekende personen maakte een rotzooi in de trein spraken luidruchtig en harde muziek,achteraf na controle bleken ze geen van allen een geldig kaartje te hebben,er werd een boete uitgeschreven,en ze mochten gewoon blijven zitten,vind ik ongepast,als ik in dat land geen geldig plaatsbewijs zal hebben,word ik uit de trein gezet of erger,als ik steel in de supermarkt komt er politie,en in de trein mag dus alles,ik als burger betaal voor mijn kaartje,en die buitenlandse sprekende mensen mogen alles,

icon

Beste antwoord door Jan Haverkamp 19 September 2023, 07:46

Bekijk origineel

2 reacties

Op het moment dat ze een boete hebben gekregen, krijgen ze ook een rekening voor het kaartje tot hun bestemming. Ze mogen dan in de eerste klas blijven zitten, omdat ze daar ook voor gaan betalen.

Dat werkt beter dan mensen uit de trein zetten, want dan nemen ze zo de volgende trein.

Reputatie 5

Ze mogen dan in de eerste klas blijven zitten, omdat ze daar ook voor gaan betalen.

Als ik het bericht van nossirolf lees is het nog maar de vraag of ze daar uiteindelijk ook voor gaan betalen, want op bepaalde groepen schrijft NS de UvB's in een vrij vroeg stadium af. Denk aan (Oost-)Europeanen zonder BRP-inschrijving, daklozen met of zonder briefadres, ongedocumenteerden etc etc. Afdeling Nabetalingen van NS en Bos Incasso zijn goed op de hoogte van wat uiteindelijk wel of niet betaald zal worden.

NS kan hier allemaal ook niet zoveel aan veranderen, is een breder maatschappelijk probleem.

Ze mogen in ieder wel geval blijven zitten, want bij het uitschrijven van een UvB krijg je inderdaad ook een geldig vervoerbewijs. Dat is ook de reden dat NS bij bijvoorbeeld de nachttreinen op de stations in Utrecht en Rotterdam liever ingangscontrole heeft en mensen die nog in de trein zaten zonder kaartje eruit worden gezet. Dat werkt beter dan controle in de trein met een UvB, omdat die slapende dakloze uiteindelijk toch nooit betaalt. Sommige vroege treinen hebben dit ook, waarbij de conducteur één deur opent en vervoerbewijzen controleert. (Vaak meegemaakt op de eerste sprinter van Utrecht naar Hoofddorp.)

Reageer