beantwoord

abonnement Weekend Vrij naar Berlijn op 9 mei

  • 30 April 2024
  • 8 reacties
  • 224 Bekeken

Goedemiddag! Ik heb abonnement Weekend Vrij met 1e klas. Ik wil op 9 mei (donderdag) feestdag naar Berlijn. Is de reis op deze dag naar Berlijn geheel gratis of alleen binnen Nederland? Kan ik eerste klas reizen of moet ik extra betalen voor eerste klas? De website https://www.nsinternational.com/en berekent de volledige reiskosten. Ik besefte dat ik een ticket en een abonnement Weekend Vrij nodig had. Hoe en waar moet ik dit bestellen? Of is mijn abonnement Weekend Vrij met 1e klas genoeg voor mij?
icon

Beste antwoord door MoDe 30 April 2024, 17:26

Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3

Uw abonnement is alleen geldig binnen Nederland. Daar mag u eerste klas reizen met uw abonnement. U kunt op NS International een ticket kopen voor de hele reis en aangeven dat u 100 procent korting hebt in Nederland (klik op discount/loyalty cards > Select discount card > Free on NS route).

Uw abonnement is alleen geldig binnen Nederland. Daar mag u eerste klas reizen met uw abonnement. U kunt op NS International een ticket kopen voor de hele reis en aangeven dat u 100 procent korting hebt in Nederland (klik op discount/loyalty cards > Select discount card > Free on NS route).

In het weekend reis ik tweede klas, betaal ik alleen vanaf de grens Nederland-Duitsland tot Berlijn?

Reputatie 7
Badge +3

Uw abonnement is alleen geldig binnen Nederland. Daar mag u eerste klas reizen met uw abonnement. U kunt op NS International een ticket kopen voor de hele reis en aangeven dat u 100 procent korting hebt in Nederland (klik op discount/loyalty cards > Select discount card > Free on NS route).

In het weekend reis ik tweede klas, betaal ik alleen vanaf de grens Nederland-Duitsland tot Berlijn?

Zie reactie
@Tochjo 

Als je een ticket vanaf jouw vertrekstation in Nederland koopt met 100% korting in Nederland dan betaal je alleen voor grens tot Berlijn. Je moet wel jouw ovchipkaart meenemen, maar er niet mee inchecken.

 

Reputatie 7
Badge +2

Aanvullend op de reeds gegeven antwoorden: als je nog een Sparpreis weet te boeken dan klopt het dat NS international de volle prijs geeft. Sparpreis tickets zijn zo voordelig dat je daar geen extra korting binnen Nederland meer op krijgt.

Als ik bijvoorbeeld nu voor 9 mei kijk dan komt daar om bv. 14.36 uit Amersfoort nog een Sparpreis uit. Die reis blijft even duur met 100% korting in Nederland. Echter wordt de toeslag om er een full flex ticket van te maken dan wel lager.

Reputatie 7
Badge +4

(Super) Sparpreistickets voor het Duitse traject kun je op DB gewoon in Hengelo laten ingaan. Hengelo is geen Duitsland maar de Duitse tickets zijn vanaf Hengelo even duur als vanaf Bentheim. Je zit wel vaak gebonden aan tijden en trajecten.

 

Voor normale kaartjes kan een tijdelijke Bahncard 25 ook vaak uit, zeker bij een retour. Let er wel op dat kaartjes voor het hele traject of 1e of 2e klas zijn. Twee kaartjes kunnen een oplossing zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Nog een aanvulling. Wanneer je in Duitsland met Sparpreis of Supersparpreis reist en de reis wordt (gedeeltelijk) gemaakt met een IC of ICE dan is er altijd treinbinding. Je hebt dan een ticket dat uitsluitend in de op het ticket genoemde trein geldig is. 

Supersparpreis (non-flex) kan nooit geannuleerd of gewijzigd worden. Een ticket met Sparpreis (semi-flex) kan onder voorwaarden (en kosten) geannuleerd worden. Vervolgens zou je een nieuw ticket kunnen kopen. Dat nieuwe ticket is dan vaak duurder dan het oude omdat het korter op de reisdatum gekocht wordt.

Een uitzondering is wanneer je uitsluitend gebruik maakt van regionale vervoerders in Duitsland. Dan is je ticket een hele dag geldig op iedere trein op het betreffende traject. Ook het aanreistraject in Nederland heeft nooit treinbinding. Je mag altijd eerder vertrekken als je meer overstaptijd wilt plannen. Idem dito in de omgekeerde richting.

Reputatie 3

Treinbinding kan dan weer wel van toepassing zijn op de internationale trein zelf; ook binnen Nederland.
 

Indien het noodzakelijk is om met binnenlandse treinen naar het opstap station van de internationale trein te reizen dan kan op dat deel van het traject elke trein worden gebruikt op de dag van de internationale reis die aansluiting geeft op de internationale trein. Hierbij mag bijvoorbeeld een extra lange overstap worden ingepland om de internationale trein niet te missen. Het opstap station van de internationale trein mag niet worden gewijzigd bij treinbinding ook als de aansluitende trein en de internationale trein op een deel van het traject dezelfde route rijden. Ook bij een flexibel ticket (waar het overstapstation wel gewijzigd mag worden) is het niet aan te raden om op een later station in te stappen als op het ticket vermeld is in de richting van het buitenland, aangezien de reservering na 15 minuten na het vertrek op het betreffende station vervalt. 

Reputatie 7
Badge +3

Aanvulling. Ik had het iets duidelijker moeten opschrijven.
Wanneer je naar/van/door/in Duitsland met Sparpreis of Supersparpreis reist en de reis wordt (gedeeltelijk) gemaakt met een IC of ICE dan is er altijd treinbinding. Je hebt dan een ticket dat uitsluitend in de op het ticket genoemde trein geldig is. 

Binnenlandse IC’s van NS om naar/van het vertrek of aankomststation van de IC Berlijn of de ICE International te reizen worden qua voorwaarden beschouwd als regionale treinen.

Reageer