Skip to main content

Kwam dit bericht tegen Op X;

 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/10/impact-nieuwe-trein-amsterdam/

 

Het blijkt dat de uitbreiding van de dienstregeling tussen Rotterdam en Brussel een behoorlijke impact heeft op de dienstregeling in België. Vooral het stuk tussen Antwerpen en Mechelen schijnt een probleem te worden. Doordat er 16 treinen extra gaan rijden dient de dienstregeling in België behoorlijk te worden aangepast. Bijkomend is dat deze treinen schijnbaar niet toegankelijk zijn voor reizigers binnen België.

Alles opzij voor een prestige project.


Kwam dit bericht tegen ......

Probeer ook een een (één desnoods) positief bericht te plaatsen, of ben je alleen op zoek naar negativiteit en verspreid je dat verder.......    


Dit lijkt mij simpelweg dat er werk aan de winkel is voor NMBS:

Bovendien is de 'IC-snel' een internationale trein die niet onder de openbare dienstverlening van de NMBS valt, en je kan dus ook niet meereizen met een regulier ticket of abonnement van de NMBS. In Nederland valt de trein wel onder de openbare dienstverlening, maar Belgische pendelaars kunnen er dus geen gebruik van maken. 

Bij NMBS laat men weten dat er "voldoende alternatieven" zijn voor de trajecten op de lijn Antwerpen-Brussel.

 

NS heeft dit een stuk beter geregeld: Bij NS kun je ook binnenlands gewoon meereizen met de trein met reguliere vervoersbewijzen, in België niet.


Kwam dit bericht tegen Op X;

 

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/10/impact-nieuwe-trein-amsterdam/

 

Het blijkt dat de uitbreiding van de dienstregeling tussen Rotterdam en Brussel een behoorlijke impact heeft op de dienstregeling in België. Vooral het stuk tussen Antwerpen en Mechelen schijnt een probleem te worden. Doordat er 16 treinen extra gaan rijden dient de dienstregeling in België behoorlijk te worden aangepast. Bijkomend is dat deze treinen schijnbaar niet toegankelijk zijn voor reizigers binnen België.

Hoe TreintramBus over de nieuwe ICNG België is bekend. Ze willen liever een IC Charleroi - Antwerpen - Noorderkempen - Breda. Zodat treinreizigers tussendoor ook nog ergens anders kunnen uitstappen. In de linkje is al te lezen dat NMBS andere alternatieven heeft. Er zijn véél treinen tussen Brussel - Amsterdam via Brussel Nationaal Luchthaven of Vilvoorde. Begrijp de opwinding van TreintramBus niet zo goed. Zeker als de NMBS IC Brussel - Breda/Rotterdam de ICNG België en Eurostar kan aanvullen. En met de nieuwe NMBS concessie rijden er meer treinen. 

ICNG België met achtdelige ICNG (410 zitplaatsen) zal de snelle IC worden die je kunt zien als een budgettrein in vergelijking met Eurostar. Precies zoals EU dat wilt op het geliberaliseerde spoornet met Vierde Spoorwegpakket. Meer concurrentie op spoortrajecten met veel protectionisme. 

NMBS is met Beneluxtrein altijd voorstander geweest van integratie. Er was zelfs een politiek compromis tussen Nederland en België voor nodig. De Westerschelde mocht meer uitgediept worden. Daardoor kon de Benelux verbinding via Breda gereden worden. Al wilde ze toen al in Nederland een snellere verbinding. 

Kortom die wens was er altijd al. Dat weet TreintramBus en ROVER ook. Leuk dat gezever voor de bühne. Belangrijker is wat de treinreizigers van ICNG België en NMBS Traxx 28/17 met I - 11 rijtuigen vinden. 

NS had ook liever op Brussel Centraal en Brussel Noord willen stoppen. Maar blijkbaar zijn degenen die een rijpad moeten toekennen aan NS niet in staat om de ICNG België goed in te passen. En is dat niet Infrabel en NMBS? 

Lees in jouw linkje dat treinreizigers niet met NMBS ticket in de NS trein kan. Alsof wij in Nederland met NS ticket in Eurostar tussen Amsterdam - Rotterdam kunnen reizen. Wel met Eurostar ticket. 


Kwam dit bericht tegen ......

Probeer ook een een (één desnoods) positief bericht te plaatsen, of ben je alleen op zoek naar negativiteit en verspreid je dat verder.......    

Het is toch ook vervelend dat het regionale vervoer ruimte moet maken voor het internationale vervoer? Tja, er zijn ook positieve kanten maar die zijn er vooral voor de internationale reizigers.

 

Al is wat positiviteit op dit forum wel nodig, want dat is bijna nooit aanwezig...


@Hanzeboog Ik vind de vergelijking tussen de Eurostart en de Benelux-trein een beetje krom eerlijk gezegd. Zijn gewoon 2 heel verschillende dingen, daarbij is het al sinds jaar en dag dat de reizigers in België met de Beneluxtrein mee mogen en dat kan straks dan opeens niet meer. 

 

En over de negativiteit: Er zijn hier ontelbaar veel topics op dit forum waar als NS een beetje haar best had gedaan enorm veel efficiency zou zijn behaald en daarmee dus behoorlijke kostenbesparingen. NS gebruikt het forum totaal niet en daardoor komen er ook zeer veel topics/klachten met de regelmaat van een Zwitsers uurwerk terug op dit forum. 

 

Dus als NS iets aan de negativiteit zou willen doen moet het gewoon actief met dit forum aan de slag gaan en de vele verbeterpunten hier aangegeven daadwerkelijk doorvoeren.


Kwam dit bericht tegen ......

Probeer ook een een (één desnoods) positief bericht te plaatsen, of ben je alleen op zoek naar negativiteit en verspreid je dat verder.......    

Het is toch ook vervelend dat het regionale vervoer ruimte moet maken voor het internationale vervoer? Tja, er zijn ook positieve kanten maar die zijn er vooral voor de internationale reizigers.

 

Al is wat positiviteit op dit forum wel nodig, want dat is bijna nooit aanwezig...

Dat is altijd een afweging. Als je internationale treinen volledig zou willen afscheiden van andere nationale treinen moet je hetzelfde concept hebben als in Japan, China, Taiwan en Zuid Korea waar hogesnelheidstreinen geheel op eigen spoor rijden. 

Als regionale treinen geen ruimte maken voor internationale treinen met een rijpad kun je afvragen hoe aantrekkelijk een ICNG België/Eurostar zal zijn voor treinreizigers. Tussen Amsterdam - Hoofddorp, Rotterdam Centraal - Rotterdam Lombardijen, Zevenbergse Hoek - Breda (omgeleide goederentreinen i.v.m. werkzaamheden Emmerich - Oberhausen) en Antwerpen Centraal - Brussel Zuid/Midi moet de ICNG (België) het spoor al delen met andere treinen. 

Kortom NMBS, SNCF en NS zijn ook gebaat bij een goede rijpad met snelle (re) treinen via ProRail/Infrabel. Dat reizigersorganisaties zoals TreintramBus hier een punt van maken dat ICNG België een aantal stations overslaan is wat overdreven. Door de nieuwe concessie in België is de frequentie toegenomen. Dat wordt van NMBS geëist. Tussen Brussel - Antwerpen is een hoge frequentie. 

https://m.standaard.be/cnt/dmf20240711_92575322?journeybuilder=nopaywall

Quote: 

NMBS noemt de ongerustheid voorbarig. “Er is nog helemaal niets beslist over het aantal intercity’s tussen Brussel en Antwerpen, en welke haltes die wel of niet aandoen”


@Hanzeboog Ik vind de vergelijking tussen de Eurostart en de Benelux-trein een beetje krom eerlijk gezegd. Zijn gewoon 2 heel verschillende dingen, daarbij is het al sinds jaar en dag dat de reizigers in België met de Beneluxtrein mee mogen en dat kan straks dan opeens niet meer. 

De Belgische overheid vindt de versnelde trein niet nodig en wil die daarom niet in de binnenlandse concessie opnemen. Gewone plaatsbewijzen zijn daardoor ook niet geldig en de NMBS moet de trein zelf op commerciële basis rendabel maken als open access verbinding (op het Belgische stuk).

Ik vermoed dat de reden van dit alles is dat de Belgische overheid de trein een overbodige kopie van de Eurostar vindt.

Een interessante vraag is wat straks de prijzen voor reizigers van Nederland naar België worden. Ik denk dat hij wel eens een stuk duurder kan worden dan de huidige trein, ergens tussen de huidige Benelux en de Eurostar..


Alles opzij voor een prestige project.

ik zou eerder willen zeggen - de Belgen zijn een deel van het prestige project vergeten - Wel een HSL van Parijs naar Brussel en Antwerpen naar Amsterdam, maar het middendeel, Brussel; - Antwerpen, zijn ze vergeten. Tja dan moet alles maar op de bestaande sporen.


........ NS gebruikt het forum totaal niet en daardoor komen er ook zeer veel topics/klachten met de regelmaat van een Zwitsers uurwerk terug op dit ....…

......Dus als NS iets aan de negativiteit zou willen doen moet het gewoon actief met dit forum aan de slag gaan en de vele verbeterpunten hier aangegeven daadwerkelijk doorvoeren.......

Dacht je nu echt @Henkpeetersen dat een bedrijf haar beleid gaat aanpassen omdat een vast groepje van 10/15 man/vrouw hier met grote regelmaat allerlei negativiteit post (veelal geplukt vanuit andere media of forums) en daar schijnbaar, zie de hoeveelheid likes bij voor NS negatieve berichten, daar enige waarde aan hecht.


@Hanzeboog Ik vind de vergelijking tussen de Eurostart en de Benelux-trein een beetje krom eerlijk gezegd. Zijn gewoon 2 heel verschillende dingen, daarbij is het al sinds jaar en dag dat de reizigers in België met de Beneluxtrein mee mogen en dat kan straks dan opeens niet meer. 

De Belgische overheid vindt de versnelde trein niet nodig en wil die daarom niet in de binnenlandse concessie opnemen. Gewone plaatsbewijzen zijn daardoor ook niet geldig en de NMBS moet de trein zelf op commerciële basis rendabel maken als open access verbinding (op het Belgische stuk).

Ik vermoed dat de reden van dit alles is dat de Belgische overheid de trein een overbodige kopie van de Eurostar vindt.

Een interessante vraag is wat straks de prijzen voor reizigers van Nederland naar België worden. Ik denk dat hij wel eens een stuk duurder kan worden dan de huidige trein, ergens tussen de huidige Benelux en de Eurostar..

De Belgische overheid vond de Fyra ook een kopie van de Thalys. Maar we zijn nu inmiddels wel 13  jaar verder. Er is ook de liberalisering van het Europese spoornet. Mag de Belgische overheid bepalen wat NS moet? 

Mee eens dat de ICNG België duurder wordt dan de huidige Benelux. Maar NS zal toch geleerd moeten hebben van de Fyra debacle toen het zichzelf uit de markt prijsde met belachelijk hoge toeslagen van 60%. Na het failliet van High Speed Alliance werd bepaald dat de toeslag maximaal 30% mocht zijn. 


Alles opzij voor een prestige project.

ik zou eerder willen zeggen - de Belgen zijn een deel van het prestige project vergeten - Wel een HSL van Parijs naar Brussel en Antwerpen naar Amsterdam, maar het middendeel, Brussel; - Antwerpen, zijn ze vergeten. Tja dan moet alles maar op de bestaande sporen.

Argument was dat de afstand tussen Antwerpen - Brussel tekort was voor een HSL. Wel is de Diabolo spoorlijn erbij gekomen. 


@Hanzeboog . 

 

Mee eens dat de ICNG België duurder wordt dan de huidige Benelux. Maar NS zal toch geleerd moeten hebben van de Fyra debacle toen het zichzelf uit de markt prijsde met belachelijk hoge toeslagen van 60%. Na het failliet van High Speed Alliance werd bepaald dat de toeslag maximaal 30% mocht zijn. 

Die max 30% geldt uiteraard alleen voor het Nederlandse stuk. Het gaat er vooral om wat de NMBS straks voor het Belgusche stuk gaat vragen, dat is open access en de NMBS is daar volledig vrij om de hoogte van de tarieven te bepalen.


@Hanzeboog . 

 

Mee eens dat de ICNG België duurder wordt dan de huidige Benelux. Maar NS zal toch geleerd moeten hebben van de Fyra debacle toen het zichzelf uit de markt prijsde met belachelijk hoge toeslagen van 60%. Na het failliet van High Speed Alliance werd bepaald dat de toeslag maximaal 30% mocht zijn. 

Die max 30% geldt uiteraard alleen voor het Nederlandse stuk. Het gaat er vooral om wat de NMBS straks voor het Belgusche stuk gaat vragen, dat is open access en de NMBS is daar volledig vrij om de hoogte van de tarieven te bepalen.

Dus NMBS kan de tarieven bepalen? Als dat maar goed gaat.....


@Hanzeboog . 

 

 

Dus NMBS kan de tarieven bepalen? Als dat maar goed gaat.....

Alleen voor het Belgische stuk van het traject van de versnelde Benelux dus. De NMBS moet dat op eigen kosten exploiteren en kostendekkend maken zonder inkomsten uit binnenlands vervoer.


De Belgische overheid vond de Fyra ook een kopie van de Thalys. Maar we zijn nu inmiddels wel 13  jaar verder. Er is ook de liberalisering van het Europese spoornet. Mag de Belgische overheid bepalen wat NS moet? 

Mee eens dat de ICNG België duurder wordt dan de huidige Benelux. Maar NS zal toch geleerd moeten hebben van de Fyra debacle toen het zichzelf uit de markt prijsde met belachelijk hoge toeslagen van 60%. Na het failliet van High Speed Alliance werd bepaald dat de toeslag maximaal 30% mocht zijn. 

De Belgische overheid heeft er direct weinig mee van doen.; het is de NMBS (destijds groot aandeelhouder van Thalys; bij mijn weten was dit 40 😵 die niet zat te wachten op concurrentie van Thalys. Het aandeel Eurostar dat in handen is van de NMBS is aanzienlijk lager (circa 5%) wat natuurlijk een compleet ander uitgangspunt geeft. In principe zou de NS geheel zelfstandig een IC-direct trein mogen exploiteren in België vanuit Nederland, zeker als er geen binnenlandse reizigers in België vervoerd zullen worden (indien dat wel het geval is, dan zal NS aan moeten tonen dat deze trein niet te veel (financiële) problemen oplevert voor het concessievervoer).

 

Qua prijzen en vervoersvoorwaarden verwacht ik dat de NS (en de NMBS) vergelijkbare tarieven en voorwaarden (voor internationale reizen reserveren verplicht) zullen hanteren als destijds voor de Fyra (als kon de laatste wel voor reizen binnen België gebruikt worden bij betaling van een toeslag). 


Kwam dit bericht tegen ......

Probeer ook een een (één desnoods) positief bericht te plaatsen, of ben je alleen op zoek naar negativiteit en verspreid je dat verder.......    

Het is toch ook vervelend dat het regionale vervoer ruimte moet maken voor het internationale vervoer? Tja, er zijn ook positieve kanten maar die zijn er vooral voor de internationale reizigers.

Zeker niet altijd, maar hier wel. Het aantal treinen Antwerpen - Brussel v.v. is al op bepaalde momenten sterk ontoereikend en ook andere NMBS IC/IR verbindingen zijn hier de dupe van. Dat maakt het extra tergend dat de trein voor zowel Brusselaars als Mechelaars, als Bredanezen, niet erg zinvol is. 


Kwam dit bericht tegen ......

Probeer ook een een (één desnoods) positief bericht te plaatsen, of ben je alleen op zoek naar negativiteit en verspreid je dat verder.......    

Het is toch ook vervelend dat het regionale vervoer ruimte moet maken voor het internationale vervoer? Tja, er zijn ook positieve kanten maar die zijn er vooral voor de internationale reizigers.

Zeker niet altijd, maar hier wel. Het aantal treinen Antwerpen - Brussel v.v. is al op bepaalde momenten sterk ontoereikend en ook andere NMBS IC/IR verbindingen zijn hier de dupe van. Dat maakt het extra tergend dat de trein voor zowel Brusselaars als Mechelaars, als Bredanezen, niet erg zinvol is. 

Ontoereikend op bepaalde momenten? Ze hebben vele dubbeldekstreinen. Vooral tussen Brussel Zuid - Schaarbeek. En dan ook P - treinen in spitsuren. 

En dan ook tussen Mechelen - Brussel Nationaal Luchthaven/Vilvoorde - Schaarbeek kunnen rijden. Welke verbindingen zijn er tussen Brussel - Antwerpen? En hoeveel moet er door de flessenhals tussen Brussel Zuid - Schaarbeek? 

De serie 9200 zal toch worden uitgevoerd door NMBS? Eurostar Parijs rijdt al vanaf 1996. Ook zonder Diabolo spoorlijn. Is 1 keer per uur een ICNG België zo moeilijk in te passen? Lijk me dat vooral TreintramBus en ROVER er druk over maken. 


De Noord-Zuidverbinding door Brussel zit aan of boven capaciteit, en is dus vaak al een oorzaak van vertraging. Extra treinen zijn dus niet zozeer gewenst, hoewel mijn ervaring met de lange dubbeldekstreinen op dit traject ook is dat die regelmatig stampvol zitten. Belgen die hier reizen beamen dit in ieder geval.

Voordeel is dat de huidige verbinding blijft rijden, ook als reguliere IC en ook toegankelijk tussen elke twee stations, echter voortaan met eigen rijtuigen ipv. die van de NS. De verschillen zijn daar dus vrij minimaal.

 

 


De Noord-Zuidverbinding door Brussel zit aan of boven capaciteit, en is dus vaak al een oorzaak van vertraging. Extra treinen zijn dus niet zozeer gewenst, hoewel mijn ervaring met de lange dubbeldekstreinen op dit traject ook is dat die regelmatig stampvol zitten. Belgen die hier reizen beamen dit in ieder geval.

Voordeel is dat de huidige verbinding blijft rijden, ook als reguliere IC en ook toegankelijk tussen elke twee stations, echter voortaan met eigen rijtuigen ipv. die van de NS. De verschillen zijn daar dus vrij minimaal.

 

 

Dat verklaart dus waarom TreintramBus de IC Charleroi naar Amsterdam Zuid (Lelystad) wil verlengen? Daar wordt meer stations bediend. 


Reageer