beantwoord

Dusseldorf Arnhem 2 x zo duur via NS automaat?

  • 17 December 2023
  • 50 reacties
  • 999 Bekeken

Hi, we hebben een kaartje via de Ns automaat gekocht om ri Dusseldorf te gaan. Nou was dit kaartje daar 35 euro en de terugreis via het Duistse automaat 16,50. Wat hebben we hierin fout gedaan/hoe kan dit? We hebben overigens niet de ICE gepakt.

 

icon

Beste antwoord door Thom 17 December 2023, 14:28

Bekijk origineel

50 reacties

Reputatie 7
Badge

Uw fout is dat u het kaartje bij een NS automaat heeft gekocht. Heeft u de VRR automaat in Arnhem niet gezien?

Reputatie 7
Badge +4

Op uw kaartje staat dat hij geldig is in de regionale trein. Dus niet in de ICE. Die had u niet mogen nemen, want die heeft eigen, en over het algemeen dure, tarieven.

U heeft het over ‘wij’ Over het algemeen is voor meerdere mensen een NRW ticket (veel) goedkoper. want dat heeft u een retourreis met meerdere mensen voor een relatief laag bedrag. Met vijf man ongeveer een tientje per persoon. Het is geldig vanaf Arnhem.

 

Bij internationale reizen is het handig zich even te verdiepen in de goedkope mogelijkheden, zowel in Duitsland als in België.

Helder! We hebben de automaten over het hoofd gezien. Benieuwd hoe het dan kan dat je zoveel meer betaald via NS, of waarom het überhaupt mogelijk is ze daar te kopen.

 

we waren met zn 2en, maar bedankt voor de tips!

Reputatie 7
Badge

NS berekent volgens mij het internationale tarief terwijl VRR het regionale tarief berekent. 

Reputatie 7
Badge +1

NS mag volgens eigen zeggen geen VRR-kaartjes verkopen. Maar ik sluit niet uit dat ze gewoon geen moeite doen om een overeenkomst met de VRR te sluiten.

NS mag volgens eigen zeggen geen VRR-kaartjes verkopen. Maar ik sluit niet uit dat ze gewoon geen moeite doen om een overeenkomst met de VRR te sluiten.

Je krijgt als je ze wel verkoopt natuurlijk het hele VRR assortiment over de vloer met alle ticketsoorten (en abonnementen?) met bijbehorende randvoorwaarden. Ik denk dat NS daar inderdaad liever niet aan begint.

Wel zou NS geen kaartjes moeten verkopen die (veel) goedkoper bij het VRR verkrijgbaar zijn. In dit geval heeft iemand onnodig €20 teveel betaald.

Overigens kun je VRR kaartjes het handigste kopen via de DB Navigator, geen gezeur met een automaat. 

Reputatie 3

NS verkoopt kaartjes tegen het internationale tarief. Voor Arnhem Centraal geldt een bijzondere situatie dat dit station ook ligt in het VRR-gebied (zone D van de vervoersregio Rijn-Roer, Düsseldorf en omstreken) ondanks dat het station vanuit Duitsland gezien in het buitenland ligt. De DB mag geen (inter)nationale treinkaartjes verkopen voor reizen binnen een vervoersregio (anders dan voor reizen met de IC/EC of ICE); maar zal altijd een kaartje van de betreffende vervoersregio moeten verkopen (ook geldig in de bus, tram en metro). Met de NS is een dergelijke afspraak helaas niet gemaakt.

Reputatie 7
Badge +1

NS mag volgens eigen zeggen geen VRR-kaartjes verkopen. Maar ik sluit niet uit dat ze gewoon geen moeite doen om een overeenkomst met de VRR te sluiten.

Je krijgt als je ze wel verkoopt natuurlijk het hele VRR assortiment over de vloer met alle ticketsoorten (en abonnementen?) met bijbehorende randvoorwaarden. Ik denk dat NS daar inderdaad liever niet aan begint.

NS wil het naar eigen zeggen wel, dus het zal wel geen prioriteit hebben. Verder hadden de VRR- en AVV-automaten in Nederland altijd een beperkt assortiment (geen idee of dat nog zo is), dus dat lijkt wel degelijk mogelijk te zijn.

Reputatie 7

Geen kaartjes-expert hier, maar op het NS kaartje staat geldig van 16/12 t/m 17/12, op het Duitse kaartje staat enkel 17-12. Het kaartje wat op twee dagen geldig is lijkt mij logischerwijs dan ook 2 keer de prijs...

Reputatie 7
Badge

Vind je? Ik vind het eigenlijk oplichterij als ik zo vrij mag zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Er staat een erg verwarrende mededeling op het kaartje van NS: ‘zonder toeslag geldig in IC direct’. Of bedoelt NS daar de ICE mee?

Reputatie 7

Vind je? Ik vind het eigenlijk oplichterij als ik zo vrij mag zijn.

Waarom? Als TS twee Duitse kaartjes op twee dagen op rij koopt zijn de kosten even hoog. Of is er geen keuze voor 1 danwel 2 dagen die je kan aanvinken als je zo'n kaartje uit de NS automaat haalt ? Want dan is het inderdaad vreemd...

Reputatie 3

Er staat een erg verwarrende mededeling op het kaartje van NS: ‘zonder toeslag geldig in IC direct’. Of bedoelt NS daar de ICE mee?

Op internationale reizen is er geen toeslag nodig in de IC direct. Deze opmerking is in het geval van een kaartje van Arnhem Centraal naar Düsseldorf natuurlijk niet van toepassing omdat er op het betreffende traject helemaal geen IC direct rijdt. Voor de ICE moet binnen Nederland een toeslag worden betaald en binnen Duitsland is dit kaartje niet geldig in de ICE (en de IC/EC).

Badge +3

Volgens mij staat die tekst over de IC direct op alle internationale kaartjes, maar zet er dan ook ICE bij (die je niet mag nemen, behalve tussen Amsterdam - Utrecht - Arnhem).

Reputatie 7

NS berekent volgens mij het internationale tarief terwijl VRR het regionale tarief berekent. 

En waarom is het internationale tarief dan liefst dubbel zoveel? Op basis van wat moet dat kennelijk zoveel duurder zijn terwijl je exact dezelfde kilometers reist in exact dezelfde trein?

Zelfde verhaal als met Hengelo - Bad Bentheim: uit de NS-automaat schrikbarend duur voor dit kippeneindje, op NRW-tarief uit de Duitse automaat stukken goedkoper.

Badge +3

En waarom is het internationale tarief dan liefst dubbel zoveel? Op basis van wat moet dat kennelijk zoveel duurder zijn terwijl je exact dezelfde kilometers reist in exact dezelfde trein?

Het lijkt om een soort weekendretour te gaan (2 dagen geldig), maar dan moet er natuurlijk geen ‘enkele reis’ op staan.

Reputatie 7

En waarom is het internationale tarief dan liefst dubbel zoveel? Op basis van wat moet dat kennelijk zoveel duurder zijn terwijl je exact dezelfde kilometers reist in exact dezelfde trein?

Het lijkt om een soort weekendretour te gaan (2 dagen geldig).

Toch staat er duidelijk op het kaartje : Enkele reis.

Reputatie 7
Badge

Er staat inderdaad duidelijk Enkele Reis op het kaartje. 

Reputatie 7

En die 40% korting in NL op het kaartje?

Reputatie 5

Dat (dure) NS kaartje is toch gewoon in de IC/ICE geldig? In de IC richting Berlijn heb ik ook vaker gewoon met zo’n kaartje uit de automaat gereisd. Is nooit iets van gezegd. Je hebt dan alleen geen plaatsreservering.

Overigens kun je als je vantevoren al weet wanneer je reist met de IC of ICE beter een sparpreis nemen. Dat is vaak veel goedkoper dan een kaartje uit de NS automaat, maar je hebt wel treinbinding.

Badge +3

Als ik op bahn.de tickets zoek voor Arnhem - Düsseldorf met 40% in NL krijg ik ook tickets voor € 36,45 en de IC 60403 bijvoorbeeld, maar die mag je dus niet nemen met het kaartje op de foto? Bij het ticket van bahn.de zit wel het ov in Düsseldorf (City Ticket) erbij.

Een VRR dagkaart (Preisstufe D) is zelfs nog goedkoper met € 31,80

Bij bestellen voor morgen is de prijs dan € 29,90 en voor dinsdag € 19,90… en voor woensdag weer gewoon € 32,85

Reputatie 7
Badge +2

Zelfde verhaal als met Hengelo - Bad Bentheim: uit de NS-automaat schrikbarend duur voor dit kippeneindje, op NRW-tarief uit de Duitse automaat stukken goedkoper.

Niedersachsentarif in dat geval😉

Reputatie 5

En waarom is het internationale tarief dan liefst dubbel zoveel? Op basis van wat moet dat kennelijk zoveel duurder zijn terwijl je exact dezelfde kilometers reist in exact dezelfde trein?

Het lijkt om een soort weekendretour te gaan (2 dagen geldig), maar dan moet er natuurlijk geen ‘enkele reis’ op staan.

Nee, dat soort enkele reizen zijn in Duitsland altijd 2 dagen geldig (dus de reis kan op 1 van die dagen gemaakt worden), voor de treinen zonder treinbinding op dat traject.

Reputatie 7

Ik heb geprobeerd te boeken op NS International. Arnhem - Düsseldorf geeft alleen kaartverkoopmogelijkheden voor de ICE. Voor de regionale trein wordt je naar de automaat of naar "telefonisch boeken" verwezen. 

Toen voor Zevenaar - Düsseldorf geprobeerd een kaartje te kopen. Lukt niet voor de regionale trein, maar er verschijnt een tekst dat je wél online een kaartje kan kopen voor deze verbinding als je als vertrekstation Arnhem Presikhaaf in vult. Dit gedaan en jawel, je kan online bij NS International een kaartje kopen van Arnhem Presikhaaf naar Düsseldorf met de regionale trein (1x overstappen van SPR op DPN (de Duitse stoptrein, maar wat betekent DPN trouwens?) staat erbij). En dat kost 35,40 euro voor een enkeltje 2e klas, een enkeltje 1e klas kost 57,30 euro .....

Reputatie 5

NS berekent volgens mij het internationale tarief terwijl VRR het regionale tarief berekent. 

En waarom is het internationale tarief dan liefst dubbel zoveel? Op basis van wat moet dat kennelijk zoveel duurder zijn terwijl je exact dezelfde kilometers reist in exact dezelfde trein?

Zelfde verhaal als met Hengelo - Bad Bentheim: uit de NS-automaat schrikbarend duur voor dit kippeneindje, op NRW-tarief uit de Duitse automaat stukken goedkoper.

Met het kaartje uit de NS automaat mag je dan ook met de IC-Berlijn reizen.

Reageer