beantwoord

Dusseldorf Arnhem 2 x zo duur via NS automaat?

  • 17 December 2023
  • 50 reacties
  • 1001 Bekeken

Hi, we hebben een kaartje via de Ns automaat gekocht om ri Dusseldorf te gaan. Nou was dit kaartje daar 35 euro en de terugreis via het Duistse automaat 16,50. Wat hebben we hierin fout gedaan/hoe kan dit? We hebben overigens niet de ICE gepakt.

 

icon

Beste antwoord door Thom 17 December 2023, 14:28

Bekijk origineel

50 reacties

@dorae_mon

Dat is dus het verschil tussen een kilometertarief zonder maximum en een VRR-tarief met een heel laag maximum.

Ik zou het fatsoenlijk vinden als NS voor tickets waarvoor een veel lager VRR-tarief bestaat de klanten bij de automaat op zijn minst zou waarschuwen en eventueel adviseren om hun ticket bij het VRR te kopen. Of gewoon geen tickets verkopen voor verbindingen die volledig binnen het VRR vallen.

@RomyDK heeft nu uit onwetendheid volledig onnodig €20 te veel betaald. Dan voel je je wel bekocht.

Reputatie 7
Badge

NS berekent volgens mij het internationale tarief terwijl VRR het regionale tarief berekent. 

Badge +3

Als je boekt bij bahn.de krijg je ook ergens info over grenstarieven, heb zo gauw geen linkje of screenshot.

Voor Arnhem - Düsseldorf is een VRR ticket natuurlijk het gunstigst, en al helemaal met meerdere personen.

Reputatie 5

De informatie van de verschillende vervoersmaatschappijen over tickets is doorgaans nogal wollig. Elke maatschappij gebruikt zijn eigen prijssysteem. Ik vermoed dat heel veel reizgers meer betalen dan nodig is. De info van het VRR, Verkehrsverbund Rhein-Ruhr, is best gedetailleerd. Kijk hier voor de prijzen in 2024:

https://www.vrr.de/de/tickets-tarife/tarifgebiete-regionen-preisstufen/

Van Arnhem naar Düsseldorf en terug heb je "Preisstufe D” nodig, dat betekent het hele VRR gebied inclusief alle regionale treinen, bussen, trams en metro's, èn de zweefbaan in Wuppertal. VRR omvat ook Arnhem en Venlo. Voor €40,80 kun je met twee personen 24 uur het hele gebied doorkruisen. Je hebt dus flink teveel betaald en dat geld krijg je niet terug. Bovendien was je Nederlandse dure kaartje niet eens geldig in het lokale vervoer. VRR kaartjes zijn dat wel.

Het kopen van een internationaal kaartje vergt meer studie dan “even oriënteren”, ook op de korte afstand, tenzij je in het geld zwemt. Veel van de vaste antwoordgevers op dit forum zijn inmiddels hooggeleerd, maar ik vermoed dat de meesten door schade en schande wijs zijn geworden. Ook ik heb ooit veel te veel betaald. NS heeft mij in het verre verleden op diverse manieren een poot uitgetrokken, bijvoorbeeld door toeslag te berekenen waar dat niet nodig was, of te verzwijgen dat ik als jongere (héél lang geleden) 25% korting kon krijgen. En als je dan eindelijk iets weet wordt alles opeens weer anders.

Naar Düsseldorf placht ik, na veel uitzoekerij, te reizen, naast mijn NL-abo, met een éénpersoonsdagkaart Preisstufe B, €13,60 (heen en terug dus). Ik ging dan wel via Venlo en koos als centrumzone een gebied tussen de grens en Düsseldorf (Krefeld of WIllich). Ik vermoed dat dat nog steeds kan, nu voor 17 euro.

Overigens: het Deutschlandticket-abonnement kost 49 euro per maand. https://www.bahn.de/angebot/regio/deutschland-ticket

Reputatie 7
Badge +3

Er staat een erg verwarrende mededeling op het kaartje van NS: ‘zonder toeslag geldig in IC direct’. Of bedoelt NS daar de ICE mee?

Badge +3

Volgens mij staat die tekst over de IC direct op alle internationale kaartjes, maar zet er dan ook ICE bij (die je niet mag nemen, behalve tussen Amsterdam - Utrecht - Arnhem).

Reputatie 7

En die 40% korting in NL op het kaartje?

Reputatie 7
Badge +3

NS gebruikt daarvoor het IST (Internationaal Stationstarief) dat gebaseerd is internationaal afgestemde prijstabellen. Voor de grenstrajecten zit daar een behoorlijke opslag op. Ik heb laatst 7 euro betaald voor een enkele reis van Bentheim grens naar Bad Bentheim.

Voor regionaal vervoer is het zeer voordelig dat Arnhem door het Verkehrsverein Rhein-Ruhr (VRR) als Duits tariefpunt wordt gezien. Je moet het allemaal maar net weten. Of van te voren vragen in deze community in plaats van achteraf als er iets vreemds of onnavolgbaars is gebeurd.

Maar nu nog benieuwd naar het waarom van die gigantische prijs. Dat het zoveel kost zal wel kloppen, maar waarom zóveel?

Op zich omdat er geen enkele relatie is tussen beide tariefsystemen. Het internationale tarief systeem is bijv. gebaseerd op kilometers, het VRR tarief op zones.

Verder geldt binnen het VRR een maximum tarief (€16.50) vanaf een relatief klein aantal zones, bij veel meer zones zoals Arnhem-Dusseldorf is dat maximum tarief erg goedkoop. Het kan nog veel extremer: de prijs Arnhem-Oberhausen, Arnhem-Dusseldorf, Arnhem-Wuppertal of zelfs Arnhem-Hagen is allemaal dat zelfde maximum tarief van €16.50 terwijl je bijv. voor Hagen bijna drie uur in de trein zit.

 

 

Ah ja, dat is duidelijk het verschil. Het 16,50 treinkaartje van het VRR is dan eigenlijk een dagkaart geworden. Net zoiets als de regionale tickets zoals het Bayern Ticket - 29 euro voor 1 persoon voor een hele dag na de ochtendspits, elke persoon meer die meereist betaalt een tientje extra. …

Nee, het is geen dagkaart maar een enkeltje van zone A naar zone B. En je moet bij het maximum tarief ook uiterlijk binnen 300 min na aankoop op je bestemming zijn (voor kortere afstanden geldt een kortere tijdsduur). Je mag niet terugreizen of rondreizen.

Je moet het meer zien als wanneer NS een maximale prijs van bijv. 12 euro voor een enkeltje zou vaststellen en bijv. een enkeltje Groningen-Zwolle daardoor net zo duur zou worden als een enkeltje Groningen-Den Haag of Groningen-Vlissingen.

Voor een retour of rondreizen heb je bij het VRR een 24 uur ticket nodig. Dan koop je vrij reizen in een aantal zones tussen je vertrekpunt en je aankomstpunt of bij het maximum (€31.80) voor het hele VRR-gebied. Dat ticket is trouwens niet geldig voor een bepaalde dag maar voor 24 uur vanaf het moment van aankoop. Dus bijv. van dinsdag 12.28 uur tot woensdag 13.27 uur. 

Het VRR systeem wijkt met dit alles ook sterk af van andere Verkehrsverbunde. 

 

 

Wel een complex geheel zo met al die Stufen, aantal minuten etcetera. Voor de niet ingevoerde, onbekende reiziger die ook eens met de trein wil veel uitzoekerij voor een treinrit. Kan me goed voorstellen dat het dan vaak fout gaat. 

Het is alleen ingewikkeld als je de prijsberekening wil doorgronden. Als je een enkeltje of dagkaartje in de automaat of in de app koopt vul je begin- en eindstation in en krijg je gewoon de prijs te zien die je moet betalen. Dus in de praktijk is het voor de gebruiker toch vrij simpel.

Vroeger, voor de Reform, was het veel ingewikkelder. Toen waren de zones nog onderverdeeld in Waben met allerlei lokale regels.

De geldigheidsduur van enkeltjes is voor Stufe A, B, C en D resp. 2, 3, 4 en 5 uur. Dat is ook te overzien, zoiets gold hier voor de strippenkaart vroeger ook.

Voor abonnementen is het voor Preisstufe C soms wat ingewikkelder omdat je daar dan voor dezelfde verbinding uit verschillende geldigheidsgebieden kunt kiezen.

Er zijn bij de meeste Verkehrsverbunde nogal veel ticketsoorten inderdaad, maar de meeste daarvan zijn alleen gericht op locals. Abonnementen voor jongeren, ouderen, etc. zijn in Duitsland vaak sowieso alleen verkrijgbaar voor de eigen inwoners omdat de lokale belastingbetaler daar aan mee betaalt. Voor bezoekers is er meestal niet meer dan enkeltjes en dagkaarten, al dan niet voor meerdere personen.

Dat je in de avond en het weekend gratis mensen mag meenemen op een abonnement is in bijna alle Verkehrsverbunde. Meestal drie maar bij het VRR kennelijk vier. Dat is niet alleen bedoeld om korting te geven maar ook om te zorgen dat treinen, trams en bussen voldoende vol zitten met het oog op de sociale veiligheid.

Reputatie 7
Badge

Uw fout is dat u het kaartje bij een NS automaat heeft gekocht. Heeft u de VRR automaat in Arnhem niet gezien?

Reputatie 7
Badge +4

Op uw kaartje staat dat hij geldig is in de regionale trein. Dus niet in de ICE. Die had u niet mogen nemen, want die heeft eigen, en over het algemeen dure, tarieven.

U heeft het over ‘wij’ Over het algemeen is voor meerdere mensen een NRW ticket (veel) goedkoper. want dat heeft u een retourreis met meerdere mensen voor een relatief laag bedrag. Met vijf man ongeveer een tientje per persoon. Het is geldig vanaf Arnhem.

 

Bij internationale reizen is het handig zich even te verdiepen in de goedkope mogelijkheden, zowel in Duitsland als in België.

Helder! We hebben de automaten over het hoofd gezien. Benieuwd hoe het dan kan dat je zoveel meer betaald via NS, of waarom het überhaupt mogelijk is ze daar te kopen.

 

we waren met zn 2en, maar bedankt voor de tips!

Reputatie 7
Badge +1

NS mag volgens eigen zeggen geen VRR-kaartjes verkopen. Maar ik sluit niet uit dat ze gewoon geen moeite doen om een overeenkomst met de VRR te sluiten.

NS mag volgens eigen zeggen geen VRR-kaartjes verkopen. Maar ik sluit niet uit dat ze gewoon geen moeite doen om een overeenkomst met de VRR te sluiten.

Je krijgt als je ze wel verkoopt natuurlijk het hele VRR assortiment over de vloer met alle ticketsoorten (en abonnementen?) met bijbehorende randvoorwaarden. Ik denk dat NS daar inderdaad liever niet aan begint.

Wel zou NS geen kaartjes moeten verkopen die (veel) goedkoper bij het VRR verkrijgbaar zijn. In dit geval heeft iemand onnodig €20 teveel betaald.

Overigens kun je VRR kaartjes het handigste kopen via de DB Navigator, geen gezeur met een automaat. 

Reputatie 3

NS verkoopt kaartjes tegen het internationale tarief. Voor Arnhem Centraal geldt een bijzondere situatie dat dit station ook ligt in het VRR-gebied (zone D van de vervoersregio Rijn-Roer, Düsseldorf en omstreken) ondanks dat het station vanuit Duitsland gezien in het buitenland ligt. De DB mag geen (inter)nationale treinkaartjes verkopen voor reizen binnen een vervoersregio (anders dan voor reizen met de IC/EC of ICE); maar zal altijd een kaartje van de betreffende vervoersregio moeten verkopen (ook geldig in de bus, tram en metro). Met de NS is een dergelijke afspraak helaas niet gemaakt.

Reputatie 7
Badge +1

NS mag volgens eigen zeggen geen VRR-kaartjes verkopen. Maar ik sluit niet uit dat ze gewoon geen moeite doen om een overeenkomst met de VRR te sluiten.

Je krijgt als je ze wel verkoopt natuurlijk het hele VRR assortiment over de vloer met alle ticketsoorten (en abonnementen?) met bijbehorende randvoorwaarden. Ik denk dat NS daar inderdaad liever niet aan begint.

NS wil het naar eigen zeggen wel, dus het zal wel geen prioriteit hebben. Verder hadden de VRR- en AVV-automaten in Nederland altijd een beperkt assortiment (geen idee of dat nog zo is), dus dat lijkt wel degelijk mogelijk te zijn.

Reputatie 7

Geen kaartjes-expert hier, maar op het NS kaartje staat geldig van 16/12 t/m 17/12, op het Duitse kaartje staat enkel 17-12. Het kaartje wat op twee dagen geldig is lijkt mij logischerwijs dan ook 2 keer de prijs...

Reputatie 7
Badge

Vind je? Ik vind het eigenlijk oplichterij als ik zo vrij mag zijn.

Reputatie 7

Vind je? Ik vind het eigenlijk oplichterij als ik zo vrij mag zijn.

Waarom? Als TS twee Duitse kaartjes op twee dagen op rij koopt zijn de kosten even hoog. Of is er geen keuze voor 1 danwel 2 dagen die je kan aanvinken als je zo'n kaartje uit de NS automaat haalt ? Want dan is het inderdaad vreemd...

Reputatie 3

Er staat een erg verwarrende mededeling op het kaartje van NS: ‘zonder toeslag geldig in IC direct’. Of bedoelt NS daar de ICE mee?

Op internationale reizen is er geen toeslag nodig in de IC direct. Deze opmerking is in het geval van een kaartje van Arnhem Centraal naar Düsseldorf natuurlijk niet van toepassing omdat er op het betreffende traject helemaal geen IC direct rijdt. Voor de ICE moet binnen Nederland een toeslag worden betaald en binnen Duitsland is dit kaartje niet geldig in de ICE (en de IC/EC).

Reputatie 7

NS berekent volgens mij het internationale tarief terwijl VRR het regionale tarief berekent. 

En waarom is het internationale tarief dan liefst dubbel zoveel? Op basis van wat moet dat kennelijk zoveel duurder zijn terwijl je exact dezelfde kilometers reist in exact dezelfde trein?

Zelfde verhaal als met Hengelo - Bad Bentheim: uit de NS-automaat schrikbarend duur voor dit kippeneindje, op NRW-tarief uit de Duitse automaat stukken goedkoper.

Badge +3

En waarom is het internationale tarief dan liefst dubbel zoveel? Op basis van wat moet dat kennelijk zoveel duurder zijn terwijl je exact dezelfde kilometers reist in exact dezelfde trein?

Het lijkt om een soort weekendretour te gaan (2 dagen geldig), maar dan moet er natuurlijk geen ‘enkele reis’ op staan.

Reageer