beantwoord

Fiets mee naar Bologna

  • 29 March 2024
  • 18 reacties
  • 349 Bekeken

Reputatie 3
Badge

Is er iemand met recente ervaring met het boeken van een treinreis van Nederland naar Italië, in het bijzonder Bologna, inclusief fietsen?

De meest logische verbinding vanuit Amsterdam is via Hannover en München. Bij het internationale loket in Rotterdam kregen ze het niet voor elkaar kregen om een fietsreservering te maken voor het traject München-Bologna of omgekeerd. En ik wil straks niet met twee kaartjes zitten en in München ontdekken dat de fietsen niet mee kunnen. De Italiaanse treinmaatschappij zegt over internationale verbindingen via Duitsland en Oostenrijk: “For departures from abroad, you will need to purchase the bike ticket from the railway company of the departure station of your train.” Maar die kunnen dat dus niet regelen… Treinreiswinkel zegt ook dat ze geen fietsen meer kunnen boeken. Wat is de beste oplossing?

icon

Beste antwoord door rvdborgt 29 March 2024, 20:29

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Over welke trein München-Bologna gaat het hier precies?

Reputatie 3
Badge

De EC81 (vertrek München 07:34, aankomst Bologna 14:10). En de terugweg is de EC84 (V Bologna 11:52, A München 18:28).

De medewerkster van NSInternational begreep het ook niet, ging met de back-office bellen, en kreeg toen te horen “Die reizigers moeten zelf bij de Italiaanse vervoerder de fietsplekken reserveren”. Nu heb ik daar weer ervaring mee dat vervoerders geen fietskaartjes verkopen als je niet ook de passagierstickets bij ze koopt, en dat had de mevrouw van NS ook al vaker gehoord. Dus dat is een beetje een raar advies. Bovendien verwijst Trenitalia uitdrukkelijk naar het buitenlandse verkooppunt…

Ik mag en wil het niet zeggen, maar je fiets meenemen in het vliegtuig is inmiddels een stuk eenvoudiger ;-)

Reputatie 7
Badge +1

Dat is geen Italiaanse vervoerder. Trein wordt gereden door DB en ÖBB (met in Italië nog een vervoerder in onderaanneming). Reservering zou in principe via DB en ÖBB moeten kunnen en *dus* ook via NS, aangezien die zulke reizen op de achtergrond via het DB-systeem boeken. Behalve natuurlijk als ze het ergens niet goed geprogrammeerd hebben. Of als de fietsplaatsen al vol zijn.

Je kunt ook alles via DB boeken. Misschien ook online. Wat is je reisdatum? Welke treinen gebruik je tot München?

Reputatie 3
Badge

Ik zat inderdaad al naar Deutsche Bahn te kijken. Ik zag dat je daar meteen bij het opgeven van de passagiers ook al kunt aangeven dat je fietsen wilt meenemen. Dan zou het daarna moeten lukken. Dank voor het meedenken! Daar ga ik mee aan de slag en ik laat wel weten of het gelukt is.

Ik neem aan dat Bahn.de een betrouwbare site is om dit soort dingen mee te regelen.

Het idee was met de IC243 naar Hannover, daarvandaan met de Duitse ICE naar München En de omgekeerde volgorde terug ;-). Bahn.de geeft aan dat op al die treinen fietsvervoer mogelijk is, en fietsreservering verplicht.

Reputatie 2

Vreemd genoeg moet je kiezen voor een traject binnen Duitsland. 

Reputatie 2

Foto van 5 minuten geleden is het fietskaartje.

Reputatie 7
Badge +1

Het idee was met de IC243 naar Hannover, daarvandaan met de Duitse ICE naar München En de omgekeerde volgorde terug ;-). Bahn.de geeft aan dat op al die treinen fietsvervoer mogelijk is, en fietsreservering verplicht.

Precies. In principe zou dat ook op 1 ticket moeten kunnen. Als de planner niet de gewenste treinen geeft, dan kun je met via-stations spelen en hoe lang de overstap moet duren.

Lukt het je niet, laat dan weten wat je reisdatum is, dan kan ik ook eens kijken.

Verder kan het de moeite zijn om een BahnCard25 te kopen, eventueel een proefversie. Die kost maar €19,90 en geeft 25% korting op het Duitse trajectdeel, ook op Sparpreis en Supersparpreis.

Reputatie 7
Badge +3

Het is gewoon via DB te boeken.

Ik heb het net getest voor een reis op 4 april van München Hbf naar Bologna Centrale:


 

De zitplaatsreservering een een upgrade naar 1e klas zijn optioneel:


Deze reis zou ook via NS te boeken moeten zijn. Maar in de praktijk werkt het niet altijd.

Het meenemen van de fiets kost 17,40 extra. Sinds februari 2024 zijn de prijzen gebaseerd op het aantal kilometers en is er geen eenheidstarief meer.

Reputatie 3
Badge

UPDATE: Het is mij inmiddels ook gelukt via DB. Terugreis helaas niet, maar dat komt wellicht doordat er op de door mij gewenste data geen fietsplekken meer zijn (ik had kaarten kunnen boeken zonder fiets, maar zodra ik aangaf dat ik fietsen mee wilde nemen kreeg ik de melding dat ze niet konden reserveren). Dus terugreis wordt dan toch maar met de fietsbus van Cycletours…

Nu zou het nog mooi zijn als de mensen bij NSInternational dit kunstje ook leren ;-).

Heel veel dank voor het meedenken allemaal!

Reputatie 7
Badge +1

UPDATE: Het is mij inmiddels ook gelukt via DB. Terugreis helaas niet, maar dat komt wellicht doordat er op de door mij gewenste data geen fietsplekken meer zijn (ik had kaarten kunnen boeken zonder fiets, maar zodra ik aangaf dat ik fietsen mee wilde nemen kreeg ik de melding dat ze niet konden reserveren). Dus terugreis wordt dan toch maar met de fietsbus van Cycletours…

Nu zou het nog mooi zijn als de mensen bij NSInternational dit kunstje ook leren ;-).

Heel veel dank voor het meedenken allemaal!

Waarom zou het mooi zijn als NS International dat kunstje ook zou leren?? Is volgens mij inmiddels een volstrekt overbodige organisatie. Als ik internationale tickets moet hebben boek ik eigenlijk standaard bij deutsche bahn en/of eurostar. Ik heb hier en op X inmiddels zoveel gelezen over de slechte service van NS Internationaal dat ik dat echt probeer te ontwijken. 

Reputatie 3
Badge

In mijn optiek zijn ICT-systemen prima voor de 90% van de gebruikers met standaardwensen en behoeftes; die zijn gemakkelijk te standaardiseren (het woord zegt het al) en in algoritmes te vangen. Voor de 10% uitzonderingen met bijzondere wensen of speciale behoeftes houd je dan de menselijke helpdesk over. Daarvoor moet je die mensen als NS niet afknijpen en wegbezuinigen, maar ondersteunen met goede tools en de uitgebreide expertise in de back office. Volgens mij ontbreekt het daar nogal aan….

Reputatie 7
Badge +1

Waarom zou het mooi zijn als NS International dat kunstje ook zou leren?? Is volgens mij inmiddels een volstrekt overbodige organisatie. Als ik internationale tickets moet hebben boek ik eigenlijk standaard bij deutsche bahn en/of eurostar. Ik heb hier en op X inmiddels zoveel gelezen over de slechte service van NS Internationaal dat ik dat echt probeer te ontwijken. 

Voor reizen tussen Nederland en België gebruik ik meestal de NSI-website. Eurostar is me te duur en de NMBS is meestal ook €1 per enkele reis duurder dan NS.

Reputatie 3
Badge

Nou, inmiddels weten we ook waarom de NS-mensen zo in de stress schoten bij de gedachte dat je een treinticket naar Italië via Zwitserland zou willen boeken: de rechtstreekse trein via Basel gaat er vanaf 15 juli uit. Dat wisten ze achter de schermen waarschijnlijk wel, maar mochten/konden ze natuurlijk niet al aan reizigers vertellen….

Reputatie 7
Badge +1

Nou, inmiddels weten we ook waarom de NS-mensen zo in de stress schoten bij de gedachte dat je een treinticket naar Italië via Zwitserland zou willen boeken: de rechtstreekse trein via Basel gaat er vanaf 15 juli uit. Dat wisten ze achter de schermen waarschijnlijk wel, maar mochten/konden ze natuurlijk niet al aan reizigers vertellen….

Uiteraard wisten ze dat al lang. Dergelijke zaken worden in januari en februari tussen de spoorwegen overlegd en rond half april worden de treinpaden aangevraagd.

Maar NS wenst geen pottenkijkers meer dus over alles wat buiten de concessie valt, vertellen ze amper nog iets.

De informatie was eind vorig jaar al openbaar, alleen goed verborgen. Als je de bronbestanden van de reisinformatie bekijkt (die conform de concessie als open data gepubliceerd worden) dan stond er al bij dat ICE 105 naar Basel vanaf juli vervangen zou worden door ICE 225 naar Frankfurt. Alleen je moet weten waar je moet zoeken, want die informatie wordt niet groot geadverteerd.

Reputatie 7
Badge +1

De informatie was eind vorig jaar al openbaar, alleen goed verborgen. Als je de bronbestanden van de reisinformatie bekijkt (die conform de concessie als open data gepubliceerd worden) dan stond er al bij dat ICE 105 naar Basel vanaf juli vervangen zou worden door ICE 225 naar Frankfurt. Alleen je moet weten waar je moet zoeken, want die informatie wordt niet groot geadverteerd.

Waar worden die gepubliceerd dan?

Onder andere op https://data.ndovloket.nl/iff/, in de vorm van ruwe tekstbestanden. Lastig te lezen voor een mens, maar het bestand footnote.dat geeft per trein aan op welke dagen deze rijdt in de vorm van 371 keer een '1’ of ‘0’ voor alle 53 weken in de kalender van deze dienstregeling. Voor binnenlandse treinen vult de NS dit slechts voor de huidige en 3 aankomende weken in, maar voor internationale treinen is dit, voor zover de werkzaamheden al bekend zijn, voor het hele jaar ingevuld.

Reputatie 7
Badge +1

Ik wil helemaal niet meefietsen naar Bologna 😀.

Reageer