Skip to main content

Eind december ben ik met de Night Jet van Amsterdam naar Zürich gereisd. Begin januari weer retour. Ik had beide keren een 1p slaapplaats met sanitair geboekt. Echter zowel op de heen- als de terugreis was die wagon niet aanwezig (heen zou die “kapot” zijn en terug was hij “vergeten”). NS leverde dus totaal niet waarvoor betaald is. Volgens een medewerker was dit geen incident maar een structureel probleem. Ik kreeg beide keren een downgrade naar een 4p couchette zonder sanitaire voorzieningen. Hebben anderen deze ervaring ook gehad? Ik ben benieuwd wat NS zelf vindt van dit in gebreke blijven en ga er vanuit dat er financiële compensatie volgt. 

Ik ben toch wel benieuwd naar waarom er zo veel mensen met de nachttrein reizen. Ik zie daar niet echt voordelen van (vooral al je wagon ook nog eens kapot is) 

Treinreizen is een relatief milieuvriendelijke manier van reizen en als je 's nachts reist ben je geen (vakantie)dag kwijt. En als je slaapt onderweg lijkt de reis ook nog eens minder lang te duren. Oh, en het is ook gewoon een leuk avontuur.


Ik ben toch wel benieuwd naar waarom er zo veel mensen met de nachttrein reizen. Ik zie daar niet echt voordelen van (vooral al je wagon ook nog eens kapot is) 

Treinreizen is een relatief milieuvriendelijke manier van reizen en als je 's nachts reist ben je geen (vakantie)dag kwijt. En als je slaapt onderweg lijkt de reis ook nog eens minder lang te duren. Oh, en het is ook gewoon een leuk avontuur.


Ik denk ook dat veel mensen zich aangetrokken voelen tot het idee van een ervaring waarbij je 's nachts in slaap valt en de volgende ochtend wakker wordt in een compleet andere omgeving. Van het vlakke Nederland naar een uitzicht op de bergen rond Innsbruck (of Zurich maar dan in mindere mate). Daarnaast is een nachttrein een totaal andere beleving dan de dagelijkse intercity/sprinter of zelfs hogesnelheidstrein. Denk dat deze ‘romantiek van reizen’ ook aantrekt, waardoor men besluit een nachttrein te nemen in plaats van het meer ‘voorspelbare’ vlucht + hotel.

 

Daarnaast is het natuurlijk ook comfortabel. Want je kunt van stadscentrum naar stadscentrum reizen. Mits het niet fout gaat natuurlijk. Want in dit geval van TS is het wel zuur. Een beetje hetzelfde idee als een zitplaatsreservering hebben in een ICE, totdat blijkt dat de trein rijdt zonder je geboekte treinstel.


@JeroenBrans Waar heeft u die tickets geboekt? Daar zult u een klacht moeten indienen en compensatie eisen. Wat mij betreft heeft u daar gewoon recht op.


Ik kreeg een beetje de hik bij de gedachte dat ik de nacht daarop van Wenen naar Krakow moest in een Poolse slaaptrein. Ik ken Polen nog uit de tijd van het communisme en mijn verwachtingen waren laag. Wie echter schetst de verbazing: de Poolse slaaprijtuigen waren bijna splinternieuw en alles functioneerde perfect, zelfs de douche. Deze landen investeren kennelijk toch heel duidelijk, al dan niet met EU-subsidie. Hoe dan ook, de rit was perfect en de trein op tijd. Ik heb geen cijfers maar mijn indruk is dat de langeafstandstreinen goed functioneren in dit land, het lokale vervoer helaas niet. De slaaptrein is een prima verbinding ding tussen Wenen en Warschau.

In Polen wordt als statussymbool in een paar intercity-verbindingen geïnvesteerd. De rest van het spoor (voor zover niet opgeheven) is verwaarloosd en vervallen sinds het einde van het communisme, vergelijkbaar met bijna alle Oost-Europese landen. Alleen Tsjechië en in mindere mate Hongarije hebben hun spoor in de breedte nog redelijk op orde. 

De OBB is vooral heel goed in marketing. Die kunnen mede door hun goede banden met de pers zelfs de grootste rommel nog als kwaliteitsproduct in de markt zetten. Voor reviews van echte reizigers kun je beter op YouTube kijken.


Bovendien reist er volgens mij bijna niemand met een nachttrein.

Volgens mij heb je gemist dat ze vaak volgeboekt zijn.


Misschien een domme vraag, maar: wat is het verschil tussen een slaaprijtuig en een ligrijtuig? Je slaapt meestal toch liggend?

In een ligrijtuig (couchette) zijn meestal 4 of 6 personen per coupé. In een slaaprijtuig meestal 1, 2 of 3. en de bedden zijn wat beter.

Zie ook:

https://www.seat61.com/sleepers.htm


Je betaalt ontzettend veel, en krijgt dan totaal iets anders. Als ze de tarieven verhogen, moeten ze ook hun product verbeteren. Bovendien reist er volgens mij bijna niemand met een nachttrein. Vliegtuig is veel goedkoper en sneller.


Wij zijn hier een reizigersforum, dit is geen postadres van NS. U kunt het beste contact opnemen met NS International, 030-2300023.

Hoe vervelend ook voor u wij kunnen niets voor u doen. Het betreft een Oostenrijkse trein, dat kan wat extra tijd kosten om het uit te zoeken.

 


Het materieel ziet er van buiten niet uit, de slaapwagons zijn van binnen een stuk beter. Wel een zijdelingse opmerking: ik ging afgekopen zomer  eerst met de slaaptrein naar Wenen en dat is echt ideaal hoor, want de nacht is dan vrij lang en je komt op een mooie tijd in Wenen aan.

 

Ik kreeg een beetje de hik bij de gedachte dat ik de nacht daarop van Wenen naar Krakow moest in een Poolse slaaptrein. Ik ken Polen nog uit de tijd van het communisme en mijn verwachtingen waren laag. Wie echter schetst de verbazing: de Poolse slaaprijtuigen waren bijna splinternieuw en alles functioneerde perfect, zelfs de douche. Deze landen investeren kennelijk toch heel duidelijk, al dan niet met EU-subsidie. Hoe dan ook, de rit was perfect en de trein op tijd. Ik heb geen cijfers maar mijn indruk is dat de langeafstandstreinen goed functioneren in dit land, het lokale vervoer helaas niet. De slaaptrein is een prima verbinding ding tussen Wenen en Warschau.

Ik zou graag een uitbreiding zien van het slaaptreinennet, zodanig dat die niet een eeuwigheid van te voren geboekt moeten worden. Indertijd boekte ik om zes uur de trein van Parijs naar Amsterdam die rond elf uur vertrok. Om zeven uur pas in Roosendaal, Nederland, maar ok.


Ik ben afgelopen zomer met de nightjet naar Zürich gegaan. Ik wilde eigenlijk een luxe slaapplaats voor 1 persoon boeken (gewoon voor de ervaring). Dat kon niet, en dat hele rijtuig bleek op de reisdag ook helemaal niet aanwezig. Er waren 2 ligrijtuigen en wel 4 fietsrijtuigen, wat ik nogal buiten proportie vond. Verder was de ervaring in het couchetterijtuig exact hetzelfde als 40 jaar geleden, toen ik nog weleens de nachttrein naar Italië nam. De Öbb belooft veel, maar met oud materiaal en weinig servicegericht personeel worden de beloften niet waargemaakt. Toch vind ik de nieuwe nachttreinen een mooie aanvulling op de dienstregeling. Een paar jaar geleden ben ik overdag naar Basel gereisd, en toen heb ik enorm veel vertraging opgelopen in Duitsland. De nachttrein gaat tenminste rechtstreeks.


Dat lijkt me ook. Je hebt betaald voor een dienst die niet geleverd is. Het prijsverschil tussen slaaprijtuig en ligrijtuig lijkt me het minimale dat moet worden gerestitueerd. Een schadevergoeding voor gederfd reisgenot lijkt me ook aan de orde.

Je zult het in eerste instantie moeten opnemen met degene die het ticket verkocht heeft. Als je juridische ondersteuning nodig hebt kun je je reisverzekering of je rechtsbijstandverzekering inschakelen.


Het betreft een Oostenrijkse trein, dat kan wat extra tijd kosten om het uit te zoeken.

In Nederland is het een NS-trein. Maar onafhankelijk daarvan moet je met klachten in principe naar de plek waar je je ticket hebt gekocht.


Bovendien reist er volgens mij bijna niemand met een nachttrein.

Volgens mij heb je gemist dat ze vaak volgeboekt zijn.

Ja, maar het gros van reizigers stapt pas in Duitsland in.

Bij de ICE en zie ik ook dat veel gereserveerde plekken uit Duitsland naar Duitsland zijn. En bij andere internationale treinen (behalve intercity Berlijn en Eurostar)


Ik ben toch wel benieuwd naar waarom er zo veel mensen met de nachttrein reizen. Ik zie daar niet echt voordelen van (vooral al je wagon ook nog eens kapot is) 


Bovendien reist er volgens mij bijna niemand met een nachttrein.

Volgens mij heb je gemist dat ze vaak volgeboekt zijn.

Ja, maar het gros van reizigers stapt pas in Duitsland in.

Heb je daar cijfers over of is dat met de natte vinger? Verder ging het daar zo te zien niet om, aangezien de bewering over "bijna niemand” ging, zonder verdere.beperkingen.


Bovendien reist er volgens mij bijna niemand met een nachttrein.

Volgens mij heb je gemist dat ze vaak volgeboekt zijn.

Ja, maar het gros van reizigers stapt pas in Duitsland in.


Eind december ben ik met de Night Jet van Amsterdam naar Zürich gereisd. Begin januari weer retour. Ik had beide keren een 1p slaapplaats met sanitair geboekt. Echter zowel op de heen- als de terugreis was die wagon niet aanwezig (heen zou die “kapot” zijn en terug was hij “vergeten”). NS leverde dus totaal niet waarvoor betaald is. Volgens een medewerker was dit geen incident maar een structureel probleem. Ik kreeg beide keren een downgrade naar een 4p couchette zonder sanitaire voorzieningen. Hebben anderen deze ervaring ook gehad?

Ik ben op 29 dec. naar Zürich gereisd en ons slaaprijtuig was aanwezig.


Het probleem is dat er in Europa praktisch geen modern nachtmaterieel is. Dat is al decennia niet meer aangeschaft waardoor iedereen zich behelpt met storingsgevoelig materieel van 40-50 jaar oud.


Ondertussen verhogen ze wel hun tarieven flink voor dat slechte product wat ze leveren. Mijn enige goede ervaring met hun is dat ze vlot zijn met afhandelen en betalen van claims. 


De wachttijden zijn lang maar met een Europees abonnement, altijd aan te raden voor de internationale veelreiziger, werkt het prima, ze nemen de tijd.

Toch zou het beter zijn als de OBB voor voldoende slaapwagens zou zorgen of minder tickets daarvoor zou verkopen.


Dat is mooi, doorgaans werkt het servicenummer van de Oostenrijkse spoorwegen ook goed. De wachttijden zijn lang maar met een Europees abonnement, altijd aan te raden voor de internationale veelreiziger, werkt het prima, ze nemen de tijd.

De ÖBB heeft daarvoor ook een eenvoudig webformulier.


Dat is mooi, doorgaans werkt het servicenummer van de Oostenrijkse spoorwegen ook goed. De wachttijden zijn lang maar met een Europees abonnement, altijd aan te raden voor de internationale veelreiziger, werkt het prima, ze nemen de tijd.


Wij hadden zelfde probleem heenreis Wenen: geen slaapcoupé maar couchette,  en hebben klacht ingediend bij NS.  Via NS kregen wij 50% terug.


http://treinreiziger.nl/hoge-verwachtingen-voor-nightjet-zurich-start-moeizaam/

Er waren dus inderdaad problemen met het slaaprijtuig.


 Had een slaaprijtuig geboekt maar die bleek er niet te zijn. Als alternatief was er een ligrijtuig. 

 

Misschien een domme vraag, maar: wat is het verschil tussen een slaaprijtuig en een ligrijtuig? Je slaapt meestal toch liggend?


Reageer