beantwoord

Geen slaapwagon Night Jet Adam - Zurich

  • 2 January 2022
  • 28 reacties
  • 1180 Bekeken

Eind december ben ik met de Night Jet van Amsterdam naar Zürich gereisd. Begin januari weer retour. Ik had beide keren een 1p slaapplaats met sanitair geboekt. Echter zowel op de heen- als de terugreis was die wagon niet aanwezig (heen zou die “kapot” zijn en terug was hij “vergeten”). NS leverde dus totaal niet waarvoor betaald is. Volgens een medewerker was dit geen incident maar een structureel probleem. Ik kreeg beide keren een downgrade naar een 4p couchette zonder sanitaire voorzieningen. Hebben anderen deze ervaring ook gehad? Ik ben benieuwd wat NS zelf vindt van dit in gebreke blijven en ga er vanuit dat er financiële compensatie volgt. 

icon

Beste antwoord door Thom 2 January 2022, 22:52

Bekijk origineel

28 reacties

Reputatie 3

Ik ben afgelopen zomer met de nightjet naar Zürich gegaan. Ik wilde eigenlijk een luxe slaapplaats voor 1 persoon boeken (gewoon voor de ervaring). Dat kon niet, en dat hele rijtuig bleek op de reisdag ook helemaal niet aanwezig. Er waren 2 ligrijtuigen en wel 4 fietsrijtuigen, wat ik nogal buiten proportie vond. Verder was de ervaring in het couchetterijtuig exact hetzelfde als 40 jaar geleden, toen ik nog weleens de nachttrein naar Italië nam. De Öbb belooft veel, maar met oud materiaal en weinig servicegericht personeel worden de beloften niet waargemaakt. Toch vind ik de nieuwe nachttreinen een mooie aanvulling op de dienstregeling. Een paar jaar geleden ben ik overdag naar Basel gereisd, en toen heb ik enorm veel vertraging opgelopen in Duitsland. De nachttrein gaat tenminste rechtstreeks.

Reputatie 7
Badge +4

Het materieel ziet er van buiten niet uit, de slaapwagons zijn van binnen een stuk beter. Wel een zijdelingse opmerking: ik ging afgekopen zomer  eerst met de slaaptrein naar Wenen en dat is echt ideaal hoor, want de nacht is dan vrij lang en je komt op een mooie tijd in Wenen aan.

 

Ik kreeg een beetje de hik bij de gedachte dat ik de nacht daarop van Wenen naar Krakow moest in een Poolse slaaptrein. Ik ken Polen nog uit de tijd van het communisme en mijn verwachtingen waren laag. Wie echter schetst de verbazing: de Poolse slaaprijtuigen waren bijna splinternieuw en alles functioneerde perfect, zelfs de douche. Deze landen investeren kennelijk toch heel duidelijk, al dan niet met EU-subsidie. Hoe dan ook, de rit was perfect en de trein op tijd. Ik heb geen cijfers maar mijn indruk is dat de langeafstandstreinen goed functioneren in dit land, het lokale vervoer helaas niet. De slaaptrein is een prima verbinding ding tussen Wenen en Warschau.

Ik zou graag een uitbreiding zien van het slaaptreinennet, zodanig dat die niet een eeuwigheid van te voren geboekt moeten worden. Indertijd boekte ik om zes uur de trein van Parijs naar Amsterdam die rond elf uur vertrok. Om zeven uur pas in Roosendaal, Nederland, maar ok.

Ik kreeg een beetje de hik bij de gedachte dat ik de nacht daarop van Wenen naar Krakow moest in een Poolse slaaptrein. Ik ken Polen nog uit de tijd van het communisme en mijn verwachtingen waren laag. Wie echter schetst de verbazing: de Poolse slaaprijtuigen waren bijna splinternieuw en alles functioneerde perfect, zelfs de douche. Deze landen investeren kennelijk toch heel duidelijk, al dan niet met EU-subsidie. Hoe dan ook, de rit was perfect en de trein op tijd. Ik heb geen cijfers maar mijn indruk is dat de langeafstandstreinen goed functioneren in dit land, het lokale vervoer helaas niet. De slaaptrein is een prima verbinding ding tussen Wenen en Warschau.

In Polen wordt als statussymbool in een paar intercity-verbindingen geïnvesteerd. De rest van het spoor (voor zover niet opgeheven) is verwaarloosd en vervallen sinds het einde van het communisme, vergelijkbaar met bijna alle Oost-Europese landen. Alleen Tsjechië en in mindere mate Hongarije hebben hun spoor in de breedte nog redelijk op orde. 

De OBB is vooral heel goed in marketing. Die kunnen mede door hun goede banden met de pers zelfs de grootste rommel nog als kwaliteitsproduct in de markt zetten. Voor reviews van echte reizigers kun je beter op YouTube kijken.

Reageer