Geld terug na geannuleerde Eurostar | NS Community
beantwoord

Geld terug na geannuleerde Eurostar

  • 4 August 2022
  • 23 reacties
  • 1236 Bekeken

Reputatie 2

Goedenavond, in april werd mijn heenreis Rotterdam Londen met de Eurostar de avond voor vertrek geannuleerd, ruim 220 euro kostte deze reis (met 2 personen). Het bedrag is betaald aan NS International. Ik heb de afgelopen maanden op allerlei verschillende manieren geprobeerd mijn geld terug te krijgen, maar niemand lijkt te kunnen of te willen helpen. Op formulieren die ik moest invullen wordt ook nooit gereageerd. Dus ik probeer het toch maar hier ook. Want ik begrijp alles als het om drukte gaat, maar het is wel heel onkies om mensen te laten betalen voor een reis die ze om deze reden niet konden maken. Dus hopelijk komt het goed..

icon

Beste antwoord door bahnrider 4 August 2022, 21:50

Bekijk origineel

23 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Heb je wel bericht van ontvangst van claim ontvangen-met daarin excuus dat het maanden kan duren voor ze aan bewerking toekomen?

Via dit forum kun je hooguit medeleven verwachten-en hopelijk misschien een tip van iemand die de juiste benadering met effect weet-niet he het zou moeten zonder resultaat

Volgens mij moet het gewoon via het formulier-online van NS-INTER!!!! voor vertraging-daarin zit als ik me goed herinner ook iets als ´reis kon niet plaatsvinden´

Reputatie 2

Ik heb al meerdere reacties gehad op dat soort formulieren. Nu schijnt het weer 16 weken te zijn. En ik snap het natuurlijk gaat dit ook niet werken. Maar het is en blijft bijzonder wat we allemaal als reizigers moeten pikken. En daar ben ik behoorlijk klaar mee. Enfin dank voor je reactie.

Reputatie 7
Badge +3

Wat iedereen ook beweert, terugbetalingen van Eurostar gaan uitsluitend via Eurostar zelf.

Zie: https://www.eurostar.com/nl-nl/reisinformatie/praktische-informatie/vertragingen-en-compensatie

Ook NS International verwijst naar de pagina van Eurostar: https://www.nsinternational.com/nl/mijnnsi/#/compensatie-bij-vertraging/stap-1

Op de website van Eurostar staat overigens dat een aanvraag binnen 2 maanden moet worden ingediend. Gezien de verwarring lijkt het me verstandig om contact op te nemen met Eurostar. Als je met een creditcard betaald hebt kun je ook nog overwegen om de betaling te laten terugdraaien vanwege het niet leveren van een dienst.

Reputatie 2

En Eurostar heeft keer op keer een automatische melding verzonden dat een refund voor deze geannuleerde reis niet mogelijk was. In april, in mei en in juni. En aangezien ik 456 euro heb overgemaakt naar de bankrekening van NS International lijkt het me niet heel vreemd als zij het geld terug moeten betalen. Misschien moet je even bedenken of mensen die posten al 100 pagina's aan informatie hebben verzameld.

Reputatie 2

Dan krijg je dus dit. En dit kreeg ik al in april. Ondanks dat een annulering nu precies is wat er gebeurd is

Reputatie 7
Badge +3

Dat is inderdaad tegenstrijdige informatie. Volgens Eurostar moet NS terugbetalen.

Kom er maar in, NS. Waarom heeft @JeroenWapenaar zijn geld nog niet terug?

Als de aanvraag voor Geld Terug Bij Vertraging al binnen is bij ons en JeroenWapenaar heeft van ons een bevestiging gehad, dan ligt de claim op de stapel. 
Helaas is het simpelweg enorm druk. Formulieren worden absoluut afgehandeld, maar er gaat meer tijd overheen dan gedacht. Het enige dat ik daar kan adviseren, hoe vervelend ook, is geduld.

Mocht dit niet het geval zijn, dan is het advies om contact te leggen met het algemene nummer van NS International (030-2300023). Daar kun je vragen naar de status en anders meteen een verzoek indienen.

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt er in dit geval ook op dat de trein van JeroenWapenaar niet als geannuleerd in het systeem staat. Dan kan ik me voorstellen dat geen enkele aanvraag tot restitutie zal worden goedgekeurd. Dat lijkt me dan wel weer iets dat Eurostar zelf zou moeten oplossen. Frustrerende situatie in elk geval.

Reputatie 7
Badge +1

Als de aanvraag voor Geld Terug Bij Vertraging al binnen is bij ons en JeroenWapenaar heeft van ons een bevestiging gehad, dan ligt de claim op de stapel. 
Helaas is het simpelweg enorm druk. Formulieren worden absoluut afgehandeld, maar er gaat meer tijd overheen dan gedacht. Het enige dat ik daar kan adviseren, hoe vervelend ook, is geduld.

Een terugbetaling na annulering moet wettelijk binnen 1 maand gedaan worden. Het kan natuurlijk gebeuren dat je er bij drukte soms een beetje langer over doet maar 4 maanden overschrijdt natuurlijk alle fatsoensnormen.

Reputatie 2

Update, inmiddels ligt er een zaak bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer. Als daar niets uitkomt, en ook de bekende consumentenprogramma's niets met dit verhaal kunnen, ga ik zelf wel een advocaat inschakelen. Gezien de honderden klachten (misschien nog wel meer) op Facebook Twitter en elders lijkt het erop dat men een vertragingstactiek toepast om maar geld in kas te kunnen houden. Eurostar weigert sowieso te betalen heb ik nu bevestigd gekregen en NS International wil kennelijk ook niet helpen, zelfs niet 5 maanden na betaalde reis. Ik heb deze reis destijds midden in de nacht moeten omboeken naar een duurdere veerboot, terwijl het al stressen was gezien het feit dat mijn vader uitgezaaide prostaatkanker en tinnitus heeft (dit was een soort van mogelijk laatste uitje, gelukkig is nu wel bekend dat hij nog aardig wat jaren te gaan heeft, maar geloof me, als iemand nog tinnitus erbij heeft en zodanig dat vliegen voor hem een ramp zou zijn, wil je liefst zo min mogelijk stress) maar zelfs desondanks dat vindt men het inderdaad niet bepaald nodig om wettelijke verplichtingen na te komen. Absolute schande.

Update, inmiddels ligt er een zaak bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer. Als daar niets uitkomt, en ook de bekende consumentenprogramma's niets met dit verhaal kunnen, ga ik zelf wel een advocaat inschakelen. 

Een uitspraak van de geschillencommissie is bindend. Als je verliest en consumentenprogramma's o.i.d. niet geïnteresseerd zijn, dan zou ik het er gewoon bij laten. Een advocaat zal je over het algemeen alleen maar meer geld kosten. (Je moet dan de uitspraak dan vernietigd krijgen.)

Veel succes verder met de zaak! Ben heel benieuwd en zou leuk zijn om te lezen wat er uit komt.

 

Reputatie 2

Update, inmiddels ligt er een zaak bij de Geschillencommissie Openbaar Vervoer. Als daar niets uitkomt, en ook de bekende consumentenprogramma's niets met dit verhaal kunnen, ga ik zelf wel een advocaat inschakelen. 

Een uitspraak van de geschillencommissie is bindend. Als je verliest en consumentenprogramma's o.i.d. niet geïnteresseerd zijn, dan zou ik het er gewoon bij laten. Een advocaat zal je over het algemeen alleen maar meer geld kosten. (Je moet dan de uitspraak dan vernietigd krijgen.)

Veel succes verder met de zaak! Ben heel benieuwd en zou leuk zijn om te lezen wat er uit komt.

 

Ben blij dat ik jou er zoveel plezier mee doe. NS-medewerker kennelijk. Geniet ervan.

Eurostar weigert sowieso te betalen heb ik nu bevestigd gekregen en NS International wil kennelijk ook niet helpen, zelfs niet 5 maanden na betaalde reis. 

Wat is de motivatie om terugbetaling te weigeren?

Reputatie 2

Eurostar weigert sowieso te betalen heb ik nu bevestigd gekregen en NS International wil kennelijk ook niet helpen, zelfs niet 5 maanden na betaalde reis. 

Wat is de motivatie om terugbetaling te weigeren?

Eurostar geeft aan dat de treinreis niet rechtstreeks bij hen geboekt is (wat klopt, maar van hen kwam wel de annulering, en de link waarbij je een refund zou moeten krijgen, die je dus inderdaad binnen 2 maanden zou moeten regelen wil je ergens aanspraak op kunnen maken)

Reputatie 7
Badge +3

Het is een schandalige werkwijze dat twee bedrijven zo langs elkaar heen werken. NS zet op de website dat je voor restitutie bij Eurostar moet zijn en Eurostar wijst naar NS voor de restitutie omdat het biljet daar gekocht is.

Ik wens @JeroenWapenaar veel succes bij het afwikkelen van deze kwestie.

Eurostar weigert sowieso te betalen heb ik nu bevestigd gekregen en NS International wil kennelijk ook niet helpen, zelfs niet 5 maanden na betaalde reis. 

Wat is de motivatie om terugbetaling te weigeren?

Eurostar geeft aan dat de treinreis niet rechtstreeks bij hen geboekt is (wat klopt, maar van hen kwam wel de annulering, en de link waarbij je een refund zou moeten krijgen, die je dus inderdaad binnen 2 maanden zou moeten regelen wil je ergens aanspraak op kunnen maken)

Eurostar lijkt me gelijk hebben want je moet je geld terugvragen daar waar je het kaartje hebt gekocht. Dat is zo vastgelegd om te voorkomen dat mensen twee keer teruggave proberen te claimen. 

De vraag blijft dus wat de motivatie van NS international is om niet terug te betalen? Want ik heb de indruk dat zij fout zitten. 

Reputatie 7
Badge +3

NS international bakt er weinig van als je op hun website kijkt. De pagina Vraag en Antwoord heeft geen geldig certificaat. Verder hebben ze alleen over vertraging en niet over treinen die niet gereden hebben.

Op de website van Eurostar heb ik de volgende zin gevonden: If you purchased your tickets elsewhere, please contact your point of sale to make further enquiries Bron:.https://disruption.eurostar.com/form

NS International is in dit geval het “point of sale” en moet de terugbetaling regelen. En een beetje snel graag. Verder heel veel excuses en minimaal een bos bloemen of een andere attentie. Wat een gebroddel.

Uit dit verhaal blijkt maar weer hoe verstandig het is om aankopen van goederen en diensten die nog geleverd moeten worden (of dat nou een bestelling bij een webshop of een treinkaartje is) te betalen met een creditcard. Dan had je je geld waarschijnlijk vrij eenvoudig terug kunnen claimen nu de afwikkeling met de verkopende partij niet of in ieder geval niet op tijd goed komt.

Reputatie 7
Badge +3

Betalen van tickets met een creditcard is inderdaad een goed idee. Maar voordat je een betaling kunt betwisten, moet je eerst proberen er met de verkopende partij uit te komen en dit ook vastgelegd hebben.
Een geannuleerde trein (of vlucht) is een interessante casus omdat het dan gaat om een niet geleverde dienst. Maar het lijkt me overduidelijk dat je via deze weg de betaling kunt laten terugdraaien.

Als de aanvraag voor Geld Terug Bij Vertraging al binnen is bij ons en JeroenWapenaar heeft van ons een bevestiging gehad, dan ligt de claim op de stapel. 
Helaas is het simpelweg enorm druk. Formulieren worden absoluut afgehandeld, maar er gaat meer tijd overheen dan gedacht. Het enige dat ik daar kan adviseren, hoe vervelend ook, is geduld.

Mocht dit niet het geval zijn, dan is het advies om contact te leggen met het algemene nummer van NS International (030-2300023). Daar kun je vragen naar de status en anders meteen een verzoek indienen.

Ha ha ha ha!

Ervaringsdeskundige die de kosten voor de terugreis na cancellation in januari van dit jaar  door Eurostar niet terug heeft gekregen. Wel de kosten van de terugreis van NS Inter.  Ticket gekocht NS International. En nu vandaag van klantenservice met de mededeling dat British Rail verantwoordelijk is voor de gemaakte kosten voor de terugreis……!

Eerder bericht gekregen dat ik mijn kosten voor de Thalys van Amsterdam naar Antwerpen niet terug krijg “omdat ik de volgende Intercity had moeten nemen".  Er reed die dag GEEN ENKELE TREIN MEER IN HEEL NEDERLAND (behalve Thalys waar ik gelukkig nog net op tijd achter kwam) omdat NS dat zo had beslist vanwege de regionale staking in Utrecht. Ik heb het over de staking van 30 augustus 2022. Da’s lang geleden, niet waar? Maar je moet ook verdomd veel geduld hebben om alsnog nul op je rekest te krijgen van NS International.

Brigitte Mauermann

Heb je wel bericht van ontvangst van claim ontvangen-met daarin excuus dat het maanden kan duren voor ze aan bewerking toekomen?

Via dit forum kun je hooguit medeleven verwachten-en hopelijk misschien een tip van iemand die de juiste benadering met effect weet-niet he het zou moeten zonder resultaat

Volgens mij moet het gewoon via het formulier-online van NS-INTER!!!! voor vertraging-daarin zit als ik me goed herinner ook iets als ´reis kon niet plaatsvinden´

Dat formulier ken ik nou ook. Het stuurt je van de kast naar de muur. Kent u die uitdrukking?...

De hele bende insturen bij de geschillencommissie, NS houdt zich toch aan geen enkele termijn. 

Reputatie 7
Badge +1

De hele bende insturen bij de geschillencommissie, NS houdt zich toch aan geen enkele termijn. 

Inderdaad. NS heeft niet het laatste woord bij dit soort dingen.

Reageer