beantwoord

Geweigerd in ICE



Toon eerste bericht

35 reacties

Badge +3

Zoals je hebt kunnen zien, schrijft NS op meerdere plaatsen dat de ICE ook in het binnenland nog steeds gebruikt mag worden en wel zonder reservering.

IC Brussel heeft geen reservering. Er is nu alleen treinbinding voor sommige kaartjes.

Let ook even op het verschil tussen toeslag (die is er voor Berlijn nooit en voor Brussel altijd binnen NL tussen Schiphol en Rotterdam) en reservering (dat is nieuw voor IC Berlijn en/of ICE, nou ja alles richting Duitsland dus, binnenlandse reizigers zijn niet welkom!).

En wat kost zo’n reservering (als je die al kunt bemachtigen)? Niets dus, tenzij het om de ICE toeslag gaat voor reizigers zonder abonnement… die nog altijd te koop is via https://www.ns.nl/producten/s/toeslag-ice en bij kaartautomaten.

Maar ja, dat is nog niet de zo gewenste reservering (die dus helemaal niet nodig/mogelijk is voor bepaalde zitplaatsen en anders staan, ook prima) maar ondertussen weigeren ze je wel… 🙄

Lekker duidelijk allemaal 😴

Reputatie 7
Badge +1

Het zijn gewoon toegevoegde regels voor de zomer, dus boven de standaard regels en als deze trein ook niet in de reisplanner staat dan weet je dus dat deze niet voor iedereen rijdt. Dat is ook het geval als deze er wel in staat maar met de toevoeging reserveren verplicht

Zoals je hebt kunnen zien, schrijft NS op meerdere plaatsen dat de ICE ook in het binnenland nog steeds gebruikt mag worden en wel zonder reservering.

Wat betreft de 2 walletjes, ze kunnen bij de OV chipkaart niet zien met welke trein jij de rit hebt gemaakt, alleen wanneer je in- en/of uit checkt. En dat er nu vanwege drukte een reserveringsplicht is die is er ook voor de IC Brussel

IC Brussel heeft geen reservering. Er is nu alleen treinbinding voor sommige kaartjes.

NS Reizigers (de officiële vervoerder van de ICE binnen Nederland) en NS International (de uitvoerende vervoerder) lijken het niet eens te zijn over het te voeren beleid betreffende binnenlandse reizen met de ICE. Volgens NS Reizigers is de ICE binnen Nederland te gebruiken (er worden nota bene ook gewoon ICE toeslagen verkocht) en ook NS International geeft in de persverklaring, over de maatregelen voor de zomer van 2023 om het gebruik van de ICE in goede banen te leiden, aan dat binnenlandse reizen met de ICE in Nederland nog steeds mogelijk zijn, zonder trouwens melding te maken van de (gewijzigde) voorwaarden. Op het perron, de reisplanner en ook bij iNSite (de personeelswebsite) staat de ICE vermeld als trein met verplichte reservering in de richting Duitsland en in omgekeerde richting soms zelfs als “Niet Instappen”. Met andere woorden er is geen eenduidig beleid en de reiziger is dus afhankelijk van de medewerkers van ICE International of deze wel of niet mee mag.


NS International wil van twee walletjes eten, enerzijds wil men naar eigen dunken wel of geen binnenlandse reizigers mee nemen (bij voorkeur zonder verlies van inkomsten) en anderzijds wil men deel uit blijven maken van de HRN concessie (met alle daarin geldende afspraken, inclusief het binnenlands gebruik van de ICE). Dus de voordelen van open toegang en de bescherming van een concessie (zonder de nadelen). Vanaf december 2024 is er duidelijkheid of de ICE deel blijft uitmaken van de HRN concessie of dat deze net als in Duitsland (en Zwitserland) in open toegang geëxploiteerd zal worden, waarmee ook voor de reiziger duidelijk is of er (nog) binnenlandse reizen mogelijk zijn en tegen welke condities.

Het zijn gewoon toegevoegde regels voor de zomer, dus boven de standaard regels en als deze trein ook niet in de reisplanner staat dan weet je dus dat deze niet voor iedereen rijdt. Dat is ook het geval als deze er wel in staat maar met de toevoeging reserveren verplicht (denk aan de Thalys en Eurostar)

Wat betreft de 2 walletjes, ze kunnen bij de OV chipkaart niet zien met welke trein jij de rit hebt gemaakt, alleen wanneer je in- en/of uit checkt. En dat er nu vanwege drukte een reserveringsplicht is die is er ook voor de IC Brussel en zorgt ervoor dat er juist plek is voor mensen die de trein gebruiken voor het echte doel van de trein, internationaal reizen.  Dat je er in rustige tijden wel mee kunt reizen is alleen maar prettig doordat er dan extra treinen rijden.

En als je in de reisplanner of op de CTA borden kijkt is toch duidelijk of je wel of geen reservering voor de trein nodig hebt, dus ik zie de verandering vanaf 2024 ook geen verschil maken.

 

Badge +3

Binnenlandse bestemmingen werden daarnaast niet eens op het bord weergeven. Eerstvolgende weergeven stop was Oberhausen, maar uiteraard stopte de trein ‘gewoon’ in Arnhem. 

Dat klopt, de binnenlandse bestemmingen zijn helemaal uit de reisplanners verwijderd maar de trein rijdt gewoon zoals normaal.

Voor de ‘terugweg’ naar Amsterdam lijkt het me geen probleem om wat binnenlandse reizigers toe te laten, want er zullen in Arnhem en Utrecht de nodige mensen uitstappen, dus zoek maar een vrije plek of anders staan.

Reputatie 5

Als NS op meerdere plaatsen schrijft dat je de ICE voor een binnenlandse reis zonder reservering mag gebruiken, dan zijn dat de geldende regels. En dus mag het, tenzij de ICE overvol is o.i.d. Daarover beslist dan de conducteur van de trein. Maar er is dus geen algemene regel dat het binnenlands gebruik nu niet meer is toegestaan en ook geen regel dat je voor het binnenlands gebruik zou moeten reserveren.

Uit een ander topic begreep ik dat er ‘Niet instappen’ getoond werd richting Duitsland (onlogisch voor internationale reizigers vanuit Utrecht en Arnhem), maar dat er nu iets staat over ‘Reservering verplicht’ (die je dus niet zonder omwegen zoals via oebb.at kunt bemachtigen).

Dan kan ik me voorstellen dat men je weigert (na controle vervoerbewijs), maar als er op diverse webpagina’s gewoon staat dat binnenlandse reizen nog gewoon mogelijk zijn… #hoedan?

Plaatsnemen op een niet te reserveren zitplaats (rijtuig 37/38) lijkt me helemaal prima.


Geen idee wat er nu staat, maar toen ik vorige week de ICE nam stond er op de borden geloof ik een combinatie van:

• Reserveren verplicht

• Toeslag verplicht

• Niet instappen

Binnenlandse bestemmingen werden daarnaast niet eens op het bord weergeven. Eerstvolgende weergeven stop was Oberhausen, maar uiteraard stopte de trein ‘gewoon’ in Arnhem. 

Badge +3

Als NS op meerdere plaatsen schrijft dat je de ICE voor een binnenlandse reis zonder reservering mag gebruiken, dan zijn dat de geldende regels. En dus mag het, tenzij de ICE overvol is o.i.d. Daarover beslist dan de conducteur van de trein. Maar er is dus geen algemene regel dat het binnenlands gebruik nu niet meer is toegestaan en ook geen regel dat je voor het binnenlands gebruik zou moeten reserveren.

Uit een ander topic begreep ik dat er ‘Niet instappen’ getoond werd richting Duitsland (onlogisch voor internationale reizigers vanuit Utrecht en Arnhem), maar dat er nu iets staat over ‘Reservering verplicht’ (die je dus niet zonder omwegen zoals via oebb.at kunt bemachtigen).

Dan kan ik me voorstellen dat men je weigert (na controle vervoerbewijs), maar als er op diverse webpagina’s gewoon staat dat binnenlandse reizen nog gewoon mogelijk zijn… #hoedan?

Plaatsnemen op een niet te reserveren zitplaats (rijtuig 37/38) lijkt me helemaal prima.

Reputatie 3

NS Reizigers (de officiële vervoerder van de ICE binnen Nederland) en NS International (de uitvoerende vervoerder) lijken het niet eens te zijn over het te voeren beleid betreffende binnenlandse reizen met de ICE. Volgens NS Reizigers is de ICE binnen Nederland te gebruiken (er worden nota bene ook gewoon ICE toeslagen verkocht) en ook NS International geeft in de persverklaring, over de maatregelen voor de zomer van 2023 om het gebruik van de ICE in goede banen te leiden, aan dat binnenlandse reizen met de ICE in Nederland nog steeds mogelijk zijn, zonder trouwens melding te maken van de (gewijzigde) voorwaarden. Op het perron, de reisplanner en ook bij iNSite (de personeelswebsite) staat de ICE vermeld als trein met verplichte reservering in de richting Duitsland en in omgekeerde richting soms zelfs als “Niet Instappen”. Met andere woorden er is geen eenduidig beleid en de reiziger is dus afhankelijk van de medewerkers van ICE International of deze wel of niet mee mag.


NS International wil van twee walletjes eten, enerzijds wil men naar eigen dunken wel of geen binnenlandse reizigers mee nemen (bij voorkeur zonder verlies van inkomsten) en anderzijds wil men deel uit blijven maken van de HRN concessie (met alle daarin geldende afspraken, inclusief het binnenlands gebruik van de ICE). Dus de voordelen van open toegang en de bescherming van een concessie (zonder de nadelen). Vanaf december 2024 is er duidelijkheid of de ICE deel blijft uitmaken van de HRN concessie of dat deze net als in Duitsland (en Zwitserland) in open toegang geëxploiteerd zal worden, waarmee ook voor de reiziger duidelijk is of er (nog) binnenlandse reizen mogelijk zijn en tegen welke condities.

Reputatie 7
Badge +1

Als NS op meerdere plaatsen schrijft dat je de ICE voor een binnenlandse reis zonder reservering mag gebruiken, dan zijn dat de geldende regels. En dus mag het, tenzij de ICE overvol is o.i.d. Daarover beslist dan de conducteur van de trein. Maar er is dus geen algemene regel dat het binnenlands gebruik nu niet meer is toegestaan en ook geen regel dat je voor het binnenlands gebruik zou moeten reserveren.

Reputatie 7
Badge +3

Sinds 17 juni heb je een reservering nodig voor reizen met ICE. De afgelopen zomers bleken deze treinen nogal druk, met name op.het Nederlandse deel van de reis.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Zie https://www.nsinternational.com/nl/vragen-en-antwoorden/maatregelen-ice-zomer-2023

Dus ja, zonder reservering (dus internationaal ticket) mag je in principe niet mee, maar in rijtuig 37 en 38 zijn ook zitplaatsen die niet te reserveren zijn.

Zie verder dit topic, want er staat dat het nog steeds mogelijk zou zijn om een binnenlandse reis te maken, ook al staat de trein niet in de planner en op de borden ‘Niet instappen’ of ‘Reservering verplicht’.

 

Reageer