beantwoord

Geweigerd in ICE

  • 18 June 2023
  • 35 reacties
  • 1472 Bekeken

Vanmiddag werd ik op Utrecht Centraal geweigerd in ICE richting Frankfurt. Ik wilde hiermee naar Arnhem reizen naar mij werd verteld dat dit niet mocht. Ik heb in het verleden vaker met de ov chipkaart (ik heb een weekend vrij abonnement) met de ICE gereisd en nooit problemen gehad. Ik was dan ook erg verbaasd dat ik werd geweigerd door NS personeel en kan hier op de NS site verder ook niks over vinden. Weten jullie of ik terecht ben geweigerd?

icon

Beste antwoord door Robert B 18 June 2023, 18:41

Bekijk origineel

35 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Als NS op meerdere plaatsen schrijft dat je de ICE voor een binnenlandse reis zonder reservering mag gebruiken, dan zijn dat de geldende regels. En dus mag het, tenzij de ICE overvol is o.i.d. Daarover beslist dan de conducteur van de trein. Maar er is dus geen algemene regel dat het binnenlands gebruik nu niet meer is toegestaan en ook geen regel dat je voor het binnenlands gebruik zou moeten reserveren.

Reputatie 7
Badge +1

Lijkt mij inmiddels de hoogste tijd voor een reactie vanuit NS.

 

Eigenlijk wil je geen binnenlandse reserveringen in de ICE. Die kunnen immers internationale reserveringen van/naar Utrecht of Amsterdam verhinderen.

Het verbieden van de ICE voor binnenlands vervoer is veruit het meest verstandige maar daarmee is er helemaal geen reden meer voor DB om nog met NS samen te werken en kunnen ze in Nederland beter met de eigen (goedkoper werkende) dochter Arriva in zee gaan. Net als dat DB-dochter Start dat gaat doen met de trein Eindhoven-Düsseldorf.

Het draait om het redden van het NS-monopolie op het hoofdnet. Daar moet momenteel alles voor wijken.

Ik krijg steeds meer het idee dat het te maken heeft met de nieuwe HRN concessie waar ook de ICE deel van zou moeten uitmaken. Dat is voor NS van belang om te voorkomen dat DB de samenwerking met NS opzegt, besluit de ICE in Nederland zelf (of met Arriva) te gaan exploiteren en NS buitenspel zet.

Juridisch is het echter uiterst dubieus om een internationale trein onderdeel te maken van een binnenlandse concessie tenzij die trein ook gebruikt wordt door binnenlandse reizigers.

Anderzijds noopt de situatie met de ICE om binnenlandse reizigers uit deze treinen te weren. En daar is de spagaat: NS wil geen binnenlandse reizigers in de ICE maar wil ze ook niet expliciet verbieden met het oog op de concessie. En dus wordt er gezocht naar een oplossing waarbij binnenlands gebruik in principe is toegestaan maar in de praktijk wordt verboden. 

Reputatie 7
Badge +1

Voor ICE International zou het een oplossing kunnen zijn om reserveren voor binnenlandse reizen verplicht te stellen. Een stoel die pas vanaf Arnhem is gereserveerd zou voor een tweede keer gereserveerd moeten kunnen worden. 

Eigenlijk wil je geen binnenlandse reserveringen in de ICE. Die kunnen immers internationale reserveringen van/naar Utrecht of Amsterdam verhinderen.

Reputatie 7
Badge +3

@rvdborgt Het kan heel goed dat stoelen voor een binnenlandse reis worden gereserveerd. Maar dan moet je het systeem zo inrichten dat je alleen een binnenlandse reis kunt reserveren op een stoel die vanaf Arnhem is gereserveerd.
Binnen Duitsland is het heel normaal dat dezelfde stoel voor meerdere deeltrajecten wordt gereserveerd.
Groot voordeel van verplicht reserveren is dat je een drempel opwerpt voor de binnenlandse reizigers terwijl je het tegelijkertijd niet hoeft uit te sluiten. Als je het dan ook nog zo inricht dat alleen internationale reizigers een nog helemaal niet gereserveerde stoel kunnen boeken dan is het geregeld.

 

 

 

 

En terecht! Arriva en de andere halvegaren blijven maar mooi in de provincie. Maar de strategie van NS om dit beleid uit te voeren is zeer matig en werkt de reiziger niet in de hand. 

Als je je als bedrijf alleen maar bezig bent met de belangen van jezelf en je personeel en geen enkel oog hebt voor je klanten roep je de concurrentie over jezelf af. Het is dan een kwestie van tijd voor je aan alle kanten voorbij gelopen worden.

NS eet met de IC/ICE nu al genadebrood omdat ze voor 100% afhankelijk zijn van DB. En met de Thalys, Eurostar en de nachttreinen is het hetzelfde laken en pak.

Verder heb je volgens mij iets gemist m.b.t. de veranderde wetgeving in de EU op dit gebied.

Reputatie 7
Badge +3

De huidige situatie is een voortzetting van de decennia oude samenwerkingen tussen de verschillende nationale spoorwegmaatschappijen. Vanaf 2025 wordt dat een ander verhaal. In theorie zou DB de volledige ICE-dienst kunnen gaan rijden. Mits er natuurlijk voldoende personeel is dat bekend is met de Nederlandse regelgeving. 

De huidige samenwerking is tamelijk efficiënt met gemengde teams van DB en NS. Duitse machinisten kunnen tot Amsterdam rijden, Nederlandse machinisten tot Keulen. Maar DB zou natuurlijk kunnen besluiten om de samenwerking op te zeggen. Onderhoud vindt al uitsluitend in Duitsland plaats, na het debacle van onderhoud door NedTrain in Leidschendam in de beginperiode van ICE International. Het was indertijd een strategische keuze van NS om ook in Nederland onderhoud te laten uitvoeren. NS moest en zou zelf kennis krijgen van Hogesnelheidstreinen. Dat is op niet veel uitgelopen. Wel veel kosten gemaakt, zoals een dure verbouwing aan de werkplaats in Leidschendam en vreselijk veel overbrengingskilometers tussen Amsterdam en Leidschendam.

Maar een samenwerking tussen gelijke partners gaat het natuurlijk nooit worden. Uiteindelijk zal DB de koers bepalen.

Reputatie 3

NS Reizigers (de officiële vervoerder van de ICE binnen Nederland) en NS International (de uitvoerende vervoerder) lijken het niet eens te zijn over het te voeren beleid betreffende binnenlandse reizen met de ICE. Volgens NS Reizigers is de ICE binnen Nederland te gebruiken (er worden nota bene ook gewoon ICE toeslagen verkocht) en ook NS International geeft in de persverklaring, over de maatregelen voor de zomer van 2023 om het gebruik van de ICE in goede banen te leiden, aan dat binnenlandse reizen met de ICE in Nederland nog steeds mogelijk zijn, zonder trouwens melding te maken van de (gewijzigde) voorwaarden. Op het perron, de reisplanner en ook bij iNSite (de personeelswebsite) staat de ICE vermeld als trein met verplichte reservering in de richting Duitsland en in omgekeerde richting soms zelfs als “Niet Instappen”. Met andere woorden er is geen eenduidig beleid en de reiziger is dus afhankelijk van de medewerkers van ICE International of deze wel of niet mee mag.


NS International wil van twee walletjes eten, enerzijds wil men naar eigen dunken wel of geen binnenlandse reizigers mee nemen (bij voorkeur zonder verlies van inkomsten) en anderzijds wil men deel uit blijven maken van de HRN concessie (met alle daarin geldende afspraken, inclusief het binnenlands gebruik van de ICE). Dus de voordelen van open toegang en de bescherming van een concessie (zonder de nadelen). Vanaf december 2024 is er duidelijkheid of de ICE deel blijft uitmaken van de HRN concessie of dat deze net als in Duitsland (en Zwitserland) in open toegang geëxploiteerd zal worden, waarmee ook voor de reiziger duidelijk is of er (nog) binnenlandse reizen mogelijk zijn en tegen welke condities.

Badge +3

Als NS op meerdere plaatsen schrijft dat je de ICE voor een binnenlandse reis zonder reservering mag gebruiken, dan zijn dat de geldende regels. En dus mag het, tenzij de ICE overvol is o.i.d. Daarover beslist dan de conducteur van de trein. Maar er is dus geen algemene regel dat het binnenlands gebruik nu niet meer is toegestaan en ook geen regel dat je voor het binnenlands gebruik zou moeten reserveren.

Uit een ander topic begreep ik dat er ‘Niet instappen’ getoond werd richting Duitsland (onlogisch voor internationale reizigers vanuit Utrecht en Arnhem), maar dat er nu iets staat over ‘Reservering verplicht’ (die je dus niet zonder omwegen zoals via oebb.at kunt bemachtigen).

Dan kan ik me voorstellen dat men je weigert (na controle vervoerbewijs), maar als er op diverse webpagina’s gewoon staat dat binnenlandse reizen nog gewoon mogelijk zijn… #hoedan?

Plaatsnemen op een niet te reserveren zitplaats (rijtuig 37/38) lijkt me helemaal prima.

Badge +3

Binnenlandse bestemmingen werden daarnaast niet eens op het bord weergeven. Eerstvolgende weergeven stop was Oberhausen, maar uiteraard stopte de trein ‘gewoon’ in Arnhem. 

Dat klopt, de binnenlandse bestemmingen zijn helemaal uit de reisplanners verwijderd maar de trein rijdt gewoon zoals normaal.

Voor de ‘terugweg’ naar Amsterdam lijkt het me geen probleem om wat binnenlandse reizigers toe te laten, want er zullen in Arnhem en Utrecht de nodige mensen uitstappen, dus zoek maar een vrije plek of anders staan.

Reputatie 7
Badge +1

Het zijn gewoon toegevoegde regels voor de zomer, dus boven de standaard regels en als deze trein ook niet in de reisplanner staat dan weet je dus dat deze niet voor iedereen rijdt. Dat is ook het geval als deze er wel in staat maar met de toevoeging reserveren verplicht

Zoals je hebt kunnen zien, schrijft NS op meerdere plaatsen dat de ICE ook in het binnenland nog steeds gebruikt mag worden en wel zonder reservering.

Wat betreft de 2 walletjes, ze kunnen bij de OV chipkaart niet zien met welke trein jij de rit hebt gemaakt, alleen wanneer je in- en/of uit checkt. En dat er nu vanwege drukte een reserveringsplicht is die is er ook voor de IC Brussel

IC Brussel heeft geen reservering. Er is nu alleen treinbinding voor sommige kaartjes.

Reputatie 7
Badge +1

@rvdborgt Het kan heel goed dat stoelen voor een binnenlandse reis worden gereserveerd. Maar dan moet je het systeem zo inrichten dat je alleen een binnenlandse reis kunt reserveren op een stoel die vanaf Arnhem is gereserveerd.
Binnen Duitsland is het heel normaal dat dezelfde stoel voor meerdere deeltrajecten wordt gereserveerd.

Dat laatste is me bekend. Als je het dan zo kunt inrichten dat binnenlandse reizigers alleen maar "restplaatsen” kunnen reserveren, dan zou dat inderdaad kunnen werken.

Maar aangezien dit iets eenmaligs voor alleen deze zomer zou moeten zijn, zie ik dit niet meer gebeuren.

Reputatie 3

Tamzin, hoezo afhankelijk van DB?

Ben niet Tamzin, maar wil de vraag wel beantwoorden. De NS heeft niet de middelen om op eigen kracht een treindienst naar Duitsland op te zetten. Dit betreft zowel de financiële middelen als het treinpersoneel en geschikt materieel. Met 2 ICNG-D treinstellen in bestelling en 3 min of meer afgeschreven ICE 3M treinstellen kun je geen betrouwbare treindienst op zetten. Het ontbreekt de NS aan middelen om vloot van hogesnelheidstreinen aan te schaffen, dus dat gaat het ook niet worden. Met andere woorden de NS is voor de treindiensten naar Duitsland volledig afhankelijk van een (buitenlandse) partner, waarbij de DB de meest voor de hand liggende is.

 

De kans dat buiten de ICE 3Neo treinstellen 8001 tot en met 8016 (met het “oude interieur”), ter vervanging van oorspronkelijk 17 ICE 3M treinstellen, er nog meer ICE 3Neo treinstellen zullen worden ingezet naar Nederland (en België) is niet heel groot. Temeer het personeel in de periodes dat de capaciteit het meest nodig is (namelijk in de vakantieperiodes) zelf minder aan het werk is vanwege de eigen vakanties. De treinen zelf zijn een minder groot probleem omdat er in de vakantieperiodes minder (lange) treinen nodig zijn op de typische forensen en zakelijke verbindingen.

Tamzin, hoezo afhankelijk van DB?

NS is qua materieel volledig afhankelijk van DB, zowel qua aanschaf als onderhoud. NS is op papier eigenaar van enkele stellen maar technisch helemaal niet in staat die stellen zelf rijvaardig te houden. Als DB de samenwerking stopt en bijv. besluit met Arriva in zee te gaan houdt het voor NS gewoon op. Zie verder @Thtc 

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Zie https://www.nsinternational.com/nl/vragen-en-antwoorden/maatregelen-ice-zomer-2023

Dus ja, zonder reservering (dus internationaal ticket) mag je in principe niet mee, maar in rijtuig 37 en 38 zijn ook zitplaatsen die niet te reserveren zijn.

Zie verder dit topic, want er staat dat het nog steeds mogelijk zou zijn om een binnenlandse reis te maken, ook al staat de trein niet in de planner en op de borden ‘Niet instappen’ of ‘Reservering verplicht’.

 

Reputatie 7
Badge +3

Sinds 17 juni heb je een reservering nodig voor reizen met ICE. De afgelopen zomers bleken deze treinen nogal druk, met name op.het Nederlandse deel van de reis.

Reputatie 5

Als NS op meerdere plaatsen schrijft dat je de ICE voor een binnenlandse reis zonder reservering mag gebruiken, dan zijn dat de geldende regels. En dus mag het, tenzij de ICE overvol is o.i.d. Daarover beslist dan de conducteur van de trein. Maar er is dus geen algemene regel dat het binnenlands gebruik nu niet meer is toegestaan en ook geen regel dat je voor het binnenlands gebruik zou moeten reserveren.

Uit een ander topic begreep ik dat er ‘Niet instappen’ getoond werd richting Duitsland (onlogisch voor internationale reizigers vanuit Utrecht en Arnhem), maar dat er nu iets staat over ‘Reservering verplicht’ (die je dus niet zonder omwegen zoals via oebb.at kunt bemachtigen).

Dan kan ik me voorstellen dat men je weigert (na controle vervoerbewijs), maar als er op diverse webpagina’s gewoon staat dat binnenlandse reizen nog gewoon mogelijk zijn… #hoedan?

Plaatsnemen op een niet te reserveren zitplaats (rijtuig 37/38) lijkt me helemaal prima.


Geen idee wat er nu staat, maar toen ik vorige week de ICE nam stond er op de borden geloof ik een combinatie van:

• Reserveren verplicht

• Toeslag verplicht

• Niet instappen

Binnenlandse bestemmingen werden daarnaast niet eens op het bord weergeven. Eerstvolgende weergeven stop was Oberhausen, maar uiteraard stopte de trein ‘gewoon’ in Arnhem. 

NS Reizigers (de officiële vervoerder van de ICE binnen Nederland) en NS International (de uitvoerende vervoerder) lijken het niet eens te zijn over het te voeren beleid betreffende binnenlandse reizen met de ICE. Volgens NS Reizigers is de ICE binnen Nederland te gebruiken (er worden nota bene ook gewoon ICE toeslagen verkocht) en ook NS International geeft in de persverklaring, over de maatregelen voor de zomer van 2023 om het gebruik van de ICE in goede banen te leiden, aan dat binnenlandse reizen met de ICE in Nederland nog steeds mogelijk zijn, zonder trouwens melding te maken van de (gewijzigde) voorwaarden. Op het perron, de reisplanner en ook bij iNSite (de personeelswebsite) staat de ICE vermeld als trein met verplichte reservering in de richting Duitsland en in omgekeerde richting soms zelfs als “Niet Instappen”. Met andere woorden er is geen eenduidig beleid en de reiziger is dus afhankelijk van de medewerkers van ICE International of deze wel of niet mee mag.


NS International wil van twee walletjes eten, enerzijds wil men naar eigen dunken wel of geen binnenlandse reizigers mee nemen (bij voorkeur zonder verlies van inkomsten) en anderzijds wil men deel uit blijven maken van de HRN concessie (met alle daarin geldende afspraken, inclusief het binnenlands gebruik van de ICE). Dus de voordelen van open toegang en de bescherming van een concessie (zonder de nadelen). Vanaf december 2024 is er duidelijkheid of de ICE deel blijft uitmaken van de HRN concessie of dat deze net als in Duitsland (en Zwitserland) in open toegang geëxploiteerd zal worden, waarmee ook voor de reiziger duidelijk is of er (nog) binnenlandse reizen mogelijk zijn en tegen welke condities.

Het zijn gewoon toegevoegde regels voor de zomer, dus boven de standaard regels en als deze trein ook niet in de reisplanner staat dan weet je dus dat deze niet voor iedereen rijdt. Dat is ook het geval als deze er wel in staat maar met de toevoeging reserveren verplicht (denk aan de Thalys en Eurostar)

Wat betreft de 2 walletjes, ze kunnen bij de OV chipkaart niet zien met welke trein jij de rit hebt gemaakt, alleen wanneer je in- en/of uit checkt. En dat er nu vanwege drukte een reserveringsplicht is die is er ook voor de IC Brussel en zorgt ervoor dat er juist plek is voor mensen die de trein gebruiken voor het echte doel van de trein, internationaal reizen.  Dat je er in rustige tijden wel mee kunt reizen is alleen maar prettig doordat er dan extra treinen rijden.

En als je in de reisplanner of op de CTA borden kijkt is toch duidelijk of je wel of geen reservering voor de trein nodig hebt, dus ik zie de verandering vanaf 2024 ook geen verschil maken.

 

Badge +3

Zoals je hebt kunnen zien, schrijft NS op meerdere plaatsen dat de ICE ook in het binnenland nog steeds gebruikt mag worden en wel zonder reservering.

IC Brussel heeft geen reservering. Er is nu alleen treinbinding voor sommige kaartjes.

Let ook even op het verschil tussen toeslag (die is er voor Berlijn nooit en voor Brussel altijd binnen NL tussen Schiphol en Rotterdam) en reservering (dat is nieuw voor IC Berlijn en/of ICE, nou ja alles richting Duitsland dus, binnenlandse reizigers zijn niet welkom!).

En wat kost zo’n reservering (als je die al kunt bemachtigen)? Niets dus, tenzij het om de ICE toeslag gaat voor reizigers zonder abonnement… die nog altijd te koop is via https://www.ns.nl/producten/s/toeslag-ice en bij kaartautomaten.

Maar ja, dat is nog niet de zo gewenste reservering (die dus helemaal niet nodig/mogelijk is voor bepaalde zitplaatsen en anders staan, ook prima) maar ondertussen weigeren ze je wel… 🙄

Lekker duidelijk allemaal 😴

Reputatie 3

Wel zo fijn als iemand de altijd goed ingelichte NS'ers van international op de trein even op de hoogte brengt. Ze houden er nogal van om reizigers lastig te vallen met achterhaalde en incorrecte informatie, om daarover in discussie te gaan vanuit hun machtspositie. Zeer irritant om mee te maken te krijgen als reiziger. 

 

Bij deze het vriendelijke verzoek aan iedereen om altijd klacht in te dienen. NS gaat hier soms best aardig mee om, en het voorkomt verder gedoe met overbetaalde NSI'ers die er weer eens moeilijk doen om niks. Het is helaas een hardnekkig probleem. 

Reputatie 7
Badge +3

Op zich is de oplossing voor ICE International in de zomer heel simpel. Er geldt reserveringsplicht. En reserveringen worden alleen verkocht voor internationale reizen. Ergo, de ICE International is in de zomer uitgesloten voor binnenlandse reizigers. Tot zover de theorie.

Wel is het weer typisch NS dat je nog steeds de toeslag voor het gebruik in het binnenland kunt kopen. En NS had natuurlijk alle abonnementhouders, inclusief de gebruikers van de Ov-studentenkaart, moeten inlichten over de maatregelen.

Alles wat in eerdere topics is gemeld is waarheid geworden: de verschillende afdelingen van NS stemmen helemaal niets met elkaar af wanneer er een behoorlijk ingrijpende maatregel wordt doorgevoerd.

Met hogere politiek in het kader van de concessie zal het weinig te maken hebben. Dat veronderstelt strategie en visie bij NS. 

Reputatie 7
Badge +1

Op zich is de oplossing voor ICE International in de zomer heel simpel. Er geldt reserveringsplicht. ​​​​​​

Alleen voor internationale reizen, zoals in verschillende NS-publicaties te lezen is.

Reputatie 7
Badge +3

En daar gaat het dus mis. Er is niet goed nagedacht over de uitwerking van de boodschap. Je kunt voor binnenlandse reizen met de ICE niet reserveren. 

Voor Thalys kun je overigens wel binnenlandse tickets reserveren. Niet goedkoop, maar het kan wel. Als er plaats is (en dat is er eigenlijk altijd) kun je voor €24 in Standard een enkeltje boeken tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal.

Voor ICE International zou het een oplossing kunnen zijn om reserveren voor binnenlandse reizen verplicht te stellen. Een stoel die pas vanaf Arnhem is gereserveerd zou voor een tweede keer gereserveerd moeten kunnen worden. 

Reputatie 7
Badge +3

NS kan beter nu al nadenken over een structurele oplossing. Volgende zomer zijn er precies dezelfde problemen.

Reageer