De titel zegt het al een beetje, natuurlijk. Ik mis nog veel Nederlandstalige informatie omtrent de 49 euro ticket in Duitsland. Tot nu toe ben ik superblij met het Weekend Vrij abonnement van de NS. En nu er in Duitsland een ticket komt van €49 voor onbeperkt reizen door heel Duitsland (alleen regionaal vervoer) lijkt mij dat erg interessant voor weekendjes weg, zeker omdat even naar Bonn meer dan €90 kost normaal. Door die hoge kosten ben ik zelf nooit met de trein naar Duitsland geweest. Wel ben ik een paar keer richting Brussel geweest. - R.I.P €19 HEMA ticket :(
Nu vraag ik me een aantal dingen af. Destijd naar België was er een soort "grens toeslag” ofzo via de NMBS website. Hoe zit dat als je een grens oversteekt met de trein, zoals met Duitsland? Kun je tot het laatste station in Nederland gewoon voor NS tarieven (en dus Weekend Vrij), en vanaf het eerste station in Duitsland met een DB ticket? Of geldt daar een soort toeslag, voor het stukje tussen de twee stations?
Voorbeeld: Arnhem → Duisburg: Reizen t/m Zevenaar met Weekend Vrij/40%, en een los DB ticket vanaf Emmerich-Elten naar Duisburg? Of moet je dan een DB ticket hebben vanaf Zevenaar tot Duisburg?
Ik zag dat vanaf Groningen naar Weener een Nederlandse Arriva trein rijdt. Betekent dit dat je dan kunt uitchecken in Weener, en vanaf daar met een DB ticket reist? Het gaat me vooral om de regels als je grenzen over gaat met de trein, dus ook bv. naar Tsjechië, Oostenrijk, Frankrijk of Luxemburg vanuit Duitsland.
Nu een aantal vragen omtrent het €49 Euro “D-ticket” (Deutschlandticket):
1. Hoe werkt de procedure om deze aan te vragen? Kunnen Nederlanders deze kaart gewoon aanvragen?
2. Ik neem aan dat het een fysieke pas is, en dat deze dan gewoon naar Nederland wordt opgestuurd, of moet je de pas ergens afhalen bij een Duits treinstation?
3. Je kunt betalen met PayPal en met Creditcard op Bahn.de, maar is iDeal ook mogelijk? Ik neem aan dat je de 49 Euro ticket met dezelfde betaalmogelijkheden koopt als een normale DB ticket via Bahn.de. (Tip voor iedereen die geen Creditcard heeft, je kunt bij Revolut een gratis prepaid creditcard aanvragen, die je kunt opladen wanneer je maar wilt, zonder zorgen over schulden.)
4. Zo'n €49 Euro ticket, hoe doe je dat met betalen? Zit je een jaar vast aan €49,- per maand? Of kun je die maandelijks stopzetten, en weer activeren door het opnieuw te bestellen, zoals NS Flex? Zit er een opzegtermijn aan vast? Of is het net zoals Netflix. Je zegt het op en het wordt niet verlengd.
5. Stel je gaat naar Luxemburg (gratis openbaar vervoer). En je gaat via Duitsland met je €49 abonnement. Dan kun je gewoon zonder ook maar iets op je reisdag te betalen, van Duitsland naar Luxemburg. Of geldt dat gratis vervoer alleen lokaal, en niet voor treinen die de grens passeren? (hier dus ook weer de kwestie van "wat is de werkelijke grens”)
Nu een aantal vragen over reisgemak en reizen in Europa:
Ik heb gemerkt dat de reisplanner op Bahn.de redelijk krachtig is, en ook de optie voor "alleen lokaal vervoer” heeft op de website, superhandig voor het 49 Euro kaartje. NS International vermijdt ik uit voorbaat al. Slechte ervaringen mee, ongemakkelijk in gebruik, zeker als "reisplanner”.
1. Zijn er nog andere Europese trein reisplanners die jullie kennen, die ook een Android app hebben? En dan vooral met een zo compleet mogelijke Europese treinplanning, die ook de prijzen benoemt (waar mogelijk), en redelijk makkelijk is in gebruik.
2. Zo niet; wat zijn de beste "landelijke” reisplanners per Europees land (denk aan: NS Reisplanner, DB Navigator)
3. Wat is de beste en/of goedkoopste manier om Europese trein tickets te kopen waar je flexibel, op dezelfde dag nog mee kunt reizen? Stel ik reis vanaf München naar Linz of Wenen, kan ik onderweg een e-ticket kopen via de "Oostenrijkse” trein vervoerder vanaf het eerste Oostenrijkse station naar Linz/Wenen? Of is het beter om dan bij een automaat in München een ticket te kopen vanaf het laatste station Duitsland/eerste station in Oostenrijk? Kan een "grens” ticket wel bij een automaat gekocht worden?
4. Kan ik bij elke buitenlandse vervoerder überhaupt wel een e-ticket kopen?
5. Accepteert elke buitenlandse treinvervoerder (Oostenrijk, Tsjechië, Frankrijk, Switzerland) altijd creditcards? (ivm prepaid creditcard. iDeal zal uiteraard niet worden ondersteund lijkt me)
Ik heb vast nog wel wat meer vragen, maar ik hoop hiermee alvast een begin te maken van een lijstje met tips en tricks, zodat ook andere reizigers die opzoek zijn naar tips en tricks rondom treinreizen in Europa via het €49 euro ticket, dit wat makkelijker kunnen vinden.
Als jullie nog super goeie tips en trucjes hebben om goedkoop, of gemakkelijk, te treinreizen binnen Europa, laat dan ook een reactie achter!
Hebben jullie tips/tricks voor reizen naar/via Duitsland en het 49 Euro "Deutschlandticket"
Fijn om te lezen dat het allemaal doorgaat, en dat je gewoon vanaf Arnhem gebruik kunt maken van het Duitsland ticket. De reistijden zullen zeker wat tegenvallen als je verder gaat dan Bonn, maar wel zoveel flexibeler dan weken van tevoren een Flixbus moeten boeken. Met het D-Ticket kun helemaal tot "bijna” Zwitserland, "bijna” Oostenrijk en "bijna” Tsjechië, voor ongeveer €80 per maand. (Weekend Vrij + D-ticket, of €12 per keer doordeweeks). Geen gedoe met flixbussen missen, omreizen/files, etc. Gewoon lekker de trein pakken wanneer je maar wilt.
Ik verwacht dat de betaling ook via creditcard kan (je kunt in de DB app kaartjes bestellen met Visa, dus waarom niet voor het D-ticket?). Ik heb zelf al een aantal jaar een prepaid creditcard van Revolut (echt een aanrader voor als je veel reist of bestelt, in het buitenland). En qua abonnement lijkt het me te gaan zoals veel maandelijkse abonnementen, je bestelt en betaalt, dus dat geeft je het recht voor 1 maand. Zodra die maand voorbij is, en je hebt optijd opgezegd, dan zit je er niet nog een maand aan vast.
Ik verwacht ook dat de QR code in bv. de DB app staat, maar ik zag ergens staan dat een andere aanbieder (de Deutschlandticket app?) dat je elke maand een email krijgt met daarin je QR code. De QR code wordt dus maandelijks vernieuwd, tenzij je hem stopzet natuurlijk. Het gaafste zou zijn als ik een DB pas zou krijgen, past mooi bij mijn NS pas en de Oyster. Maar dat zal wel extra kaartkosten meebrengen.
Ongevraagd advies: gebruik voor uw reizen in Duitsland de app DB Navigator. Het D-ticket is ook met IBAN te betalen in deze app tegenwoordig. De meeste ervaren Duitslandreizigers gebruiken de app. Ik heb hem al jaren en hij is geleidelijk verbeterd. Alleen 100 procent korting in Nederland werkt niet goed.
Mij is de aanschaf van het Deutschlandticket net gelukt. Direct ontvangen. Stappenplan Seat61 gevolgd.
https://www.seat61.com/train-travel-in-germany.htm#Deutschlandticket
Alle stappen in het Engels te doorlopen
App gedownload, contactgegevens ingevuld (Postcode met spatie tussen cijfers en letters, dus 1000 AA en niet 1000AA. Ook Anrede invullen niet vergeten, anders error. Telefoonnummer beginnen met 00316________) Als betaalmethode voor Creditcard gekozen. Creditcardgegevens invullen, €0 valideren via Creditcard app. Nadat Creditcard als betaalmethode was toegevoegd kon ik het Deutschlandticket kopen en kreeg ik gelijk een QR-code in de app en een bevestiging.
NIET VERGETEN om je registratie contactgegevens te valideren door op de link in de activatie email te klikken, anders wordt je account na drie dagen geblokkeerd 😅
Het is mij zojuist ook op deze manier gelukt. Dank!
Slechte zaak trouwens dat ze zo ontmoedigen te bestellen, vast vanwege de drukte maar dan nog
Van wat ik begrepen heb, is het Deutschlandticket in de eerste plaats bedoeld voor Duitse inwoners/forensen en zijn toeristen een bijzaak. Vandaar dat het ook enkel als een doorlopend abonnement wordt verkocht en niet als losse tickets zoals afgelopen zomer het geval was. Vanwege die abonnementsopzet zijn er veel bedrijven die achter de schermen een Schufa (= soort BKR) check doen en helaas voor ons werkt die check niet bij buitenlandse rekeningen..
Wel ben ik het er mee eens dat het een aparte zaak is dat iedere verkoper weer andere voorwaarden en betaalmogelijkheden heeft.
Mij is de aanschaf van het Deutschlandticket net gelukt. Direct ontvangen. Stappenplan Seat61 gevolgd.
Makkelijker gaan we het echt niet maken! Gute Farht! 🤣
Mij is de aanschaf van het Deutschlandticket net gelukt. Direct ontvangen. Stappenplan Seat61 gevolgd.
https://www.seat61.com/train-travel-in-germany.htm#Deutschlandticket
Alle stappen in het Engels te doorlopen
App gedownload, contactgegevens ingevuld (Postcode met spatie tussen cijfers en letters, dus 1000 AA en niet 1000AA. Ook Anrede invullen niet vergeten, anders error. Telefoonnummer beginnen met 00316________) Als betaalmethode voor Creditcard gekozen. Creditcardgegevens invullen, €0 valideren via Creditcard app. Nadat Creditcard als betaalmethode was toegevoegd kon ik het Deutschlandticket kopen en kreeg ik gelijk een QR-code in de app en een bevestiging.
NIET VERGETEN om je registratie contactgegevens te valideren door op de link in de activatie email te klikken, anders wordt je account na drie dagen geblokkeerd 😅
Ook creditcard werkt bij mij niet. Alles gedaan wat er staat, ook gevalideerd. Ik heb wel mastercard en geen visa. Dat zou het misschien kunnen zijn?
Ik heb andere alternatieven gezocht en het is gelukt met de HVV switch app! Daar kom ik met paypal betalen. Deutschland ticket ist jezt auf der handy!
Paypal is ook een optie in de VBN-app. Mastercard moet ook gewoon werken maar zonder meer informatie (ik had nog om de foutmelding gevraagd) is er niks over te zeggen. Maar goed, veel plezier ermee :)
Dankzij de tip in dit forum is het vanmorgen gelukt om een Deutschland-Ticket te kopen.
Via de app Mainzer Mobilität kun je heel gemakkelijk en snel een ticket via creditcard kopen. De QR-code ontvang je direct.
Zojuist controle gehad en de QR-code moet je laten zien in combinatie met je paspoort.
Wat een fantastische manier om zo door Duitsland te reizen. Dit zouden ze in Nederland ook moeten doen!
Ik heb bij meerdere vervoerders op de site gekeken en je kunt meestal alleen betalen via een maandelijkse sepa incasso, al zijn er ook vervoerders zoals Deutsche Bahn die je de mogelijkheid geven om het abonnement in 1x voor een heel jaar te betalen. Hoe dat gaat als je tussentijds opzegt weet ik niet.
Met het D-Ticket kun helemaal tot "bijna” Zwitserland
Je komt zelfs verder dan "bijna" Zwitserland, het ticket is geldig tot in Schaffhausen.
Ik heb het ticket via de RMV-app (Frankfurt) besteld. Bij DB kwam ik er niet door vanwege een terugkerende foutmelding. Ik zie nog geen QR-code. Geen idee of dat wel zou moeten of dat die er überhaupt komt 🤷
Ieder Verkehrsverbund heeft wel weer zijn of haar eigen kredietchecks. Ze zijn vrijwel compleet zinloos voor mensen die niet in Duitsland wonen of er nooit hebben gewoond. DB werkt o.a. met SCHUFA en ik vraag me af of ik vastloop, omdat ik daar natuurlijk niet geregistreerd sta of geregistreerd kan worden. Benieuwd of het anderen wel lukt
“Fahrten in die Niederlande (z.B. Venlo, Arnhem) sind weiterhin möglich.”
Nieuwe informatie op de webpagina van de VRR:
Ja, Fahrten in die Niederlande (z.B. Venlo oder Arnhem) sind weiterhin möglich. Sie können folgende Linien nutzen:
- RE 13 (Hamm – Unna – Hagen – Wuppertal – Düsseldorf – Mönchengladbach – Viersen – Venlo)
- Buslinie 29 (Neukirchen-Vl. Vluyner Südring– Straelen – Venlo)
Für Fahrten die ausschließlich innerhalb von Venlo durchgeführt werden oder über die oben aufgeführten Tarifzonen hinausgehen, gilt weiterhin der niederländische Tarif. Das DeutschlandTicket gilt hier nicht.
Dus we mogen wel naar / vanaf Arnhem reizen maar alleen in de RE13/ buslijn 29? Ik verwacht dat dat een foutje / mislukte copy&paste is maar ik adviseer nog een weekje te wachten op definitieve informatie. Het Deutschlandticket moet nog worden goedgekeurd door de “Bundesrat”
Trouwens - dit weekend een conducteur in de RE19 gevraagd - die weten nog van niks.
Ik verwacht dat ook Nederlanders gebruik kunnen maken van de “Deutschlandticket” i.v.m. Europese wetten maar betalen met iDEAL zal vast niet lukken. iDEAL is onbekend in Duitsland. Omdat het “Deutschlandticket” een abonnement is en doorloopt betaal je waarschijnlijk sowieso met een automatisch incasso - net zoals een NS abonnement.
Een abonnement kan ook betaald worden met een creditcard. Maar dat zou voor Duitsland wel heel modern zijn.
Een abonnement kan ook betaald worden met een creditcard. Maar dat zou voor Duitsland wel heel modern zijn.
Theoretisch kan dat ook - dat klopt. Ik verwacht dat een SEPA incasso de norm is. Enkele vervoerbedrijven bieden mogelijk ook kredietkaartbetaling of Paypal aan.
Het zal afhankelijk zijn van het bedrijf waar je het ticket koopt. Volgens mij vereist de VRR een bankrekening voor abonnementen maar je kan hetzelfde ticket evengoed ook ergens anders kopen.
Het wordt nu toch wel tijd dat er meer duidelijkheid komt over het nieuwe Deutschlandticket. Op 3 april zou de voorverkoop moeten beginnen.
Wat mij opvalt in alle communicatie is dat er nergens wordt gesproken over de duur van het abonnement en of het mogelijk is het abonnement tussentijds te beëindigen.
Het wordt nu toch wel tijd dat er meer duidelijkheid komt over het nieuwe Deutschlandticket. Op 3 april zou de voorverkoop moeten beginnen.
Wat mij opvalt in alle communicatie is dat er nergens wordt gesproken over de duur van het abonnement en of het mogelijk is het abonnement tussentijds te beëindigen.
Pas nadat de “Bundesrat” de wetten goedkeurt zal er meer duidelijkheid zijn. Theoretisch kan de invoering van dit ticket nog steeds niet doorgaan - praktisch zou dat een blamage zijn. De zitting van de “Bundesrat” is volgens mij deze vrijdag. Daarna hopelijk meer duidelijkheid - eigenlijk kan je geen abonnement verkopen zonder de precieze voorwaarden bekend te maken dus uiterlijk maandag moet iets gebeuren.
Het abonnement loopt volgens de Duitse bronnen voor onbepaalde tijd totdat je het stopzet. Stopzetten kan volgens mij tot de 10de van de maand. (bij voorbeeld: als je het abonnement 10 mei stopzet loopt het tot 31 mei - vanaf 11 mei loopt het abonnement door tot 30 juni)
Trajecten Hengelo-Bielefeld, Enschede-Dortmund en Enschede-Münster zijn ook geincludeerd bij de Deutschlandticket.
Nu vraag ik me een aantal dingen af. Destijd naar België was er een soort "grens toeslag” ofzo via de NMBS website. Hoe zit dat als je een grens oversteekt met de trein, zoals met Duitsland? Kun je tot het laatste station in Nederland gewoon voor NS tarieven (en dus Weekend Vrij), en vanaf het eerste station in Duitsland met een DB ticket? Of geldt daar een soort toeslag, voor het stukje tussen de twee stations?
Voorbeeld: Arnhem → Duisburg: Reizen t/m Zevenaar met Weekend Vrij/40%, en een los DB ticket vanaf Emmerich-Elten naar Duisburg? Of moet je dan een DB ticket hebben vanaf Zevenaar tot Duisburg?
Nederlandse netabonnementen gelden minstens tot aan het grenstariefpunt (hier: Emmerich(Gr)) en soms verder, tot de stations waar een chippaaltje staat.
Vanaf waar het Deutschlandticket zal gelden is nog niet bekend. Hoogstwaarschijnlijk in ieder geval tot het laatste station in Duitsland maar mogelijk ook tot het grenstariefpunt. Het kan ook zijn dat er weer lokale uitzonderingen komen omdat de verantwoordelijke overheden dat zelf kunnen bepalen.
Naar Leer/Weener kan je gewoon met een ov-chipkaart (op basis van Nederlands tarief dus abonnement ook geldig). In/uitchecken is daar mogelijk (Arriva paaltje of in de bus).
Er zijn nog veel onduidelijkheden rond het Deutschlandticket. Zo is het nog niet helemaal zeker in welke vorm het nou precies wordt aangeboden.
Zoals de vlag er nu bij hangt, is bekend dat het een abonnement wordt dat € 49 per maand kost. En dat uitsluitend digitaal wordt aangeboden - ofwel, een abonnement dat je bijvoorbeeld in je DB Navigator-app inlaadt en laat zien bij controle.
Ik meen me te herinneren dat dat vorig jaar ook de bedoeling was voor het € 9-ticket, maar dat er uiteindelijk toch is besloten om het gewoon in de kaartautomaat aan te bieden. Voor het D-ticket worden momenteel soortgelijke voorstellen gedaan, want niet iedereen heeft een smartphone.
Het zal in ieder geval binnen Duitsland het geval zijn, in al het regionale verkeer. Het € 9 was niet grensoverschrijdend geldig (met uitzonderingen) en waarschijnlijk geldt dat ook voor het D-ticket. Maar dat is nog niet zeker.
Dat maakt grensoverschrijdend reizen niet meteen onmogelijk: er staan OV-chipkaartpaaltjes op de Duitse stations van de routes Groningen - Weener - Leer, Enschede - Gronau, Arnhem - Emmerich en Heerlen - Aken. Dat geeft best wel wat mogelijkheden.
Zoals de vlag er nu bij hangt, is bekend dat het een abonnement wordt dat € 49 per maand kost. En dat uitsluitend digitaal wordt aangeboden - ofwel, een abonnement dat je bijvoorbeeld in je DB Navigator-app inlaadt en laat zien bij controle.
Ik meen me te herinneren dat dat vorig jaar ook de bedoeling was voor het € 9-ticket, maar dat er uiteindelijk toch is besloten om het gewoon in de kaartautomaat aan te bieden. Voor het D-ticket worden momenteel soortgelijke voorstellen gedaan, want niet iedereen heeft een smartphone.
Klinkt goed dat het via de DB Navigator met een digitaal ticket zou kunnen. Was het vorig jaar met het 9-Euro ticket dan alleen bij een kaartjes automaat? Of was die zowel digitaal als bij de automaat te koop? Ik hoop dat ze dus ook digitaal gaan aanbieden, want "niet iedereen heeft toegang tot een Duits kaartjesautomaat”.
Nederlandse netabonnementen gelden minstens tot aan het grenstariefpunt (hier: Emmerich(Gr)) en soms verder, tot de stations waar een chippaaltje staat.
Is er ergens een lijstje met alle buitenlandse stations die een chippaaltje hebben staan? Waar ik dus kan uitchecken met de ov-chipkaart. Het "grenstariefpunt” is in wezen dus…? Het laatste punt in Duitsland waar je voor de Nederlandse ritprijs naartoe kunt reizen? Een overzichtelijke lijst of kaart hiervan zou natuurlijk wel mooi zijn.
Even ervan uit gaande dat ik normale tickets koop, zonder abonnement. Dan koop je dus een ticket bij de NS van Arnhem tot Emmerich, en bij de DB een ticket van Emmerich naar bijv. Duisburg. Je moet dus altijd één ticket hebben die vertrekt uit land A, en aankomt in land B, grensoverschrijdend dus.
Met een abonnement is het dus zo dat je met je chipkaart kan reizen naar buitenlandse stations waar een chippaaltje staat: dus van Arnhem naar Emmerich (staat dus een paaltje) kun je gewoon met Weekend Vrij gratis of dal (doordeweeks). En vanaf Emmerich kun je gewoon door naar Duisburg met de €49-Euro D-ticket. Maar met de D-Ticket zou je waarschijnlijk dus niet de grens over kunnen naar Arnhem. (ook niet nodig als je dat al met de ov-chipkaart kunt)
Ik probeer gewoon een beetje te begrijpen hoe het werkt met die grenzen. Ik wil niet uitstappen op een station, en dat ik ineens niet meer kan in/uitchecken. Dus wil ik het een beetje voorbereiden.
Was het vorig jaar met het 9-Euro ticket dan alleen bij een kaartjes automaat? Of was die zowel digitaal als bij de automaat te koop?
Het 9-euroticket was ook in de DB-app te koop. En op een hoop andere plaatsen.
Is er ergens een lijstje met alle buitenlandse stations die een chippaaltje hebben staan?
Weener, Leer, Gronau, Elten, Emmerich, Praest, Herzogenrath, Aachen West, Aachen Hbf.
Waar ik dus kan uitchecken met de ov-chipkaart. Het "grenstariefpunt” is in wezen dus…? Het laatste punt in Duitsland waar je voor de Nederlandse ritprijs naartoe kunt reizen? Een overzichtelijke lijst of kaart hiervan zou natuurlijk wel mooi zijn.
Een grenstariefpunt is het punt waar 2 verschillende vervoerders tarifair aan elkaar grenzen. Aan de Nederlandse grenzen liggen die punten in principe allemaal op de grens en niet in een station.
Even ervan uit gaande dat ik normale tickets koop, zonder abonnement. Dan koop je dus een ticket bij de NS van Arnhem tot Emmerich, en bij de DB een ticket van Emmerich naar bijv. Duisburg. Je moet dus altijd één ticket hebben die vertrekt uit land A, en aankomt in land B, grensoverschrijdend dus.
NS is niet tot Emmerich maar tot Emmerich(Gr), het grenstariefpunt. DB is vanaf dat punt. Als je een gewoon internationaal ticket koopt, dan is dat normaliter samengesteld uit een deel voor iedere deelnemende vervoerder.
Met een abonnement is het dus zo dat je met je chipkaart kan reizen naar buitenlandse stations waar een chippaaltje staat: dus van Arnhem naar Emmerich (staat dus een paaltje) kun je gewoon met Weekend Vrij gratis of dal (doordeweeks). En vanaf Emmerich kun je gewoon door naar Duisburg met de €49-Euro D-ticket. Maar met de D-Ticket zou je waarschijnlijk dus niet de grens over kunnen naar Arnhem.
Dat laatste is dus nog afwachten.
NS is niet tot Emmerich maar tot Emmerich(Gr), het grenstariefpunt. DB is vanaf dat punt. Als je een gewoon internationaal ticket koopt, dan is dat normaliter samengesteld uit een deel voor iedere deelnemende vervoerder.
Om het simpel te zeggen: als je een kaartje koopt van Arnhem naar Emmerich (bij de NS automaat), dan merkt de normale reiziger helemaal niets van Emmerich(Gr) en die zogenoemde "grenstariefpunten”. Het kaartje is gewoon de hele reis geldig tot Emmerich. Als reiziger heb ik niets aan tot waar, welke vervoerder recht heeft op de ritprijs. Ik moet gewoon van A naar B zonder zwart te reizen.
Dat laatste is dus nog afwachten.
Dat begrijp ik. Er is nog veel onzeker over het D-Ticket. Afhankelijk van wat hier dan uitkomt tegen die tijd, weet ik dus wel ongeveer hoe om te gaan met treinreizen en landsgrenzen. Stel ik zou naar Praag willen via Dresden of Nuremburg, en met het D-Ticket Duitsland doorkruizen, maar het D-Ticket is tegen die tijd niet “grensoverschrijdend geldig”, dan koop ik bij een automaat (of online) een ticket naar Praag vanaf het laatste station voor de grens in Duitsland (bv. Dresden, Nuremburg, of een kleiner station dichterbij de grens).
Gelukt (met VISA card)! Dank aan HM_23 en seat61.com!
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.