Skip to main content
beantwoord

ic brussel wanneer boekbaar

  • 24 May 2024
  • 11 reacties
  • 265 Bekeken

12 augustus wil ik als ik met de trein van dordrecht naar de panne ga met de ic brussel. Echter is er een omleiding niet via breda maar via Rotterdam balen maar niet onoverkomelijk. Echter is deze trein niet in de systemen te zien . Wel andere zoals de eurostar of de stoptrein de kosten zijn Echter opeens ook hoger 36.50 ipv 20.50 als goedkoopste optie. Graag zou ik dus met de ic brussel Willen maar wanneer komt deze erin?

11 reacties

Ik ben bang dat deze trein dan niet gaat. Wellicht dat dit nog wordt aangepast aangezien de datum nog ver weg ligt.

Reputatie 3

Kijkend in de planner van NS international, krijg je geen reisadviezen met de ICD voor die dag. Vul je Amsterdam Centraal in, komen er wel enkele adviezen tevoorschijn. Echter moet je in al deze adviezen overstappen op Rotterdam Centraal. 

Ik ga er vanuit dat de treinomleiding misschien nog niet verwerkt is in de planner. Als je uitsluitsel wil, zou ik als ik jou was NS international bellen en vragen wat je opties zijn voor deze periode.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb begrepen dat deze wijzigingen 4 weken van te voren in de reisplanner komen.

Kijkend in de planner van NS international, krijg je geen reisadviezen met de ICD voor die dag. Vul je Amsterdam Centraal in, komen er wel enkele adviezen tevoorschijn. Echter moet je in al deze adviezen overstappen op Rotterdam Centraal. 

Het lijkt er op dat de treinen (uitgezonderd aan de dagranden) in Rotterdam beginnen/eindigen.

Reputatie 2

De situatie lijkt op die van het weekend van 20-22 april. NS had daar toen tot het laatste moment heel onduidelijk over gecommuniceerd. Van Dordrecht kon je toen uiteindelijk óf met de vervangende bus (met overstap in Breda?) naar Noorderkempen en daar een NMBS-trein nemen, óf met de NS-trein naar Roosendaal en daar de IC Brussel nemen. Hoefde niet via Rotterdam. 

Reputatie 5

In het blokje "werkzaamheden” staat dat de IC Brussel wordt omgeleid en dat u geen langere reistijd heeft. De kans is groot dat de trein wordt “omgeleid” via Roosendaal, de kortere oude route, zoals Paul Frankrijk meldde. Zo niet, neem dan de stoptrein Roosendaal-Antwerpen. Die verbinding duurt een minuut of 10 langer dan de route via Breda. Neem geen Eurostar.

Vooalsnog: afwachten.

Overigens: Voordeel is dat de route via Roosendaal voor velen (afhankelijk van bijvoorbeeld leeftijd en vrij reizen of korting in NL) flink goedkoper kan zijn. Ik betaal dan als 65+ met 100% korting in NL € 10,00 i.p.v €17,00 naar De Panne.

Gezien de tekst rijdt de trein gewoon over de HSL, maar slaat deze Breda over omdat er werkzaamheden zijn tussen Lage Zwaluwe en Breda. Waarschijnlijk zal de trein dan of in Rotterdam of in Noorderkempen een lange stop krijgen om weer op de normale tijd verder te rijden.

Helaas lijkt de NS bij de IC Brussel de werkzaamheden niet in de basisdienstregeling te verwerken, wat men bij de IC Berlijn en Eurostar wel doet. Hierdoor zullen de aanpassingen pas korter van te voren zichtbaar worden. Waarschijnlijk heeft men de treinen er nu uitgehaald in deze periode om verwarring te voorkomen tot de werkelijke dienstregeling ingevoerd is.

Reputatie 2

Gezien de tekst rijdt de trein gewoon over de HSL, maar slaat deze Breda over omdat er werkzaamheden zijn tussen Lage Zwaluwe en Breda. Waarschijnlijk zal de trein dan of in Rotterdam of in Noorderkempen een lange stop krijgen om weer op de normale tijd verder te rijden.

Zo lees ik dat niet. Er staat “Intercity direct … wordt omgeleid …”. De enige zinvolle omleiding lijkt me via Roosendaal en dan direct naar Antwerpen. En dus worden Breda en Noorderkempen overgeslagen. 

Er staat letterlijk ‘Rotterdam Centraal en Noorderkempen’ en ‘stopt niet in Breda’, ik zou niet weten hoe je dat anders moet interpreteren dan dat de omleiding tussen die twee stations is door rechtdoor te gaan over de HSL i.p.v. via Breda te rijden. En daarnaast, als de HSL niet gebruikt had kunnen worden had er ook wel een omleiding gestaan voor de Eurostar.

Reputatie 2

Bij nader inzien moet ik je gelijk geven. Er staat niet dat Noorderkempen overgeslagen wordt. Breda wordt door de IC Brussel als kopstation gebruikt en kan dus overgeslagen worden terwijl de trein toch over de HSL-lijn rijdt. Hele korte omleiding dus. De situatie is dus anders dan in april.

Reputatie 4

De prijs van de stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen (via Essen B) veranderd nooit. Dit blijft altijd hetzelfde.

(Dit in tegenstelling tot Intercitys en Eurostar die wel vroegboekkorting kennen)

 

Met andere woorden, u kunt gerust op de dag zelf een ticket via Essen (B) naar Antwerpen (en verder) kopen, en in de tussentijd in de gaten houden of IC tickets online komen te staan.

 

In België krijgt iedereen in het weekend korting, en is er ook leeftijd korting

Reageer