Skip to main content

ice 3 NEO

  • 16 June 2024
  • 17 reacties
  • 421 Bekeken

De ICE 3 NEO (BR 408) heeft de ICE 3 International (BR 406) vervangen: 

https://www.treinreiziger.nl/ns-verwelkomt-nieuwe-ice-treinen-op-de-route-amsterdam-frankfurt/

Er zijn zoal meer ICE 3 NEO dan ICE 3 International tussen Amsterdam - Frankfurt/München. In ieder geval is de pool aan treinmaterieel en treinmachinisten groter. 

En aangezien het een doorontwikkeling is van de ICE 3 zal de kans op betrouwbaarheid groter zijn. Gezien de uitstekende reputatie van Velaro in Spanje, Engeland (Eurostar 320), Turkije, China zal de kans groot zijn dat de ICE 3 NEO ook betrouwbaarder is dan de ICE 3 International die destijds een compleet nieuw ontwerp was. Met als gevolg helaas ook bepaalde kinderziektes en storingen. 

Ben benieuwd of er vaker gekoppelde samenstellingen zullen worden ingezet tussen Amsterdam - Frankfurt/München. Verwacht geen hogere frequenties als het spoor tussen Utrecht - Emmerich niet uitgebreid, gemoderniseerd en sneller gemaakt wordt. Wie weet wel ICNG Deutschland tussen Amsterdam - Köln? Maar daar is nooit iets concreets over gemeld. 

17 reacties

Reputatie 7
Badge

Ik denk niet dat de ICNG naar Duitsland gaat rijden de komende jaren. 

T/m mei 2026 zijn er grootschalige werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen, dus tot die tijd hoef je zeker geen extra treinen te verwachten. Hooguit de GoVolta naar Bazel maar die hebben aangegeven de langzame route te nemen. Zodra Emmerich - Oberhausen weer open is zal het spannend worden hoeveel van de private vervoerders die plannen hebben ingediend die plannen gaan doorzetten.

Gisteren, de eerste dag dat alle diensten door de nieuwe treinen gereden werden waren er gelijk grote vertragingen. Het blijft dus afwachten of de nieuwe treinen echt betrouwbaarder zijn.

Overigens dateert het ontwerp van de Velaro uit 1995, ook in Duitsland is men verbaasd dat op zo'n oud concept is teruggevallen. Het blijft op zijn minst een opvallende keuze maar wellicht wilde Siemens geen geld uitgeven om een snellere versie van de ICE4 te ontwikkelen.

Overigens was men in China niet zo tevreden over de Velaro, vooral de betrouwbaarheid liet (net als hier) te wensen over. Ze zijn na een eerste serie in 2005 dan ook nooit meer bijbesteld.

Reputatie 7
Badge

Het blijft behelpen met het spoorwegnet in Duitsland. Ben wel benieuwd hoe vaak die ICE naar/van München op tijd rijdt.

Zodra Emmerich - Oberhausen weer open is zal het spannend worden hoeveel van de private vervoerders die plannen hebben ingediend die plannen gaan doorzetten.

Er wordt veel aangekondigd maar slechts zelden iets gerealiseerd zo is de ervaring tot nu toe.

Welke ervaring? Leef jij in de toekomst dan? Want de aangekondigde treindiensten gingen vrijwel allemaal over 2025 of later.

Reputatie 5

Ik denk niet dat de ICNG naar Duitsland gaat rijden de komende jaren. 

De enigste wat enigszins concreet genoemd werd was richting Aachen. Dat was omdat Emile Roemers als Commissaris van Koning pleitte voor een verbinding richting Aachen. 

Maar voor de rest is het speculeren waar de ICNG Duitsland in Duitsland wordt ingezet. Lijk me praktisch als de ICE 3 NEO een keer niet naar Arnhem kan worden ingezet. 

Reputatie 5

T/m mei 2026 zijn er grootschalige werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen, dus tot die tijd hoef je zeker geen extra treinen te verwachten. Hooguit de GoVolta naar Bazel maar die hebben aangegeven de langzame route te nemen. Zodra Emmerich - Oberhausen weer open is zal het spannend worden hoeveel van de private vervoerders die plannen hebben ingediend die plannen gaan doorzetten.

De werkzaamheden tussen Emmerich - Oberhausen zijn inderdaad grootschalig: 

https://db-engineering-consulting.com/de/projekte/dreigleisiger-ausbau-emmerich-oberhausen-2/

Zoal 71 km derde spoor. Maar daarvan is er extra 25 km Neubaustrecke/nieuw spoor. Dat is meer dan alleen de de derde spoor aanleggen. En natuurlijk  ETCS installeren naast Indusi zodat alle soorten Duitse treinen er kunnen rijden van/naar Emmerich - Betuweroute/Arnhem. 

Reputatie 5

Het blijft behelpen met het spoorwegnet in Duitsland. Ben wel benieuwd hoe vaak die ICE naar/van München op tijd rijdt.

Als me niet vergist zal het via NBS Stuttgart - Um gaan rijden. Stuttgart 21 project is nog niet helemaal af. Maar er is in ieder geval uitbreiding met infrastructuur bij Stuttgart. Zij het op de HSL zelf. Hoeven ze niet over de beruchte Geislinger Steige. 

Gelukkig rijdt de ICE dan vanaf Frankfurt Flughafen Fernbahnhofe direct naar Mannheim.

Het blijft behelpen met het spoorwegnet in Duitsland. Ben wel benieuwd hoe vaak die ICE naar/van München op tijd rijdt.

Als me niet vergist zal het via NBS Stuttgart - Um gaan rijden. Stuttgart 21 project is nog niet helemaal af. 

Juist afgelopen week heeft DB bekend gemaakt dat de ingebruikname van Stuttgart 21 weer een jaar wordt uitgesteld. Het wordt nu op zijn vroegst december 2026. En dat is nog maar een gedeeltelijke ingebruikname.want ook dan zijn er nog steeds allerlei onderdelen niet klaar. 

Reputatie 5

Het blijft behelpen met het spoorwegnet in Duitsland. Ben wel benieuwd hoe vaak die ICE naar/van München op tijd rijdt.

Als me niet vergist zal het via NBS Stuttgart - Um gaan rijden. Stuttgart 21 project is nog niet helemaal af. 

Juist afgelopen week heeft DB bekend gemaakt dat de ingebruikname van Stuttgart 21 weer een jaar wordt uitgesteld. Het wordt nu op zijn vroegst december 2026. En dat is nog maar een gedeeltelijke ingebruikname.want ook dan zijn er nog steeds allerlei onderdelen niet klaar. 

Ook in Duitsland hebben ze hoofdpijndossiers. Dit is er één van. Het was al omstreden. 

Reputatie 5

Ineens een tegenvaller met ICE 3 NEO. Zal serie 406 tijdelijk terugkomen?: 

https://www.treinenweb.nl/nieuws/10652/deutsche-bahn-stopt-tijdelijk-afname-van-ice3neo-na-constructiefouten.html

Problemen met lassen. Waar kennen we dat ergens anders van? Blijkbaar niet alleen een probleem bij Alstom (Poland). 

Hopelijk geen grote consequenties. En dat tijdens EK Voetbal. 

Reputatie 1

Het weer inzetten van de BR 406 naar Nederland zal geen zoden aan de dijk zetten; er zal dan immers een andere ICE type (BR 403, BR 407 of BR 408) moeten worden ingezet op de betreffende verbinding om deze BR 406 weer vrij te spelen. Het is dus niet de verwachting dat de BR 406 weer planmatig naar Nederland zal worden ingezet als gevolg van de vertraging in de levering van ICE 3Neo -treinstellen.

Reputatie 5

Het weer inzetten van de BR 406 naar Nederland zal geen zoden aan de dijk zetten; er zal dan immers een andere ICE type (BR 403, BR 407 of BR 408) moeten worden ingezet op de betreffende verbinding om deze BR 406 weer vrij te spelen. Het is dus niet de verwachting dat de BR 406 weer planmatig naar Nederland zal worden ingezet als gevolg van de vertraging in de levering van ICE 3Neo -treinstellen.

Domino effect. Hopelijk zullen de problemen met ICE 3 NEO niet al te groot zijn. 

En het is niet de eerste keer dat er problemen waren met lasnaden met ICE. Dat was al eerder het geval met ICE 4. Destijds was dat in samenwerking met Bombardier. 

Reputatie 6

Ik zat vanmorgen in de ICE 3NEO. Ik had me dat niet gerealiseers, tot ik de fotos zag… deze foto maakte ik vandaag

 

 

Reputatie 5

Ik zat vanmorgen in de ICE 3NEO. Ik had me dat niet gerealiseers, tot ik de fotos zag… deze foto maakte ik vandaag

 

 

De neus van de ICE 3 NEO (BR 408) is anders dan de neus van de ICE 3 International (BR 406). 

Welke verschillen zijn er nog meer? Heb zelf nog niet in de BR 408 gezeten. 

Reputatie 1

De verschillen tussen de ICE 3Neo en de ICE 3M in de link.

Reageer