Er zijn verschillende klimaat doelen gesteld door Nederland, België en Europa. De ns en nmbs spelen hier ook een belangrijke rol in om duurzaam transport vlot te laten verlopen. Mijn ervaring met de NS en NMBS geeft mij weinig vertrouwen in het halen van deze doelen. Ondanks dat internationale samenwerking essentieel is en waar beter tot uiting komt dan internationaal reizen zie ik al jaren geen verbetering in punctueel rijden van treinen tussen NL-BE. Waar gaat het mis? Politiek? Management? Uitvoering? Onderhoud? Communicatie? Jullie hebben genoeg tijd gehad dit uit te zoeken. Ik ben moe elke keer weer 1 of 2 uur op jullie gecommercialiseerde stations te moeten doorbrengen omdat jullie je werk structureel verkeerd doen. En als ik mij dan beklaag duurt het voor jullie 6 weken om te verwerken voordat ik mijn geld terug heb… belachelijk. Wanneer wordt er eens echt geïnvesteerd in goede accurate treinverbindingen en stappen we af van de ze rommeluitvoering en belachelijke procedures? Wanneer gaat de trein echt vooruit? Ik ben het zat op jullie stations rond te struinen op zoek naar stroom om mijn mobiel van genoeg stroom te voorzien om mijn ticket te laten zien. Ik ben het zat nog steeds geen WiFi en stroom in de internationale trein te hebben. Ik ben het zat geen samenwerking te zien waar dit overduidelijk ten koste gaat van de klant en kwaliteit van de toekomst van duurzaam transport. Waar is het leiderschap?????? Stoppen met wijzen en veranderen!
Je overschat weer duidelijk de vakbonden hier in NL bij het spoor, kijk eens wat de NS de laatste tijd doorgedrukt heeft ondanks dat personeel en bonden hier tegen waren. De vakbonden leveren steeds meer invloed in en er wordt steeds minder naar de vakbonden geluisterd door de RvB.
Je overschat weer duidelijk de vakbonden hier in NL bij het spoor, kijk eens wat de NS de laatste tijd doorgedrukt heeft ondanks dat personeel en bonden hier tegen waren. De vakbonden leveren steeds meer invloed in en er wordt steeds minder naar de vakbonden geluisterd door de RvB.
Het feit dat de paar duizend conducteurs de facto al jaren weigeren echt te werken heeft toch met de macht van de vakbonden te doen.
Dat er bezuinigingen worden doorgevoerd lijkt me nogal logisch nu het aantal reizigers met 1/3 deel is verminderd en er geen uitzicht is op herstel.
De trein als alternatief voor andere vormen van reizen? Dan moet er wel wat aan de snelheid en comfort gebeuren. Als je voor reis tussen de 7,5 en 12 uur duurt, je in het ongunstigste geval 5 x moet overstappen dan zou je kunnen zeggen dat de prijs misschien doorslaggevend zou kunnen zijn. Nou die prijzen zijn lokkertjes. Die 40 of 50 euro vallen mee zou je denken. Nou vergeet het maar, als je de mogelijkheid wilt hebben om om te boeken of te annuleren (je weet nu maar nooit wat hogerhand plotseling weer voor een konijn uit de hoge hoed tovert) komt je kaartje op ruim 180 euro….
Als je terug wilt… Uw gekozen heenreis is helaas niet boekbaar met een terugreis op deze dag.
Advies: Boek de heen-en-terugreis als 2 losse reizen.
Als je dat doet krijg je ook weer een aantal lage prijzen, een reistijd van bijna 9 uur en 3 tot 5 x overstappen. Wil je kunnen annuleren of wijzigen komt dat kaartje ineens op 180 euro. Je zal maar met je gezin gaan dan ben je, als je goed zoekt, met 4 personen 648 euro kwijt voor een enkeltje. Plus, als het tegenzit de vervoerskosten tussen de stations als je nou net een overstap in Frankrijk hebt. Terug de zelfde kosten….
Dan gaan wij liever met de auto. Inclusief stops doe ik er 7 uur over en het kost ons 90 euro aan brandstof, bovendien hoeven we ter plaatse geen taxi of ander openbaar vervoer te nemen/betalen en heb je geen gesleep met bagage..
Als je het zonder eten en drinken uitrekent voor 3 dagen met 4 personen, hotel 500 (incl. annuleren), heenreis 90 terugreis 90… totaal 680 euro. Dat is een paar tientjes duurde dan de enkele treinreis.
Wil je wat verder weg komt het vliegtuig als eerste... rond de 2 uur vliegen of 28 uur in de trein. waarbij het prijsverschil klein is, de trein is maar 30 euro duurder dan het vliegtuig, door de reistijd en de brandstofkosten valt de auto hier af.
IK ben tussen 1970 en 1980 een beetje treinverslaafd geweest, vooral de verre goedkope ritten…de ontspannen houding van het grootste deel van de medepassagiers…
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.