beantwoord

Loc 1700 en de IC Berlijn

  • 17 November 2023
  • 16 reacties
  • 453 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Koploper****
  • 12281 reacties

Weet iemand of de IC Berlijn nog steeds gereden wordt met een 1700 of dat de 1700 inmiddels al is vervangen door de Vectron? 

Ik ben van plan om op zaterdag 9 december nog een keer naar Bad Bentheim te gaan om de locwissel te bekijken. Maar als er nu al met Vectrons wordt gereden is dat niet meer interessant.

icon

Beste antwoord door Melissa NS 17 November 2023, 20:16

Bekijk origineel

16 reacties

De dienstregeling is nog de 1700 met locwissel. Alleen rijdt de Vectron ook al. Hoe dit de komende weken zich gaat ontwikkelen is nog onbekend.

Ik vermoed dat structurele inzet van Vectron niet wenselijk is omdat de dienstregeling daar pas op 10 december voor aangepast wordt. Omdat de Vectron op een deel van de route maar 100km/u mag ben je de speling in de dienstregeling kwijt als nu al een Vectron laat rijden.

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor de antwoorden. Dat wordt een dagje naar Bad Bentheim op 9 december.

Badge +3

Zag net deze… afscheidsrit 1700 in reizigersdienst (met ‘filmpje’), dat was dus zondag 19 november?

https://x.com/MarcvLieshout/status/1726716076225069561

Reputatie 7
Badge

In dit bericht staan wat foto's. 

 

https://x.com/mauritswever/status/1726353105149669748?t=NdfwRjpi4kwKt08dNIu5NQ&s=09

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Het was een speciale rit voor leden van de NVBS met een stam Duitse rijtuigen en een 1700. De route was vooral gepland via routes waar dit treintype nog nooit gereden had. Het was nog niet het definitieve einde in de dienst van de IC Berlijn.

De 1700en rijden nog tot en met zaterdag 9 december. De laatste slag vertrekt zaterdag om 17.10 uit Amsterdam naar Bad Bentheim en komt om 23:00 uur weer terug met de 140 aan de haak.

Er is alleen een maar. Er zijn een aantal 1700 locomotieven kapot en die worden voor de laatste dagen niet meer gerepareerd. Die ritten worden al met vectrons gereden. Dus het is opletten als je zaterdag met de laatste rit mee gaat of het dan wel een 1700 is.

Reputatie 7
Badge +3

Omdat ik op 9 december niet kan ben ik gisteren naar Bad Bentheim geweest. Op de heenreis met de IC 143 was de 1700 vervangen door een Vectron. (Met meer dan uur vertraging aangekomen in Bad Bentheim vanwege brandweerinzet bij een mogelijk lekkende ketelwagen.)

Ook de terugreis met de IC 146 was vertraagd, zo’n.90 minuten. Defecte loc in Berlin Rummelsburg. Dat gaf wel de kans om maar liefst 2 1700-en te zien in Bad Bentheim.

Links de 1739 met de IC147. Rechts de 1765 wachtend op de vertraagde IC146. 

Reputatie 7
Badge +2

Op 9 december schijnen er overigens ook wel unieke samenstellingen te rijden omdat er al Vectrons richting Berlijn moeten voor de eerste treinen op zondag 10 december, terwijl er ook nog een 1700 mee moet om de tegentrein vanuit Duitsland richting Amsterdam te trekken.

Reputatie 7
Badge +3

Dit soort grotere dienstregelingswijzigingen leveren altijd interessante logistieke puzzels op. Het materieel moet op de goede plek staan voor de start van de nieuwe dienstregeling en dat moet zo efficiënt mogelijk gebeuren. 

Een Vectron vanuit Nederland in opzending mee aan het eind van de trein levert de minste logistieke problemen op. Dat worden unieke plaatjes.

Reputatie 2

Op 9 december schijnen er overigens ook wel unieke samenstellingen te rijden omdat er al Vectrons richting Berlijn moeten voor de eerste treinen op zondag 10 december, terwijl er ook nog een 1700 mee moet om de tegentrein vanuit Duitsland richting Amsterdam te trekken.

Inderdaad. Ik heb vandaag in Amersfoort deze gefilmd. 
 

Intercity Berlijn met Vectron en 1700

Met zo'n Vectron ziet het er wel een stuk professioneler uit dan met een 1700.

Gaan die barbistro wagens buiten dienst of blijven die gewoon rijden met een barbistro die niet meer bediend wordt?

Ik zie in de DB-app dat de treinen namelijk wel met 9 wagens blijven rijden (7B + 2A).

Reputatie 7
Badge +3

 

Reputatie 2

De 1700r rijdt NIET meer. En ic Berlijn rijdt met vectrons

Reputatie 3

Gaan die barbistro wagens buiten dienst of blijven die gewoon rijden met een barbistro die niet meer bediend wordt?

Ik zie in de DB-app dat de treinen namelijk wel met 9 wagens blijven rijden (7B + 2A).

Gaan -langzaam- buiten dienst en worden - dacht ik - door een 1e las rijtuig vervangen.

Reageer