beantwoord

Maastricht to Liège

  • 6 March 2024
  • 38 reacties
  • 568 Bekeken

According to the NS app, the line between Maastricht and Liège will be closed for 9 months from 16 March at 07:45 until 17 December at 18:00 for engineering works; a very long time. The replacement bus service will take 65 minutes. However, on 5 March the Brussels Times announced that the new Arriva service linking Liège/Maastricht/Aachen will be starting in June.  I don't see how this can be the case if the line won't re-open until December. Your comments are welcome.

icon

Beste antwoord door rvdborgt 6 March 2024, 10:56

Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +1

In the NS app, I see the regular timetable again from 18 March, until 8 June. The timetable from 9 June is still missing, but can already be found e.g. on bahn.com.

Reputatie 7
Badge +1

Where did you find that there are 9 months engineering works?

Reputatie 7
Badge +1

Toch even verder gekeken: op rijdendetreinen.nl

 

 

Most likely someone at NS made a typo and entered 17 december as end date instead of 17 march, according to the timetable the engineering works are only 2 days long.

Reputatie 7
Badge +1

Most likely someone at NS made a typo and entered 17 december as end date instead of 17 march, according to the timetable the engineering works are only 2 days long.

And their was no quality control what so ever. It is a shame. 

Reputatie 2

In the NS app, I see the regular timetable again from 18 March, until 8 June. The timetable from 9 June is still missing, but can already be found e.g. on bahn.com.

Actually from 17 March 18:00 🤔

Reputatie 7
Badge +3

Last week I noticed the engineering works on https://www.belgiantrain.be/nl/travel-info/current/ongoing-disturbances-and-works. They have disappeared and no longer show up in the journey planner.

The NS International website still shows the substitute bus service.

Reputatie 7
Badge +1

Last week I noticed the engineering works on https://www.belgiantrain.be/nl/travel-info/current/ongoing-disturbances-and-works. They have disappeared and no longer show up in the journey planner.

I still see replacement buses.

 

Reputatie 7
Badge +3

You a right. It’s strange however that the engineering works have disappeared from the list of engineering works on the website of the Belgian Railways.

Reputatie 3

Arriva heeft op haar website uitgelegd met welke vervoerbewijzen we binnenkort kunnen reizen. Nog steeds een grote wirwar aan kaartjes en contractuele vervoerders. In de Arriva vanaf Maastricht richting België inchecken bij Arriva naar Randwyck, inchecken bij NS naar Eijsden en een internationaal kaartje naar Visé.

Helaas geen Weekend Vrij naar België:(

https://www.arriva.nl/over-je-reis/met-de-trein/de-drielandentrein/

Helaas geen Weekend Vrij naar België:(

De Belgen zijn daar tegen vanwege het forse verlies aan inkomsten dat dan ontstaat. Luik is behoorlijk ver van de grens, dat gaat niet om een paar kilometer.

Reputatie 7

Misschien een idee voor de Belgen om à la NS ook een landelijk WeekendVrij abonnement in te voeren. Als NS dat wil en kan....kan NMBS dat ook.

Jaja in maart nog beloven dat er OV-chipkaartpaaltjes geplaatst zouden worden in Visé, Bressoux en Luik en dan nu opeens niet meer. https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2024Z03336&did=2024D07650

Het wordt nog onderzocht https://www.nrc.nl/nieuws/2024/05/17/de-drielandentrein-gaat-rijden-van-aken-via-maastricht-naar-luik-met-zes-jaar-vertraging-a4199245

Reputatie 7
Badge +4

Het kunnen in- en uitchecken was natuurlijk de lol van de Drielandentrein naar Luik. De verbinding met Aachen werkt ook zo, en dat is ideaal.

Ik zat al in de trein met daarop Drielandentrein en alles werd in het Nederlands, Duits en Fries omgeroepen, dus de trein is er al klaar voor. 

Het kunnen in- en uitchecken was natuurlijk de lol van de Drielandentrein naar Luik. De verbinding met Aachen werkt ook zo, en dat is ideaal.

Ja precies. In december nog een internationaal retourkaartje gekocht naar Visé. Vanwege een storing tussen Sittard en Maastricht de aansluiting in Maastricht gemist, waardoor ik in Visé snel weer om zou moeten keren. Toen ben ik maar in Maastricht gebleven, maar je bent wel de kosten kwijt voor het kaartje. In de automaten verkopen ze geen kaartjes met 100%-korting in Nederland voor zover ik weet.

Ik heb een klacht ingediend bij Rover en een Tweede Kamerlid aangeschreven.

Reputatie 7
Badge

Het was wel te verwachten dat NMBS niet zou meewerken aan in/uitchecken op Belgische stations. 

Het was wel te verwachten dat NMBS niet zou meewerken aan in/uitchecken op Belgische stations. 

Als de staatssecretaris dat schrijft, verwacht ik dat dat wordt nagekomen. Helaas blijft de NMBS moeilijk doen over internationale trajecten, onder andere door kaartjes niet geldig te maken tot de grens i.p.v. tot het laatste station voor de grens. 

Reputatie 7

Het was wel te verwachten dat NMBS niet zou meewerken aan in/uitchecken op Belgische stations. 

Erg jammer dat spoor/tariefgrenzen zo hard zijn, terwijl je per auto zo doorrijdt. Het zou extra reizigers aantrekken als je over en weer wat water bij de wijn doet, er zou toch een gezamenlijk doel moeten zijn om internationaal ov-grensverkeer te bevorderen lijkt mij. Dan heb je een Drielandentrein en dan krijg je dit soort geneuzel. Zo zonde dat het letterlijk om elke eigen cent en halsstarrige eigen visie gaat en het bredere positieve effect van met elkaar meedenken en kansen creëeren vergeten wordt.

Reputatie 3

Als je wegens verstoringen (60 minuten of meer) niet meer naar Visé wilt reizen mag je het geld terugvragen over het niet gebruikte deel.

Het blijft inderdaad vervelend dat de Belgische actiekaartjes pas geldig zijn vanaf het eerste Belgische station. Het extra grenskaartje maakt een uitstapje onnodig prijzig.

Het zou al helpen om de OV-chipkaart geldig te maken tot Visé i.p.v. het hele traject. Bij Enschede mag je ook maar tot Gronau en niet tot aan Dortmund.

Reputatie 7
Badge

Dan moeten er afspraken gemaakt worden met NMBS. 

Als je wegens verstoringen (60 minuten of meer) niet meer naar Visé wilt reizen mag je het geld terugvragen over het niet gebruikte deel.

Het blijft inderdaad vervelend dat de Belgische actiekaartjes pas geldig zijn vanaf het eerste Belgische station. Het extra grenskaartje maakt een uitstapje onnodig prijzig.

Het zou al helpen om de OV-chipkaart geldig te maken tot Visé i.p.v. het hele traject. Bij Enschede mag je ook maar tot Gronau en niet tot aan Dortmund.

Dan zegt NS International dat het bedrag te laag is om uit te keren. Ik wacht nu sinds 1 februari op een reactie.

Het was wel te verwachten dat NMBS niet zou meewerken aan in/uitchecken op Belgische stations. 

Erg jammer dat spoor/tariefgrenzen zo hard zijn, terwijl je per auto zo doorrijdt. Het zou extra reizigers aantrekken als je over en weer wat water bij de wijn doet, er zou toch een gezamenlijk doel moeten zijn om internationaal ov-grensverkeer te bevorderen lijkt mij. Dan heb je een Drielandentrein en dan krijg je dit soort geneuzel. Zo zonde dat het letterlijk om elke eigen cent en halsstarrige eigen visie gaat en het bredere positieve effect van met elkaar meedenken en kansen creëeren vergeten wordt.

De Belgische overheid huldigt al vele tientallen jaren de opvatting dat internationaal treinvervoer een luxe is en dat degenen die zich dat kunnen veroorloven daarvoor dan ook best een flinke prijs kunnen betalen. Ik weet niet of het nog zo is maar in het verleden betaalden alle treinreizigers van en naar België daarom bovenop de gewone prijs een zg. grenstoeslag. Vanuit die filosofie gaat men natuurlijk geen internationaal vervoer stimuleren met lage tarieven. Als Nederland dat toch wil zal men de kosten daarvan logischerwijs ook volledig op de Nederlandse overheid verhalen.

Reputatie 7
Badge +2

Ik zat al in de trein met daarop Drielandentrein en alles werd in het Nederlands, Duits en Fries omgeroepen, dus de trein is er al klaar voor. 

Fries? Niet Frans 😂

Badge +3

De Belgische overheid huldigt al vele tientallen jaren de opvatting dat internationaal treinvervoer een luxe is en dat degenen die zich dat kunnen veroorloven daarvoor dan ook best een flinke prijs kunnen betalen. Ik weet niet of het nog zo is maar in het verleden betaalden alle treinreizigers van en naar België daarom bovenop de gewone prijs een zg. grenstoeslag. Vanuit die filosofie gaat men natuurlijk geen internationaal vervoer stimuleren met lage tarieven. Als Nederland dat toch wil zal men de kosten daarvan logischerwijs ook volledig op de Nederlandse overheid verhalen.

Een ‘klein stukje’ de grens over (neem Luik, Antwerpen of Dortmund) hoeft je niet de hoofdprijs te kosten, maar al je het omrekent naar kilometers is het relatief duur inderdaad.

Aachen, Gronau, Emmerich, etc. met een ov-chipkaart kost ook weinig extra (of is gratis), maar is toch duurder dan je op basis van tariefeenheden/kilometers zou verwachten.

Dat gold ook al voor de grensabonnementen toen die nog bestonden (Hazeldonk grens met name), en dan was je nog geen meter over de grens. Dat ligt/lag dus niet aan de Belgen liijkt me.

Reputatie 7

De Belgische overheid huldigt al vele tientallen jaren de opvatting dat internationaal treinvervoer een luxe is en dat degenen die zich dat kunnen veroorloven daarvoor dan ook best een flinke prijs kunnen betalen. Ik weet niet of het nog zo is maar in het verleden betaalden alle treinreizigers van en naar België daarom bovenop de gewone prijs een zg. grenstoeslag. Vanuit die filosofie gaat men natuurlijk geen internationaal vervoer stimuleren met lage tarieven. Als Nederland dat toch wil zal men de kosten daarvan logischerwijs ook volledig op de Nederlandse overheid verhalen.

De Belgische overheid is blijven steken in het verleden met die ouderwetse opvatting.

Dat blijven steken in het verleden zie je ook aan de treinen. En bijna alle stations.

Terwijl automobilisten lachend de grens over gaan…. geen toeslag voor grenspassage op je eigen 4 wielen!

 

 

Reageer